Matkräkande katter

Varför skaffade jag katt :crazy:?

Jag är jättekluven. Det blir så svartvitt. Tidigare var torrfoder räddningen för katterna medan blötmaten var skit.

Nu är torrfodret rena giftet och hemlagat enda räddningen.

Jag har läst dina inlägg med stor nyfikenhet för precis som alla andra vill jag naturligtvis det bästa för mina katter. Jag kan bara inte värdera dina källor! Veterinärer är inga gudar, veterinärer tycker väldigt olika och dessutom gäller det här veterinärer på andra sidan Atlanten som ingen människa kan kolla. Vem vet, de kan ju vara miffon som blivit uteslutna från veterinärfacket för att de försökte pracka på folk osanningar om torrfoder?

Jag säger inte att det ÄR så, och jag kritiserar heller inte dig. Jag blir bara förbaskat kluven.

Naturligtvis är dina katter ditt facit och det är bara att gratulera till att du hittat mat som är bra för dem. Men samtidigt finns det ju katter som blir 20 år på matrester och Whiskas. Jag tror alltså inte att det finns nåt enkelt svar på vad som är bäst kattmat.

mandalaki

Tittade på innehållsförteckningen på Mjau då jag skulle köpa lite blötmat till min katt, som extra godis, och den innehöll socker. Kan det verkligen vara så bra?

Till dej och alla andra:

Vad du än gör "koka" inte ihop din egen kattmat...
Det finns så många viktiga beståndsdelar i kattmat som inte du kan få tag i på annat sätt än genom komersiellt producerade produkter.

Jag har sett alldeles för många "sjuka" katter som fått allt från egen mat till minkmat...

Tycker du att alternativet är burkmat, ge dom det då bara du inte ger dom något som inte är avsett för katter.

Sen kan ingen få mej att bli klok på varför 1kg burkmat som innehåller 80%, eller mer, vatten och 9.5% protein, skulle vara bättre än 1kg torrfoder som innehåller 8% vatten och 32.6% protein.
Plockar du bort 80% av 1kg burkmat blir det mycket liten mängd kvar till katten att äta.
Däremot blir det nästan allt kvar från torrfodret....

Så varför ge din katt konserverat illaluktande vatten på burk, när du kan ge dom världens bästa dricksvatten direkt från kranen.....

Tittade på innehållsförteckningen på Mjau då jag skulle köpa lite blötmat till min katt, som extra godis, och den innehöll socker. Kan det verkligen vara så bra?

MJAU har två olika typer av burkmat. En som enbart innehåller animaliska produkter och en nyare variant som innehåller ris och potatis och annat som katten inte behöver. Jag ger bara den förstnämnda varianten.

Palle: Varna för hemlagad mat du, det finns många vetetrinärer och uppfödare (samt vanliga kattägare) som lagar egen kattmat. Om du inte visste så finns det en massa bra litteratur som man kan läsa om man vill lära sig laga egen kattmat. Man kan alltså läsa om hur man skall komponera maten så att katten skall få i sig alla näringsämnen! Helt otroligt! :smirk:

Återigen tycker jag att du skall läsa mer om varför man måste räkna ut olika foders näringsinnehåll i torrsubstans innan man kan jämföra dem med varandra. Det förklaras bra i bl a "Kattens sjukdomar" av Anne-Marie Nilsson och i "Kattägarens kokbok" av Sallander.

Knepigt att folk vågar laga mat till sina egna barn utan att vara rädd för att de skall drabbas av näringsbrist (hur många läser på extra näringslära när man lagar mat åt sina barn?), men inte vågar laga egen kattmat. Skall man laga egen kattmat skall man givetvis läsa på och lära sig hur man gör för att det skall bli rätt, jag har ägnat runt 2 år åt detta. Alla kan lära sig att laga egen kattmat, det är inte helt enkelt från början, men det handlar ju inte om hjärnkirurgi ;) Variation på maten är nyckelordet.

De jag känner/vet om som lagar egen kattmat är oerhört kunniga inom kattens näringslära och de har utfodrat sina katter med hemlagad mat i flera år utan att de blivit sjuka. Jag är helt övertygad om att det inte är någon slump att förekomsten av fetma, inflammatory bowel disease, diabetes och njurproblem har ökat i takt med att utfodrandet med torrfoder har ökat.

Och som sagt, jag lagar egen mat som knappt luktar någonting alls. Och burkmat kan lukta illa för oss människor ja, men torrfoder luktar banne mig inte parfym det heller :rofl: Och för min del avgör varken bekvämlighet, ekonomi eller matens doft vad jag ger mina katter.

Mina katter som, ve och fasa, lever och frodas på hemlagad kattmat. Och de få gånger jag köper kommersiell kattmat köper jag hellre mat med en massa vatten i (som katten behöver) än mat som innehåller för katten helt onödiga ingredienser (kolhydrater). Ger man sin katt burkmat som innehåller minst 75% vatten får den GARANTERAT i sig den mängd vatten den behöver. Hur många ägare till torrfoderätande katter kan säga att deras katter garanterat får i sig tillräckligt med vatten? Hur många har koll på hur många deciliter vatten katten dricker varje dag?

Mandalaki: Jag förstår att du är kritisk till källorna och det skall man ju vara. Kan dock påpeka att
Dr. Zoran är medlem i AVMA (ett amerikanskt veterinärförbund) och föreläser för AVMA:s medlemmar (och andra veterinärer) om kattens näringslära. Dr. Hofve arbetar för Animal Protection Center.

Veterinärer är inte gudar, särskilt inte inom näringslära med tanke på att de under sin utbildning läser oerhört lite näringslära, men jag har haft mycket kontakt med Dr. Hofve och därför har jag stor tillit till henne.

I senaste numret av RCs BreddersInfo tillkännagav de att katter INTE är gjorda för att äta stora mängder vegetabilier, men vad RCs definition av stora mängder vegetabilier är vet jag inte för jag anser iaf att mer än 30% kolhydrater (ifrån vegetabilier) är stora mängder vegetabilier.

I grund och botten tror jag att detta med utfodring har med ens egen ideologi att göra. Vill man ge katten en kost som är så lik dess naturliga kost som möjligt eller inte?

Man vill ge katten den mat katten mår bäst av förstås - om man = jag.

Jag får grubbla vidare. Ska se om jag åtminstone kan få tag på den där Sallander.

Jag har bara svårt att få in i min skalle hur mina klunsar, som jag jagar torrfoder med låg fetthalt till, skulle kunna undvika att bli ännu klunsigare på foder med 30 procent fett... Men du behöver inte förklara en gång till ;).

mandalaki

Då förstår jag. :idea:

Det är konstigt egentligen, jag har precis börjat mata min katt med svindyyyrt(åtminstone för min plånbok) torrfoder, efter ca 12 år med det man brukar kalla "skräpmat" i dessa dagar. Mestadels för att jag vill känna att jag gör allt jag kan för att min katt ska må bra, och jag ska slippa oroamej för att hon ska bli dålig på något vis.
Men samtidigt ser ju inte torrfodret så naturligt ut. Medans med min häst är jag kanska så noga med att ge honom saker jag såattsäga ser vad det är. Just för att det känns bäst. Tåls kanske att funderas på för min del, lite åt båda hållen.

Nej, vi resonerar ganska konstigt när vi utfodrar våra djur. En del djur är man jättenoga med att de skall få så naturtrogen mat som möjligt, medan det när det gäller hund och aktt snarare gäller motsatsen, man ger så konstlat foder som möjligt.

När en djurpark bereder mat för sina djur försöker de efterlikna djurets naturliga kost av det enkla skälet att djuret mår bäst av det. Varför gör inte vanliga djurägare då?

Har f ö alldeles nyligen kommit i kontakt med en uppfödare av bengal, chaussie och savannah som likt jag ger hemlagad mat baserad på rått kött. Hennes katter (som har ganska mycket vildkatt i sig) äter ingen annan mat, de blir dåliga på en gång. Med detta i åtanke bör vi komma ihåg att våran tamkatt är anatomiskt och fysiologiskt identisk med de små vilda kattarterna man avlat in i nämnda raser.

Fast du är hård mot kattägarna. Det är ju ingen som med vett och vilja letar upp så onaturlig kost som möjligt. Vi som ger katterna kvalitetstorrfoder gör det ju för att vi är övertygade om att det är det bästa som finns och vida överträffar pussi och whiskas. Nutritionsexperter är vi däremot inte - och hittills har jag inte trott att det skulle behövas :crazy:

mandalaki

Det viktigaste är nog att man alltid försöker göra det som tror är det bästa för sin katt, man kan ju aldrig veta allt. Och rönen ändras ju med tiden.

Dessutom lär nog ingen som krånglat in sej på en fodertråd här inte vilja det absolut bästa för just sin katt. :smirk:

Jag tycker inte att jag är hård. Jag har själv varit helt övertygad om att torrfoder var helt rätt och någon expert på näringslära behöver man inte vara för att börja tänka om. Det finns ju många sällskapsdjur vi försöker ge så naturlig kost som möjligt (fåglar, gnagare, reptiler) så jag bara undrar varför samma "tänk" inte finns när det gäller hundar och katter.

Sedan tror jag också att de flesta kattägare försöker ge sin katt den mat de tror är bäst, men ofta är det väldigt ensidig info som går ut om kattmat. Den info som går ut om kattmat kommer generellt sätt ifrån olika foderföretags näringsexperter och de kan ju inte säga annat än att "Ja, Whiskas torrfoder är det bästa du kan ge din katt, det är ett välbalanserat foder för vuxna katter etc."

Information om burkmatens gynnsamma effekt gällande t ex urinvägsproblem hör man inte mycket om, trots att det är vida känt att burkmat faktiskt har en gynnsam effekt på katter med urinvägsproblem.

Säger man "laga egen kattmat" reagerar de flesta som palle, "det kan man inte, då blir katten sjuk och dör av näringsbrist"... vilket helt enkelt inte är sant för då skulle jag inte sitta här idag med tre fullt friska och levande katter.

Idag är det tabu att kritisera torrfoder och oerhört tabu att prata i positiva ordalag om burkmat och hemlagad mat och jag är så less på den inställningen och just för att jag är så trött på detta kan jag låta väldigt absolut och rigid när jag diskuterar kattmat. :angel:

Finns samma diskussion bland hundfolket?

Rigid vet jag inte om du låter. För mig låter du snarare som en sån där djurägare Som Sett Ljuset. Inom hästvärlden finns motsvarigheter bland folk som rider i bomlös sadel, har hästen barfota, rider barock osv. Det blir så lätt att Det Nya Är Det Enda Rätta.

Fast jag tycker att det du säger låter vettigt och funderade över att skaffa Sallander. Men sen såg jag att du inte gillade recepten i den? Finns det nåt annat på svenska med bra recept? Normalt har jag inga problem med engelska, men ska jag läsa fackspråk vill jag ha det på svenska.

mandalaki

Men hur fungerar enbart blötmat med kattens tänderna?
Jag har alltid hört att tandsten motverkas bäst med bra torrfoder.

Samma diskussion förs bland hundägare fast då handlar det om torrfoder/färskfoder/BARF (Bone And Raw Food, även kallat Biologiskt Anpassad Rå Föda) och det blir vanligare och vanligare att folk börjar "barfa sina hundar. Man kan väl egentligen säga att jag barfar mina katter också, men de får inte så mycket köttben. Det är den australiensiska veterinären Ian Billinghurst som "uppfunnit" BARF-metoden.

Nej, Sallander förespråkar ett allt för högt vegetabilier (kolhydrater) i maten (1/3 till 2/3) och jag ser inget bra skäl till varför man skall ge en renodlad köttätare så mycket vegetabilier.

Men boken är ändå bra att läsa för den förklara på ett bra och enkelt sätt hur man räknar ut ens katts näringsbehov och vad man skall tänka på när man lagar maten (t ex vilka tillskott som är viktiga och vilken mat som kan vara skadlig). Annars finns det tyvärr ingen annan bok om detta på svenska. Jag håller på att snickra ihop en egen hemsida om detta där jag kommer lägga ut recept, men den kommer inte läggas upp förrän till hösten/vintern.

På de länkar jag tidigare tipsat om används inte så mycket fackspråk (med vissa undantag), men du får gärna maila mig angående översättningar och dylikt. Själv arbetar jag på det sättet att jag översätter varenda sak jag läser, jag tar in informationen mycket bättre då, men perfekt översatt blir det knappast :crazy:

Mig når man lättast på matilda@devonrex.se

Men hur fungerar enbart blötmat med kattens tänderna?
Jag har alltid hört att tandsten motverkas bäst med bra torrfoder.

Att torrfoder skulle ha en mer gynnande effekt på tandhälsa än burkmat är inte helt sant. De mest aktuella testerna som gjorts angående detta visar att det gör oerhört liten skillnad om man ger burkmat eller torrfoder. Det som spelar störst roll är kattens anlag dvs om den är genetiskt predisponerad för tandsten eller inte.

Kattens tänder och käkar är f ö inte skapta för att tugga torrfoder. De har inte den tanduppsättning som behövs för det och käkarna kan inte röras i sidled så att den rätta malande rörelsen kan uppstå.

Katten har ett s k saxbett och skär sin mat snarare än maler (som människan gör). Ni kan nog själv förstå hur lätt det är att skära torrfoder.

Det bästa man kan göra för sin katts tänder är att dagligen kolla hur de ser ut och borsta dem med jämna mellanrum och att ge dem en ordentlig bit rått kött att arbeta på ibland.

Och även om torrfoder skulle vara bättre för tänderna än burkmat så har ju burkmaten fortfarande en mer lämplig näringssammansättning än torrfoder.

Men katten är inte gjord för att knapra på torrfoder, mig veterligen är det väldigt få vilda katter som jagar och äter pellets ;)

Även jag vill passa på att tacka för infot.
fast jag kommer nog fortsätta med det torrfodret hon får just nu ett tag till, och med vardagen spetsad med diverse blötmat. Dock aldrig mer blötmat på morgonen, för då finns det aldrig utrymme för sovmorgon.

Särskilt orolig är jag inte, annat än för kattmat med socker i. Och för tandsten, fast det finns som tur var inte som ingrediens i någon kattmat ännu.

Och borsta tänderna på min dam är bara att glömma. Det skulle möjligen gå ifall jag iklädde mej i trenchcoat och läderhandskar..

Jag skulle gärna ge mina katter rent kött, men hur får man det att fungera i 30 graders värme.
Det blir ju dåligt så fort och kylskåpskallt vill de ju inte äta.
Den ene drar dessutom runt på köttbitar överallt och lämnar dem halvätna... så där fungerar färs bättre, men det blir ju dåligt ännu snabbare.

Några idéer eller tips?

Man låter inte maten stå framme längre än 15 minuter och man lägger inte upp mer mat än katten äter. Man kan värma upp maten genom att ställa den i varmt vattenbad, bättre än micro. Sedan innehåller min kattmat både färs och köttbitar, en mycket bra kombination.

Liknande trådar

Katthälsa Hej, Vi har en 10-månaders katt som sista två månaderna ungefär har börjat kräkas lite mer regelbundet och vi har svårt att klura ut...
Svar
12
· Visningar
1 727
Senast: Sassy
·
Övr. Katt När jag tog hem Mrs Norris fick jag med en liten vippleksak, de som hade haft henne sist sa att hon inte tyckte den var så rolig. Det...
Svar
11
· Visningar
1 234
Senast: escodobe
·
Katthälsa Hej allihop! Min vapendragare Zorro har hunnit bli 18 år och efter att ha gjort ett blodprov konstaterades det att han har njurproblem...
Svar
19
· Visningar
2 811
Senast: Jamienoble
·
Katthälsa Min katt är överviktig. Min plan var att utesluta torrfodret helt och enbart ge blötmat, men jag har märkt de senaste dagarna att katten...
Svar
10
· Visningar
2 031
Senast: MJLee
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka