Matkräkande katter

palle

Trådstartare
Här kommer ett svar till alla som undrar om det är farligt när ens katt kräks efter maten.

Om man nu utesluter att katten har sår i munnen eller något annat som iriterar i munen eller svalget, så är den vanligaste orsaken den att övre magmunnen inte sluter tätt.

Hur ser man då det?

Jo, maten kommer upp osmält.
Ibland kan man knappt ens se att torrfodret är mjukt.

Vad kan man göra för att avhjälpa problemet?

Först och främst se till att katten kan äta i lugn och ro.
Eller om katten nu skulle tycka om det, blöt upp torrfodret litegranna med varmt vatten.
Annars är det bara att beväpna sej med en trasa.

Och se till att du handlar torrfodret i en djuraffär eller hos veterinären.
Dom sorterna som sälj i matbutiker odyl har tyvärr "förlite" näringsinnehåll för dessa katter.
Dom behöver torrfoder med högt/mycket högt näringsinehåll.

Och det hjälper föga att byta till burkmat då felet beror på ett kroppsligt fel.
Dessutom "fräter" burkmaten mer när katten kräks upp den än när den kräks upp torrfoder.

Om det är farligt eller om defekten förkortar kattens liv?

Av egen erfarenhet kan jag bestämt säga NEJ.

Min egen gamling är nu 13 år och han har som sagt denna defekt, och är i fint hull.
Dock har han ätit kattungemat i hela sitt liv, för att kunna hålla vikten.

Att ha en katt av flera som ska ha specialmat är inte så svårt, jag tar med honom in i datorrummet där han får äta medans jag plirkar på datorn.
Övrig tid får han äta samma torrisar som dom andra.

Mvh Kladden´s kattuppfödning.

P.s. Finns det möjlighet att få denna tråd nålad så fler kan ta del av innehållet??.d.s.

Det var intressant. En av våra kattor kräks ofta upp sitt torrfoder och jag har helt enkelt tänkt att hon är för glupsk.

Då kissarna är i farten mycket, både ute och inne ger jag också torrfoder för kattungar. Dels för att kissarna blir lite väl slanka annars och dels tycker jag mig märka att de mindre torrfoderbitarna inte kräks upp lika ofta som större bitar. Det är ju inte många bitar som de verkligen tuggar kan jag både höra när de äter och konstatera när de kräkts.

Burkmat ratar de helt, oavsett sort.

Nåla tråden vill jag inte göra - folk skulle kunna tro att detta var nåt slags officiella råd från Buke. Jag tycker nog att dina råd får behandlas som en vanlig diskussion.

-----

Det du skriver är intressant. Jag har ju en katt som kräks och jag oroar mig för att det ska leda till nån kronisk tarmkatarr.

Men måste verkligen osmält torrfoder vara tecken på trassel med magmunnen? Min katt kräks inom 1 minut efter att han ätit. Då kommer det naturligtvis upp osmälta bitar eftersom han inte hunnit smälta dem.

mandalaki

Varför skulle burkmat fräta mer än torrfoder? För att det innehåller mer animaliska produkter?

Av vad jag hört ifrån veterinärer så är det i särklass vanligaste problemet när katter kräks upp mat att de antingen hetsäter eller att de inte tuggar torrfodret.

Är man ute efter foder men hög näringshalt är väl bra burkmat det man bör leta efter? Det innehåller i princip bara animaliska produkter och mycket mer fett och protein än torrfoder som innehåller mer än 30% kolhydrater och större mängs vegetabiliskt protein än burkmat.

Men kommar man inte tillrätta med kräkningar skall man givetvis uppsöka veterinär. Regelbundna kräkningar är t ex det vanligaste symptomet på inflammatory bowel disease.

Om den övre magmunnen inte fungerar som den ska, så är den ofta stängd istället för öppen när katten äter.
Då samlas maten i matstrupen och när den är full kräks katten helt enkelt upp en sträng med osmält mat.
Och det sker nästan omedelbart efter att katten ätit.

Är maten delvis smält så kan det bero på att övre magmunnen inte sluter till magen efter att katten ätit.
Då brukar maten komma upp som en sträng delvis smält mat.

Dessa symptom finns också om katten har magkatarr, men då brukar den även ha mjuk illaluktande avföring.

Magkatarr är ofta enkelt att råda bot på, be veterinären skriva ut en, eller flera kurer Losec/Lazo.
Har katarren blivit kronisk så måste man noga kontrollera vad som orsakar katarren.
Annars går den inte att hålla i schack.

Läser direkt från burken:
Inehåller 81.5 % vatten
9.5 % råprotein
5.5 % råfett
0.5 % växttråd
2.0 % aska

Plus EEG godkända (observera att det står i pluralis- alltså flera olika sorters medel har använts) konserveringsmedel m.m.

Så varför i hela fridens namn ska man släpa hem konserverat vatten?
Rent fräsch vatten finns i närmaste vattenkran...

När jag läser på en förpackning med torrfoder står där:

Protein: 32.6 %
Fett: 20.8%
Fibrer: 1.3 %
Aska: 5.8 %
Plus att den är vitamineriserad, och som konserveringsmedel har Vitamin E använts (vilket har en naturligt konserverande effekt).

Jag "släpar hem vatten" av den enkla anledningen att min ena katt kräks ofelbart av torrfoder men inte burkmat. Hon mår mycket bra och är i gott hull på sin diet, men nallar hon av torrfodret får jag torka spyor lite här och var istället. :crazy:

För din katts skull är det bäst med burkmat, så då får du fortsätta med det.
Dt är ju så att det är våra små sötnosar som brukar bestämma vad dom vill äta, eller hur?? ;)

Läser direkt från burken:
Inehåller 81.5 % vatten
9.5 % råprotein
5.5 % råfett
0.5 % växttråd
2.0 % aska

Plus EEG godkända (observera att det står i pluralis- alltså flera olika sorters medel har använts) konserveringsmedel m.m.

Så varför i hela fridens namn ska man släpa hem konserverat vatten?
Rent fräsch vatten finns i närmaste vattenkran...

När jag läser på en förpackning med torrfoder står där:

Protein: 32.6 %
Fett: 20.8%
Fibrer: 1.3 %
Aska: 5.8 %
Plus att den är vitamineriserad, och som konserveringsmedel har Vitamin E använts (vilket har en naturligt konserverande effekt).

Mmmm, men problemet är att man inte kan jämföra så där rätt av. För att man skall kunna jämföra burkmat (som innehåller mer än 70% vatten) med torrfoder (som innehåller mindre än 10% vatten) måste man räkna ut näringsvärdet i torrsubstans. Exempel:

Burkmat som innehåller 9,5% protein. Burken väger
t ex 400 g och maten innehåller 81,5% vatten. Torrsubstansen i maten är 18,5%. För att räkna ut proteininnehållet i torrsubstans delar man 9,5% med 18,5%=0,55 (55%). Burkmaten innehåller alltså 51% protein (torrsubstans).

Torrfoder som innehåller 32,6% protein som innehåller 8% vatten (du skrev inte hur mycket vatten det innehöll så jag antar att det ligger på det vanligaste dvs 8%). Torrsubstansen är alltså 92% och delar man 32,6 med 92 blir det 35% protein.

Vilken mat innehåller mest protein?

Sedan kan man välja att köpa burkmat som inte innehåller konstiga tillsatser, det finns ju faktiskt bättre och sämre burkmat ;)

Det är viktigt att man räknar ut allt i torrsubstans innan man jämför, annars kan man inte jämföra olika foder på ett rättvist sätt, ni ser ju själva att resultaten blir väldigt olika.

Att burkmat sedan innehåller mycket vatten är något i grunden positivt. Katter har av naturen ingen stark drift att dricka vatten då de är skapta för att få i sig det vatten de behöver via sina byten (som innehåller runt 75% vatten). Ger man burkmat får katten garanterat i sig tillräckligt mycket vatten och den får större omsättning på urinen och urinen späds ut vilket förebygger urinvägsproblem.

Är det ingen som reagerar på det faktum att torrfoder innehåller mer än 30% kolhydrater, något katten inte behöver? Det är alltså OK att betala extra pengar för att köpa mat som innehåller 30% eller mer av något katten inte behöver än att betala extra för att katten skall få i sig ett av de mest grundläggande näringsämnena dvs vatten? Knepigt sätt att resonera på... tycker jag.

Ingen som heller reagerar på att man måste tillsätta surgörande ämnen i torrfoder för att urinen skall få rätt pH-värde, något som INTE behövs i burkmat då det innehåller tillräckligt mycket animaliska produkter för att urinen skall få rätt pH-värde.

Alla %-satser är uträknat /kg mat.

Även burkmaten.....

Det blir 9.5% protein/kg i burkmaten.

I torrfodret blir det 32.6 % protein/kg.....

Och dessutom slipper du släpa hem vatten, som finns i närmaste vattenkran.
Ser du bara till att det finns fri tillgång till vatten dricker dom upp till 1 liter eller mer, vatten var om dagen.

Dels slipper du öka sopberget......

Och varför är det skadligt med kolhydrater, men inte med en massa syntetiska konserveringsmedel???

Jag är med på din jämförelse av torrsubstans...

Men eftersom jag inte vet nåt om blötfoder: klarar katten att äta så mycket som den behöver för att få i sig den mängd protein den behöver?

Den äter ju mycket mindre torrfoder för att få i sig samma mängd protein.

mandalaki

Det är en vanesak. Det är klart att det är en stor omställning från att äta t ex 50 g mat om dagen till 200-400g om dagen, men slutligen äter det tillräckligt mycket. De drabbas inte av näringsbrist av att äta lite för lite mat några dagar.

Ja det klarar den. Problemet kan istället vara: dricker katten tillräckligt med vatten för att kompensera för torfodrets brist på vatten.
PL som ger sin katt torrfoder

Före 1986 åt mina katter burkmat och då åt dom minst
1 burk/dag.

Numera äter mina katter högkvalitativt torrfoder och då äter dom ca 1 kg/katt/månad.....

Hullet är bättre, pälsarna är bättre och framför allt...så skiter dom mindre mängd som luktar nästan ingenting jämfört med katter som äter burkmat....

På somrarna kan maten stå framme hela tiden utan att bli dålig.
Du kan ta med dej lite mat i en påse när du åker bort med katten, inga tunga otympliga burkar som man måste ha stående i kylskåpet och lukta vid besök hos t.ex. föräldrar.

Vad dom flesta inte vet/glömmer bort är att katter inte är skapta att äta en massa onödiga vegetabilier, utan dom behöver högvärdigt protein.

Det finns ett välkänt "ordspråk" hos veterinärer:

En hund blir smällfet på kattmat och tror den hamnat i himlen, En katt dör av olika bristsjukdomar om den äter enbart hundmat.

*svarar alla tre på samma knapp*

Jodå, problemet med vätskemängd och torrfoder känner jag väl till. Lika väl känner jag till palles alla fördelar med bra torrfoder.

Men eftersom min ena katt kräks då och då har jag ibland försökt med blötfoder som naturligtvis är mer lättsmält - allt från whiskas, sheba och mjau till veterinärfoder. Men de vägrar äta det. Det är inte smaken eller lukten de inte gillar, troligen - det är konsistensen som är för ovan för dem.

Jag är lite lockad av Sols matrecept men tror alltså inte att de skulle äta sån mat heller. Mat för dem är torrfoder, punkt slut. De har lika glatt ätit allt torrfoder jag serverat: RC Indoor och light, James Wellbeloved, Hills från zoobutiken eller Hills veterinärfoder.

En fråga till förresten: varför är Mjau bättre än annan snabbköpsmjukmat? Det enda jag vet är att den är svensk, men jag vet inte varför den är bättre.

mandalaki

Men palle, när man jämför kattmats näringsvärde måste man räkna ut näringsvärdet i torrsubstans pga de olika vattenhalterna. Fråga vilken, inom kattens näringslära, kunnig person (husdjursagronom, veterinär).

En katts kropp är inte gjord för att omvandla kolhydrater till energi, den saknar vissa viktiga enzymer för detta, vilket innebär att det mesta av kolhydraterna i torrfodret går rätt igenom katten och även det mest "högkvalitativa" torrfodret innehåller mer än 30% kolhydrater och om du undrar varför så citerar jag här en talesman för RC (jag frågade nämligen om detta med den stora mängden kolhydrater i torrfoder): "Alla torrfoder innehåller relativt stora mängder kolhydrater upp till ca. 40%. Det är egentligen en förutsättning för att kunna tillverka ett
torrfoder".

Man använder alltså så mycket kolhydrater för att tillverkningsprocessen kräver det, inte för att det är nyttigt för katten.

Ny forskning i USA visar på ett samband mellan stor kolhydratintag hos katt och fetma och diabetes och alla vet vi väl att fetma kan ge en massa följdsjukdomar. Läs gärna lite kort om detta på www.littlebigcat.com.

Hur som helst, kattens kropp kan inte bearbeta kolhydrater på ett effektivt sätt så varför trycka i dem en massa vegetabilier. Katten är ju trots allt en renodlad köttätare.

Jag skrev ingenstans att konserveringsmedel är bättre än kolhydrater, men högkvalitativ burkmat innehåller inga konstiga tillsatser, inte ens konserveringsmedel. Tro det eller ej, men man kan tillsätta E-vitamin i burkmat också. Högkvalitativ burkmat innehåller inga konserveringsmedel och det är en enkel förklaring till varför den har så kort hållbarhetstid, men det är ju helt logiskt att färskvara inte kan förvaras hur länge som helst i öppnat tillstånd.

Sopberget kan man hjälpa till att minska genom att återvinna alla förpackningar och genom att försöka påverka foderföretagen att använda sig av miljövänligare alternativ än konservburkar.

Tro inte att det bara är burkmat som innehåller konstiga tillsatser;)

Mina katter (förutom den yngsta) har ätit torrfoder i 3-4 år och deras päls blev betydligt bättre när de började få hemlagad mat, tidvis får de även burkmat (MJAU eller Specific). De bajsar avsevärt mindre än när de knaprade RC, deras avföring luktar inte och den har en mjukare och mer hälsosam konsistens (dock inte lös), inga hårda stenkulor längre.

De är mer energiska, antagligen för att de får i sig mer än tillräckligt med vatten, jag som trodde att de drack tillräckligt tidigare. Det syns om inte annat att de dricker mer på mängden urinklumpar i sanden.

Man kan läsa mer om +burkmat och +torrfoder på www.felinefuture.com
www.blakkatz.com
www.maxhouse.com
www.catnutrition.org

Man kan även söka efter DVM Jean Hofve, DVM Anne Pierson, DVM Debra(?) L. Zoran och DVW Deborah(?) Greco. Veterinärer med bestämda åsikter angående kattens näringslära.

MJAU är bättre än annan "lågprismat" för att den inte innehåller några vegetabilier dvs oerhört lite kolhydrater och den är rik på protein och fett samt det är svenskt. Innehåller inte heller några färgämnen eller syntetiska konserveringsmedel.

Före 1986 åt mina katter burkmat och då åt dom minst
1 burk/dag.

Numera äter mina katter högkvalitativt torrfoder och då äter dom ca 1 kg/katt/månad.....

Hullet är bättre, pälsarna är bättre och framför allt...så skiter dom mindre mängd som luktar nästan ingenting jämfört med katter som äter burkmat....

På somrarna kan maten stå framme hela tiden utan att bli dålig.
Du kan ta med dej lite mat i en påse när du åker bort med katten, inga tunga otympliga burkar som man måste ha stående i kylskåpet och lukta vid besök hos t.ex. föräldrar.

Vad dom flesta inte vet/glömmer bort är att katter inte är skapta att äta en massa onödiga vegetabilier, utan dom behöver högvärdigt protein.

Det finns ett välkänt "ordspråk" hos veterinärer:

En hund blir smällfet på kattmat och tror den hamnat i himlen, En katt dör av olika bristsjukdomar om den äter enbart hundmat.

Vad har ordspråket med detta att göra? Vi snackar inte om att ge katter hundmat eller vice versa, vi snackar om att ge katter kattmat.

Vad dom flesta tydligen tycks glömma bort är att torrfoder innehåller mycket kolhydrater som kommer ifrån de onödiga vegetabilierna du pratar om. Dessa onödiga vegetabilier finns i mycket mindre mängd i burkmat än i torrfoder. Torrfoder (oavsett kvalité) innehåller mer vegetabiliskt protein än högkvalitativ burkmat (som inte innehåller något alls eller väldigt lite).

Att det är bekvämt och billigt att ge torrfoder är inget bra argument för att torrfoder är bra mat för katten. Det är bara ett bra argument för att det är bra för kattägaren.

Billigt är inte bäst som det brukar heta, om vi nu ändå är inne på ordspråk ;)

Fetma uppstår när energiintaget är större än energiförbrukningen. Men om nu katten inte kan omvandla kolhydrater till energi, om kolhydraterna går rätt igenom - hur kan då katten bli fet?

mandalaki

Missade den viktigaste delen :eek: De kolhydrater som går rakt igenom katten är till största delen fibrer, beroende på vilka vegetabilier som används i maten blir mängden fibrer olika stor (givetvis). De vegetabiliska kolhydrater som inte är fibrer är sockerarter och när kroppen inte kan omvandla detta till energi (kroppen omvandlar först och främst fettet och proteinet till energi då det är lättast att omvandla) lagrar den de överflödiga kolhydraterna som kroppsfett. På det viset kan katter bli tjocka av kolhydrater. Min äldsta katt vägde förut 6-7 hekto för mycket, inga bantings- eller lightfoder fick ner henne i vikt, men när jag började ge henne mat som innehöll lite (mindre än 5% kolhydrater) började hon tappa vikt. Hon har succesivt gått ner i vikt och hon ligger nu stadigt på sin idealvikt. Den mat hon äter innehåller (räknat i torrsubstans, givevis) mer än 60% protein och runt 30% fett, aldrig mer än 3% kolhydrater.

Så en katt kan egentligen bli det även om energiintaget och energiåtgången är lika stor om den innehåller mycket kolhydrater.

För mycket kolhydrater kan även ge katten för högt blodsocker då kattens kropp är gjord för att omvandla protein till glukos. Den saknar även ett viktigt enzym när det gäller sockerarter/stärkelse och blodsocker. Kan inte förklara på ett bra sätt, men det går att läsa om i någon av länkarna jag tipsat om.

Här komer an artikel skriven av en amerikansk veterinär (min egen översättning):

Diabetes och övervikt – Elizabth Hodgkins, DVM

Översatt av Matilda Lennartsdotter Eriksson

Låt mig först saga att det inte finns EN enskild orsak till typ 2-diabetes (diabetes mellitus eller DM) hos katt. Sjukdomen, som de flesta sjukdomar är multifaktoriell hos katten, precis som hos människan. Faktum är att typ 2-diabetes hos katt är mer lik typ 2-diabetes hos människa än någon annan djurart man studerat. Typ 2-diabetes är inte en autoimmun sjukdom, men gener spelar absolut en roll. Vissa katter är predisponerade för typ 2-diabetes, medan andra helt enkelt inte är det. Men inte ens typ 2-diabetes hos de predisponerade katterna orsakas enbart av att kroppen producerar antikroppar mot bukspottkörteln som hos autoimmuna sjukdomar (vissa katter producerar antikroppar mot det insulin från andra djurarter som injiceras för att behandla diabetes hos katt, men det är inte samma sak som autoimmuna fenomen som orsakar diabetes). Faktum är att det finns några extremt viktiga miljöbetingade faktorer och olämplig kost som bidragande faktorer. Katten är en renodlad köttätare. Som en sådan är dess hälsa beroende av att kosten består av mycket (mer än 50-60 %) animaliskt protein. I det vilda söker katter byten som innehåller minst så mycket protein, 30-40 % fett och 1-2 % kolhydrater. Olyckligtvis har de torrfoder vi ger våra katter en felaktig näringssammansättning för katt. Många av dessa torrfoder innehåller stora mängder spannmål för att produkten skall kunna blir en torr pelletsprodukt. Resultatet är ett foder som består av 10-30 % protein, 15-22 % fett och så mycket som 40-60 % stärkelse (läs socker!). Då denna typ av mat har blivit allt mer vanlig som basföda för våra katter har dessa katter blivit fetare och fetare (precis som människor som äter mycket kolhydrater, men etter värre) de senaste åren och antalet katter med typ 2-diabetes har ökat. Fråga vilken veterinär som helst om de idag ser fler av dessa fall bland patienterna än de gjorde för 10 år sedan. Svaret kommer att bli ”ja”! Det är sant att många av de seriösa uppfödarna inte har några stora problem med denna sjukdom. Skälet för detta är inte att dessa uppfödare skickligt har avlat på DM-resistenta katter även om det kan vara en del av skälet. En större orsak är att många, om inte alla, uppfödare ger sina katter stora mängder burkmat och rått eller tillagat kött. Även om de flesta uppfödare ger sina katter torrfoder består inte avelsdjurens kost till 100 % av torrfoder vilket ofta är fallet i hushåll som har 1-3 katter. Konsumtion av torrfoder gör att blodglukosen snabbt stiger då kolhydraterna löses upp och absorberas av blodet. Denna snabba förhöjning av blodsockret gör att bukspottkörteln i motreaktion utsöndrar stora mängder insulin. Slutligen gör denna onormala överstimulation antingen att bukspottkörteln utmattas eller undertrycks (vi vet inte exakt vilket av dem än) vilket orsakar diabetes. Det tar månader eller år för denna process att utvecklas beroende på kattens individuella förmåga att klara av denna onormala omsättning. Under tiden lider katten, till följd av de konstant höga insulinnivåerna (hyperinsulinemia), av hypertriglyceridemi och hyperkolesterolomi (högt kolesterolvärde) med fetma som följd. Vår forskning visar att viktnedgång även hos de mest överviktiga (men i övrigt friska) katter inte är mer komplicerat än att ställa undan torrfodret och istället ge burkmat eller en kost baserad på rått kött. Även om jag håller med om att fetma i sig inte orsakar typ 2-diabetes har fetma och typ 2-diabetes anser jag det, som hos människan, vara en bidragande orsak. Överdriven konsumtion av kolhydrater orsakar, i långa loppet, både fetma och predisponerar katten, en renodlad köttätare, för typ 2-diabetes. När katten väl utvecklat diabetes kräver den mest effektiva behandlingen att man ger foder bestående av mycket protein, lagom med gett och lite kolhydrater. Foder som innehåller mycket fibrer t ex w/d och r/d FUNGERAR INTE, och de fungerar inte då de är fullproppade med kolhydrater vilka fortsätter att hålla blodsockret på en hög nivå, detta hos ett djur som redan har problem med blodsockernivån. Idag finns det övertygande vetenskapliga bevis som visar att kost som innehåller mycket kolhydrater (i princip alla torrfoder) som regelbundet ges till katter som basföda predisponerar eller direkt orsakar fetma och typ 2-diabetes hos katt. Med tiden tror jaga att vi kommer att lära oss att även kattens andra plågoris som t ex hypertyreoidism och urinvägsproblem även de härstammar ifrån den onormala och icke-fysiologiskt grundade praxisen att ge våra katter stora mängder kolhydrater då de inte är utrustade för att bearbeta den typen av näringsämnen. Medvetna uppfödare kommer vilja hålla ögonen på den forskning som pågår på området då det är en viktig del av kattuppfödning och bra djurhållning.

Liknande trådar

Katthälsa Hej, Vi har en 10-månaders katt som sista två månaderna ungefär har börjat kräkas lite mer regelbundet och vi har svårt att klura ut...
Svar
12
· Visningar
1 727
Senast: Sassy
·
Övr. Katt När jag tog hem Mrs Norris fick jag med en liten vippleksak, de som hade haft henne sist sa att hon inte tyckte den var så rolig. Det...
Svar
11
· Visningar
1 234
Senast: escodobe
·
Katthälsa Hej allihop! Min vapendragare Zorro har hunnit bli 18 år och efter att ha gjort ett blodprov konstaterades det att han har njurproblem...
Svar
19
· Visningar
2 811
Senast: Jamienoble
·
Katthälsa Min katt är överviktig. Min plan var att utesluta torrfodret helt och enbart ge blötmat, men jag har märkt de senaste dagarna att katten...
Svar
10
· Visningar
2 031
Senast: MJLee
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka