Matte eller husse?

AliceZeta

Trådstartare
ja, vem är favoriten hemma hos er?

Vad är det som gör att hunden väljer den ena eller andra?
Är det alltid den som pysslar, matar och tränar hunden mest som blir utsedd till favorit? Eller beror det på något annat?
Om man har två hundar, blir det oftast att hundarna väljer varsin favorit?
Är hunden trogen sin favorit resten av livet, eller kan dom ibland byta?

Vår lilla tik har matte som favorit ( :) ...) (måste nog erkänna att om hon hade valt husse, så hade jag blivit en aning sotis.)

Vi har tre hundar, jag tränar och tävlar två av dem och min man med den tredje. Den ena av "mina" är utpräglad mattegris, och den hunden som min man tränar dyrkar sin husse mest. Den tredje hunden har ingen utpräglad favorit utan tyr sig ungefär lika mycket till oss båda.

Här är det som du skriver, uppdelat mellan de två hundarna.

Spetsen är mycket mer husses hund. Anledningen till det är att husse alltid har ork till lite bus och gärna ligger och krälar på marken med hundarna. Jag själv försöker fortfarande intala mig själv att mina hundar har regler om att man inte leker inomhus, så som var innan jag och sambon flyttade ihop. Dessutom är husse lite slappare med regler vilket passar Tiro utmärkt, man måste göra det husse ber om men inte just precis nu.

Tollaren däremot har bara ögonen för mig. Hon är en omplacering med massor av stress som ligger och gror i henne. Hon trivs med mina fasta och tydliga regler och vill helst inte ha massa onödigt oväsen. Är dessutom väldigt mjuk och blir lätt ängslig om nått blir tokigt. Sen gillar hon nog mig mest för all träning i lydnad och agility, det roligaste i hennes liv är att gå fot (undantag frukost och middag då).

Matte i alla lägen... ;) Fast det är i och för sig inte så konstigt, jag ger mat, jag tränar, jag motionerar, jag sätter upp regler som gäller. Det både jag och husse gör är att gosa och jaga, husse busar mer än vad jag gör...
Men jakten har även blivit mer jag eftersom jag gärna går som hundförare så även om husse är med så är det jag och hunden som jagar. Så det är en stor mattegris som husse blir lite sur på att han inte räknas alls. ;)

Vi har tre hundar, jag tränar och tävlar två av dem och min man med den tredje. Den ena av "mina" är utpräglad mattegris, och den hunden som min man tränar dyrkar sin husse mest. Den tredje hunden har ingen utpräglad favorit utan tyr sig ungefär lika mycket till oss båda.
Skönt med rättvis fördelning :)

Båda är mattes :love: men corgin gosar gärna med husse när vi sover. Tror det är för han ligger helt still när han sover och hon gillar att dela huvudkudden ;)

Matte med alla tre, till sambons "irritation". Utom i en situation: den dagliga örontvätten. Då är husse centre of attention. Fast kanske mest för att jag vägrar låta dem slicka mina öron *irk*
Husse är hemma med dem dagtid, spenderar mer tid med dem, men om jag jobbat natt och kommer hem för att sova på dagen, så ligger de hos mig, trots att husse sitter i rummet intill och är vaken. Dock, de lyder inkallning från honom bättre än från mig.
Jaja, JAG gillar fördelningen. Plus: det är ett utmärkt argument för att skaffa en till hund, en husse-hund (som sen mest troligt tyr sig till mig ändå ;) )

Här är det som du skriver, uppdelat mellan de två hundarna.

Spetsen är mycket mer husses hund. Anledningen till det är att husse alltid har ork till lite bus och gärna ligger och krälar på marken med hundarna. Jag själv försöker fortfarande intala mig själv att mina hundar har regler om att man inte leker inomhus, så som var innan jag och sambon flyttade ihop. Dessutom är husse lite slappare med regler vilket passar Tiro utmärkt, man måste göra det husse ber om men inte just precis nu.

Tollaren däremot har bara ögonen för mig. Hon är en omplacering med massor av stress som ligger och gror i henne. Hon trivs med mina fasta och tydliga regler och vill helst inte ha massa onödigt oväsen. Är dessutom väldigt mjuk och blir lätt ängslig om nått blir tokigt. Sen gillar hon nog mig mest för all träning i lydnad och agility, det roligaste i hennes liv är att gå fot (undantag frukost och middag då).
Vem hunden väljer styrs väldigt mycket av vad hundens främsta behov ligger.. Verkar det som.
Vår lilla tik är mer lik min sambo i sättet (lite mjuk så där :) ) men har ändå valt mig som favorit

Matte i alla lägen... ;) Fast det är i och för sig inte så konstigt, jag ger mat, jag tränar, jag motionerar, jag sätter upp regler som gäller. Det både jag och husse gör är att gosa och jaga, husse busar mer än vad jag gör...
Men jakten har även blivit mer jag eftersom jag gärna går som hundförare så även om husse är med så är det jag och hunden som jagar. Så det är en stor mattegris som husse blir lite sur på att han inte räknas alls. ;)
Ha ha, jag visste väl att det kund bli lite svartsjuka inblandat...

Men visst är det skönt att ha blivit utsedd som favvo ;)

Vi har två hundar och båda är husses hundar utan tvekan. Tiken har bott med husse sedan hon var liten och blev alldeles förfärad när matte kommer och snor hennes plats i sängen (redan där går det snett i vår relation) och hon avgudar sin husse. Vår andra hund dyrkar husse med, jag tror att det mest beror på att husse är flockledaren i huset, matte är ju bara nummer två och duger när husse inte är i närheten, dock är ju matte helt ok att gosa med.

Båda är mattes :love: men corgin gosar gärna med husse när vi sover. Tror det är för han ligger helt still när han sover och hon gillar att dela huvudkudden ;)
Många mattegrisar verkar det som.
Undrar om hundarna känner att det är matte som styr och ställer lite i huset. ( ofta gör vi ju faktiskt det)

Matte med alla tre, till sambons "irritation". Utom i en situation: den dagliga örontvätten. Då är husse centre of attention. Fast kanske mest för att jag vägrar låta dem slicka mina öron *irk*
Husse är hemma med dem dagtid, spenderar mer tid med dem, men om jag jobbat natt och kommer hem för att sova på dagen, så ligger de hos mig, trots att husse sitter i rummet intill och är vaken. Dock, de lyder inkallning från honom bättre än från mig.
Jaja, JAG gillar fördelningen. Plus: det är ett utmärkt argument för att skaffa en till hund, en husse-hund (som sen mest troligt tyr sig till mig ändå ;) )
Stackars husse....
Bra argument med hussehund jag tror jag ska köra med den också...jag vill ha en till (men husse tycker det räcker med en)
Örontvätt har vi också av husseöron, han biter ihop och är väl glad att vara till lite "nytta" :)

• Gilla
Reactions: Laa
Vi har två hundar och båda är husses hundar utan tvekan. Tiken har bott med husse sedan hon var liten och blev alldeles förfärad när matte kommer och snor hennes plats i sängen (redan där går det snett i vår relation) och hon avgudar sin husse. Vår andra hund dyrkar husse med, jag tror att det mest beror på att husse är flockledaren i huset, matte är ju bara nummer två och duger när husse inte är i närheten, dock är ju matte helt ok att gosa med.
Ja, jag har hört tidigare att tikar kan blir lite sotis när matte kommer för nära tar plats och ska gosa med husse. Så det finns svartsjuka och konkurrens även på det hållet.
Kanske går det att lära sig leva som nummer två i ett hushåll med hundar...? ;)

Ja, jag har hört tidigare att tikar kan blir lite sotis när matte kommer för nära tar plats och ska gosa med husse. Så det finns svartsjuka och konkurrens även på det hållet.
Kanske går det att lära sig leva som nummer två i ett hushåll med hundar...? ;)

Hon insåg att hon var nedputtad från nr 2 när jag blev gravid (det är ju bara alfahonan som får valpar i en flock), men då blev hon jättekonstig och vägrade en tid att ens vara på samma plats som oss andra om inte jag uttryckligen sa att hon fick vara med oss. Nu försöker hon bestämma över mig då och då (ta tillbaks sin plats), men blir ständigt påmind om att jag är högre i rang än henne...

Nej, i en hundflock får alla föröka sig. Det är i vargfamiljer som det äldsta paret har ensamrätt till förökning.

Det finns heller inga som helst belägg för att det skulle förekomma dominans mellan arter, så du kan nog tjäna på att leta andra orsaker till de beteenden som du beskriver.

Hundar är inte vargar.

Liknande trådar

Övr. Hund Hej! Jag ber om ursäkt för en låång text. Jag är förtvivlad över situationen med min 7 månader gamla valp, jag känner mig så jävla...
2 3
Svar
42
· Visningar
5 285
Senast: fixi
·
Övr. Hund Hej! Jag behöver er kloka hjälp i frågan om vår lilla franska bulldogg ska omplaceras eller i värsta fall avlivas. Hon är bara 2 år...
2
Svar
37
· Visningar
5 182
Senast: Hermelin
·
Hundträning Något luddig trådstart kanske men jag har ett problem med att min ena hund har gjort utfall mot barn i koppel. Med utfall menar jag att...
2
Svar
38
· Visningar
4 872
Senast: Liran
·
  • Låst
Övr. Hund Jag har problem med min hund. Att flytta hit var det bästa beslutet för mig, men från att vara relativt okomplicerad, om en husky kan...
20 21 22
Svar
425
· Visningar
34 707
Senast: Snurrfian
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar