Måste man vara företagare för att...

Seabaz

Trådstartare
Måste man ha eget företag för att ansvara för ett inackorderingsstall som rör 7 platser (2-3 st egna) eller kan man som privatperson lämna in ansökan om tillstånd till länsstyrelsen om "hållande av 4 eller fler hästar" ?

Tanken är att hyra ett stall och sedan hyra ut några platser...
Räknandet visar på att den enda vinsten som skulle bli är att jag skulle kunna ha mina egna 2-3 hästar gratis.

Sv: Måste man vara företagare för att...

I myndigheternas ögon är det så att allt över 30000:- per år i intjänade pengar är verksamhet, upp till 30000:- är hobbyverksamhet. Du kan prata med skattemyndigheten om detta, de är bra på rådgivning.
:)

2-3 hästar gratis är en rätt rejäl vinst, sett i relation till till omsättning (3 hästar av 7 är ju närmare hälften).

En ansvarsförsäkring kan också vara på sin plats (ett absolut måste i min värld, både om jag driver rörelsen och om jag vill stalla upp hästen).

Jag hade satsat på firma.

Ah tack för svaren!

Okej, tre hästar var lite att ta i kanske men i alla fall 1 häst och en mindre ponny ;) Förhoppningsvis i framtiden blir det en till ridhäst men hur allt ser ut då får vi se!

Men tack ändå! Skulle det bli aktuellt vill jag ändå ta ut länsstyrelsen först och göra en inspektion på stallet, jag är inte 100% säker på att det är "lagligt" idag (takhöjd, ventilation mm)...
Då kan man ju prata med skatteverket också och innan dess räkna på det...

:bow:

Du kan mycket väl lämna in en ansökan om tillstånd enligt 16 § till länsstyrelsen som privatperson. Däremot är det skatteverket, som andra har skrivit, som tar ställning till om verksamheten är på hobbynivå eller ej.

Det är samma regler som gäller för hästhållningen oavsett om du har egna hästar i stallet eller söker tillstånd enligt 16 §. I mitt län kommer inte länsstyrelsen ut förrän alla handlingar är kompletta i ansökan om 16 § tillstånd, och du uppger att stallet är klart för kontroll ( dvs då ska det vara i skick för hästar att stalla upp om det inte redan är i drift). Skulle det visa sig att stallet vid en kontroll har brister som behöver åtgärdas så kostar det pengar när länsstyrelsen kommer ut för att följa upp att bristerna har åtgärdats.

Du behöver inte ha företag.... och så få hästar är garanterat hobbynivå. Men, ett tips från en som testat.....i slutändan tjänar du inga pengar på så få...om du inte kan ta enormt betalt förstås.....:) För när allt ska repareras, marker förstärkas, renoveringar i sitt stall pga allt slitage...då har det ätit upp det lilla du tror dig tjänat. För man får ju egentligen inte betalt för den tid man lägger ner..så är det bara. Visst...vår ,sommar,höst när allt går fort, mindre hemtag av hö och strö den perioden...så är allt kul. Sedan kommer vintern....alla täcken, allt hö och strö i strid ström....då tar det bra många timmar och man inser plötsligt att om man värderade tiden man lägger i de få kronor man "tjänat"...så vips var det inte värt det!
Så jag tar enbart in på nästan självkostnadspris för sällskapet och stallhjälpen så man kan åka bort någon gång med lite tur

Liknande trådar

Ekonomi & Juridik Vi sitter och tittar på mark där vi gärna skulle starta upp en hästverksamhet. Det kluriga är att veta vad man kan räkna med för... 2
Svar
21
· Visningar
2 042
Senast: Magnum
·
Relationer Varning för långt desperat inlägg. Jag vet inte hur jag ska börja. Jag och min sambo skaffade en gård för några år sedan. Det blev så... 4 5 6
Svar
106
· Visningar
11 730
Senast: corzette
·
Juridik & Ekonomi Jag vet inte vad jag vill med tråden men,, jag behöver lämna. Jag har koll på alla bostadsköer, privata hyresvärdar och blocket bostad... 3 4 5
Svar
88
· Visningar
16 243
Senast: Johanna1988
·
Juridik & Ekonomi Anonymt nick. Väldigt långt inlägg, då jag delvis behövde skriva ner mina tankar för mig själv också ;) Jag är i 30-års ålder och lever... 2 3
Svar
50
· Visningar
7 662

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Mellanpudel
  • Bråkande hundar
  • FÅRtråden

Hästrelaterat

Tillbaka