MÅSTE man gå över till stor häst?

Fossing

Trådstartare
jag är nu 20 år och har ridit stor häst i ungefär två år. Sålde min ponny för jag skulle flytta hemifrån och började på ridskolan, i storhästgrupp såklart.
Och jag har verkligen försökt... men jag gillar det inte alls! jag kan faktiskt inte svara på varför. Jag passar helt enkelt bättre ihop med de flesta ponnyraser! De gånger jag blir tilldelad en ponny (vilket händer ibland eftersom jag inte är så lång) är jag i himmelriket och det går så bra! Red en fjording (kat d) i våras och jag var såhär :D :love: varje dag. Jag blir kär i nästan alla ponnyer men få hästar kniper mitt hjärta.
Så varför "måste" man börja rida stor häst bara för att man har blivit vuxen? Är det någon här som fortfarande rider ponny? Vad tycker folk om det i allmänhet?



Observera nu att jag mer tänker på ponnyraser när jag skriver "ponny", såklart kan ett halvblod vara under 148 och en connemara över 148, men jag antar och hoppas att ni inte tänker märka ord och att jag pratar generellt.
 
Sv: MÅSTE man gå över till stor häst?

Det är klart att du inte måste:D . Jag har alltid ägt ponny, även om jag ridit halvblod och fullblod på ridskola "i min ungdom". Nuvarande hästen är en haflinger som är d-ponny. Alldeles precis lagom, tycker jag. Jag har samma "problem" som du, nämligen att jag tycker att alla stora hästar bara är bruna och tråkiga (ta inte illa upp storhästägare ;) ), men ponnyer de har en helt annan uppsyn och ett helt annat sätt... Folk i allmänhet bryr sig väl inte? Det är väl om man vill tävla (och det vill inte jag) som man kan få problem.
 
Sv: MÅSTE man gå över till stor häst?

nej det är såklart att man inte måste men om man har tävlingsambitioner så måste man gå vidare till stor häst. Men man kanske inte behöver rida en så jättestor häst. Min kompis har en "stor" häst som är 1.54 cm i manken, hon ser ut som en ponny och beter sig som en liten ponny. Du kanske kan hitta nån häst som inte är så hilma stor?
Islandshäst är annars ett alternativ om man inte vill ha en så stor häst. Jag tycker sj att det e jobbigt att rida stora hästar eftersom att jag känner att dem är stora för mig. Är inte heller så hilma lång,men har ridit islandshäst 2 år nu och det går jättebra.
Men annars så tycker jag att du kan fortsätta rida ponny om det är det som du helst vill :)
 
Sv: MÅSTE man gå över till stor häst?

klart du inte behöver det.... jag kände likadant, men ville samtidigt inte gå miste om möjligheten att kunna tävla om vi nånsin kommer så långt....:smirk:
min lösning var att köpa en ponnykorsning, där ponnypsyket gått igenom...:)
Lycka till!
 
Sv: MÅSTE man gå över till stor häst?

till alla:
Ja, när tiden är mogen att köpa en ny häst blir det nog en överväxt (heter det så?) ponny! Dock hjälper det inte mig nu, eftersom jag varken har tid eller råd med häst just för tillfället.

jag bara tänkte om ni som rider ponnyer får kommentarer från folk att ni ska skaffa er en "riktig" häst? Förresten, kan man inte tävla ponny på storhästtävlingar om man reggar om den? Man har kanske inte så stor chans om man vill vinna, men i lättare klasser för att det är roligt? Har ni någon erfarenhet av detta?
 
Sv: MÅSTE man gå över till stor häst?

till alla:
jag bara tänkte om ni som rider ponnyer får kommentarer från folk att ni ska skaffa er en "riktig" häst?

Jag red på ridskola i tonåren, gick över till stor häst efter hand, red både stora hästar och ponnier några år efter ridskolan, men sen när jag var nitton så köpte jag mig äntligen en egen häst, och gissa vad det blev då? :) En New Forest ponny! Och det är jag sååå nöjd med! Fast jag är inte intresserad av att tävla, annars skulle det ju bli svårare. Men vi skogsmullar och tränar hemma, och jag trivs så bra med det! Jag tycker om hans temperament och personlighet, storleken spelar inte så stor roll. :)

Men ja, jag får ofta kommentarer om att jag skulle skaffa mig en "riktig" häst, men bara från travfolk eller hoppryttare (än så länge). Men så länge jag och min pålle är nöjda så bryr jag mig inte om det! :)
 
verkligen inte

jag är också 20 år och älskar ponnyer ,har haft ett halvblod ett litet.
men ponny är min grejj helt enkelt sen har jag den rätta storleken med 160cm lång:) och smal.
nu har jag en d ponny och komemr aldrig mera ha stor häst=)
 
Sv: MÅSTE man gå över till stor häst?

jag är också 20 och jag har ju min ponny ;)
fast han är ju 1,52 men han är ponny i både själ och hjärta den lille skiten! :love:
 
Sv: MÅSTE man gå över till stor häst?

Jag har 2 hästar , en welch cob på 145cm och en liten nordsvensk på ca 150cm och jag är 21 och har ingen lust att rida stor häst!
 
Sv: MÅSTE man gå över till stor häst?

Alltså, jag är otroligt sugen på att komma och titta på din skrutt! Fast du får akta dig, för om jag gör det kommer jag säkert bli kär i honom och då blir du aldrig av med mig ;) Han är SÅ fin!
 
Sv: MÅSTE man gå över till stor häst?

Ska du tävla framöver inom den klassiska ridningen bör du ju ha en lite större men det räcker absolut med en häst runt 150 beroende på vilka ambitioner du har, fast är du inte lång får du tävla ponny i dressyr men då i "storhästklasser" ...hoppning är ju lite svårare men vissa rätt små hästar hoppar mycket bra. Där finns ju flera ponnyraser som platsar som Connemara och Welsh Cob som kan bli skapliga i mkh.

Sen har du westernridningen där vi inte vill ha för stora hästar och jag rider Welsh Cob av den anledningen...:cool:
 
Sv: MÅSTE man gå över till stor häst?

Hej,

Har funderat mycket över varför folk idag vill ha så stora hästar. Mankhöjder på 170 - 175 cm är snarare regel än undantag. Att hållbarheten minskat är kanske inte så konstigt.

Själv tycker jag att en mankhöjd på 150 - 155 är precis lagom, speciellt för oss kvinnor (ja, jag vet att det finns lättridna hästar även i större storlekar och att det finns kvinnor som kan rida även de tyngsta 190-cm kolosser).

Även om arabiska fullblod inte är en "ponnyras" så är ändå många av dem under ponnymått liksom fjordhästar. Ett fullblod och ett kallblod men med det gemensamt att de är otroligt allsidiga och kan användas till det mesta plus att de har trevligt temperament. Att man dessutom genast kan se vad det är för ras gör ju inte saken sämre för dessa båda.
Mvh
QP
 
Sv: MÅSTE man gå över till stor häst?

Sen har du westernridningen där vi inte vill ha för stora hästar och jag rider Welsh Cob av den anledningen...:cool:

Även inom Distansen så kan du tävla ponny fast du är vuxen själv.
Är mycket vanligt att hästarna ligger runt 148-150 cm mkh.
Inget ovanligt och många små araber är väldigt framgångsrika där med vuxen ryttare.
 
Sv: MÅSTE man gå över till stor häst?

Även inom Distansen så kan du tävla ponny fast du är vuxen själv.
Är mycket vanligt att hästarna ligger runt 148-150 cm mkh.
Inget ovanligt och många små araber är väldigt framgångsrika där med vuxen ryttare.

Förlåt...glömde den grenen:o ... ;)
 
Sv: MÅSTE man gå över till stor häst?

till alla:

jag bara tänkte om ni som rider ponnyer får kommentarer från folk att ni ska skaffa er en "riktig" häst? någon erfarenhet av detta?


Varför bry sig?? Oavsett vad du skaffar för häst så kommer någon alltid att ha åsikter om det...

Skaffar du ponny så kommer du få kommentarer om att skaffa stor häst. Skaffar du stor häst så kommer du få kommentarer om att du som är så liten kan ju fortfarande rida ponny....

Ta en allvarlig funderare på vad du vill ha hästen till... Skaffa sedan en häst utifrån din målsättning.

Ett annat tips är annars att lägg en westernsadel på din ponny när du skaffar den så kommer ingen att i frågasätta hästens storlek.
 
Sv: MÅSTE man gå över till stor häst?

Det är något särskilt med en Ponny! Jag är själv 38 år, 163 lång och väger ca 50 kg. Jag har tidigare alltid haft stora varmblod (travare) i hela mitt liv, men kände att jag saknade detta med att ha en ponny. De är helt enkelt mer personliga på något vis. Jag har nu världens underbaraste Haflinger-sto som är ca 146 i mkh (D-ponny) och hon passar mig sååå bra! Jag bara älskar henne och vi är som gjorda för varann. Nej aldrig mer en stor häst för mig! :rofl:
 
Sv: MÅSTE man gå över till stor häst?

Passar du storleksmässigt ihop med en ponny, och inte har tänkt tävla inom såna grenar på såna nivåer där det inte skulle funka, så är det en ren smaksak. Det är långt viktigare hur du och din häst trivs ihop, än vad andra tycker om kombinationen.
 
Sv: MÅSTE man gå över till stor häst?

Hej,

Har funderat mycket över varför folk idag vill ha så stora hästar. Mankhöjder på 170 - 175 cm är snarare regel än undantag. Att hållbarheten minskat är kanske inte så konstigt.

Själv tycker jag att en mankhöjd på 150 - 155 är precis lagom, speciellt för oss kvinnor (ja, jag vet att det finns lättridna hästar även i större storlekar och att det finns kvinnor som kan rida även de tyngsta 190-cm kolosser).

Även om arabiska fullblod inte är en "ponnyras" så är ändå många av dem under ponnymått liksom fjordhästar. Ett fullblod och ett kallblod men med det gemensamt att de är otroligt allsidiga och kan användas till det mesta plus att de har trevligt temperament. Att man dessutom genast kan se vad det är för ras gör ju inte saken sämre för dessa båda.
Mvh
QP


Å andra sidan ökar även storleken på dagens kvinnor, då både vikt och längd. Vilket gör att alla inte passar på en häst på 150 cm.
 
Sv: MÅSTE man gå över till stor häst?

Jag red på ridskola i tonåren, gick över till stor häst efter hand, red både stora hästar och ponnier några år efter ridskolan, men sen när jag var nitton så köpte jag mig äntligen en egen häst, och gissa vad det blev då? :) En New Forest ponny! Och det är jag sååå nöjd med! Fast jag är inte intresserad av att tävla, annars skulle det ju bli svårare. Men vi skogsmullar och tränar hemma, och jag trivs så bra med det! Jag tycker om hans temperament och personlighet, storleken spelar inte så stor roll. :)

Men ja, jag får ofta kommentarer om att jag skulle skaffa mig en "riktig" häst, men bara från travfolk eller hoppryttare (än så länge). Men så länge jag och min pålle är nöjda så bryr jag mig inte om det! :)


samma här... har varit upp på stor kuse och vänt...det känns inte alls bra med "stor" häst (160cm)... jag hade en liten katta på 154 cm och tävlade till MSV men sen..:( hennes dotter på 162 cm känns alldeles för mycket...:eek: nu är det B-C ponny som gäller och vad det är sköj.... synd bara att dom inte har fler "vuxen/ponny" tävlingar här som dom har i England... där är det helt godkänt att rida ponny som vuxen medans det kan vara lite sneda blickar och kommentarer från svenska folket... det är väl BRA att någon kan utbilda ponnyer till ungarna...;)
 

Liknande trådar

Hästmänniskan Jag har inte ridit på 25 år men min barndom och ungdomstid präglades av hästar. Jag fick min första ponny som femåring, tävlade FEI...
Svar
9
· Visningar
1 044
Senast: Emro
·
Hästhantering Detta är en ganska lång historia och jag kan ha svårt för att vara kort och koncist. 2022 blev mitt halvblod ensam och behövde...
3 4 5
Svar
99
· Visningar
15 096
Senast: Juli0a
·
R
Tjatter Hej! 🌺 Jag är ny här på bukefalos, så ville bara presentera mig. ☺️ Av privata skäl så kan jag inte skriva nåt som kan avslöja vem jag...
2 3
Svar
58
· Visningar
2 904
Senast: Raderad medlem 149639
·
Hästmänniskan Jag red som barn, men slutade efter en olycka i tidiga tonåren och satt inte på en häst på 15 år. Nu har jag ridit i vuxen ålder igen i...
2 3
Svar
44
· Visningar
3 997

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Tångbett dåligt?
  • Målbilder för trubbnosar.
  • Uppdateringstråd 30

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp