Måste tyvärr avliva stoet

Sv: Måste tyvärr avliva stoet

Hej

när jag fick ta bort mitt sto så fick jag lite tid på mig...så jag började vänja av tidigt...och började självmant äta tidigt av mammas mat...dock var hon ju lite äldre....men de har gått bra....dock lät jag henne inte se mamma död eller vara med...och bered dig på ett ledset föl...fast de kan klara sig med tanke på att du har andra ston med föl det hade inte jag...utan hon fick gå med mina andra hästar...och fisförnäma fröken tyckte inte att dom dög...tyvärr...första veckan efter att jag tog bort stoet (vilket gjordes hemma) så gick hon och ropade efter mamma hela tiden...när hon var ca 1 år hade jag turen att få låna ett superbra sto som fostrade henne som sin egen...utan henne vette katten vad som hänt...mitt tips är att försöka vänja av så som du gör och att få henne att äta själv alt låna som någon sa här ett annat digivande sto...det är mkt jobb och framför allt måste hon lära sig hästspråk...det är kanonviktigt...min trodde nog ett tag att hon inte var häst utan nått annat...vad vet jag....men idag kan hon prata hästspråk! *s* lycka till de behöver du och var stark...det är känslomässigt jobbigt...varje gång man ser fölis så saknar man mamma men du har en bit kvar av henne via fölet...

och som jag nu ser när jag gett mig tid att läsa hela tråden har du redan gjort det jobbiga...tänk om alla var som du...som tar sitt ansvar och gör livet till en fest för sin vänn...usch blir själv gråtmild här o nu tänker på mina tanter som fick gå den vägen med 2 veckors mellanrum kände mig precis som du skrev som en hästdödare men nu hoppas jag att jag fyllt min kvot för lång tid fram...för 1 år efter mina 2 så var det nästa på tur så nu har jag endast kvar fölisen av dom jag hade då...dock har jag faktiskt gått vidare å köpt mig några nya...för så är vi funtade...vi klarar oss inte utan våra 4 benta vänner...all lycka till er och hoppas det går bra för er...

STOR TRÖSTKRAM! Ett starkt beslut av dig, förstår att det måste ha varit tungt, men du har gjort det allra bästa för ditt sto. Lycka till med fölet!

När mitt sto avlivades akut inne på Ultuna fick hennes lille 10-dags vara tillsammans med henne i boxen när hon dog. Vi ville inte utsätta någon av dem för mer stress än nödvändigt och efteråt fick han ligga kvar hos henne medan vi hämtade tranporten, för mig var det viktigt att han skulle få ta avsked från mamma i lugn och ro men det var hjärtskärande att se honom ligga tryckt mot hennes kalla kropp när vi kom tillbaka. :cry:
Hjärtskärande!! :(

Jag blir berörd av din historia :cry: Du verkar vara en riktigt härlig djurvän. Hoppas du får mycket glädje av fölisen!:love:

Ja nu har det gått några dagar och det känns lite lättare. Fölungen har kommit in bra i flocken och verkar inte orolig. Hon skriker inte längre efter mamma men leker inte heller längre :cry: Hon sörjer kanske sin mamma på sitt sätt.

Eftersom hon blir väldigt orolig när jag tar in henne i stallet så försöker vi att fodra henne ute i hagen med som andra. Hon äter kanske ett par dl per gång så säg att vi får i henne mellan 5-8 dl per dag av fölpelletsen vilket egentligen är för lite. (vi fodrar fyra gånger)
Men hon äter ordentligt med hösilage och dricker iaf vatten vilket är skönt för just vattnet var jag orolig för då jag inte sett henne dricka så många gånger tidigare.

Återigen tack för alla svar :bow: härligt med all förståelse från buke :love:

TRÖST KRAMAR!!
Jag vill bara säga att ja tycker du har gjort helt rätt.
Jag vill också säga att jag tycker du tänker helt perfekt! Äkta djurvän som vill sina djurs bästa!
Jag helt klart beundrar dig för att du tar rätt beslut och har så god hand med djur!
Hoppas allt går bra för er!
_MickiZ

tycker synd om dig!! har läst hela tråden men det är jobbigt!! tog bort min häst förra året dock en vallak så ja hade inge problem med föl men förstår att det är jobbigt för dig!!! hoppas att det går bra med fölet!! många styrke kramar!!!

Bra skrivet! Men kan du sluta skriva en massa............. det är rätt jobbigt att läsa när du ...............

Så här ser liten fölis ut flera månader efter att mamma försvann. Idag är hon en lugn och stabil tjej som är van att stå på egna ben, en riktig liten tuffing.

Hon har tytt sig mest till ett treårssto i hagen och de är bästisar men hon leker även en hel dem med sin jämngamla kompis.

DSC_0137.jpg-for-web-normal.jpg

DSC_0191.jpg-for-web-normal.jpg

DSC_0264.jpg-for-web-normal.jpg

27120965.jpg

27120984.jpg

27120988.jpg

Senast ändrad:

Har läst hela tråden och fy vilket dilemma att behöva stå ínför sådant beslut :cry:
Din föling ser helt underbar ut :love:

usch nu har jag bölat mig igenom hela tråden.. (tur att det inte va något folk på kontoret).

Du gjorde helt rätt.. och kul att se en pigg och glad fölis!

all lycka till er i framtiden!

Liknande trådar

Hästmänniskan Jag har ett riktigt dilemma som jag mår riktigt, riktigt dåligt av. Jag har 2 ston och en äldre valack. Valacken är 20 år, har en åkomma...
2
Svar
24
· Visningar
2 957
Senast: mars
·
Hästmänniskan Hej, Jag vet att det finns många trådar om detta men av de som jag hittat är det många inaktiva och jag önskar verkligen stöd just nu...
Svar
10
· Visningar
3 022
Skola & Jobb Kan man skriva en skriva-av-sig-tråd här? Den kanske bör ligga under Dagbok, men samtidigt kanske det funkar lika bra här? För er som...
2
Svar
24
· Visningar
5 321
Senast: Sasse
·
Övr. Hund Jag har en omplaceringshund (staffe/blandras) som tros vara 12-14 år gammal. Han är adopterad från Irland och jag vet inget om hans...
2
Svar
30
· Visningar
7 508
Senast: Ajda
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka