Sv: Re: Mätning?
pinkcookie skrev:
Förresten, tycker ni det är samma sak med en d-ponny då, som då istället blir liten häst baraför att man t ex inte verkar den innan mätning (ni verkar tycka att ha den nyverkad är manipulation) `? En i mitt stall hade en connemara (ja, en PONNYras) som låg precis på gränsen, var kanske 149 ungefär som hon givetvis såg till att rida (normalt) innan mätning, samt verka och nysko innan mätningen. Den blev ponny men den var ju precis maxad då så hade hon t ex mätt den med 7 veckor sen sista skoning hade den kanske blivit häst. Och där är det MYCKET skillnad, en maxad ponny ller en connemara som liten häst. Både pengamässigt och på tävlingsbanan.
Jo, det är precis samma sak!! Det finns ett mätreglemente, som är till för att följas... Det manipuleras allt mer med både verkning, ridning och mutor(!) inom mätningen, vilket bara leder till att marginalerna förskjuts. Om man läser annonser finns det i princip inga D- ponnyer under 145 cm. Alla som är mindere går som C- ponny...
Visst, det blir mindre pengar o mindre marknad för 150 cm hästar än för D- ponnyer. Tough luck, helt enkelt. Det är så det är med avel. Ibland blir det inte riktigt som man tänkt sig.
Ofta ser man "D-ponnyer" på en bra bit över 150 cm ute på banorna, och då kan man nästan fråga sig varför man har ett kategorisystem överhuvudtaget?
Att man sedan planerar INOM NORMALA GRÄNSER inför mätning är en annan sak, tycker jag. Att hästen är nyskodd o NORMALT nyverkad och ev har ridits NORMALHÅRT är inget att bråka om, tycker jag.
Om hästen är spänd vid mätning och blir lite, lite för stor kan man dessutom begära ommätning.
Verka du din ponny som vanligt och rid som vanligt. Blir det en C, så fira, och blir den D, så ver du iallafall att du har rent mjöl i påsen.