Oavsett hur man än vrider och vänder på saker så är katten anpassad för att äta viss sorts föda (hela byten som består av kött organ, ben etc), det är ju ingenting forskningen kan ändra på så jag är fast övertygad om att bästa sättet att utfodra en katt är att efterlikna den kosten så mycket man kan. Att bara ge burkmat är svindyrt ja, men det är betydligt mycket billigare att laga egen kattmat, det är därför många uppfödare i bl a USA (vet även om svenska) istället väljer att lagar egen kattmat. Jag har inte direkt ansträngt mig för att hitta billiga råvaror, snarare tvärtom och som mest har jag betalat 160kr/mån per katt, men man kan komma betydligt mycket billigare undan. I Brottby finns en boxeruppfödare som startat en firma som säljer köttprodukter (ekologiska produkter bl a kycklinghalsa, hela kycklingar, kycklinghjärta, kycklinglever, produkter av får, nöt och kanin) till hund- och kattägare som lagar egen mat och hon levererar över nästan hela landet. Köper man via henne blir det billigt. http://www.mamut.se/jipotimas. Sedan finns ju alltid alternativet att ge en viss mängd torrfoder och en viss mängs burkmat eller hemlagad mat, blandad kost är enligt mig bättre än bara torrfoder.
Jag har upprepade gånger sett katterns allmäntillstånd förbättras avsevärt när de istället för bara torrfoder har börjat få blandad kost. Jag har sett dåliga kattmagar som veterinärerna inte kunna göra någonting åt (förutom att trycka i katterna en massa kortison) bli bra av hemlagad mat, så nog tror jag att en mer naturlig kost är nyttigare än bara torrfoder.
Jag ser kattmat som en oerhört viktig del i kattens friskvård och foderkostnaderna för mina katter har ökat, men så mår de mycket bättre så jag tror att jag sparar in på framtida veterinärkostnader istället.
Ju fler katter man har ju billigare (per katt) blir det att laga egen kattmat, det är det som är det fina med det hela. Sedan är det ju så att iaf jag är beredd att lägga ut pengar på bra mat som jag tror på.
Jag har upprepade gånger sett katterns allmäntillstånd förbättras avsevärt när de istället för bara torrfoder har börjat få blandad kost. Jag har sett dåliga kattmagar som veterinärerna inte kunna göra någonting åt (förutom att trycka i katterna en massa kortison) bli bra av hemlagad mat, så nog tror jag att en mer naturlig kost är nyttigare än bara torrfoder.
Jag ser kattmat som en oerhört viktig del i kattens friskvård och foderkostnaderna för mina katter har ökat, men så mår de mycket bättre så jag tror att jag sparar in på framtida veterinärkostnader istället.
Ju fler katter man har ju billigare (per katt) blir det att laga egen kattmat, det är det som är det fina med det hela. Sedan är det ju så att iaf jag är beredd att lägga ut pengar på bra mat som jag tror på.