Runt en tusenlapp-1500, duschcreme m.m. ingÅr. Äter lite och billigt och äter väldigt mycket hos andra :o Har många vänner och fikar/äter ofta hemma hos dem. Blir alltså bjuden. De blir nervösa att jag ska svälta ihjäl annars :angel:
(Sen är jag hjälpsam så mina vänner får igen litegranna i alla fall.)
 
Oj, vilken svår fråga :o 2 vuxna, 2 barn

Storhandlar alltid för drygt 3000 kr (folk vill ofta inte stå bakom oss i kön vid detta tillfälle, förstår inte varför :laugh:) Sen tillkommer kanske 3 tusen för köp av komplement varor under månaden. Jag räknar med att vi ligger runt 6-7 tusen men då ingår det drygt tusenlappen för minste barnets ersättning och blöjor. Alldeles för hög om du frågar mig men maten går åt så tydligen där vi bör ligga O_o
 
Det varierar, ca 4000 kr tror jag och då ingår hygiengrejer och hushållsgrejer. Tänker på vad jag köper, är snål en borde kunna vara snålare och få ena hunden att sluta öppna kylskåpet och länsa det på mat.... hon har gjort det tre gånger på kort tid, blir mät och mitt kylskåp ekar tomt. Även hund- och kattmat ingår i den kostnaden.

Tror jag ska försöka snåla ner ännu er, ska se hur lågt jag kan komma. Tyvärr uppskattar inte mina barn grönsaker så det blir inte så mycket sådant tyvärr.
 
Ca 4000 kr i månaden och vi är två presoner. Försöker äta lite mer ekonomiskt på veckordagarna och lyxar till det lite mer på helgen. Så vi är medvetna om hur vi handlar och tänker lite ekonomiskt men inte så att vi avstår saker för att det är dyrt. Vi köper närslaktat kött på en gårdsbutik/slakteri, försöker välja ekologiskt/kravmärkt etc. Äter mycket frukt och grönt. Kostanden inkluderar även hygienartiklar och lite annat smått och gott, detta handlas på Ge-kås/Ö&B/Rusta eller likande och bunkras lite mer!
 
Men jag har en plan att lägga en matbudget och planera inköpen bättre då jag tycker att det är lite galet att lägga så mycket pengar på bara mat även om vi har nästan obefintligt med svinn då hundarna äter upp det inte vi äter :)

Rimligt för oss är nog runt 3oookr absolut max 4oookr.
Då kan vi äta god och nyttig mat med bra råvaror utan att snåla, bara planera bättre.

Vi har ju en budget på 4000 :-/månad.
Det blir stor skillnad på om vi planerar inköpen. Planerar vi inte så rasar vi lätt iväg 1-2000 kr mer i månaden i matkostnader, men ändå finns det aldrig mat i kylen känns det som.
Om jag skriver inköpslista (excelark, ser kostnaden direkt) för varje veckoinköp håller vi budgeten mycket bättre, vi har alltid mat i både kyl och frys på något vis. Samt att vi får fler matlådor att lägga i frysen :)

Önskar vi kunde minska ner kostnaden mer varje månad och lägga undan/spara de pengarna till något kul.
Men då måste jag engagera mig (ännu) mer och göra fler grytor och storkok, tänker inte göra minska kostnaden genom avkall på råvarornas kvalitet.
 
När jag bodde själv klarade jag mig på 1000 kr/månad. Men då var det helvegetariskt och ofta storkok, frukostgröt och mängder av billiga råvaror som pasta, linser och potatis.
 
Vi är två stycken och brukar oftast handla mat för kring 200 euro i månaden - ungefär 1800 kronor om jag räknade det rätt. Då försöker jag (som oftast handlar) köpa så billigt som möjligt, med undantag från vissa produkter (endast ägg från frigående höns, endast finskt kött osv). Köper frukter och grönsaker enligt säsong, passar på att köpa mer om något är extra billigt och lagar mycket mat när jag en gång håller på.
Har inte räknat med hygienartiklar (som det nog inte går åt så mycket pengar till alls) och om vi ätit mat ute (vilket inte händer så ofta...).
 
Vi är 2 vuxna och jag har ganska så liten koll på vad som läggs numera, vi köper en hel del hämtmat och det drar iväg rätt mycket i pengar. Jag borde däremot tänka till bättre med tanke på att jag är student :o Vi har inga djur eller så. Oftast skulle vi kunna trolla ihop något utav vad vi har hemma, men oftast är vi sugna på annat och unnar oss det, på gott och ont. Sen blir det dyrare för att jag både är laktos och glutenintollerant också :meh: Skall från och med nästa inkomst börja checka av vad som läggs på mat, kan ju vara intressant att veta om inte annat
 
Vi har ju en budget på 4000 :-/månad.
Det blir stor skillnad på om vi planerar inköpen. Planerar vi inte så rasar vi lätt iväg 1-2000 kr mer i månaden i matkostnader, men ändå finns det aldrig mat i kylen känns det som.
Om jag skriver inköpslista (excelark, ser kostnaden direkt) för varje veckoinköp håller vi budgeten mycket bättre, vi har alltid mat i både kyl och frys på något vis. Samt att vi får fler matlådor att lägga i frysen :)

Önskar vi kunde minska ner kostnaden mer varje månad och lägga undan/spara de pengarna till något kul.
Men då måste jag engagera mig (ännu) mer och göra fler grytor och storkok, tänker inte göra minska kostnaden genom avkall på råvarornas kvalitet.

Vi har alltid massor med mat, iaf i frysen.
Men då ska det ju tinas... eller så är vi sugna på något annat.
Förr gjorde jag en matsedel baserad på säsongsvaror och veckans klipp i affären som jag följde och gjorde grytor och storkok så det alltid fanns matlådor till lunch och då gjorde vi inte av med mycket pengar alls.
Jag håller med om att det är bättre att planera måltiderna bättre än att göra avkall på råvarorna.

Får nog ta upp någon liknande strategi igen.
Utmana sig själv att göra så bra och billig mat som möjligt till bästa pris :D
 
Vi är två vuxna och två barn. Vi lägger $100-150/vecka (600-900 kr) på mat och hygienartiklar och blöjor. Vi försöker handla smart men är definitivt inte diciplinerade nog att hålla nere våra matkostnader. Tyvärr lägger vi alldeles för mycket pengar på att äta ute så där måste vi verkligen skära ner. Vi började räkna på hur mycket vi lägger men, eh, gav upp pga dåligt samvete. :crazy:
 
Vi handlar för ca 3500 kr i månaden och då är "allt man handla i en matbutik" inräknat. 2 vuxna och en bebis. Många inköp görs på den lokala lanthandeln som är något dyrare (med mycket närproducerat som jag inte kan låta bli) men eftersom jag tycker det är bra med den servicen som erbjuds där får jag så snällt bidra till att den kan leva kvar också :)

Kött köper vi lokalt och av jägare.
 
Oj, vilken svår fråga :o 2 vuxna, 2 barn

Storhandlar alltid för drygt 3000 kr (folk vill ofta inte stå bakom oss i kön vid detta tillfälle, förstår inte varför :laugh:) Sen tillkommer kanske 3 tusen för köp av komplement varor under månaden. Jag räknar med att vi ligger runt 6-7 tusen men då ingår det drygt tusenlappen för minste barnets ersättning och blöjor. Alldeles för hög om du frågar mig men maten går åt så tydligen där vi bör ligga O_o

Fast om det är där ni bör ligga i matkostnader kan väl inte baseras på attmaten går åt?
Jag tänker att det går ju att vara ekonomisk om man handlar smart.
Att handla smart är för mig att köpa säsongsbetonade varor med bra priser och hålla utkik efter veckans vara osv
Är det tex bra pris på morötter så gör man en rätt där det är basen.
 
@pulkaskurk Nja, vi behöver knappast äta allt vi köper hem eller ens köpa allt vi köper. Mycket är onödigt, tex oboypulver när det går lika bra att blanda kakao och socker . Vilket även blir billigare. Vi försöker handla ekonomiskt och kolla priset men ibland väljer vi dyrt och mer snabblagat. Lillskruttens pureer gör vi själva, vilket vi tjänar på. Men vi köper otroliga mängder bröd, mjölk och pålägg fast det finns alternativ som är billigare. Äldsta sonen kan lätt dricka flera liter mjölk om dagen bara för att, fast vatten går lika bra att släcka törsten med. Många bäckar små .. ;)
 
Vi är 2 vuxna och 2 barn (en 6-åring och en halvåring som precis börjat äta fast föda). Vi handlar mat och hygienartiklar för 4500 kr/mån.

Vi matplanerar och veckohandlar så att det inte blir så mycket svinn. Ungefär hälften av maten är KRAV-märkt.
 
4000-5000 kr/mån för två vuxna, 1 barn och två innekatter.
Inkl. hygienartiklar, kattmat, kattströ osv.
Köper en hel del ekologiskt och närproducerat. Köper sällan dyra och onyttiga halvfabrikat, utan "enkla" råvaror. Försöker ändå tänka på kostnaderna gällande olika märken. Finns roligare saker att lägga pengar på än mat. Vi äter ändå fisk och skaldjur minst 1 ggr/v, det blir lite dyrare eftersom jag inte köper Alaskafilé.
 
2 vuxna och en fyraåring.

Då jag handlar all mat + hygien/bra att ha saker/barnkläder på samma ställe så ser jag lätt på kontot hur mkt som går åt till just dessa saker.

Ca 5000:- på ica maxi
Ca 1200:- på utemat

Så ca 6200:- varje månad, men som sagt köper en hel del annat än bara mat.

Ser inte så mkt till priset men kollar gärna erbjudanden och planerar maten efter det. Men är jag sugen på en viss grej så köper jag det trots priset.
 

Liknande trådar

Hemmet Har ett hus byggt för ca 5 år sen. Var sjukskriven för utmattning när jag ansökte om avloppslösning och litade helt på entreprenören som...
Svar
15
· Visningar
836
Senast: Ceta
·
Tjatter Jag handlar ju via ICA online med hemkörning en gång i månaden och där emellan blir det två olika Hemköp, Lidl eller en annan ICA. Jag...
6 7 8
Svar
151
· Visningar
5 072
Senast: Enya
·
Skola & Jobb Ni vet när man hela tiden får höra att ”du är så stark” och hela kroppen och själen skriker ”jag orkar inte mer”. Hela livet har jag...
5 6 7
Svar
120
· Visningar
13 974
Senast: malumbub
·
Samhälle I tråden om religion togs det upp att det var fel att vården erbjöd samtalsstöd till patienter hos en präst när kurator hade semester...
11 12 13
Svar
258
· Visningar
12 201
Senast: Enya
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp