Måste man ha ett fast jobb?

Fast jag tror inte Magiana menar vilka de uppdrag som kan sökas, utan vilka bidrag DU avståg med din skrivning. Vad tycker du är fel bidrag att få?
Exakt så!

Jag är nämligen ganska trött på att folk misstänkliggörs för att få bidrag de inte har rätt till och att de bara är lata. Det är sällan så. Snarare tvärt om faktiskt. Folk får inte pengar de har rätt till. Eller rimligen borde ha rätt till.

Fast man får ju anta att de som får bidrag får det av en anledning, vad den än må vara. Sen finns det bidragsfuskare också, likväl som det finns personer som har jobb men jobbar svart vid sidan av.
Suck, som vanligt misstolkas det. När jag skrev de som lever på bidrag menar jag inte de som jobbat och sen fått bidrag av någon anledning, utan mer personer som fullkomligt skiter i att ens bry sig om att t ex jobba eller bidra till samhället. Det finns tyvärr sådana personer.

Suck, som vanligt misstolkas det. När jag skrev de som lever på bidrag menar jag inte de som jobbat och sen fått bidrag av någon anledning, utan mer personer som fullkomligt skiter i att ens bry sig om att t ex jobba eller bidra till samhället. Det finns tyvärr sådana personer.

Varför måste en bidra till samhället?

Jag hade aldrig jobbat (mer än enstaka sommarjobb) när jag fick bidrag..

Vad tycker ni? Är det dumt att välja att gå som timvikarie när man lätt kan få en fast anställning? Vilka nackdelar och fördelar ser ni med timanställning? Hade ni kunnat tänka er att göra något liknande? Har ni gjort något liknande? Vad tycker ni: måste man ens jobba?
Egentligen blev det nog ingen större skillnad för mig när jag fick fast, jag hade redan innan mina timmar som jag jobbade (ca 20 timmar) Däremot tackade jag nej till 10 extra timmar till förmån för att kunna hoppa in vid behov, men också tacka nej när jag kände för det. Har trivts med det upplägget, att ha en "grundlön" men att kunna utöka timmarna vid ork och behov.

Det där svarar ju inte riktigt på frågan. De som skiter i att jobba och lever på bidrag, vilka bidrag är det? Finns det något skita-i-att-jobba-bidrag?

De som får bidrag har högst sannolikt rätt till det.

Varför måste en bidra till samhället?
Det är ok att inte bidra till samhället, om man inte förväntar sig något tillbaka av samma samhälle.

Jag tycker det är kul att peka på så kallade 1%-mcklubbar, som gör en stor grej att stå utanför samhället - fram till det ögonblick någon annan lyckats skottskada dem så att samhällets utmärkta sjukvård behövs för att reparera dem.

det är ingen som har misstolkat. att du svartmålar bidragstagare genom att dra upp irrelevanta undantag är tydligt.

Jag menar inte att misstolka något, men det låter nästan på dig som om man i princip kan välja mellan att jobba och "bidra till statskassan" eller få bidrag och sitta hemma och pilla navelludd, och så fungerar det ju inte.

Jag tycker det är trist när man misstänkliggör alla som får bidrag i någon form, bara för att det finns de som försöker utnyttja systemet. Jag är tacksam för att vi har det skyddsnätet för de som av en eller annan anledning behöver hjälp.

Det är mycket lättare att ha tillsvidareanställning, tänker när man vill låna, hyra bostad osv, mest för att det finns en garanterad inkomst, men det är inte omöjligt för de som går på timvik, halvtidare att få lån, hyra osv. Möjligen kan det vara lite bökigare, men troligen inte omöjligt. Det finns folk som går runt på att inte vara tillsvidareanställda.
Jobba tycker jag att man ska göra i någon form, så man bidrar till statskassan. Det värsta jag vet är de som inte gör ett skit och lever på bidrag, det tycker inte jag är rätt.
En tillsvidareanställning är egentligen inte en säkrare anställning eller med någon garanterad inkomst i det långa loppet, även om det är en vanlig uppfattning och något bankerna tror - du kan bli sparkad imorgon, företaget kan gå i konkurs. Ett tidsbestämt vik är ofta säkrare.

Och jo tack det går utmärkt att gå både runt och leva gott på frilans och timanställningar, det har inte nödvändigtvis med anställningsformen att göra.

Jag jobbar på timmar och trivs med friheten, händer det något eller man vill ta en resa så kan man göra det utan att planera så långt i förväg. Får semesterersättning som jag kan spara till sommarsemestern. I mitt nuvarande yrke finns det i princip obegränsat med arbete, så skulle jag vilja jobba på fler ställen så vore det inte så svårt att få det.
Men visst vill jag ha en tillsvidareanställning framöver, så det blir enklare att få lån när det är dags för det.

Liknande trådar

Skola & Jobb Jobbar nu på ett äldreboende, det är samma människor, samma rutiner, dag ut och dag in, och allt sker mellan 4 väggar. Såklart händer... 2
Svar
22
· Visningar
1 239
Skola & Jobb Någon som är mer insatt än vad jag är nu för tiden? Om det är ok för PA att jobba dygn, och om det får fortsätta vara ok? Jag har i... 2
Svar
28
· Visningar
3 827
Senast: malumbub
·
Kropp & Själ Lite luddig rubrik kanske men kom inte på något som riktigt passade. Det är är apropå tråden om hur man klarar ett tråkigt jobb där det... 2 3 4
Svar
62
· Visningar
7 007
Senast: Grazing
·
Skola & Jobb 15 år i vården blev det men nu säger kroppen tvärstopp, ALLT gör ont, hela tiden. 3 omgångar av vad jag förstått i efterhand var... 2 3
Svar
47
· Visningar
8 380
Senast: fejko
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Tuggbensfavoriter
  • Vad heter den här?
  • Valp 2025