DarkInNight

Trådstartare
Apropå alla trådar om mat och val.

Hur ser ditt hushålls matkostnad ut per månad?

Hur många är ni och tänker ni på hur mycket maten kostar när ni handlar?

Inkluderar kostnaden mer än enbart mat, tex hygienartiklar?
 
Vi är fyra i familjen, två vuxna och barnen är 6 och 8 år.

Hygienartiklar, hundmat och kaninmat ingår i matkontot.
Är väl medveten om hur mycket maten kostar varje gång vi handlar.

Vi försöker hålla oss till 5500 kr per månad. Det brukar bli en storhandling på runt 1500 kr i början på månaden och runt 800 kr i veckan för färskvaror. Utöver det blir det ju också en del tuggben till hunden varje vecka och slår man ut det så blir det väl en hundralapp i veckan. Sen är jag gravt beroende av Pepsi max så det blir ett 24 flak i veckan för en hundring. Så tusenlappen i veckan går det väl.
Och det blir ju 5500 kr i månaden.
 
Vi försöker hålla oss till 4000 kr per månad, två vuxna, en tvååring och en katt :) . Inkl blöjor, tandkräm, kattmat etc. Ej inkl utemat då vi inte tycker det räknas som ren hushållsmat utan mer "nöje".

Visserligen köper vi så mycket eko-varor det går (enbart ekoägg och ekomjölk och köttet är till största andel eko, kyckling köper vi sällan eftersom vi bara köper från gård i närheten där de lever ett vettigt liv och priset 190 kr/kilo för file).
Jag äter mest vegetarisk mat och då blir det ju att resten av familjen äter det också.
Tyvärr klarar varken min eller dotterns mage av gluten och glutenfria alternativ är ju lite dyrare än vanliga. Just nu äter vi laktosfritt också, blir ju också dyrare.

Veckohandlar för ungefär 800 kr/vecka och så brukar det oftast bli en eller två till handlingar varje vecka för 1-200 kr.
Men jag har märkt att det tidvis är svårt att hålla sig inom ramarna.

Hoppas att fler svarar, intressant att se vad som är en "vanlig" matmånadskostnad.
 
Snittar på 1900 / månad och detta är enbart matkostnad för mig, och då innebär det mat hemma och ute. Inget godis/snacks/fikor eller hygienartiklar eller liknande och inte heller katternas mat.

Det är endast jag som bor här hemma men då och då bjuds någon annan på middag också. Jag är prismedveten när jag handlar.
 
Apropå alla trådar om mat och val.

Hur ser ditt hushålls matkostnad ut per månad?

Hur många är ni och tänker ni på hur mycket maten kostar när ni handlar?

Inkluderar kostnaden mer än enbart mat, tex hygienartiklar?

Bor ensam, men har ofta vänner/killen här på middag/frukost osv, så kan väl räkna på ett hushåll på 1,3 personer ;)

Köper mycket ekologiskt och närproducerat, äter inget annat kött än fisk. Äter mycket linser och bönor och försöker planera mina inköp väl. Slänger ytterst sällan mat.

För varje månad över 1300:- till ica-kortet, då räcker det även till toapapper, diskmedel osv. Om jag hade lite större inkomst (är student) hade jag nog lagt närmare 2000:-/månad och då köpt mer ekologiskt (läs allt som finns) och endast "ansvarsfullt" fångad fisk. Nu händer det att det åker ner billiga fiskpinnar eller räkor på extrapris i matkorgen nån gång ibland. (Även om jag försöker undvika det. Man måste ju faktiskt inte äta fisk.)
 
lägger ca 1500 kr i månaden. Då är det inräknat tvål, städ, toapapper m.m. som man kan handla i mataffären, men inte "utemat". Varierar stort månad till månad hur mycket jag äter ute. Äter dock oftast matlåda till lunch. Bor själv. Köper hyfsat mycket ekologiskt. Försöker slänga så lite mat som möjligt. Är mån om att äta bra lagad mat (äter sällan pasta, snabbmat och helfabrikat), så mat är viktigt för mig och jag vägrar äta nudlar i en vecka.
 
Jag bor med en sambo, och vi är visserligen ynglingar på 25 år, men våran matbudget (inklusive hygienartiklar) har legat stadigt på ca 2500:- de senaste två åren. Det sista halvåret har den smugit upp till ca 3000:-.
Jag är helt ointresserad av mat förutom att äta den, medans min sambo tycker det är roligt att laga mat. Det senaste halvåret har han tyckt att vi ätit rätter och fastnat i ett mönster, så han ville prova på nya saker (till skillnad från en annan som kan käka typ makaroner med ketchup i en vecka :o). Så ökningen beror på att vi nu köper lite exklusivare ingredienser än tidigare. Och att vi någon gång i månaden äter kött (tidigare vegetarianer), men då är det ekologiskt och väldigt sällan fläsk.
Dessutom har sambon som tidigare varit korthårig blivit långhårig, så våra schampo/balsam-utgifter har liksom fördubblats. :D
 
4000 i månaden ensam. Inklusive allt utom utemat, vilket inte blir så ofta. Har pluggat och utbildat mig länge, nu njuter jag frukterna av en hög lön och att unna mig livets goda (affärens delikatessavdelning goda då). Äter inte kött förutom fisk och skaldjur. Tycker om god mat, men är tyvärr usel kock, trots att jag önskat annorlunda.
 
Vi är 2 personer och handlar för ca 2500/månad. Men både jag och sambon äter lunch på jobbet. Så för min del är det rikskuponger för runt en 1000-lapp och för sambon samma.

Så runt 4500/månad. Vilket hade kunnat bli mindre om vi hade lagat matlådor, men ingen av oss orkar eller hinner eftersom vi har långa arbetsdagar.

Vi tänker inte så mycket på den kostnaden, samtidigt som vi är relativt ekonomiska i affären.
 
Jag bor ensam. Veckohandlar inte eftersom jag bara har fem-tio minuter till stormarknad och då blir det billigare att inte ha så mycket hemma som kan bli dåligt. Har rätt dålig koll på vad maten kostar men kan tänka mig att det är runt 2000. Förmodligen högre om jag räknar med allt fikande ;)
 
Jag skickar över 1500 kr till mat och hygien per månad. Sen har jag inte koll på vad min partner lägger på mat i månaden utöver att det brukar bli mer för henne men hon äter mer än mig oxå. Hon äter middag här 3-5 dagar i veckan som standard. Mat försöker vi då dela upp så vi betalar ungefär för den mängd vi äter sånt vi inte äter båda två betalar vi var för sig.
 
Vi har ingen budget :o

Båda äter lunch ute alla jobbdagar och det blir ju ganska mycket pengar när båda jobbar, sambon har varit sjukskriven ganska länge men då drar han inte in så mycket pengar så det är ju en förlustaffär iaf.

I övrigt handlar vi när vi har pengar så det varierar från månad till månad. Vi har inga konstiga dyra vanor men prioriterar att handla i lokala affären så mycket som möjligt och det blir ju dyrare än exv Willys och jag väljer i princip alltid kött från Andersson och Tillman.

I mitt förra hushåll lade vi 3000kr totalt inkl hygien etc. Det räckte med några få undantag.
 
Hur ser ditt hushålls matkostnad ut per månad? Det brukar landa på omkring 4000 kr, ibland lite mer. Vi har matlåda med oss i princip varje dag så inte mycket utemat.
Hur många är ni och tänker ni på hur mycket maten kostar när ni handlar? Vi är två personer och vi tänker väldigt lite på vad maten kostar, utan ser snarare till kvalitén och produktionen bakom produkterna.
Inkluderar kostnaden mer än enbart mat, tex hygienartiklar? Nej.
 
Senast ändrad:
Jag och sambon lägger i snitt säkert 4000, kanske till och med 5000 i månaden på mat. Då ingår visserligen katternas blötmat (300 kr/månad), hushålls- och toalettpapper, tvättmedel och lite hygienartiklar. Ibland köper vi annat också, stormarknaderna har ändå rätt mycket skoj (böcker, gardiner, smink, växter etc). Vi är rätt bra på att köpa onyttigheter i form av glass, fikabröd och godis också men det går lite i perioder. En del pengar läggs även på charkuterier och fina ostar.

Vi skulle helt klart kunna tänka mer på vad vi köper, men till exempel köper vi bara svenskt fläskkött och ekoägg, alltid svensk kyckling. Annars går vi på vad vi tycker har bäst kvalité/smakar bäst. Under sommaren köper vi mycket frukt och grönt på torget, mest pga den är fräschare än i butikerna. Köper aldrig margarin, bara smör (och bregott iofs).
 
Vi har ingen mat budget, men vi lägger säkert åtminstone 5-6000kr/mån på mat, hygienartiklar, rengöringsmedel, toapapper och hundgodis.
Jag skulle inte bli förvånad om vi lägger mer :o
Vi är 2 vuxna och 3 hundar.

Men jag har en plan att lägga en matbudget och planera inköpen bättre då jag tycker att det är lite galet att lägga så mycket pengar på bara mat även om vi har nästan obefintligt med svinn då hundarna äter upp det inte vi äter :)

Rimligt för oss är nog runt 3oookr absolut max 4oookr.
Då kan vi äta god och nyttig mat med bra råvaror utan att snåla, bara planera bättre.
 
Hur ser ditt hushålls matkostnad ut per månad?
Mellan 600-1000:- beroende på hur mycket jag jobbar. Men då är jag självförsörjande på potatis, lök, ägg, kyckling och till viss del även grönsaker (sommarhalvåret). Får tag i extremt billigt lammkött och äter i princip inte andra animalier. Bakar allt bröd själv.

Hur många är ni och tänker ni på hur mycket maten kostar när ni handlar?
Jag är ensam och handlar mycket prismedvetet. Väljer allt som oftast KRAV-märkta varor men även där går det att vara noga!

Inkluderar kostnaden mer än enbart mat, tex hygienartiklar?
Ja, schampo/balsam, tvål och förbrukningsartiklar modell toa/hushåll/bakplåtspapper samt disk/tvättmedel.
 
Hur ser ditt hushålls matkostnad ut per månad? 3500 kr i månaden

Hur många är ni och tänker ni på hur mycket maten kostar när ni handlar?2 vuxna och 3 barn mellan 5 och 8 år.

Inkluderar kostnaden mer än enbart mat, tex hygienartiklar?
Nej det är säg 500 kr till max.
 
Min matbudget är det jag har kvar av studiemedlet när allt annat är betalt, så det varierar ganska stort beroende på vilken månad det är. Det kan vara allt från en femhundring till 2000 kr (fast det senare har nog bara inträffat en gång). Jag snittar nog ungefär en tusenlapp, och då inkluderar jag hygien och städ och sånt i den summan. Kattmat och -sand går under en egen post i månadsbudgeten.

En större matbudget är en av de främsta grejerna som jag ser fram emot nu när jag snart tar examen och kommer att få en riktig inkomst igen. Jag får vända rätt mycket på kronorna, särskilt eftersom jag är lite halvkorkat principfast och vägrar köpa billiga icke-eko/icke-fairtrade-varianter av vissa varor. Det faktum att jag inte är särskilt förtjust i mat och lätt kan leva på samma snorbilliga linsgryta varje dag i månader hjälper dock.
 
Hur ser ditt hushålls matkostnad ut per månad?
Oj, jag trodde att vi hade ett hyfsat lågt matkonto, 5000-5500 kr. Men där tog jag grundligt fel! Är imponerad av läsningen! Hur gör ni?

Hur många är ni och tänker ni på hur mycket maten kostar när ni handlar?
Två vuxna, en tonåring, en katt (kräsen, dyr krabat).
Har folk hemma i snitt 2 gånger i månaden, 6-12 pers per gång, inkluderat i budgeten.
Köper svenskt och allra helst lokalt så långt det går för vi tycker att det är viktigt med bra mat.
Försöker undvika butikernas egna märken så långt det går. Köper inga halvfabrikat eller färdigmat i onödan.

Inkluderar kostnaden mer än enbart mat, tex hygienartiklar?[/QUOTE]
Ja, men inte värktabletter och smärtstillande gelé, mineraler eller smink. Om det nu räknas till hygienartiklar... Släng på en femhundring till då, så är precis allt för skötsel och vård till hemmet och dess invånare inkluderat.
 
Senast ändrad:
800-1000kr/mån för en människa och en hund.
Inkluderar även hygien och hundtugg.
Köper säsongsmässigt, vegetariskt (förutom hundmaten då) och alltid prismedvetet. Är inte så kräsen heller utan frukost kan bli typ hårdbröd med tomat och lunch fil och havregryn till ex, men äter en måltid som är ordentlig per dag.
 

Liknande trådar

Hemmet Har ett hus byggt för ca 5 år sen. Var sjukskriven för utmattning när jag ansökte om avloppslösning och litade helt på entreprenören som...
Svar
15
· Visningar
836
Senast: Ceta
·
Tjatter Jag handlar ju via ICA online med hemkörning en gång i månaden och där emellan blir det två olika Hemköp, Lidl eller en annan ICA. Jag...
6 7 8
Svar
151
· Visningar
5 072
Senast: Enya
·
Skola & Jobb Ni vet när man hela tiden får höra att ”du är så stark” och hela kroppen och själen skriker ”jag orkar inte mer”. Hela livet har jag...
5 6 7
Svar
120
· Visningar
13 974
Senast: malumbub
·
Samhälle I tråden om religion togs det upp att det var fel att vården erbjöd samtalsstöd till patienter hos en präst när kurator hade semester...
11 12 13
Svar
258
· Visningar
12 201
Senast: Enya
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp