Matgalen 1åring,,hjälp!!

A

Angela

hej,min 1åring är helt matgalen,,hon är annars mkt snäll,lugn och trevlig men är fruktansvärt fixerad i mat.
Måste få bort detta så hon inte alltid är såhär.När hon var mindre så hade vi stora fighter i boxen,för hon nästan anföll när man skulle fodra,som om hon aldrig fått mat,men det fick jag bort och hon är nu trevlig att ge,fortfarande mkt hungrig men inte dum alls.Sen nu efter betet när vi börjat tagit in dom,så börjas det med andra dumheter *suck*.
Te.x igår när jag skulle ta in henne,hon går så lugnt och fint,och så stannade jag utanför stallet för att plocka bort ett par kardborrar i manen,då blir hon jätte iriiterad och går runt,kastar lite med huvet,allmänt dummar sig,enbart för att hon vet att det ligger mat i krubban i boxen som väntar..Enbart för att trots henne så satte jag henne på gången en stund,stog och grejade med manen osv tills hon var lugn,och då fick hon gå in.Men funderar på att hädan efter inte ha maten inlagd redan utan ge henne den när hon kommit in,så hon kanske lär sig att det inte "ligger och väntar" på henne i boxen.
Vad tycker ni jag ska göra?Vill bara påpeka att hon är MKT lugn och underbar på alla sätt annars,men det är just detta.
Alla råd är guld värda.
Mvh :crazy:

är i den åldern då dom växer mkt och är i beiov av maten för att växa! är hon bra avmaskad? tillgodoser hon sig maten?

testa med att inye ha maten inlagd i krubban när hon kommer in utan att hon får stå utan ett tag 30min eller nåt bara ha en liten hötuss att tugga ¨på så hon inte får förstoppning eller något liknande. Gör NH övningar om att hon hon inte får komma fram till krubban innan du gett din tillåtelse (när man fodrar när hon redan är inne)

Det brukar bli så när man envisas med att ha bäbisar i box. En sån liten ska man inte hålla på med för mkt om man inet vet vad man gör. Den ska gå ute dygnet runt med jämnåriga och lära sig veta hut.Så släpp ut den på lösdrift några år med jämnåriga, där mår den bäst.

Hon äter 0,5kg havre och 0,5kg groov + kalk och ca 4dl betfor,och kanske 5kg hö/dag,sedan är det ju lite bete kvar ute,som hon äter hela dagarna.Hon är i fint hull och mår bra,är regelbundet maskad och vacc.
Jag vill inte släppa henne på lösdrift så ,utan tycker bäst om att hantera från början så jag får henne som jag vill,och i tid,så att jag ej får ta dessa fighter med henne när hon är 3år t.ex..
Därimot skall jag nog skicka henne på lösdrift 1mån nu hos en vän,där hon får gå med 2 till 1åringar,detta pga att jag vill slippa allt med fodringar,mockning m.m. då jag går i slutet på graviditeten.Men sedan skall hon ju in,och då ska detta banne mig bort,för jag tycker det blir så jobbigt när hon är så matgalen.Men som jag sa så ska jag prova att inte ha maten inne ,så hon lär sig att den inte är där och väntar.
Mvh

alla hästar mår inte bra av lösdrift.
man måste utgå efter individerna!

Ge mer hö så kan du utesluta den biten.

Men oavsett så är det många av dina "problem" här som jag tror har att göra med hur du hanterar din häst. Kanske du skulle behöva ta hjälp av någon som har mer erfarenhet?

Sv: Matgalen 1åring,,hjälp!!

Har du provat att fodra vid fler tillfällen, för att se ifall det är hungern som styr henne?
Uppfyller mängden stråfoder tuggbehovet för just din häst?
Hade en tvååring som var som ett monster i en period och det blev bättre genom att ge pepparmynta (för att lugna magen) och dela upp fodringen. Det innebar att rutinerna till viss del ändrades och den var bara positivt för den hästen. Hon han ju inte heller bli så hungrig i mellan varje mål.

Att "straffa" hästen genom att ställa den på gången är ett tänkande som en unghäst inte begriper. Har man inte det rätta förtroendet så blir det enbart en trotskamp och sura miner från båda parter.

Liknande trådar

Hästhantering Detta är en ganska lång historia och jag kan ha svårt för att vara kort och koncist. 2022 blev mitt halvblod ensam och behövde...
3 4 5
Svar
99
· Visningar
15 115
Senast: Juli0a
·
Hundträning Denna trådstart är utbruten från en annan tråd av en moderator. Vi gör det ibland när ett ämne verkar intressant för flera och/eller...
2
Svar
28
· Visningar
3 145
Senast: vallhund
·
F
  • Låst
Hästmänniskan Hatar är kanske överdrivet, men jag gillar honom verkligen inte. Har haft honom i 3 månader och han trivs i stallet och med...
4 5 6
Svar
107
· Visningar
39 533
Senast: scizofren
·
Träning Vet inte riktigt om den här tråden hamnar rätt, annars kanske någon vänlig själ vill flytta den... I juni i år köpte jag ett...
4 5 6
Svar
113
· Visningar
14 050
Senast: Tussinussen
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar