Matberedare

the_connemara

Trådstartare
Vad har ni för matberedare? Är ni nöjda?

Skulle vilja ha en som framförallt är lätt att hålla ren. Skulle i huvudsak användas till att skiva potatis, strimla morötter, finhacka lök, mixa ihop pajdeg o liknande. Inget brödbakande eller hushållsassistentjobb.

Har inga bra svar men hänger på frågan :). Avverkar dem på löpande band känns det som, de är av usel kvalité numer eller så har jag otur.

Och just nu är jag utan, så jag vill också ha tips och råd!

Jag har en stenåldersvariant som man vevar själv. Den
är jättebra om du bara lagar mat till en person, liten och lätt, och bara att skölja av, tar ingen plats.

Sedan har jag en stor tung monstervariant från Bosch som fungerar utmärkt om du ska laga stora middagar. Men den står egentligen mest i ett skåp.

Jag har en helt vanlig. Den har i ett antal år funkat alldeles utmärkt till allt jag behöver den till. Hade itne begripit att det är någon skillnad (har jag haft tur?)

Rengöring är ett särskilt kapitel. Jag tyker inte att nån modell eller något märke är lättare än nåt annat. De är alla exakt lika krångliga med skrymslen och vinklar där det knappt går att komma åt.

Numera har jag diskmaskinoch då är det ju enkelt....

skiva potatis, strimla morötter, finhacka lök, mixa ihop pajdeg o liknande
Jag hade en matberedare en gång i tiden, den gjorde absolut sitt jobb. Men den åkte ut när jag insåg att det blir godare och går snabbare att göra det själv i stället för att diska delar till bererdaren.

Skulle vilja ha en som framförallt är lätt att hålla ren. Skulle i huvudsak användas till att skiva potatis, strimla morötter, finhacka lök, mixa ihop pajdeg o liknande. Inget brödbakande eller hushållsassistentjobb.

Jag har en kitchenaid, onödigt dyr men vrålstark och bra med många tillbehör (miniskål, vispar en jäkla massa olika skivor) betalade ca 3500;- om jag inte minns fel, har haft den i några år nu. Används flera ggr/vecka.

@Angua hur stor plats tar den i köksskåpet? Är sugen på en sådan efter att den fick väldigt bra betyg i Råd och röns test men funderar på om den kanske är för stor i mitt lilla pluttkök :p

har den konstant på köksbänken eftersom jag använder den varje gång jag lagar mat i princip :) Har man skålen på hela tiden (som jag har) är den ganska hög, men underdelen tar inte mycket plats och den tar inte särskilt mycket bänkyta tycker jag. Ganska tung om man ska släpa den ut och in hela tiden (har iofs svaga händer) men står stabilt, har sugkoppar undertill så den står stadigt och tyst, ett klart plus enligt mig. Jag är ljudkänslig men tycker den har en helt ok ljudnivå när den jobbar (även om det inte ingick i din fråga som kom jag på det när jag satt och skrev :) ).

Har en Bosch i prisklassen runt 500:-
Fungerar bra till det den är till för. Gör nötsmör i den, pajdegar, hackar lök, river och skivar allt möjligt. Kör kakdegar i den ibland, typ saffransskorpor och chokladbollar. Lagom stor och är lätt att hålla ren.

@Angua Tack för svaret, jag önskar jag hade så mycket plats att jag kunde ha saker framme, men bor man trångt så gör man, men om den inte är så hög när skålen är av så borde den gå bra att ha i ett skåp :)

Har inga bra svar men hänger på frågan :). Avverkar dem på löpande band känns det som, de är av usel kvalité numer eller så har jag otur.

Och just nu är jag utan, så jag vill också ha tips och råd!

Vilka har du avverkat som inte var bra? :)

Vi hade ett kort tag en Phillips, funkade inte alls att göra tex pajdeg i. På något vänster sög den liksom ur behållaren och fastnade i apparatens innanmäte istället, klart opraktiskt!

Oj jag minns inte vad de heter. Den senaste har jag kvar, återkommer! Men det har varit vanliga märken i rel. låg prisklass (typ 7-800:-).

Detta är min nya kompis, den strimlar, skivar och hackar. Tar ingen plats, ligger i en av mina lådor och delarna tar till skillnad från matbererdaren ingen plats alls i diskmaskinen. Svår att göra pajdeg i dock, men vill du bara ha en maskin som fixar vardagsgrönsakerna är detta din kompis. (99 pix finns den att köpa för, så det går ju att införskaffa en matberedare också utan att bli helt barskrapad och fast i smslånefällan)
russellhobbs-desiresliceandgo(199751)-0.jpg

Liknande trådar

Juridik & Ekonomi Anonymt nick. Väldigt långt inlägg, då jag delvis behövde skriva ner mina tankar för mig själv också ;) Jag är i 30-års ålder och lever...
2 3
Svar
50
· Visningar
6 748
Skola & Jobb 15 år i vården blev det men nu säger kroppen tvärstopp, ALLT gör ont, hela tiden. 3 omgångar av vad jag förstått i efterhand var...
2 3
Svar
47
· Visningar
8 076
Senast: fejko
·
Hundträning Hej på er! Vill egentligen bara bolla med er om ni tror jag kan få bukt med valpens beteenden eller om jag ska byta inställning dvs lära...
2
Svar
24
· Visningar
8 420
Senast: Migo
·
Anläggning Nu är det äntligen dags att börja fundera på renoveringen av stall hemma hos oss! Vi har alltså inget färdigt stall, utan det är gamla...
2 3 4
Svar
60
· Visningar
8 488
Senast: Ajda
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Uppdateringstråd 30
  • Kattsnack 11 🐈‍⬛🐈