Måste tyvärr avliva stoet

Sv: Måste tyvärr avliva stoet

Jag har absolut inget vettigt att komma med mer än ett STORT

!!LYCKA TILL!!!

Jag ska hålla alla tummar och tår jag har för att fölis lyckas få sig en amma eller att den älskar fölpellets och hinkar vatten.
Och skickar en massa tröstkramar så här opersonligt över cyberspace till DIG som måste gå igenom denna tragedi.
***KRAMAS***

//anni

jag vet hur det är.. Förlorade vårat sto när bebben va 4 veckor..

Vi har gett våran kille kraft milk varje dag 3 ggr/dag minst och sedan har vi gett kraft grov upptill (ca 1 kg/dag) Det har funkt super på våran kille. han har vatt fin i hullet hela tiden och pigg och glad å glansig päls har han med =) nu e han 4 ½ månad gammal och vi har slutat med mjölk nu.. nu får han bara 1 kg kraft grov å fri tillgång på hö (v bra kvalite) och de gräset som e kvar.
han har ju haft sin storasyster som "mamma" å det har funkat super. hon har tagit rollen på största alvar. men hon e ju bara 3 år gammal så dia kunde han tyvärr ej göra på henne.

Vi hade lite problem att få våran kille att dricka vanligt vatten men han fick mycket vatten i maten + då vällingen sen kom det suksesivs *stavning* mer och mer att han var å drack i bad karet.

Lycka till. mvh misen

Kl

Kan man inte hitta ett sto som mist sitt föl? Så trist läge för din flock, sänder er styrkekramar.

Kl

Kan man inte hitta ett sto som mist sitt föl? Så trist läge för din flock, sänder er styrkekramar.

Jo då vi hittade 2 st som vi provade med.. Men tack vare att fölis var så gammal som han var så viste han hur mamma såg ut mm så han vägrade altså dia från någon annan. så vi lastade på honom å körde hem en fölis som var helt förstörd. inte sovit på länge och almänt stressad. hem från hensingborg i total storm men väl hemma lastade vi ut honom å han såg sin syster å hörd ehenne gnägga. då lös han upp igen och sedan dess är dom "moe" och son =) de första han gjord enär han kom hem va å gå å lägga sej i sitt vnliga hörne i boxen med nya mamma vakande ovanför sig =) det var så underbart å se..

Visst det har ej varit en dans på rosor att nappa upp honom. Upp tidigt och i säng sent, ett evigt kånkande på termosar me dvatten till och från stallet ett x antal ggr/dag. men det har varit värt var ända sekund.. Han e så go denna lilla kille.. De e vårat lilla kärleksbarn å jag ångrar inte att vi tog hem honom utan ny mamma. båd ehan å vi trivs som de e nu =)

Nu har jag börjat att dela på dom på eftermiddagarna, och det har fungerar över förväntan. Mamman verkar inte ha så mycket ork och det känns nästan som hon tycker det är skönt att vi tar fölungen i från henne ett tag.

Fölet har gått ihop med ponnyerna och redan blivit bästis med yngsta dotterns shettis. Hon har även försökt att dia shettisen men eftersom det är en valack har hon inget att hämta där. :D

I går petade hon i sig en del lucern pellets, på mån eller tis bör jag ha fölpelletsen från D&H, ska bli spännande att se om hon äter den.
Vet sa att om hon äter ordentligt utav fölpelletsen bör hon klar sig på det och fri tillgång på lucern OM hon bara dricker ordentligt.
Skönt att höra att det funkar bra så här långt!
Hoppas du får i henne av fölpelletsarna. Ge henne så mycket hon vill ha av dem... Mitt föl förra året, som miste sin mamma vid 4 dygns ålder, hade fri tillgång till fölpellets nattetid tills hon var ett halvår gammal. Då sattes hon i lösdriften och där hade jag en form av "creep-feeding" så att både hon och det andra större fölet hade näst intill fri tillgång på fölpellets och senare fasades Groov 125 in i deras foderstat, ända fram till sommarbetet.

tack alla som svarat :bow:

Nu har det iaf blivit dags att ta bort stoet, ringde förra veckan och bokade tid, och imorgon onsdag kommer dom vid 8-9 på morgonen.

Fölet blev fyra månader den 22 juli och har fått haft sin mamma mycket längre än vad vi från början vågade hoppas på.

Hon och mamman går nu tillsammans med övriga stoflocken på lösfrift och jag är ganska säker på att fölet känner sig trygg med dom.

Fölet äter både lucern pellets och fölpelletsen men verkar tyvärr dricka lite dåligt. De är vana att vara delade på korta stunder men inge längre eftersom jag ändå velat ge henne chansen att få i sig den mamma mjölk hon kunnat.

Sista tiden när stoet blivit allt sämre så har hon även blivit mycket mer hispig över att vi tagit fölet ifrån henne. Så jag är lite orolig över hur jag ska göra i morgon.

Kanske är det lika bra att fölet är med så att mamman står lugnt och stilla. Är lite osäker på om hon kommer att stressa annars och det vill jag inte. Även om de är vana att vara ifrån varandra kommer det att bli annorlunda i morgon då hon ska gå i från både föl och öviga kompisar.
Har iof fått lite lugnade utskrivet av veterinär men det lär ju inte ta ner henne helt...

usch detta är verkligen jättejobbigt :cry::cry::cry:

Kommer att tänka på er imorgon !
Vad bra att stoet har orkat så länge trots allt.
Det är ju stor skillnad på att vara 4 månader och att bara vara 2.

Du kan inte fråga vet. om du får en spruta domosedan och spruta i halsen?
Jag fick en till min häst när det var dags för honom att vandra vidare. Just för att han skulle stå still.

Usch vad jobbigt för er.
Vi avlivade vårat gammelruss i april. Hon stod direkt utanför hagen där hagkompisarna stod. Hon åt av det gröna gräset i backen medans de gav henne lugnande. Hon fick även säkert ett kilo kraftfoder o trodde nog hon var i himmelriket.:laugh:
De satte en kanyl i halsen o när hon ätit ett tag o det lugnande verkat så sprutade de in den dödliga dosen. Hon lade sig sakta ner...ungefär som för att sova. O sedan var hon borta. Så fridfull o ingen av de andra hästarna reagerade.
Kanske kunde det vara ett sätt för dig också??
Är hon så dålig bör hon ju ändå inte gå till slakt o fölungen kan stå bredvid i början... när den dödliga dosen ges så får man ta den honom någon meter så han inte råkar bli sparkad eller komma i vägen när hon lägger sig.
Det var den finaste avlivning jag varit med om. Vi satt där i solen sedan min dotter o jag o pratade minnen. Hon med sin hästs huvud i knät.

Men det är alltid jobbigt att ta bort ett djur även om det är ett måste.
Hoppas att det löser sig för er... o sluta inte med fölmjölken för tidigt. Tarmarna är inte utvecklade för att klara bara vanligt hästfoder förräns runt 7-8 mån, de kan ha svårt att upp näringen innan.
Hellre betala dyrt foder någon månad extra än att ha en fölis med magsår eller en fölis som inte kan få i sig den näring den behöver.
Massor av tröstekramar!!!

Senast ändrad:

När mitt sto avlivades akut inne på Ultuna fick hennes lille 10-dags vara tillsammans med henne i boxen när hon dog. Vi ville inte utsätta någon av dem för mer stress än nödvändigt och efteråt fick han ligga kvar hos henne medan vi hämtade tranporten, för mig var det viktigt att han skulle få ta avsked från mamma i lugn och ro men det var hjärtskärande att se honom ligga tryckt mot hennes kalla kropp när vi kom tillbaka. :cry:

Lycka till i morgon, vet allt för väl hur det känns. :(

Jag skaulle låtit bebbe se de faktiskt tror jag =/ svårt å säga men om nte så hade jag tagit ut bebbe efter så den hade fått se sin mamma å veta att hon e borta.

Våran kille fick se sin mamma sista gången när hon låg i ambuansen nästan livlös :cry: så nä rhan gnäggade svarade inte hon. han gnäggade efter henne 3 ggr sen var de inget mer. de va som han viste att hon var borta.

Våran kille fixk krafft milk i napp flaska tillsa han var 3 mån sen gick vi över till hink. När han blev 5 mån så fick han bara varannan dag och nu när han e 6½ mån så får han om de e jätte kallt ute för att få upp värmen å energin lite blir kanske 1 ggr/vecka. det kommer han att f vintern ut mest bara för att de e en trygghet för honom att få suga på flaskan =)

Senast ändrad:

återigen tack för alla svar :bow:

Sitter här med gråten i halsen :cry: det är ett jobbigt beslut men samtidigt får vi vara glada över att vi trots allt fick ha henne kvar några veckor längre än vad vi först trodde.

Tumören i magen har växt och hon ser nu hödräktig ut, fast mager i övrigt. Bara en svullen mage. Sista dagarna har hon haft kolik symtom som kommer sig av att tumören trycker i magen. Så det är dags de vet jag, det finns liksom inget återvändo nu...

Satt hos dem en stund igår kväll i ligghallen och hon ser så trött ut. Hon tittade på mig och det kändes som hon såg rakt igenom mig, hennes blick fick mig att rysa. Känner mig verkligen som en mördare.... Känns som om hon vet....

Fast visst jag vet att det är mitt ansvar att se till att hon sipper lida men det är så tungt. Speciellt efter som hon har en fölunge vid sidan. Jag lägger nog för mycket egna mänskliga känslor på detta och det är inte rätt det vet jag men ändå... jag skulle hellre lida i en evighet än vara tvungen att skiljas från mina barn...

Av erfarenhet vet jag att det kommmer att kännas lättare när det väl är över. Denna dagen är vidrig och jag vet inte ens hur jag ska fixa att ta in och fodra dom i eftermiddag känner mig så falsk....

Precis så kände jag när jag skulle ta bort min häst. Som en förrädare. Men du får tänka på alternativet, vilket ju är att låta hästen självdö i svåra smärtor. Det låter speciellt mycket så med din häst. Du vet att du gör rätt.

Jag har läst hela tråden och inte sagt något för att jag har ingen erfarenhet och inga råd att ge, men vill ändå skicka en styrkekram.

Det vet du säkert innerst inne, eller jag vet inte, men det kan trösta lite att hon vet inte. Hon har ingen aning!
Hästar lever i nuet och hon vet inte när hon ska dö, och definitivt inte att det är du som ska ta död på henne.

Jag vet att det känns jättehemskt och många tankar kommer, men en sak är säker.
Du mördar henne INTE, du gör henne en jättetjänst att låta henne slippa lida mera! :bow:

Fölet glömmer också så småningom, det kanske tar tid men har den sin trygga flock och dig som tar hand om den så kommer det gå bra.

Jag tror däremot att hon kan känna att du är ledsen, att något är fel och att du mår dåligt, men det kan ju absolut inte du hjälpa och du måste få känna sådär.

Dagen innan är värst, så det är jätteskönt att få det gjort på morgonen. Då känns resten av dagen mycket lättare, och då har du gott om tid att övervaka fölet också.

Många kramar till dig!

Nu har jag tillbringat eftermiddagen med dom, S har fått en massa godis och jag har borstat och bara gosat med henne.
Barnen har sagt Hejdå och klippt lite man att ha på sina rum, de kommer att vara på fritids i morgon så dom är inte hemma.

Alla jobbiga avsked har vi nu tagit :cry::cry: i morgon ska dagen vara så vanlig som möjligt. Jag och min sambo kommer att vara med henne i morgon, vi har även bestämt att fölet ska få vara så S är lugn. Dessutom tror jag det är bra för henne att se att mamma är borta.
De vi fortfarande inte har betsämt oss för är var vi ska vara, kanske i sommarhagen?

Visst är det så att jag innerst inne vet att det är dags men känslorna finns där ändå...

S är dålig hon är mager (även om vi faktiskt lyckats att få upp henne lite i vikt) och tumören i magen växer och det märker vi. Hennes koliksymtomer som beror på att tumören trycker kommer allt oftare men därimellan är hon som vanligt. Henns luftvägsproblem är nästintill borta nu när hon fått gå på lösdrift så det är inte så jobbigt för henne längre, men tumören är det.

Nej innerst inne vet jag att det är dags att ta farväl och skicka henne till de evigt gröna ängarna, men tyvärr är det lika jobbigt ändå.

Men som veterinären sa till mig så är det väl så att det ska vara jobbigt, man ska vara ledsen annars ska man inga djur ha...

Har läst tråden och känner så med er, så otroligt jobbigt både att behöva ta bort sin häst och ännu mer när hon har föl vid sidan :cry:. Hoppas det går så bra det bara kan gå i morgon och stort lycka till med den lilla sen!

Skickar styrkekramar... Jag vet alltför väl hur det känns att ta bort en älskad häst.

Jag hoppas att du snart bara kommer minns de ljusa stunderna och kommer ihåg att du gör det som är bäst för henne. Ditt sto fick en till sommar, med föl tom (min första häst skulle ha älskat att få föl!), och kommer att få somna in omgiven av sin flock, både tvåbenta och fyrbenta.

Don't Cry For The Horses, av Brenda Riley-Seymore

Don't cry for the horses
That life has set free
A million white horses
Forever to be

Don't cry for the horses
Now in God's hands
As they dance and they prance
To a heavenly band

They were ours as a gift
But never to keep
As they close their eyes
Forever to sleep

Their spirits unbound
On silver wings they fly
A million white horses
Against the blue sky

Look up into heaven
You'll see them above
The horses we lost
The horses we loved

Manes and tails flowing
They Gallop through time
They were never yours
They were never mine

Don't cry for the horses
They will be back someday
When our time has come
They will show us the way

On silver wings they will lift us
To the warmth of the sun
When our life is over
And eternity has begun

We will jump the sun
And dance over the moon
A Ballet of horses and riders
on the winds
to a heavenly tune

Do you hear that soft nicker
Close to your ear?
Don't cry for the horses
Love the ones that are here

Don't cry for the horses
Lift up your sad eyes
Can't you see them
As they fly by?

A million white horses
Free from hunger and pain
Their spirits set free
Until we ride again

/Helena

OJ OJ OJ......Nu har jag läst tråden och jag tycker du gör helt rätt även om det känns för jäkligt:(:(.:cry::cry::cry::bow::bow:...
Styrkekramar till dig o din familj.....MVH en som tycker att du är en RIKTIG djurvän......c.

OJ OJ OJ......Nu har jag läst tråden och jag tycker du gör helt rätt även om det känns för jäkligt:(:(.:cry::cry::cry::bow::bow:...
Styrkekramar till dig o din familj.....MVH en som tycker att du är en RIKTIG djurvän......c.

Tycker jag också. Alla hästar skulle ha en sån här ägare på slutet.

Liknande trådar

Hästmänniskan Jag har ett riktigt dilemma som jag mår riktigt, riktigt dåligt av. Jag har 2 ston och en äldre valack. Valacken är 20 år, har en åkomma...
2
Svar
24
· Visningar
2 957
Senast: mars
·
Hästmänniskan Hej, Jag vet att det finns många trådar om detta men av de som jag hittat är det många inaktiva och jag önskar verkligen stöd just nu...
Svar
10
· Visningar
3 022
Skola & Jobb Kan man skriva en skriva-av-sig-tråd här? Den kanske bör ligga under Dagbok, men samtidigt kanske det funkar lika bra här? För er som...
2
Svar
24
· Visningar
5 321
Senast: Sasse
·
Övr. Hund Jag har en omplaceringshund (staffe/blandras) som tros vara 12-14 år gammal. Han är adopterad från Irland och jag vet inget om hans...
2
Svar
30
· Visningar
7 508
Senast: Ajda
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka