Maten i hagen.

W

worthless

Någon som har erfarenhet av att ställa en matvaktande häst på fri tillgång på hö med andra hästar? Alltså en höbal inne i hagen. Lugnade hästen ner sig när det gällde vaktandet eller fortsatte det?

Nu när det kommer bli fri tillgång i hagen är jag rädd för att häst kommer stå och vakta hela tiden, hoppas verkligen han lugnar ner sig med höt så småningom. Höt har alltid varit ett känsligt ämne för min häst.

Hur brukar detta fungera tro? Lugnar dom ner sig eller fortsätter stressen med maten och bortjagandet av dom andra hästarna?

Kan säga att han inte är någon mördarhäst i vanliga fall utan en bra socialt anpassad häst, älskar andra hästar i normala fall såfort det inte är mat inblandat.

Sv: Maten i hagen.

Vanligtvis så inser de att maten inte tar slut och slutar vakta men hur det blir för just din häst är ju svårt att säga. Hur är hästen på sommarbetet? Lugn och harmonisk eller stressad? Där kan man ofta se hur det kommer bli på fri tillgång.
Ofta så beror ju matvaktande på att de får för lite mat för att de ska vara nöjda och när det försvinner så brukar även vaktandet försvinna. Sedan finns de ju de individer som alltid vaktar oavsett och som magrar på betet för att de bara vandrar hela tiden.

Hej!

De flesta hästar brukar sluta vakta maten när de inser att den finns där jämt.

Funkar hästen i flock på betet tror jag inte det ska vara några problem och i så fall får man väl se till att göra 2 matplatser så alla kan äta även om hästen vaktar:-)

/Lavinia

Skönt att höra, slipper jag nog oroa mig för den biten. Hästen är jättelugn i flock på betet, det är en av hans lugnaste stunder på året. Så då lugnar han nog relativt snabbt ner sig när han inser att maten aldrig försvinner ifrån honom.

Till en början kan man ju ha 2 matplatser så hästarna inte måste kämpa om födan. Är han lugn på betet borde det inte ta all för lång tid innan han inser att maten aldrig försvinner.

Har haft fri tillgång på grovfoder tidigare och en häst matvaktade någon timme i början men vi placerade vatten en ganska bra bit ifrån maten i början så han var tvungen att gå därifrån så de andra fick äta.
Efter några dar så fattade han att maten inte tog slut i första taget, och då lugnade det ner sig och 6 hästar stod som packade sillar runt höbalen och mumsade i godan ro :)

Dom e ju inte dumma dom "Små" liven :)

oftast får man lägga fler högar med hö.
Beror ju lite på hur många hästar som går i hagen.
Vi hade många hästar och unghästar förra vintern.
Vi fick ställa in en bal därför attt det var kallt och till unghästarna.
I vanliga fall fodrar vi 3 ggr dag för att dom blir för feta.
1 av ridhästarna bodde i balen hela vintern så att bara vissa fick äta.
Då blir man tvungen att lägga högar.

Känns lugnande att dom flesta hästar verkar lugna ner sig med vaktandet, i vanliga fall så brukar han inte äta upp all mat jag ger honom så jag hoppas verkligen att han inte äter hela tiden utan går ifrån höt nångång.

Men i början är det nog bäst att lägga ut flera högar tills häst förstår att maten inte tar slut. Hoppas på att han förstår det relativt snabbt, mycket av vaktandet verkar vara en vana också. Så får hoppas det fungerar.

Liknande trådar

Hästhantering Jag har två grundfunderingar som ju är typ hur breda som helst och som slingrat sig fram i min hjärna i flera år nu: Hur möjliggör du...
4 5 6
Svar
104
· Visningar
8 401
Senast: Habina
·
Hästvård Börjar misstänka starkt att min häst har magsår och har troligtvis haft det länge. 🙁 Har frågat veterinären förut om det kan vara det...
Svar
3
· Visningar
850
Senast: Murray
·
Övr. Grenar Hej jag köpte 2019 en travare. 155cm hög på 16 år. såhär när jag ser tillbaka på det, så stod Trollet alltid inne i ladugården när jag...
2
Svar
34
· Visningar
4 678
Senast: Mia_R
·
Hästvård Har en så frustrerande situation hemma.. Jag bor på landet. Har byggt ett eget litet stall med 2 boxar. Har en stor hage med stor...
2
Svar
29
· Visningar
4 895
Senast: Fiorano
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar