palle
Trådstartare
Här kommer ett svar till alla som undrar om det är farligt när ens katt kräks efter maten.
Om man nu utesluter att katten har sår i munnen eller något annat som iriterar i munen eller svalget, så är den vanligaste orsaken den att övre magmunnen inte sluter tätt.
Hur ser man då det?
Jo, maten kommer upp osmält.
Ibland kan man knappt ens se att torrfodret är mjukt.
Vad kan man göra för att avhjälpa problemet?
Först och främst se till att katten kan äta i lugn och ro.
Eller om katten nu skulle tycka om det, blöt upp torrfodret litegranna med varmt vatten.
Annars är det bara att beväpna sej med en trasa.
Och se till att du handlar torrfodret i en djuraffär eller hos veterinären.
Dom sorterna som sälj i matbutiker odyl har tyvärr "förlite" näringsinnehåll för dessa katter.
Dom behöver torrfoder med högt/mycket högt näringsinehåll.
Och det hjälper föga att byta till burkmat då felet beror på ett kroppsligt fel.
Dessutom "fräter" burkmaten mer när katten kräks upp den än när den kräks upp torrfoder.
Om det är farligt eller om defekten förkortar kattens liv?
Av egen erfarenhet kan jag bestämt säga NEJ.
Min egen gamling är nu 13 år och han har som sagt denna defekt, och är i fint hull.
Dock har han ätit kattungemat i hela sitt liv, för att kunna hålla vikten.
Att ha en katt av flera som ska ha specialmat är inte så svårt, jag tar med honom in i datorrummet där han får äta medans jag plirkar på datorn.
Övrig tid får han äta samma torrisar som dom andra.
Mvh Kladden´s kattuppfödning.
P.s. Finns det möjlighet att få denna tråd nålad så fler kan ta del av innehållet??.d.s.
Om man nu utesluter att katten har sår i munnen eller något annat som iriterar i munen eller svalget, så är den vanligaste orsaken den att övre magmunnen inte sluter tätt.
Hur ser man då det?
Jo, maten kommer upp osmält.
Ibland kan man knappt ens se att torrfodret är mjukt.
Vad kan man göra för att avhjälpa problemet?
Först och främst se till att katten kan äta i lugn och ro.
Eller om katten nu skulle tycka om det, blöt upp torrfodret litegranna med varmt vatten.
Annars är det bara att beväpna sej med en trasa.
Och se till att du handlar torrfodret i en djuraffär eller hos veterinären.
Dom sorterna som sälj i matbutiker odyl har tyvärr "förlite" näringsinnehåll för dessa katter.
Dom behöver torrfoder med högt/mycket högt näringsinehåll.
Och det hjälper föga att byta till burkmat då felet beror på ett kroppsligt fel.
Dessutom "fräter" burkmaten mer när katten kräks upp den än när den kräks upp torrfoder.
Om det är farligt eller om defekten förkortar kattens liv?
Av egen erfarenhet kan jag bestämt säga NEJ.
Min egen gamling är nu 13 år och han har som sagt denna defekt, och är i fint hull.
Dock har han ätit kattungemat i hela sitt liv, för att kunna hålla vikten.
Att ha en katt av flera som ska ha specialmat är inte så svårt, jag tar med honom in i datorrummet där han får äta medans jag plirkar på datorn.
Övrig tid får han äta samma torrisar som dom andra.
Mvh Kladden´s kattuppfödning.
P.s. Finns det möjlighet att få denna tråd nålad så fler kan ta del av innehållet??.d.s.