Mat till förlossning?

E

Elisabethh

Vad tog ni med/tänker ni ta med för mat/dricka till förlossningen?
Måste börja packa ihop och planera lite nu för man vet ju aldrig när det drar igång ;) Sist så åt jag inte så mycket, var så koncentrerad på värkarna men då blev jag också väldigt trött i slutet så denna gången tänkte jag se till att hela tiden få i mig mer energi :) Vill gärna ha tips på vad ni har tyckt varit bra!

Sv: Mat till förlossning?

Ingenting, faktiskt.

Jag hade inte en tanke på mat eller liknande, och fick knappt i mig fruktdryck som sjukhuset tillhandahöll. Sambon skickades iväg till cafeterian, funkade bra för honom.

Ingenting.

Åt en brakmiddag dagen innan ganska sent på kvällen, sen frukost innan vi åkte in (jag kunde inte äta så mkt) och sen fick vi ju frukost igen med vår bricka, som jag åt upp allt på, maken var proppmätt fortfarande ;)
Sen fick vi lunch på bb, beställde middag oxå men åkte hem innan den serverades.

När jag var in den här graviditeten för mina sammandragningar frågade dom om jag ville ha mat.

Jag ville inte ha något alls, bara vatten. Dom tjatade massor på mig att dricka fruktsoppa för att få energi men jag ville inte alls ha. Tillslut tvingade dom i mig fruktsocker.
Efter, när vi kommit till BB var det gott med lite godis.

Till sambon hade vi med några mackor och lite frukt.

kl

Vi åt på sjukhusets restaurang innan vi skrevs in på förlossningen. Jag hade då värkar med 4 min mellanrum, men de var inte speciellt starka. Jag var väl inte direkt jättesugen på mat, men tänkte att det nog var bra att stoppa i mig lite. Under tiden vi åt blev värkarna starkare och jag kunde inte sitta ner och äta. Folk tittade lite lustigt på mig där jag stod och vaggade med höfterna och åt sallad =)

Vi hade med lite frukt, men det var inget jag åt (och inte min man heller för den delen). När vi promenerade lite för att få fart på förlossningen gick vi in och köpte lite godis och dricka på pressbyrån, men jag ville inget ha. När jag senare satt i badet med starka värkar försökte de få i mig pannkakor, men jag åt nog bara en halv, resten åt min man upp. Mot slutet fick jag nog i mig en energismoothie som barnmorskan gjorde iordning till mig, men jag var aldrig speciellt sugen på att äta!

//JUlia

Inget till mig, jag har inte velat äta något. Eller första gången tog det lite längre tid så då fick jag någon frukost macka av personalen. Däremot har jag andra och tredje gången tagit med mig ett par flaskor cola eftersom jag varit rätt less på saftsoppa... och så är jag så himla törstig och sugen på all möjlig dricka efter förlossningen.

(Så här såg mitt fönster på BB ut:
DSC_0266.jpg
Lite törstig? :angel:)

Till mannen har vi haft med lite mat alla gånger, typ en bit fryst pizza eller en macka. Men de två senaste gågnerna har inte hann heller hunnit äta :laugh:

Det torde väl bero på hur lång tid förlossningen tar ;)

Min första så klämde jag i mig en halv banan efter att vattnet gick,
den kom på retur i bilen på vägen in. :angel:
Sen tvingade dom i mig ett glas med saft (eller vad det var) när vi var inne på förlossningen.
Den kom också på retur. :crazy:
Men dom fortsatte tjata ändå.

Gång 2 tja, tänkte aldrig tanken då heller,
hann ju inte ens in den gången ;)

På något vis så ordnar sig saker oftast.
Jag hade ingen ordentlig väska packad heller,
barnet kom ut ändå och ordnade sig. :D

Till mannen har vi haft med lite mat alla gånger, typ en bit fryst pizza eller en macka. Men de två senaste gågnerna har inte hann heller hunnit äta :laugh:

:rofl:
Ja karln var det värre med!
Men han brukar alltid få åt sig mat,
de var rätt tillmötesgående för hans tok hunger på förlossningen :D

*kl*

Jag kommer packa ner lite kex, godis och dricka. Sen om man är mer hungrig så finns kiosk och reataurang inne på sjukhuset. Kiosken tror jag är öppen dygnet runt. Annars finns ett centrum över vägen. Så inte hela världen om jag inte tar med mig så mkt.
Men kan va skönt att slippa springa och handla, därav det lilla jag packar med.

Inne på förlossningsrummet fick åtminstone inte jag äta någon fast föda alls, ifall det skulle sluta med snitt. Det var rätt drygt att bara serveras tunn soppa eller saft, speciellt andra förlossningen när jag var inne ca 20 h. Man kör ju slut på musklernas energiförråd totalt när man behöver det som bäst. Alltså hade vi med energigel och energidricka, sån som cyklister brukar ha. Sambon hade ansvar för att få i mig gel vid jämna tidpunkter och så matade han mig med dricka sista timmarna. Själv hade han med bananer, cola och Snickers.

Tack för alla svar! Nä riktig mat tror jag inte heller blir aktuellt om det nu inte drar ut väldigt på tiden.. Men jag tror att jag mår bra av att få i mig någonting med energi. Som smoothie, energidryck var ju också bra tips utom att de inte är så goda. Hur är det med läsk, kanske dumt med massa kolsyra?

finns powerade & energi drycken du blandar själv m vatten, smakar druvsocker. Gul påse, minns inte namnet tror det står energy på den.

Vi fick fika och saft på förlossningen.

Ett pack med godis till BB. Det var gott för vi stannade några nätter.

Gainomax var superbra! Och så hade jag med mig kexchoklad som jag sulade i mig efteråt :)
Hade säkert mer med mig men det enda jag fick i mig var gainomaxen, och den hjälpte superbra faktiskt!

Här får man mat som kvinna, eller rättare sagt soppor o dyl då de inte vill att man ska äta fast föda. Sedan får man ju fika när lillen/an är ute. Om det drar ut länge och man är i sådant skicka att man kan äta får man säkert mat oxå.

Däremot är det bra att ha med mat till mannen - man kanske inte alls har lust att släppa i väg honom till någon cafeteria. Min sambo hade med sig någon färdigrätt, men eftersom förlossningen gick så snabbt (5 h 30 min totalt från första teckan, varav drygt 2 h inne på sjukhuset) blev det aldrig av att han åt den.

Själv drack jag saft o vatten, hade ganska häftigt förlopp o knappast tid att äta ;). Hann dock med frukost innan vi åkte in.

Jag tog med mig nyponsoppa och Gott & Blandat. Tänkte att jag nog behövde vatten och socker. Tyvärr hann jag aldrig med att tanka vätska eller energi. 2 glas vatten var allt jag hann få i mig. Allt gick väldigt fort. Det resulterade i att jag fick ligga med dropp några timmar efteråt. Tror de tankade i mig 1½ liter innan jag pallade med att ens ställa mig upp och gå på toaletten.

Jag åt en middag två timmar innan värkarna startade och nu minns jag att jag kastade i mig precis innan vi åkte in kräm och mjölk. Tog med mig frukt och söt saft.
Men jag hann aldrig äta detta och middagen kräktes jag upp precis innan vattnet gick... Så jag hade en massa frukt att äta sen på bb!
Men ta med något är lätt att äta, jag tror du inte får eller kan äta under värkarna.

Shakar till sambon. Och lite godis. Men spydde som en gris så jag fick inte i mig något. Nästa gång kommer vi nog ta med lite frukt. Detta då frukosten inte serveras fören 08.00 på morgonen och jag vaknade 05.00 och höll på att hungra ihjäl:/

Nillizan: Man får äta under värkarbetet. Men de flesta har svårt för det.

Tog inte med något i matväg - Endast rena kläder till mig, sambon samt babykläder. Det enda jag lyckades peta i mig under de två dagar vi tillbringade på förlossningen var två pannkakor - Samt den goda smörgåsbrickan man får efter förlossningen :d

//Linda

Tack för alla tips nu har jag gott om idéer :)

Smörgåsbrickan man fick efteråt är nog något av det godaste jag någonsin ätit enligt mitt minne ;) Slog alla gourmetmiddagar haha

Liknande trådar

Relationer Träffade min nuvarande sambo för ca 4 år sedan och vi har ett barn tillsammans som nu är ca 2 år. Förhållandet är inte alls bra och de...
4 5 6
Svar
106
· Visningar
10 390
Senast: monster1
·
Katthälsa Jag har två innekatter, steriliserade honkatter, syskon från samma kull och födda 2017. De har bott hos mig sen de var åtta veckor...
Svar
11
· Visningar
972
Senast: Svartkatt
·
Övr. Barn Hej på er alla kloka! Förlåt för ett långt inlägg men jag har verkligen ett behov av råd och tips. Jag har sen en tid tillbaka...
2
Svar
26
· Visningar
4 673
Senast: Anonymisten
·
Hundträning Hej. Jag funderar på vad ni har för passitivitetstips? Min hund går upp i varv och tar extremt lång tid på sig att varva ner på nya...
Svar
12
· Visningar
634
Senast: Grazing
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

• Valet i USA
  • Vad gör vi? Del CCVII
  • Konstiga drömmar

Hund, Katt, Andra Djur