Matkräkande katter

Oavsett hur man än vrider och vänder på saker så är katten anpassad för att äta viss sorts föda (hela byten som består av kött organ, ben etc), det är ju ingenting forskningen kan ändra på så jag är fast övertygad om att bästa sättet att utfodra en katt är att efterlikna den kosten så mycket man kan. Att bara ge burkmat är svindyrt ja, men det är betydligt mycket billigare att laga egen kattmat, det är därför många uppfödare i bl a USA (vet även om svenska) istället väljer att lagar egen kattmat. Jag har inte direkt ansträngt mig för att hitta billiga råvaror, snarare tvärtom och som mest har jag betalat 160kr/mån per katt, men man kan komma betydligt mycket billigare undan. I Brottby finns en boxeruppfödare som startat en firma som säljer köttprodukter (ekologiska produkter bl a kycklinghalsa, hela kycklingar, kycklinghjärta, kycklinglever, produkter av får, nöt och kanin) till hund- och kattägare som lagar egen mat och hon levererar över nästan hela landet. Köper man via henne blir det billigt. http://www.mamut.se/jipotimas. Sedan finns ju alltid alternativet att ge en viss mängd torrfoder och en viss mängs burkmat eller hemlagad mat, blandad kost är enligt mig bättre än bara torrfoder.

Jag har upprepade gånger sett katterns allmäntillstånd förbättras avsevärt när de istället för bara torrfoder har börjat få blandad kost. Jag har sett dåliga kattmagar som veterinärerna inte kunna göra någonting åt (förutom att trycka i katterna en massa kortison) bli bra av hemlagad mat, så nog tror jag att en mer naturlig kost är nyttigare än bara torrfoder.

Jag ser kattmat som en oerhört viktig del i kattens friskvård och foderkostnaderna för mina katter har ökat, men så mår de mycket bättre så jag tror att jag sparar in på framtida veterinärkostnader istället.

Ju fler katter man har ju billigare (per katt) blir det att laga egen kattmat, det är det som är det fina med det hela. Sedan är det ju så att iaf jag är beredd att lägga ut pengar på bra mat som jag tror på.

Jag kan också tänka mig en ökning, men inte så extrem ökning. Jag har bara inte råd med 2000:-/mån hur jag än vrider och vänder på det. Laga egen, okej. Men hur få katterna att äta då? Min lilla Abbie vägrar äta allt utom torrfoder. Inte blötmat, inte kyckling/kött/skinka osv.

Så var min äldsta hona också tidigare. Hon åt ingenting annat än torrfoder. Det tog mig en månad slitsamt arbete (mest prykiskt påfrestande) att få henne att äta hemlagad mat och idag, 9 månader senare äter hon ALLT. Du anar inte hur vanligt det är med kräsna katter (eller så gör du det ;)), men det är ingenting som inte går att avhjälpa om man vill. Man behöver en plan och en jäkla massa viljestyrka för katter kan verkligen konsten att lida när de inte får som de vill :smirk:

Jag gjorde helt enkelt så att jag drog ner på torrfodermängden. Hon fick bara halva dagsransonen så hon gick och var lite småhungrig (låter kanske grymt, men hunger motiverar, tips från en veterinär). Jag erbjld hemlagad mat 5 ggr om dagen och åt hon inte blev hon utan mat. Torrfoder fick hon på morgonen och kvällen (ungefär 12g vid varje tillfälle). Jag hällde över lite tonfiskvatten på den hemlagade maten och då smakade hon lite, men hon åt sig inte fördärvad direkt. Men hon började gradvis äta mer och mer iaf och till slut slutade jag helt enkelt att ge torrfoder.

Detta är väl kanske den enklaste metoden, men den funkar inte på alla katter, men man går använda sin fantasi. Just den katt jag berättar om var överviktig så det var viktigt att hon bytte mat då hon bara blev tjockare av Lightmaten. Hon är inte överviktig idag. :)

MissF, jag förstår din reaktion - så reagerade jag med. Det är bara det att det Sol säger är så jäkla logiskt. Hur skulle katternas bett kunna mala ner små torra kulor, egentligen? Och hur mycket kolhydrater skulle en katt sätta i sig i det vilda? Den skulle inte ens leta efter det.

Jag ska försöka ställa om min katter till hälften torrfoder, hälften Mjau. De är superkräsna så jag fattar ärligt talat inte hur mycket gråt och klagan jag kommer att tåla när de är hungriga :cry:

Men jag gör det av tre skäl:

* Jag vill ha slut på kräkningarna hos den ene. Halvsmält och osmält torrfoder kommer upp om vartannat, jag har redan tidigare försökt intressera honom för whiskas och annat piss för att få slut det där.

* Jag är ny i kattvärlden så jag vet inte hur länge problemen med övervikt och diabetes funnits. Men eftersom jag under senaste året har läst nyhetsartiklar om det så förstår jag att det är ett relativt nytt problem.
Det jag frågar mig är om det beror på torrfoderboomen? Sen några år det ju en allmän sanning att katter mår bäst på ett bra torrfoder - men det kanske finns en koppling mellan sjukdomarna och torrfodret som få sett?

* Jag tittar på gårdskatterna på landet, exempelvis en liten hona som jag känner. Hon käkar stora skålar Mjau och nåt halvtaskigt torrfoder när hon vill - hon är nätt, i fint hull, kärnfrisk och 14 år gammal... Och jag har sett många såna. Däremot har jag aldrig hört talas om en stallkatt med diabetes (vilket iofs kan bero på att ägaren aldrig skulle få för sig att ta katten till veterinär :smirk:). Katter på landet verkar dö i trafiken, de verkar inte dö i vällevnadssjukdomar - som mina innekatter riskerar göra :(.

Så jag ska försöka det här, präktigt indoktrinerad av Sol ;). Däremot vet jag inte om det går, katterna är så vana vid sina torrisar.

Det skulle vara intressant att få in peter_lundin i den här diskussionen. Med tanke på hans inlägg på olika håll tippar jag att han är veterinär, och han skrev häromdan att han ger sin katt torrfoder.

mandalaki

Ja, fast jag har sett min huskatt äta många råttor och alla har hon utan problem tuggat i sig. Inte slitit utan tuggat. Dessutom äter dom skelettben och där är det svårare att slita.

Sen är det väl en annan sak om man ser att katten mår dåligt. Mina mår inte dåligt så jag ser mig inte tvingad till att byta från nått som fungerar bra. Min huskatt blir jättedålig i magen av vissa fodersorter, men RC funkar prima.

Visst låter det logiskt, men det gör alla försäljningsknep (ta inte illa upp Sol, jag bara är misstänksam). När dom sålde på oss idén att torrfoder var det bästa, så lät det ju också logiskt. Det har alltid låtit logiskt att vaccinera varje år, trots detta är det nu klargjort att det inte behövs utan att varannat år räcker gott och väl.

Du förstår, jag är bara noga med att inte köpa precis allt. Sen ska det vara praktiskt möjligt också. Om man ska portionera, hur noga är det med rutiner? Hur gör man när man åker bort osv.

En katt måste inte må doligt för att det skall synas att de mår bättre av enn foderbyte ;) Ingen av mina katter var sjuka när jag bytte foder, den ena var överviktig, men de var friska. Jag kan ändå se förbättring i deras allmäntillstånd.

På vilket sätt har fodertillverkare fått torrfoder att låta logiskt? Jag blev såld på idén att det är billigt, bekvämt och enligt dem nyttigt, men det finns ju lite logik i att göra torrfoder för kattens skull, för människans skull ja, men knappast för kattens skull.

Jag tror det mesta har att göra med vilken grundinställning man har. Jag har t ex alltid tvivlat på detta med årliga vaccinationer då jag vet att många i USA vaccienrar var tredje år, eller titertestar för att se om nya vaccinationer behövs. Det finns även veterinärer i USa som inte vaccinerar katter som är äldre än 10 år då de anser att 10 års vaccinerande ger tillräckligt skydd för framtiden.

Tyvärr så måste man ju som medlem i en kattorganisation följa deras regler, men jag skulle mer än gärna slopa kattsnuvevaccin och endast vaccinera mot kattpest vart tredje år.

Det här med att ge våtfoder och rutiner, det blir så svårt man gör det till. Visst har jag som mål att ge katterna mat vid vissa tidpunkter varje dag, men mina katter verkar inte ha lidit av att matte har tagit sovmorgon. Och när det gäller att resa bort så har jag alltid, oavsett om jag gett torrfoder eller inte, haft kattvakt om jag inte kunnat ta med mig katterna.

Jag är av naturen en skeptiker. Jag var skeptisk mot hemlagad (särskilt rå) katt- och hundmat i mer än 2 år och var med i många verbala fighter om hur pass nyttigt det skulle vara... ni ser ju hur det gick med det :angel:

Det är nog lättare att tugga i sig en råtta än en liten kula torrfoder. Hills w/d, som jag ger nu, är pyttesmå. Och när kräkkatten kräks ligger där alltid en del hela bitar :(.

Jag har precis testat med Mjau för första gången! Normalt nosar de på blötmat och går föraktfullt därifrån. Nu hade jag hällt på tonfiskvatten så de nosade lite längre - SEN gick de föraktfullt därifrån ;).

Då la jag i ett par bitar tonfisk i varje skål - och då kom de tillbaka. Matvraket luktade och gick ut och la sig på balkongen i stället, men lille Superkräsen var mycket nyfiken på maten. Han hukade runt skålen och backade, men till slut vågade han äta lite :bump:!

Han LAPADE i sig ungefär halva portionen - först vattnet, sen tonfisken, sen lite Mjau.

Under tiden låg jag på knä ute på balkongen och handmatade Matvraket med Mjau *uääääk* - och då åt han. Sen lockade jag med honom till matplatsen i köket men så snart jag slutade handmata så gick han igen. Nu ligger han under soffan och deppar. Men Superkräsen har lapat i sig halva brorsans portion också, så resultatet blev två halvätna skålar :D.

Så det verkar gå. Fast det är inte säkert att mjukmaten blir det svåraste, det svåraste kan bli att dra ner på torrfodret. Matvraket brukar väcka mig nån gång mellan 05 och 07 för att tala om att nu är skålarna TOMMA. Vi får se hur går i morgon bitti ;).

Hur som helst tror jag att det här ändå blir ett nyttigt sätt att bryta deras ätbeteende. Matvraket äter så fort han ser torrfodret, det verkar vara en ren reflex som inte har med hunger med göra.

mandalaki

Ja, vi får se :D.

Jag tog undan mjukfodret förut, och ställde fram lite torrfoder eftersom jag skulle till jobbet. Superkräsen kom och åt några bitar men sen körde jag bort honom lite milt så att han inte skulle kräkas upp både torrt och mjukt.

Matvraket gick fram till torrfoderskålen, la sig och tittade dystert på den - sen gick han igen :crazy:. Då gör det ont i ett mattehjärta, kan jag säga :cry:. Å andra sidan skulle han förmodligen kunna leva på hullet fram till november eller nåt, så han lider nog ingen nöd.

mandalaki

Katter burkar vara duktuga på att få oss mattar att känna oss elaka. Om katten inte äter någonting på 36 timmar skulle jag försöka få i honom vad som helst, youghurt, fisk, kyckling, köttbuljong etc då det inte är bra för dem att svälta (inte äta någonting) i mer än 48 timmar. Äter han däremot litegrann så är det ingen fara, det är om han absolut matstrejkar du bör ha koll på honom. Katter som välter för länge kan nämligen få fettlever.

Men som sagt, min äldsta hona åt yttest lite den första veckkan under foderbytet och jag kan inte påstå att hon åt jättemycket andra veckan heller.

Tack, men det är nog ingen fara. Han älskar mat. Han blev nog bara lite förvirrad i dag när torrfodret först försvann i nån timme och sen ersattes med konstig mat. I värsta fall får han leva på rå lövbiff, det brukade han få av sin exhusse och det var tydligen väldigt populärt. På nåt vis är det alltid katten som avgår med segern (och matte blir ruinerad) ;)

mandalaki

Mina går ju på RC Fit32 och dom bitarna är ju små ringar med ca 7-8 mm diameter. Lite större och inga problem att tugga för mina iaf.

Mina arbetstider är rätt rejält oregelbundna. Nu är dom iofs rätt jämna, men i vanliga fall kan jag börja allt från 4.30 till 17.00 och sluta allt mellan 13.00-03.00.
Kattvakter ja, men kan vara svårt att hitta nån som åker ut 2 ggr/dag.

Dessutom är ju inte portionering det naturliga, läste nånstans att katter bör kunna äta upp till 13 ggr/dag.

En katt äter i det vilda runt 5 mindre byten per dag och små byten äter katter i en munsbit. Lyckas de fånga större byten (en kanin eller hare) kan de spara och äta fler gånger per dag, men det är mer ett undantag än en regel att det händer. Jag tror det är högst osannolikt att en katt skulle äta 13 gånger varje dag för det skulle i princip innebära 13 byten per dag vilket en katt inte alls har behov av och de sparar sina resurser. Sedan har vi den rent praktiska biten, en katt sover i snitt 16 timmar om dygnet, skulle den sätta i sig 13 mindre byten på en dag skulle den vara tvungen att ta 1,5 byte i timmen vilket jag inte tror de gör. Man får ju räkna med några misslyckade jaktförsök också samt perioder med dålig tillgång på byten.

Jag har i sommar arbetat väldigt oregelbundna tider, men jag har ändå lyckats mata katterna.

Uppdatering:

Jodå, jag fick i dem ett litet nattmål också när jag kom hem från jobbet för en stund sen. Superkräsen uppför sig som om jag serverat levande föda som just ska hoppa upp och anfalla, han hukar runt skålen och vågar inte räta på benen medan han äter :D

Matvraket gör inte alls skäl för namnet - han äter bara om jag handmatar :confused:.

När jag skaffade katter kunde jag inte förstå folk som höll på med illaluktande burkslabb när det fanns nåt så praktiskt som torrfoder. Nu har jag mikrat maten så att det stinker kattmat i hela köket och sen legat på knä och handmatat med sörjan :rofl:

Tänkte nu inte ställa fram torrfodret när jag går och lägger mig, så får vi se hur många minuter Matvraket låter mig sova :angel:. Men utsvulten är han inte, jag hade ställt fram lite torrfoder innan jag gick till jobbet och det var inte slut när jag kom hem.

mandalaki

Matvraket väckte mig en gång i timmen i natt :crazy:. "Matte, vakna, nu gör vi som vanligt att först gosar vi och sen går vi ut och äter torrfoder! :idea:

EN liten omgång torrfoder blev det, i övrigt bara gos. Och i dag är jag trött ;). Fast det är katterna också, i dag har de knappt ätit nåt alls fast det har nog inte med fodret att göra. De är slagna av värmen :cry:.

mandalaki

Liknande trådar

Katthälsa Hej, Vi har en 10-månaders katt som sista två månaderna ungefär har börjat kräkas lite mer regelbundet och vi har svårt att klura ut...
Svar
12
· Visningar
1 727
Senast: Sassy
·
Övr. Katt När jag tog hem Mrs Norris fick jag med en liten vippleksak, de som hade haft henne sist sa att hon inte tyckte den var så rolig. Det...
Svar
11
· Visningar
1 234
Senast: escodobe
·
Katthälsa Hej allihop! Min vapendragare Zorro har hunnit bli 18 år och efter att ha gjort ett blodprov konstaterades det att han har njurproblem...
Svar
19
· Visningar
2 811
Senast: Jamienoble
·
Katthälsa Min katt är överviktig. Min plan var att utesluta torrfodret helt och enbart ge blötmat, men jag har märkt de senaste dagarna att katten...
Svar
10
· Visningar
2 031
Senast: MJLee
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka