En katts minimienergibehov är 280kJ/kg sedan kan den beroende på livsstadium behöva mer energi. Detta behov kallas för underhållsbehov (UH). En kattunge behöver upp till tre månaders ålder UHx2,5. 3-6 månader UHx1-2,5 och 6-12 månader UHx0-1, men jag rekommenderar att man ger kattungar samt dräktiga och digivande katter så mycket mat de vill ha. Katter i denna grupp blir sällan feta.
Kattunas mat vet jag inte så mycket om, vet dock att de har en del HALVfoder dvs mat som man skall blanda ut med antingen ris eller potatis, kolla detta innan du bestämmer dig för att ge katten denna mat. Man bör heller inte ge för mycket fisk då fisk kan ha en liten knepig näringssammansättning, fisk är trots allt inte naturlig föda för katt, det innehåller bl a höga halter magnesium. Sedan är det väldigt vanligt att katter utvecklar allergi mot fisk, antagligen för att det inte är naturlig föda precis som många katter (och människor) inte tål mjölk.
Jag är inte emot torrfoder för att jag tror att katter får näringsbrist utan jag är emot själva konceptet för att det på inget sätt är naturlig mat för en katt och torrfoder är skapat efter katters minimibehov, inte optimala behov. Det innehåller för lite vatten och för mycket kolhydrater samt för lite fett och protein, men visst överlever en katt på torrfoder, men jag är övertygad om att torrfoder inte skapar optimal hälsa hos en katt. Det är själva konceptet jag sätter mig emot.