Matbestraffning

Status
Stängd för vidare inlägg.
A

Ardnaxela

Vi hade vårt barn på ett annat dagis än nu, innan vi flyttade o tvåan kom. När vi berättade för våra vänner att vi haft sonen där sa de; ”Men där har de ju matbestraffning”. Vi har aldrig hört eller sett nåt sånt på det år vi hade vårt barn där. Då började vi diskutera detta.
Vad de menade med matbestraffning var att om barnet inte ville äta/tyckte om maten till lunch så fick de ingen annan mat. Våra vänner tyckte då att fröknarna skulle göra smörgåsar eller nåt annat som barnet som inte ville äta, skulle få. Barnen fick alltså gå hungriga fram till mellanmålet.

Jag tycker att det är helt ok att fröknarna inte springer o gör annan mat till ett (till slut flera) barn. Våra vänner tyckte att jag var helt tokig som tyckte det var ok. De skulle vara helt vansinniga sa de om inte deras barn hade fått mat till lunch o fått gå hungrig fram till mellis.

Är det för att våra barn aldrig har krånglat med maten som jag tycker så här?
Vad tycker ni?
 
Sv: Matbestraffning

Vad är det för bestraffning? Så har vår dagmamma det (och även när de är flera i grupp) och det är inga problem. Om något barn inte vill ha lunchen så klarar de sig gott till mellanmålet. De äter även frukost och mellanmål innan lunch, så det är knappast så att barnen svälter.
 
Sv: Matbestraffning

Snacka om att det kommer bli bortskämda snorungar om dagisfröknarna håller på och skämmer bort dem sådär. Hur är det på det dagiset ni har nu då? Käkar barnen som matvägrar macka hela dagarna där eller?

malu
 
Sv: Matbestraffning

Jag har inte hört nåt om det. Våra barn har som sagt alltid varit glada i mat så jag har aldrig upplevt mat som ett problem. Men jag anser nog (i de flesta fall) att barn äter det de behöver. Man behöver inte truga i dom. Jag menar, om man erbjuder dom mat på bestämda tider så till slut så äter de då. Alltså inget småätande mellan målen o inget trugande med annan mat än den som serveras. Alla barn är ju olika men jag tror att de funkar i många fall iaf.
 
Sv: Matbestraffning

Jag har ett barn som krånglar med maten. Jag tycker det är helt rätt att barnet får gå hungrigt fram till mellanmålet. Däremot tycker både jag och personalen att det är ett problem att min dotter matvägrar eftersom hon blir trött på eftermiddagen och det märks att hon inte orkar med. Hon skulle antagligen behöva äta något på dagen, men ge efter och alltid ge mackor tycker inte jag är en bra lösning. Rätt som det är så kan personalen få stå och bre mackor till 15 ungar. De får äta den maten som bjuds eller vara utan.
 
Sv: Matbestraffning

Det kanske är så att era barn inte krånglar just för att de vet att det inte är någon idé !
 
Sv: Matbestraffning

Ardnaxela skrev:
om barnet inte ville äta/tyckte om maten till lunch så fick de ingen annan mat.
Eh, ja? Det låter helt riktigt, tycker jag.
 
Sv: Matbestraffning

ja du skulle inte falla mig in i att ställa mig och laga annan mat till barn som inte äter för de INTE tycker om. Man gillar inte all mat men det finns alltid sallad, mjölk och hård bröd och det finns inget barn som svälter ihjäl på att inte "få" lunch en dag innan mellanmålet för att maten inte passar.

jag personligen skulle snarare bli arg om de började ge mitt barn (om jag nu hade ett barn vill säga) ANNAN mat varje gång det kinkade med maten. Det skulle inte göra det lätt för det barnet sen, det är faktiskt inte speciellt roligt att vara kinkig i maten det är nästintill ett socialt handikapp om det går för långt. Tänker på vissa trådar vi haft på senior där många faktiskt tycker det är jobbigt med att bli bortbjuden på middag i rädsla för att maten ska vara "äcklig".

Javan
 
Sv: Matbestraffning

Instämmer till fullo!
Min sambo är en sån som det klemades med när han var liten o han tycker det är jobbigt när han blir bortbjuden o det inte bjuds på stuvade makaroner med falukorv....
 
Sv: Matbestraffning

Tycker inte man kan kalla det bestraffning! Snarare ett vettigt sätt att lära barnet att om man inte äter det som serveras får man gå hungrig till nästa mål. Tycker att man ska kunna kräva av barn att de åtminstone smakar innan de dömer ut mat. Skulle det vara så att de verkligen inte tycker om nån speciell maträtt så är det ju en annan sak. Men matbestraffning är att ta i! Låter som era bekanta har bortskämda ungar.
 
Sv: Matbestraffning

Min sambo var mer än lovligt bortskämd med maten som liten. Han är bättre nu men även han tycker det är jobbigt att äta borta om han inte vet vad det är innan då han ogillar väldigt mycket som de flesta andra anser vara gott....
 
Sv: Matbestraffning

Ardnaxela skrev:
Är det för att våra barn aldrig har krånglat med maten som jag tycker så här?
Vad tycker ni?
Jag tycker som du, åtminstone till 99%. När jag växte upp så serverades mat av olika slag hemma. Det fanns också alltid hårt bröd och smör på bordet. Som liten skulle man alltid smaka på maten, men om man då inte ville ha så fick man istället äta bröd med smör och dricka mjölk eller vara utan helt. Däremot tycker jag inte att det är så bra om det ständigt serveras mat som nästan inga av barnen tycker om. Men så kan jag väl inte tänka mig det är på ett dagis?

Det är väl ingen bestraffning att den som inte vill ha maten får vara utan? Snarare tror jag barn lär sig att äta mycket mer olika sorters mat än om de alltid får sin vilja fram vad som ska serveras.
 
Sv: Matbestraffning

Mina barn är låååångt förbi dagis men jag skulle tycka det var helt OK om de fick vara utan för att de inte åt av vad som bjöds.
Däremot kunde jag vara duktigt irriterad för att de fick ketchup till makaronerna fastän de fick rejäla eksem av ketchup (den ena är tomatallergiker fortfarande som 12-åring, men nu får han tomatfri kost i skolan).
Motivering från dagis "men de blir ju så ledsna om de inte får ketchup som de andra barnen??".
 
Sv: Matbestraffning

Maten på förskola och skola är i dag rejält barnanpassad... Det är inte många rätter på en termin som klassas som sånt som nästan ingen äter. Enda dagen vi har det jobbigt är dagen då det är palt som tydligen inte är någon större hit för dagens barn.

Ex i veckan så har vi på våran skola/förskola ätit:
potatisbullar, spagetti och köttfärssås, kyckling och ris, soppa.

Javan
 
Sv: Matbestraffning

ARGH!!! Hur korkade var de på din förskola??? Javisst blir "Kalle" ledsen om han inte får äta exakt samma men är man allergisk så är man det är det det innebär? Snarare var ju deras uppdrag att hanterara detta och lära barnen att någon millimeter rättvisa går det inte att ha i mat om man är allergisk.

Javan
 
Sv: Matbestraffning

Nidorina skrev:
Motivering från dagis "men de blir ju så ledsna om de inte får ketchup som de andra barnen??".
Jag känner till en liten pojke som är EXTREMT allergisk. Och samma sak gjorde hans fröknar - gav honom ketchup för att "annars var det synd om honom". Med sjukhusbesök som följd. :crazy: Finns inget annat ord än: IDIOTISKT!
 
Sv: Matbestraffning

Tycker att det är helt rätt. man dör inte av att missa ett mål å det kommer ju melis senare. Hur ska barnen annars lära sig att äta vad som bjuds å iaf prova maten. barn måste lära sig att dom inte kan specialbehandlas hela tiden utan äta det som erbjuds.
Känner en kille som är helt bortskämd med matt, han vägrade äta förräten som erbjöds på nyår för den var det räcker i å man äter inget från havet i ahns familj. Sedan så fick vi cheesecake till efterätt, vi sa inte vad det var å då åt han, när vi sedan berättade vad det hette så sa han att det där låter ju äckligt å han skulle inte ha ätit det om han fått reda på namnet innan.
Visst jag äter inte all mat men jag provar iaf, även om kanske viss övertalning krävs vid vissa fall.
 
Sv: Matbestraffning

Ardnaxela skrev:
Vi hade vårt barn på ett annat dagis än nu, innan vi flyttade o tvåan kom. När vi berättade för våra vänner att vi haft sonen där sa de; ”Men där har de ju matbestraffning”. Vi har aldrig hört eller sett nåt sånt på det år vi hade vårt barn där. Då började vi diskutera detta.
Vad de menade med matbestraffning var att om barnet inte ville äta/tyckte om maten till lunch så fick de ingen annan mat. Våra vänner tyckte då att fröknarna skulle göra smörgåsar eller nåt annat som barnet som inte ville äta, skulle få. Barnen fick alltså gå hungriga fram till mellanmålet.

Jag tycker att det är helt ok att fröknarna inte springer o gör annan mat till ett (till slut flera) barn. Våra vänner tyckte att jag var helt tokig som tyckte det var ok. De skulle vara helt vansinniga sa de om inte deras barn hade fått mat till lunch o fått gå hungrig fram till mellis.

Är det för att våra barn aldrig har krånglat med maten som jag tycker så här?
Vad tycker ni?

Tycker att det är helt rätt av dagispersonalen.
Har själv ett likande system med min son hemma.
 
Sv: Matbestraffning

Instämmer med övriga, de ska inte få annat än det som erbjöds. Som liten var jag VÄLDIGT kinkig med mat, det berodde mestadels på min mamma som gärna gjorde annan mat om man inte åt. Var rädd att smaka på ny mat och det var massor som jag "inte tyckte om". Detta var jobbigt länge, tex om man bjöds på mat borta. När jag flyttade hemifrån blev det bättre och bättre och nu äter jag det mesta. Är idag en sån där gräslig fröken som presenterar dagens skollunch med "idag är det kött som ser väldigt gott ut, potatis som alla gillar och sedan är ju deras såser alltid goda" och sen går jag runt ett extravarv och erbjuder grönsaker ifall någon glömt att ta, väldigt bra för alltid är det någon som vill göra mig glad eller som säger att "ja,ja, jag kan väl ta lite då". Ser till att själv äta av maten och vara positiv, det hjälper en del faktiskt för barnens intryck också.

Blir väldigt förvånad över förskolepersonal som ger allergiska barn mat de inte tål. Trodde att man var jättenoggrann med de små barnen som kanske inte alltid kommer ihåg/vet vad de inte kan äta. På alla skolor jag arbetat på har man varit noggrann att ge specialmat till allergiska när de inte kan äta osv.
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Övr. Barn Hej på er alla kloka! Förlåt för ett långt inlägg men jag har verkligen ett behov av råd och tips. Jag har sen en tid tillbaka...
Svar
8
· Visningar
1 522
Senast: Modest
·
Småbarn Sonen äter inte så mycket mat. Vid frukost, lunch och middag sitter vi till bords och han får smaka på allting som vi har på tallriken...
2
Svar
20
· Visningar
1 456
Senast: amsway
·
Övr. Barn Min 7-åring är lite jobbig med frukost. Helst skulle hon nog inte äta något alls förrän efter tolv men det funkar ju inte när hon går i...
2
Svar
36
· Visningar
1 688
Senast: Tilly_85
·
Relationer Jag har en pojkvän som jag upplever blir utnyttjad av sin bonusfamilj (bonussyster med man) både för pengar och för tjänster och skulle...
5 6 7
Svar
123
· Visningar
10 507
Senast: Oh_really
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp