Mat tider och kg....

F_M

Trådstartare
Undrar vilka tider ni ger mat till era pållar? Och hur mycket hö får dom vid dessa tider? Vad har ni för pållar? :bump:

Sv: Mat tider och kg....

Nu svara jag för mig själv, och dessa tider är stallet rutiner.

Vid ca 07 får de frukost om 2 kg
12 får de 1 kg
16 får de 1 kg
20-21 får de 2 kg + lucernhack

Jag har islänningar.

Jag har två hästar (en fbl-korsning och ett hbl) som är relativt svårfödda och äter ganska långsamt.

Vid ca 06.30-07.00 får de 15 kg hö i en foderhäck ute i hagen att dela på.

Vid ca 18.30-20.00 får de 6-7 kg hö + ca 3 liter lucernhack vardera i boxen.

De får hö utlagt i höhäck istället för fri tillgång från bal ute för att minimera spillet, men tanken är densamma. Systemet att ge dem grovfoder i två stora givor med ungefär 12 timmars mellanrum fungerar eftersom de inte slänger i sig maten, men med mer matglada hästar hade jag behövt dela upp dagens givor i flera tillfällen.

Har en fullblodsvalack åt det lättfödda hållet (för att vara fullblod :p), han får:

07.00 - 4,5kg hö + 0,3kg krafft muskel
15.00 - 4 kg hö + 0,3 kg krafft muskel
20.00 - 4,5kg hö + 0,3kg krafft muskel och 150g mineraler :D

05-08 någongång, kommer ut i hagen o får hösilage så det räcker till insläpp.

Ca 22 - Insläpp o får hösilage så det räcker till utsläpp.

Avelsston + hingst.

Jag har precis fått hem ett halvblod. Ganska smal och har inte fått så mkt mat+ att hon har gått med föl till nyligen så jag till inte ge kraft än.
Nu får de foder 7, 14, 19 ungefär och hon får ca 3+5+8 kg silage som är torrt som hö. Skulle gärna ge lite mer på kvällen men det får inte plats mer i säcken. :o

Min haflinger får nu 9 kg hö och 0,5 kg lucernhack.

6.30: 1 kg hö + 0,25 kg lucern
8.30: 0,5 kg hö
11: 1 kg hö
14: 1 kg hö
16.30: 1 kg hö
18.30: 0,5 kg hö
21: 4 kg hö + 0,25 kg lucern

Hon har haft fång för snart 3 år sedan och går i gräsfri hage. Har turen att ha en make som jobbar hemma och som kan fodra ofta...

5-årig P.R.E valack får tolv kg hösilage

ca 8: 3kg
ca 12: 2kg
ca 16: 2kg
Vid insläpp: 1kg
ca 20: 4kg

05-08 någongång, kommer ut i hagen o får hösilage så det räcker till insläpp.

Ca 22 - Insläpp o får hösilage så det räcker till utsläpp.

Avelsston + hingst.

Kan tillägga ang kraftfoder.

Jag fodrar aldrig kraftfoder på morgonen.
Jag har i princip aldrig några stora kraftfodergivor (ser till att ha ett lämpligt grovfoder) så det eventuella kraftfoder kan ges i en giva som de får efter insläpp.
Vissa har ibland också fri tillgång på lusern i boxen.

Och jag fodrar såhär även när jag har unghästar/ridhästar. Dock om givorna måste delas upp pga att någon inte kan få fri tillgång så aldrig mer än ca4 tim mellan att maten äts upp och ny fodring.

Kl 6 2 kg hö+ betfor & lusern
kl 12 2 kg hö
kl 17 4 kg hö + betfor & lusern
Kl 21 5 kg hö + betfor & lusern
Totalt ca 13 kg hö, 2 kg lusern, och en liter torr betfor. Hästen är en Kallblodstravare.

Jösses, vad alla knölar i sina hästar mat. :D

Min lättfödda connemara/SWB på 1,64 får:

Kl 7: 1 kg hö, ½ l havre, ½ l betfor, äpple

Kl 18-19: 1 kg hö

Kl 21: 3 kg hö, ½ l havre, ½ l betfor, äpple, selentillskott

Tilläggas bör kanske att hon fortfarande har en massa gräs i hagen, och går och goffar i sig hela dagarna, så ofta finns det kvällshö kvar i boxen på morgonen. Även hon har en botten, men det är sällan den märks... :D

Min pojke får:
ca kl 7 utsläpp- ca 4 kg hösilage
kl 12-13- ca 4 kg hösilage
kl 17-18- ca 4 kg hösilage
ca kl 22 insläpp- 6-7 kg hösilage + ca 1 kg lusernpellets (uppblötta)

Hösilaget är nästan hötorrt.
Hästen är en relativt svårfödd travare på ca 470 kg

Min connemara, 18 år tränas hårt tävlingsinriktat så att säga :)
Vi blandar två hösilage, båda med en TS runt 79 %, ena höet har 26 g smbrp/kg och det andra har 64 g.

06.00 (foderautomat) 1 kg av det starkare hösilaget, 0,5 kg av det svagare.
06.30 1,5 dl Krafft Havre, 0,5 dl Grund, 0,5 kg Muskel

12.30 1 kg starkare, 1 kg svagare

15.30 1 kg starkare, 1 kg svagare
1,5 dl Krafft Havre, 0,5 dl Grund, 0,5 kg Muskel

18.30 1 kg starkare, 1 kg svagare
2 dl Krafft Grund, 1 dl lusernpellets (Kvarnbyfoder), 5 ml mineraler

22.00 (foderautomat) 1 kg starkare, 0,5 kg svagare

Under natten har han dessutom ett hönät med det svagare hösilaget, runt 2,5 kg.
Han står medvetet på mycket hösilage då han både är krubbitare och kolikbenägen.

6,00-7,00 3kg hö
16,00 2kg hö
20,00 3kg hö

2kg mustangorginal fördelat på alla tre fodertllfällena
350gr lucernpellets fördelat på morgon och kväll

Tack för era svar!

Jag har en varmblodsvalack (travare) som inte gör något arbete just nu, och är tvungen att vila över vintern. Någon enstaka promenad vid hand kan gå att få till lite nu som då, men det beror helt på hur han mår längre fram.

Han har en uträknad foderstat nu med endast 7 kg hö per dag :crazy:

Jag hade tänkt mig ett matschema som detta:

06.00-07.00: 2kg hö
11.00-12.00: 1kg hö i hagen
17.00-18.00: 1kg hö vid insläpp
20.00-22.00: 3kg hö
Utöver hö får han också den rekommenderade mängden av kraftfoder.

Jag har också den möjligheten att lägga in en extra utfodringstid mitt på dagen. Så vad tycker ni? Ska jag dra ner på frukosten till 1kg och lägga in en extra utfodringstid eller ska jag låta det vara så här? Kvällshö vet jag inte om jag vill dra ner på, eftersom det är då han kommer att stå som längst utan mat. Eller vad tycker ni?

Senast ändrad:

Halvblodsvalack 23 år, tränas fortfarande:

Ca 05.30 utsläpp, från och med idag hösilagebal i hagen som verkar vara rätt så blöt.
ca 18.00-20.30 intag, hösilage i boxen och ca 1kg H&D sixteen Plus Mix och 0,25kg lucernhack

Till kvällsmålet har han tidigare fått ca 5-6kg hösilage som varit åt det torra hållet. Har ofta varit kvar lite på morgonen.
Nu när de har bal i hagen så får jag minska på intagshöet till ca 3-4kg, och beroende på hur han verkar i hull och muskler så kanske lucnernet inte kommer behövas.

sto med föl (5månader) :
ca 07.00(frukost): 1kg hösilage 1,5liter betfor(torrt mätt) .
ca 09.00(utsläpp): 10-12kg hösilage
ca 18-20(intag): 12-15kg hösilage, 2kg avelpellets (granngårdens)

hösilaget är nästan torrt som torrhö.
hästarna får så mycket hösilage att dom har lite kvar vid nästa giva. alltså , vid frukost finns fortfarande kvar av kvällshöet.. därav den yttepyttelilla givan.. det är mest för att det ska kännas bra i mattehjärtat OM utifallatt hästarna skulle ha tryckt i sig allt kvällshö under natten :p
kraftfodret på kvällen äter dom lite pö om pö under natten. vi har tydligen GOTT hösilage i stallet då så gott som alla hästarna i stallet väljer det före kraftfoder :D

Stackars din make..... :p

Tar min d-ponny då, arab. Såhär ser det ut om han ej äter gräs. Han får 2 kg kl 07.30, 2 kg kl 12, 2 kg kl 14 och 5 kg kl 19. Det är ca tider. Får även betfor till alla fodringar utom kl 12, 0,5-1,5 kg

Min stora har fortfarande mkt gräs kvar så han får bara frukost och kvällsmat.

Liknande trådar

Foder & Strö Jag har en islänningsvalack på dryga året. Har inte haft islänning tidigare. Skulle behöva hjälp med lämplig foderstat till honom...
2
Svar
28
· Visningar
1 328
Senast: Cattis_E
·
Foder & Strö Jag har en gammal ponny, 26 år, som har börjat få lite svårt att tugga hö (Duktig hästtandläkare har undersökt och bedömt.). Hon blev...
Svar
18
· Visningar
1 022
Foder & Strö Suck, nu är vi där igen. Efter att ha varit helt bra i magen hela sommaren och inte stått emot det minsta i ridningen så börjas det igen...
Svar
5
· Visningar
593
Senast: Linda_A
·
Hästvård Hej Har en ponny med strikt boxvila i minst 3 veckor till på grund av skada. Vi får inte strö med halm kan jag säga nu, hon står på...
Svar
3
· Visningar
409
Senast: Elo
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama