P

pinkcookie

Ang. en "c-ponny" som ska slutmätas.. Är 141,5 ungefär, efter lättare ridning och verkad/skodd för ca 5 veckor sen.. Tror ni denna kommer kunna bli c-ponny eller blir det en d-ponny? Hur mycket kan hovslagaren verka "extra" utan att ponnyn tar skada(blir öm etc).?

Men snälla! När ska folk sluta med det här tramset! Det finns gränser för vilken kategori en ponny ska tillhöra, acceptera verkligheten nångång! Är det en D-ponny så är det och därmed basta! :mad:

Hur i h-e kan man bara fundera över hur mycket man kan verka innan ponnyn får problem bara för att man vill att den ska var något den inte är? :eek:

Om ponnyn är duktig i sin disciplin så kvittar det om den ligger på den övre eller undre gränsen för sin kategori. En duktig ponny/häst ÄR en duktig ponny/häst oavsett antal cm mankhöjd! När ska ni fatta det, alla ni som håller på så här??? :confused:

Varför så upprörda? Vi undrade bara. Blir det en d-ponny så blir det, blir det en c så blir det. Givetvis vill vi allra helst ha den som maxad c, den har varit c i sju år, men det är inte hela världen om den blir en d. Jag har inte snackat om något fusk, att vi ska göra den illa på¨något sätt för att påverka höjden, de allra flesta som mäter sin ponny och den är p gränsen mellan två kategorier brukar faktiskt ha den nyverkad och nyskodd vid mättillfället! Det enda jag undrade var bara hur mycket hovslagaren verkar en ponny, hur många mm som försvinner , så man bara är beredd på resultatet??? Vad är det för fel med det? :mad:

Förresten, tycker ni det är samma sak med en d-ponny då, som då istället blir liten häst baraför att man t ex inte verkar den innan mätning (ni verkar tycka att ha den nyverkad är manipulation) `? En i mitt stall hade en connemara (ja, en PONNYras) som låg precis på gränsen, var kanske 149 ungefär som hon givetvis såg till att rida (normalt) innan mätning, samt verka och nysko innan mätningen. Den blev ponny men den var ju precis maxad då så hade hon t ex mätt den med 7 veckor sen sista skoning hade den kanske blivit häst. Och där är det MYCKET skillnad, en maxad ponny ller en connemara som liten häst. Både pengamässigt och på tävlingsbanan.

Jag tycker inte att man ska hålla på att "manipulera" till det yttersta med ponnier som ligger på gränsen, oavsett kategori. Om man nu väljer att rida ungponny så får man väl räkna med att den kanske blir större än man räknat med.

Annars får man köpa sig en slutmätt ponny.

en C-ponny som är 141.5 är och kommer alltid att vara en D-ponny!!!

Nu tycker jag inte att dte är att "manipulera till det yttersta" att vilja verka ponnyn ordentligt innan man mäter.
Manipulera är att tex låta ponnyn stå utan vatten, rida den på bogarna, verka den så den ömmar och liknande som man hört hemska historier om.

Jag tror att er 141,5 ponny utan svårigheter blir en 140cm ponny. Dagsformen på ponnisar varierar med flera cm. Se till att ponnyn är helt nyverkad och ta av den skorna. se till att den är avslappnad eller ge den ett ordentligt motionspass före. Lycka till! Bry er inte om alla vardagspoliser! ;)

Tack för ditt svar! :) Jag hoppas också på det, men som sagt så är det ingen katastrof för oss om han blir d-ponny heller.
Jo vardagspoliser verkar det finnas många av, speciellt här..

Vadå vardagspoliser?
Är den 141,5 så ÄR den en D-ponny, och om det nu kvittar varför försöka få den till c?
Reglerna är till för att följas, det gäller även om den är 149 för då är det en häst inte en ponny. Enkelt

Innan den är slutmätt är det väl inte fastställt hur hög den är? De flesta hemmätningar (utan korrekt utrustning) ger ett för högt värde! Det är svårt att töja mätstickan men väldigt lätt att luta den lite eller böja den en aning...

Är den tex mätt med en mätsticka utan vattenpass som råkade vara lutad mer än 5 grader ÄR det faktiskt en maxad C-ponny om märstickans avläsningshöjd var exakt på samma höjd som manken. Hade man exakt 90 gradenr mellan mätstickan och manken så är den lite mindre, exakt hur mycket beror på längden på avståndet mellan mätsticka och manke... (5 graders lutning och 2,5 dm ger ytterligare ca 2 mm marginal...)

Någon annan kan ju roa sig med att testa eller räkna ut hur många mm ska en tumstock svikta för att ett mått på 140 mm ska mätas till 141,5..

Det är skillnad på nyverkad/nyskodd och verkad så mycket som möjligt. Du frågade faktiskt efter hur mycket man kunde ta för att undvika "fel" höjd på ponnyn!

Och ja, det är precis lika fel när en övervuxen D-ponny blir nermätt. Varför skulle det vara nån skillnad? Att det handlar om mycket pengar spelar ingen roll. Det är en förlust man får ta! Och Connemaror kan ju vara väldigt olika i höjd...vissa ÄR ju faktiskt små hästar.

Tack :)

Francess: Ja, jag undrade hur många mm som "försvinner" när hovslagaen verkar, om han verkar ordentligt, och jag förutsätter att hovslagaren ALLTID verkar ordentligt, pga att man inte ska behöva sko om den stup i ett. (Givetvis förstår jag att man skor om sin häst var 6-8 vecka så ta inte upp det). Sen att man kan be honom ta nån millimeter extra om han säger att det inte är några problem, jag kallar inte det manipulation.
Visst om jag hade en ponny på kanske 143 då visste jag att han skulle bli d-ponny, då skulle jag inte bry mig om att verka den innan mätning eller så, men nu när ponnyn ligger på gränsen så ser jag väl till att ha bästa möjliga förutsättningar innan mätningen sker?
Förstår inte varför jag blir så påhoppad nu, jag har inte bett om tips hur jag mäter ner en d-ponny till en c-ponny, som ngn skrev så innan han är slutmätt vet vi inte om han är en c eller d!! Det kan faktiskt variera från dag till dag och vår provmätning kan visa sig vara felaktig när sedan mätmännen mäter på riktigt.

Om ponnyn är "gammalskodd" bör man nog kunna ta bort 1 cm vid normal verkning, och att den är lugn och avslappnad tar gott och väl bort det sista. Med andra ord, jag skulle bli förvånad om det inte blev en C-ponny.

detta är till alla:

nu är jag inte för nermätnigar, men att försöka mäta ner en häst en cm är väl ingenting?? har väldigt svårt att tro att den skulle ta skada av det.

jämför med min häst. i mätityget står det 146,7 cm. i verkligheten är han 152,5cm ung.

DET kallar jag nermätning! :mad: vill intwe veta hur dom lyckades med det.

Sv: Re: Mätning?

pinkcookie skrev:
Förresten, tycker ni det är samma sak med en d-ponny då, som då istället blir liten häst baraför att man t ex inte verkar den innan mätning (ni verkar tycka att ha den nyverkad är manipulation) `? En i mitt stall hade en connemara (ja, en PONNYras) som låg precis på gränsen, var kanske 149 ungefär som hon givetvis såg till att rida (normalt) innan mätning, samt verka och nysko innan mätningen. Den blev ponny men den var ju precis maxad då så hade hon t ex mätt den med 7 veckor sen sista skoning hade den kanske blivit häst. Och där är det MYCKET skillnad, en maxad ponny ller en connemara som liten häst. Både pengamässigt och på tävlingsbanan.

Jo, det är precis samma sak!! Det finns ett mätreglemente, som är till för att följas... Det manipuleras allt mer med både verkning, ridning och mutor(!) inom mätningen, vilket bara leder till att marginalerna förskjuts. Om man läser annonser finns det i princip inga D- ponnyer under 145 cm. Alla som är mindere går som C- ponny...

Visst, det blir mindre pengar o mindre marknad för 150 cm hästar än för D- ponnyer. Tough luck, helt enkelt. Det är så det är med avel. Ibland blir det inte riktigt som man tänkt sig.

Ofta ser man "D-ponnyer" på en bra bit över 150 cm ute på banorna, och då kan man nästan fråga sig varför man har ett kategorisystem överhuvudtaget?

Att man sedan planerar INOM NORMALA GRÄNSER inför mätning är en annan sak, tycker jag. Att hästen är nyskodd o NORMALT nyverkad och ev har ridits NORMALHÅRT är inget att bråka om, tycker jag.

Om hästen är spänd vid mätning och blir lite, lite för stor kan man dessutom begära ommätning.

Verka du din ponny som vanligt och rid som vanligt. Blir det en C, så fira, och blir den D, så ver du iallafall att du har rent mjöl i påsen.

Sv: Re: Mätning?

benjamin skrev:
Jag tror att er 141,5 ponny utan svårigheter blir en 140cm ponny. Dagsformen på ponnisar varierar med flera cm. Se till att ponnyn är helt nyverkad och ta av den skorna. se till att den är avslappnad eller ge den ett ordentligt motionspass före. Lycka till! Bry er inte om alla vardagspoliser! ;)

Om hon vill ha ner den till C- ponny så är det såklart klokt att ha den nyverkad. Frågan är ju dock om det är så smart att låta den gå barfota? Trots allt dras EN CM av för skor, och de flesta dojjor är inte så tjocka. Tror snarare hon kan tjäna någon mm på att ha des skodd.

Och visst kan det variera... En ponny kah känner var 138 cm ´som 6- åring, och därmed en "normal" C-ponny. Vid slutmätning, även då frisk o i kondis, och eftersom den var långt ifrån gränsen uppåt hade de iaf inte verkat den exra på något sätt. Den blev slutnätt till 134!!! Och så liten var den INTE. Tyvärr gjorde det den svårare att sälja, eller ffa att få spekulanter till. När de kom såg de ju att hon faktiskt inte var så liten som höjden angav.

Liknande trådar

Hästmänniskan Hej! Jag är 14 år och älskar hästar över allt annat (förstås);) Jag behöver tips och råd om hur vida jag ska göra med en svårhanterlig...
2
Svar
28
· Visningar
2 541
Senast: Ceta
·
Hästmänniskan Hej! Vill nog egentligen mest skriva av mig, det känns tungt och jobbigt och vet inte hur jag ska tänka. Jag har haft egen häst...
Svar
15
· Visningar
1 161
Senast: Bison
·
Hästmänniskan Jag hoppas kunna bolla lite tankar med andra hästkunniga här. Jag, min man, och vår 17-åriga dotter kommer inom kort att flytta till en...
2 3 4
Svar
66
· Visningar
6 835
Senast: mamman
·
Hästhantering Detta är en ganska lång historia och jag kan ha svårt för att vara kort och koncist. 2022 blev mitt halvblod ensam och behövde...
3 4 5
Svar
99
· Visningar
16 156
Senast: Juli0a
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar