Matproblem igen - snabba svar!!

I

Instant

Min lilla DP-valp vill inte äta nu igen. Hon ville inte det för ca. två veckor sedan heller, men började jag ge henne leverpastej i maten och då slank allt ner. Jag vet att man inte ska det, men det är så skönt när hon äter!

Men nu så tar hon bara leverpastejen och ca. 10 matkulor, resten lämnar hon. :crazy:

Vad ska jag göra? Snabba svar tack, åker på semester vid halv tolv. :)

Sv: Matproblem igen - snabba svar!!

Vad jag har lärt mig dör ingen hund av att vara hungrig!
Den klarar hela 2 veckor utan någon mat alls.
Jag har också hört att det gäller att vara koncekvent. Du ställer fram maten som bjuds, vilket ska räcka med torrfodret du köper. Om hunden inte vill äta så tar du bort det.
Om hunden verkligen aldrig äter så hjälper det inte att muta utan då skulle jag kolla med veterinär istället.

En hund behöver inget annat än bra torrfoder!

Sen är inte jag expert men nästan varenda hundmänniska jag har träffat har sagt såhär.

hur gammal är hon? Det är inte så att hon håller på att tappa tänder?

Min tjej på 5 månader idag tappar tänder o är därav lite öm i munnen.. ibland vill hon inte äta.. speciellt när de nya tränger fram..

Eftersom hon äter leverpastejen så tror jag inte hon är sjuk utan bara kräsen. Är hon pigg och glad och som hon brukar vara annars?

Äter hon inte så ta bort maten och ställ fram ny mat igen nästa gång hon ska ha mat.

Om du ger ett bra foder så kan du mycket väl smaksätta det, men använd helst då ett våtfoder som också är helfoder.
Ex NatureDiet, Natures Harvest eller burkmat från matbutliken.
Det senare är ganska oekonomiskt, men bättre än att låta en valp vara utan mat.
Leverpastej är ju gott, men det blir en obalans mellan kalcium och fosfor om du ger det.
Viktigt att inte valpen får för lite kalcium under sin uppväxt.

Vissa tycker att det smakar bättre med lite fil på maten också. (Helst Fjällfil eller A-fil.)

Smaksättare kan man minska med tiden.
Till slut tar man bort de helt.

Mina hundar kan vara väldigt kräsna. Jag brukar blanda i lite leverpastej, korv eller köttbullar. Ett tag äter dom precis som din lilla hund gjorde. Sedan blir dom lika kräsna igen trots att jag blandar i. Jag har kommit på att det bästa är att ta bort maten om inte hunden vill äta. Sedan serverar jag det nästa mål igen. Väntar ut dom tills dom äter för att dom är hungriga.

Det är inte helt ovanligt att de små raringarna är lite kinkiga med maten. ;) Min var precis likadan som valp, men nu äter hon allt med god aptit.
När de är valpar är det dock bra om de får i sig maten. Jag gav min fröken sin mat ute på gräsmattan. Då åt hon upp allt när hon själv fick böka runt i gräset och nosa upp sin mat.
Jag testade även att vissa dagar ge henne maten i en 50 cl plastflaska utan kork. Jag satte torrfodret i flaskan och ganska snabbt lärde hon sig att om hon slog omkring flaskan med tassarna så ramlade det ut matbitar och då var det helt plötsligt väldigt skoj att äta.
Sen gick det till sig med maten när hon blev lite äldre.

Liknande trådar

Övr. Hund Hej! Jag ber om ursäkt för en låång text. Jag är förtvivlad över situationen med min 7 månader gamla valp, jag känner mig så jävla...
2 3
Svar
42
· Visningar
5 588
Senast: fixi
·
Övr. Barn Hej på er alla kloka! Förlåt för ett långt inlägg men jag har verkligen ett behov av råd och tips. Jag har sen en tid tillbaka...
2
Svar
26
· Visningar
4 786
Senast: Anonymisten
·
Juridik & Ekonomi Jag vet inte vad jag vill med tråden men,, jag behöver lämna. Jag har koll på alla bostadsköer, privata hyresvärdar och blocket bostad...
3 4 5
Svar
86
· Visningar
13 257
Senast: lizzie
·
Hundavel & Ras Hej allesammans. Vill bara höra vad ni tror då jag ligger sömnlös just nu och tänker på detta 😂 Och bara för att tillägga så jag...
Svar
14
· Visningar
2 979
Senast: AraSlei
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka