Matkräkande katter

Tack för info!
En av mina killar har hela livet ofta kräkts upp sin mat direkt efter maten. Jag har i o för sig inte oroat mig - ser ju att han mår bra, men ändå funderat lite varför. Han kräks snabbare/oftare om han stressar när han äter.

Nå, jag fortsätter som förut och kan vara än mer lugn med hans åkomma!

Är man ute efter foder men hög näringshalt är väl bra burkmat det man bör leta efter? Det innehåller i princip bara animaliska produkter och mycket mer fett och protein än torrfoder som innehåller mer än 30% kolhydrater och större mängs vegetabiliskt protein än burkmat.
Men det där måste väl bero på märket på maten? Jag har köpt Hills eller andra likvärdiga produkter i torrfoderform hela livet och aldrig fått hört annat av veterinär än att näringsmängd o liknande har med fabrikat att göra och inte med om det är våt eller torr mat.

Är man ute efter foder men hög näringshalt är väl bra burkmat det man bör leta efter? Det innehåller i princip bara animaliska produkter och mycket mer fett och protein än torrfoder som innehåller mer än 30% kolhydrater och större mängs vegetabiliskt protein än burkmat.
Men det där måste väl bero på märket på maten? Jag har köpt Hills eller andra likvärdiga produkter i torrfoderform hela livet och aldrig fått hört annat av veterinär än att näringsmängd o liknande har med fabrikat att göra och inte med om det är våt eller torr mat.

Givetvis beror det även på märken på maten, men även burkmat av ganska dålig kvalité innehåller mer animaliska produkter än torrfoder av "hög" kvalité.

Burkmat innehåller som regel ALLTID mer animaliska produkter än torrfoder. Burkmat av sämre kvalité innehåller som regel (jag har inte analyserat exakt all burkmat... än) lika mycket protein och fett som "högkvalitativt" torrfoder.

Sedan kan burkmat av dålig kvalité innehålla saker man inte vill att katten skall äta t ex färgämnen och konserveringsmedel, men "högkvalitativt" torrfoder innehåller ofta saker jag inte vill trycka i mina katter
t ex en massa vegetabilier och surgörande ämnen.

Högkvalitativ burkmat (Specific, MJAU, Hill's, IAMS)när enligt mig ALLTID gällande näringssammansättning bättre än torrfoder, oavsett om det är ett s k högkvalitativt torrfoder.

Det är klart att det finns dålig burkmat, men det gör inte torrfodret bättre ;) iaf inte å länge det finns burkmat som alltid slår torrfoder.

Vilda katter-stora som små- äter inte rått kött alena. Dom äter HELA djur.
Ett vilt djur äter föda som har hår, fjädrar, fjäll och ben.

Att enbart föda dom med rått kött är precis lika fel som att föda dom med enbart vegetabilier.

Och det är där vegetabilierna kommer in.
Det finns ingen hälsovårdsmyndighet i världen som skulle godkänna en katt mat som har päls, fjädrar eller fjäll som oförstörda ingredienser.
Därför tillsätts vegetabilier istället.
Vegetabilier i katt maten fungerar precis på samma sätt som vegetabilier i våran mat.
Dom har en "bulkande" effekt i tarmarna.
Alltså, dom fyller ut tarmen, och gör att tarmen kan fungera på ett naturligt sätt.
I det vilda fungerar päls och fjädrar även som skydd i tarmen.
Dessa lägger sej runt om vassa benbitar och tarmen skyddas därmed från sådant som skulle kunna göra sår och penetrera tarmen.

Så vill man att sin katt ska äta så "naturligt" som möjligt ska man ge dom HELA pälsdjur, fåglar och fiskar.....

Visst är det så palle, men väldigt många finner det oerhört svårt att hantera sådan föda. Men att hemlagat mat inte är helt naturlig kost gör ju inte torrfoder mer naturligt.

Det stör dig alltså inte att katter som äter torrfoder får i sig 10-30 ggr så mycket vegetabilier än vad den är gjord för att äta? Du trot alltså inte ett dugg på den nya forskning som kopplar samman kolhydrater-fetma-diabtetes?

De fjädrar och den päls du pratar om som "bulkande" spys oftast upp, hårbollar du vet. Tarmen klarar inte av hur mycket päls som helst och endast små mängder päls och fjädrar tar sig igenom mag- och tarmsystemet.

Sedan är det ju så att ger man inte ben så behövs ingen päls och inga fjädrar som skyddar tarmen från vassa benbitar, fiffigt va :smirk: Däremot krävs det ju tillskott av olika slag, främst kalcium. Och jag förstår ju inte varför torrfoder behöver bulkande ingredienser, torrfoder innehåller ju inga vassa benbitar. Är det bukfylla kanhända? För är det bukfylla man är ute efter funkar vatten lika bra;)

Näringssammansättningen är fortfarande mer naturlig om man ger hemlagad mat (förutsatt att man gör på rätt sätt) eller burkmat.

Hur man än vrider och vänder på saken så är torrfoder det idag absolut mest onaturliga man kan ge sin katt.

Sol, en fråga:

kollade min Hills w/d-påse i går kväll.

På innehållsförteckningen står spannmål först, före protein. Alltså måste det innebära att spannmål är den största enskilda ingrediensen.

Andelen protein anges till ca 37 procent, om jag minns rätt. Men på spannmålen finns ingen procentsats angiven vilket gör mig lite putt. Vet du hur mycket det kan vara?

En annan fråga: efter det du skrivit funderar jag på att trots allt försöka få katterna att äta Mjau/Hills mjukmat OCH torrfoder. Men hur vet jag i så fall hur mycket de ska ha - och hur vet jag att inte nån viktig balans i fodret skiter sig när jag blandar olika sorter?

mandalaki

De enda som vet hur hur mycket spannmål och vegetabiliskt protein fodret innehåller är de som tillverkar maten, tyvärr så jag vågar inte gissa.

Om man vill ge torrt och blött får man först bestämma sig för hur stor del av kosten som skall utgöras av vad. Ger man 50/50 ger man halva dagsransonen av torrfodret och halva dagsransonen av blötmaten. Exempelvis 30 g torrfoder och 100-150 g blötmat (beroende på vilket märke man väljer).

Någon näringsbrist behöver du inte oroa dig för, de flesta foder innehåller mer vitaminer och mineraler än vad som egentligen behövs.

Jag ger en varierad kost för att undvika överskott och/eller underskott av olika näringsämnen.

Tack :bow:!

Katterna kommer att hata det, de har alltid vägrat blötmat hittills - vi får se hur mycket klagande jag klarar :cry:

mandalaki

Vet du på ett ungefär hur många kalorier per dag en katt behöver? Skulle vara kanon om du kan för kattunge också.

Efter att ha läst och lyssnat på råd här från Buke så kommer Oliver få en blandning av RC torrfoder och Mjau burkmat (under förutsättning att han tycker om RC, Mjau äter han hemma hos uppfödaren). Sedan har jag hittat portionspåsar med fisk i gelé från Kattuna, någon som vet hur de är?

Ren makrill och tonfisk i gelé var det godaste mina katter visste - tills jag hällde i Axilur maskmedicin. De blev så kränkta att de sen dagen vägrar ALLT mjukfoder.

En liten varning dock: fisk kan ge upphov till foderallergi hos katter, det är rätt tufft mot magen. Så ge inte sånt för ofta.

mandalaki

Men om en katt inte får näringsbrist oavsett vilket foder den äter, varför är det då bättre med blötmat än torrföder?

nu känner jag mej lite förvirrad, men jag kanske har missat något självklart.

Jag tror att Sols poäng är att torrfodret innehåller för mycket av det som katten inte behöver, alltså kolhydrater i form av spannmål - och att för mycket kolhydrater kan orsaka fetma och diabetes.

Det har ju egentligen inte med näringsbrist att göra.

Vad gäller allergi mot fisk så vet jag inte varför vissa katter är allergiska mot fisk. En del människor är allergiska mot jordgubbar och andra mot nötter, utan att jag skulle kunna förklara varför.

mandalaki

Aha :idea: x2.

Jag lämnade helt klart min intelligens och slutledningsförmåga någon annanstans ikväll. :o
Trodde först att alla katter var allergisk mot fisk, och blev lite orolig då min katt har ätit ganska så mycket av den varan i sitt liv.

En katts minimienergibehov är 280kJ/kg sedan kan den beroende på livsstadium behöva mer energi. Detta behov kallas för underhållsbehov (UH). En kattunge behöver upp till tre månaders ålder UHx2,5. 3-6 månader UHx1-2,5 och 6-12 månader UHx0-1, men jag rekommenderar att man ger kattungar samt dräktiga och digivande katter så mycket mat de vill ha. Katter i denna grupp blir sällan feta.

Kattunas mat vet jag inte så mycket om, vet dock att de har en del HALVfoder dvs mat som man skall blanda ut med antingen ris eller potatis, kolla detta innan du bestämmer dig för att ge katten denna mat. Man bör heller inte ge för mycket fisk då fisk kan ha en liten knepig näringssammansättning, fisk är trots allt inte naturlig föda för katt, det innehåller bl a höga halter magnesium. Sedan är det väldigt vanligt att katter utvecklar allergi mot fisk, antagligen för att det inte är naturlig föda precis som många katter (och människor) inte tål mjölk.

Jag är inte emot torrfoder för att jag tror att katter får näringsbrist utan jag är emot själva konceptet för att det på inget sätt är naturlig mat för en katt och torrfoder är skapat efter katters minimibehov, inte optimala behov. Det innehåller för lite vatten och för mycket kolhydrater samt för lite fett och protein, men visst överlever en katt på torrfoder, men jag är övertygad om att torrfoder inte skapar optimal hälsa hos en katt. Det är själva konceptet jag sätter mig emot.

En katts minimienergibehov är 280kJ/kg sedan kan den beroende på livsstadium behöva mer energi. Detta behov kallas för underhållsbehov (UH). En kattunge behöver upp till tre månaders ålder UHx2,5. 3-6 månader UHx1-2,5 och 6-12 månader UHx0-1, men jag rekommenderar att man ger kattungar samt dräktiga och digivande katter så mycket mat de vill ha. Katter i denna grupp blir sällan feta.

Kanon! Då har jag lite att utgå ifrån, alltid mycket lättare. :)

Men du. Precis som nån skrev här var det för några år sen bara torrfoder som var bra. Nu påstår du motsatsen. Jag säger inte att du har fel, men jag kan heller inte lita på att du har rätt. Forskare kommer fram till så mycket som visar sig inte stämma sen. Typ som dom då gjort med torrfoder. Vad är det så som säger att just det du lärt dig (och dina källor säger) är rätt i längden?

Misstänksam ja, men det måste man ju vara. Sen undrar jag prismässigt. Räknar jag med ett snabbt överslag i huvudet så skulle mina kostnader för kattmat öka enormt. Nu äter var och en för ca 1.90:-/dag. Med blötmat skulle denna kostnad 10-dubblas. Jag skulle behöva lägga ut närmare 2000:- per månad på kattmat, mot nuvarande ca 170 kr/mån. Är det verkligen försvarbart? Och det är på 3 katter, en uppfödare med kanske 10 katter skulle då lägga ut över 5000:-/mån i rena foderkostnader, nått som knappast är möjligt.

Liknande trådar

Katthälsa Hej, Vi har en 10-månaders katt som sista två månaderna ungefär har börjat kräkas lite mer regelbundet och vi har svårt att klura ut...
Svar
12
· Visningar
1 727
Senast: Sassy
·
Övr. Katt När jag tog hem Mrs Norris fick jag med en liten vippleksak, de som hade haft henne sist sa att hon inte tyckte den var så rolig. Det...
Svar
11
· Visningar
1 234
Senast: escodobe
·
Katthälsa Hej allihop! Min vapendragare Zorro har hunnit bli 18 år och efter att ha gjort ett blodprov konstaterades det att han har njurproblem...
Svar
19
· Visningar
2 811
Senast: Jamienoble
·
Katthälsa Min katt är överviktig. Min plan var att utesluta torrfodret helt och enbart ge blötmat, men jag har märkt de senaste dagarna att katten...
Svar
10
· Visningar
2 031
Senast: MJLee
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka