Matildahavre?

T

Tiboo

Är det någon som använder detta?
Har nu fått höra att detta är väldigt fettrikt och har en väldigt svårfödd 7-årig valack som behövermer fett.
Men nu är frågan blir hästarna hetare av detta?
Vågar inte testa detta förrens jag fått höra lite om detta då han absolut inte behöver bli hetare.
Blir glad ifall någon vet något!
Vad ger ni hästarna mer än matildahavren?
Väldigt tacksam för svar!

Sv: Matildahavre?

Jag personligen tycker att det är "havre som havre" för min häst. Spelar ingen roll vilken sorts havre hon får för hon går i taket på det ändå. Men det kanske funkar annorlunda för nån annan..

För en häst som är svårfödd ger jag hellre något annat som passar in i foderstaten (med ett bra analyserat hö som grund såklart) Fn får min gamla häst krafft groov på vintern för hon funkade inte alls på havre.. Vill man inte ge pelleterat så korn kanske??

Jag har ärligt talat inte märkt någon större skillnad. Haft Matilda tidigare och nu har vi stork (om jag inte missminner mig).
Kan ju kanske bero på att jag inte ger några jätte mängder.
1,5-2 kg/häst och dag.

Bismark skrev:
Jag personligen tycker att det är "havre som havre" för min häst. Spelar ingen roll vilken sorts havre hon får för hon går i taket på det ändå. Men det kanske funkar annorlunda för nån annan..

För en häst som är svårfödd ger jag hellre något annat som passar in i foderstaten (med ett bra analyserat hö som grund såklart) Fn får min gamla häst krafft groov på vintern för hon funkade inte alls på havre.. Vill man inte ge pelleterat så korn kanske??

Han får kraft groov och analyserat hösilage...men vill ha mer fett på honom.

lundsbo skrev:
Jag har ärligt talat inte märkt någon större skillnad. Haft Matilda tidigare och nu har vi stork (om jag inte missminner mig).
Kan ju kanske bero på att jag inte ger några jätte mängder.
1,5-2 kg/häst och dag.
Oki ... han ska inte ha större mängder han iheller...vad är det för hästar du ger det till?

Vanlig matolja funkar! Se bara till så att den inte härsknar i stalltemperaturen - omättade fetter gör ju det lättare än mättade. Betfor kan även hjälpa när det gäller hästar som är svåra att hålla i hull, tack vare att det innehåller en stor andel lättsmälta fibrer. För mycket havre kan, förutom att göra hästen för "het", även bidra till diverse matsmältningsstörningar pga det höga stärkelseinnehållet. Kolla även proteininnehållet. Om hästen har svårt att muskla sig kan det ju vara så att den får för lite protein. (Lusern, soja funkar som bra proteinkällor om det "fattas".)

Men grunden är givetvis ett bra grovfoder! Funkar det att ge hästen fri tillgång?

Jag ger min heta häst Matildahavre, började med det vid årskiftet och han fungerar mycket bättre. Han är fortfarande väldigt pigg men hetsar upp sig mindre och kan koppla av mera vid uteritter. Dessutom har han fått ett bättre hull. Förut behövde jag ge honom ganska mycket kornkross för att han skulle hålla sig rund och fin, särskilt vintertid. Han får fortfarande lite kornkross och naturligtvis betfor förutom Matildahavren. Provade ett tag att ge honom krafft groov, men han fick inte bättre hull för det. Matildahavre, kornkross och betfor fungerar för honom!
Hoppas du hittar något som fungerar för din heta häst!

heylan skrev:
Vanlig matolja funkar! Se bara till så att den inte härsknar i stalltemperaturen - omättade fetter gör ju det lättare än mättade. Betfor kan även hjälpa när det gäller hästar som är svåra att hålla i hull, tack vare att det innehåller en stor andel lättsmälta fibrer. För mycket havre kan, förutom att göra hästen för "het", även bidra till diverse matsmältningsstörningar pga det höga stärkelseinnehållet. Kolla även proteininnehållet. Om hästen har svårt att muskla sig kan det ju vara så att den får för lite protein. (Lusern, soja funkar som bra proteinkällor om det "fattas".)

Men grunden är givetvis ett bra grovfoder! Funkar det att ge hästen fri tillgång?

HAn har Lucan och det har blivit bättre sedan jag började med det(när jag fick hem honom)men vill ha mer"fett" på honom....fri tillgång till hösilage och hö har han men äter lite men absolut inte allt.
Ska testa med matolja...Tack för hjälpen!

råkade bli två inlägg...undefined

Senast ändrad av en moderator:

annika68 skrev:
Jag ger min heta häst Matildahavre, började med det vid årskiftet och han fungerar mycket bättre. Han är fortfarande väldigt pigg men hetsar upp sig mindre och kan koppla av mera vid uteritter. Dessutom har han fått ett bättre hull. Förut behövde jag ge honom ganska mycket kornkross för att han skulle hålla sig rund och fin, särskilt vintertid. Han får fortfarande lite kornkross och naturligtvis betfor förutom Matildahavren. Provade ett tag att ge honom krafft groov, men han fick inte bättre hull för det. Matildahavre, kornkross och betfor fungerar för honom!
Hoppas du hittar något som fungerar för din heta häst!

kanske ska testa detta först av allt då han tidigare har stått på korn o betfor.....men han höll sig inte riktigt bra då iheller men kanske om man har matilda havre med.....
Vad har du för häst och hur mycket ger du den att äta??

Liknande trådar

Foder & Strö Jag har en islänningsvalack på dryga året. Har inte haft islänning tidigare. Skulle behöva hjälp med lämplig foderstat till honom...
2
Svar
28
· Visningar
1 318
Senast: Cattis_E
·
Foder & Strö Jag förstår att det säkert är en nära på omöjlig fråga att svara på, men jag vill ändå gärna få ta del av andras erfarenheter och tankar...
2
Svar
23
· Visningar
1 936
Senast: Roheryn
·
Foder & Strö Hej! Nu behöver jag lite input från er. Det är lång läsning och jag förstår om ni inte orkar läsa 😅 Jag vill vara tydlig från början med...
2
Svar
20
· Visningar
2 110
Senast: QueenLilith
·
Relationer Jag skulle vilja bolla lite kring det här med initiativförmåga och känslan som jag har av att alltid vara den som tar initiativ och "tar...
2 3 4
Svar
76
· Visningar
6 455

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

• Hiss och diss del 5
  • Att hata mat
  • Vad gör vi? Del CCV

Hund, Katt, Andra Djur

• Ta bort tandsten med ultraljud