MÅSTE man gå över till stor häst?

Sv: MÅSTE man gå över till stor häst?

När jag och min jämngamla ponny fyllt 18 så löste jag hästlicens åt honom och började att tävla honom bland stora hästar.

Det har gått bra, på grund av hans ålder så tyckte jag att det räckte med att han gick 1 m hoppning, men i dressyr så fick vi placeringar till LA:2. Han gick även fälttävlan bland stora hästar med vinst i DM som bästa resultat.

Älskar denna häst :bow: Han blir 30 år i år och är "still going strong"
 
Sv: MÅSTE man gå över till stor häst?

Det finns ju islandshästridskolor. Då har du möjligheten att prova och fundera så länge tills det blir dags att köpa egen häst igen. Du kan ju tävla med islandshäst också. Det finns ju inte bara gångartsgrenar, utan både dressyr och hoppning om man vill. Bland islandsryttarna finns knappt begreppet för lång eller för kort. ( även om några har lite funderingar över dett ändå :angel: )
 
Sv: MÅSTE man gå över till stor häst?

Nej, det är klart att du inte måste rida stor häst!!:)

Det är ju bara om du vill tävla en ponny mot andra ponnyer som du måste vara under 18. Utanför tävlingsvärlden finns inga som helst begränsningar, där kan man gå helt på känsla och tycke. Och även om du skulle vilja tävla ponny så kan du ju göra det, fast mot stora hästar.

Fortsätt du att rida ponny!!!

//pinky, som började på stor häst som 7-åring och aldrig gillat att rida ponny...:p
 
Sv: MÅSTE man gå över till stor häst?

Jag är över 40 och rider fortfarande ponny. Har två D-ponnyer. Jag tävlar dem aldrig eftersom det är "förbjudet" vid min ålder, men lillan är bara 4 år så henne ska jag tävla unghäst med i två år nu:love: . Den andra rider jag akademiskt på:angel: tja...försöker iaf. Finns ju mycket du kan göra med ponny där det inte spelar någon roll vilken mankhöjd hästen har ex.vis WE, AR eller Western.
Jag provade Islandshäst ett par år för att komma runt problemet men trivdes inte 100% med det, tyckte att det var för mycket problem...spatt, eksem, dåliga ryggar mm. På min tid var utrustningen dessutom begränsad till Islänningar så det var svårt att få något som passade. Det är nog bättre nu:)
 
Sv: MÅSTE man gå över till stor häst?

:love: :love: :love: Fler sådana som dej skulle behövas för hästarnas skull. Du är ett föredöme..du får dagens ros av mej!:love: :love: :love:
 
Sv: MÅSTE man gå över till stor häst?

Nej, det har du ju helt rätt i. Kontentan av det hela är ju att man ska välja häst efter sin egen storlek och smak.
Det jag tycker är konstigt är att det är så många som sitter på för stora hästar.

Mvh
QP
 
Sv: MÅSTE man gå över till stor häst?

Ofta så byter många ryttare upp sig pga sin storlek, att de helt enkelt "växt ur" ponnysarna och vissa kanske föredrar att rida stor häst (typ som mig:smirk: )
Jag har en jämnårig kompis (också 20 år) som fortfarande rider kvar i ponnygruppen, av anledningen att hon är väldigt kort och liten i växten som gör att ponnysarna passar henne bättre, än vad hästarna gör.
 
Sv: MÅSTE man gå över till stor häst?

Klart man inte måste rida stor häst bara för att man är vuxen. :)

Jag är å förblir ponnyryttare själv. Jag är såpass kort att jag tycker allt över ponnymått är alldeles för högt. Min förra medryttarhäst var 1,53 hög och jag tyckte hon var i högsta laget. :D
Å ponnyer har ju sån otrolig charm enligt mig. :D

Sedan har jag en tendens att falla för kallblod oxå. Så för min del har valet fallit på fjording. :love:

Att jag dessutom blivit totalsåld på western och distans gör ju att jag kan rida ponny resten av mitt liv utan problem. :bump:

Det enda jag tycker är lite tråkigt är att det är lite svårt att hävda sig på hopptävling. Men vi får hoppa hemma för skoj skull istället, jag å min fjordingtös. :D
 
Sv: MÅSTE man gå över till stor häst?

Hej,

Har funderat mycket över varför folk idag vill ha så stora hästar. Mankhöjder på 170 - 175 cm är snarare regel än undantag. Att hållbarheten minskat är kanske inte så konstigt.

Själv tycker jag att en mankhöjd på 150 - 155 är precis lagom, speciellt för oss kvinnor (ja, jag vet att det finns lättridna hästar även i större storlekar och att det finns kvinnor som kan rida även de tyngsta 190-cm kolosser).

Mvh
QP

Jag har rätt långa ben, och även om det inte kanske skulle se så illa ut på en mindre häst skulle jag känna mig obekväm och klumpig. Jag gillar dessutom att ha mycket häst under mig. De gånger jag har ridit islänningar har jag känt mig som en komplett fåne och ponnyplågare...

Därmed inte sagt att jag inte gärna skulle vilja rida ponny, de är roliga individer med härlig vilja, många av dem. Men en del finns i storhäst-format också, det gäller bara att hitta dem!
 
Sv: MÅSTE man gå över till stor häst?

Klart man itne måste rida stor häst
jag känner precis som du, stor häst är inte min grej
men sen måste man kanske iten gå riktigt lika långt som mej och hålla sej till B-ponny ;)
 
Sv: MÅSTE man gå över till stor häst?

jo så fort man säger att man rider ponny kommer frågan varför? och När ska du skaffa en stor häst då?
 
Sv: MÅSTE man gå över till stor häst?

Jag tycker som du, därför skaffade jag mig en connemara, jag älskar verkligen ponnys härliga sätt. Jag hade från början tänkt att tävla min connemara i dressyr och då klassa upp honom till stor häst, med det blev western och det går jätte bra med en ponny.
Ponny är underbart...
 
Sv: MÅSTE man gå över till stor häst?

Äh, jag är 20 år gammal, rider D-ponny (irländsk korsning) i vuxengrupp. Även andra vuxna i min grupp rider ponny. Så länge man inte är för stor eller tänker sig att tävla i någon gren med åldersbegränsningar, spelar det väl ingen roll.

Min egen häst är 150 cirka, dock en nordis så hon är väl ingen ponny i den bemärkelsen.

Nästa häst vill jag helst ha en ponny eller liten häst. Älskar ponnyer :love: Vill ha typ en New Forest eller något.
 
Sv: MÅSTE man gå över till stor häst?

Till alla som har ponny:
Skönt att känna att man inte är ensam! :)
Jag tänkte; när ni köpte er ponny, vad tyckte säljarna om att det var en vuxen som köpte den? Många säljs ju som "tävlingsponnyer" och då kanske ägaren vill sälja till någon som tävlar den bland ponny. Vad har ni mött för reaktioner där?
 
Sv: MÅSTE man gå över till stor häst?

Hejsan! Kände att jag också måste svara. Evig ponnyryttare som jag är...:love:

Förstår helt vad du menar!

Självklart kan du fortsätta rida ponny så länge du inte är för stor. Själv "snubblade" jag över min nuvarande ponny (138 cm haflinger) när jag var 17 år. Kärlek vid första ögonkastet så det blev att byta till Kategori C från Kategori D istället för till stor häst. Blev väl en hel del kommentarer att jag borde satsat på tävlingshäst istället men folk gav sig efter ett tag och jag brydde mig inte särskilt mycket.

Efter ett par år tillsammans blev både Goliath (ponnyn) och jag sugna på att tävla lite och vår ridinstruktör tipsade oss om att man kunde tävla som stor häst med C+D ponnyer. Livsfarligt och omöjligt tänkte jag men nog tusan gick det! Sedan första starten (i slutet på 2003) tävlar vi regelbundet 0.90-1.00 som storhäst och det har gått över allas förväntningar. Placerat oss på många av våra starter (peppar peppar ta i trä:) )och tom gått ridhästallsvenskan Div 2 som storhäst. Skryt skryt ;) men vill bara ha sagt att ponnyer visst har en chans. Av vad jag sett runt om på tävlingsbanorna hävdar sig ponnyer mycket bra mot storhästarna i lättare klasser även om kombinationerna i 1.00 är lite svåra att komma rätt i.

Angående kommentarer finns det alltid folk som ska bita ifrån lite men överlag har det aldrig varit några problem för oss. Oftast väldigt positiva kommentarer och hjälpsamma människor. De som tycker man är konstig får väl tycka det och jag kan ta det. Men alla får göra som de vill. Jag älskar min ponny och släpper honom aldrig. Tänker tävla och träna så länge han tycker det är kul och sen blir det skogsridning för hela slanten. Minst lika kul det:D !

Hoppas allt går bra för dig!:)
 
Sv: MÅSTE man gå över till stor häst?

äsch, jag är lite som du, men det är mer det att jag har fastnat mer för ponnyerna. men vad då, vill man inte rida storhäst så gör inte det då. du kan ju iofs inte tävla då men det behöver ju inte vara så viktigt.
 
Sv: MÅSTE man gå över till stor häst?

Jag är en liten tjock tant som började att rida på gamla dar på ridskola. Köpte sedan ett halvblod på 163 som jag inte alls passade ihop med + att jag tyckte att det var alldeles för långt till backen ifall jag skulle ramla av,så nästa blev en tjock liten Flinga på 145 cm.
(Det gör ont att ramla av henne med men det känns inte lika otäckt högt iaf.)
Jag har inga som helst ambitioner att tävla utan njuter av skogsturer och måste jag byta pålle igen så blir det ingen som mäter över 155cm.
 
Sv: MÅSTE man gå över till stor häst?

Skulle bara meddela att jag nu ska köpa tillbaka min gamla d-ponny! :D
Nu får vi ordna lite senior-ponnytävlingar, hörni! ;)
 

Liknande trådar

Hästmänniskan Jag har inte ridit på 25 år men min barndom och ungdomstid präglades av hästar. Jag fick min första ponny som femåring, tävlade FEI...
Svar
9
· Visningar
1 044
Senast: Emro
·
Hästhantering Detta är en ganska lång historia och jag kan ha svårt för att vara kort och koncist. 2022 blev mitt halvblod ensam och behövde...
3 4 5
Svar
99
· Visningar
15 096
Senast: Juli0a
·
R
Tjatter Hej! 🌺 Jag är ny här på bukefalos, så ville bara presentera mig. ☺️ Av privata skäl så kan jag inte skriva nåt som kan avslöja vem jag...
2 3
Svar
58
· Visningar
2 904
Senast: Raderad medlem 149639
·
Hästmänniskan Jag red som barn, men slutade efter en olycka i tidiga tonåren och satt inte på en häst på 15 år. Nu har jag ridit i vuxen ålder igen i...
2 3
Svar
44
· Visningar
3 997

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Tångbett dåligt?
  • Målbilder för trubbnosar.
  • Uppdateringstråd 30

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp