Måste man betala uppsägningstid?

Sv: Måste man betala uppsägningstid?

Det är ganska få som verkligen drar tvister om boxplatsyra till rätten i synnerhet om det är muntliga (då de i regel är kombinerade med svart hyra), det är för dyrt och för riskabelt. Här verkar det vara rimlig uppsägning oavsett vad som gäller så jag hade troligen inte bråkat men det är vanskligt att inte ha något kontrakt, då kan man få många överraskningar som inte är åt det positiva hållet.

Jag håller med. Jag har, och kommer aldrig stå uppstallad utan ett skriftligt avtal. det tjänar alla parter på i fråga om tydlighet.

Hyreslagen gäller rent juridiskt! Det är bara kalendermånad om det uttryckligen står så i kontraktet annars gäller 30 dagar. om stallägaren inte informerat om att det är uppsägningstid på boxen och du inte har ett kontrakt har du inte någon skyldighet att betala. Om du betalar för boxen men inte nyttjar den får stallägaren inte använda boxen eller det måste finnas en likvärdig box till ditt förfogande(kan ju vara så att en häst inte kan stå själv eller liknande) Sist men inte minst- om du flyttar innan uppsägningen gått ut behöver du inte betala för foder och strö, alternativt har du rätt att ta med det foder och strö som du har betalt!
Jag vill också säga följande....stå ALDRIG uppstallad utan ett ordentligt kontrakt! Vadsomhelst kan hända och varken du eller stallägaren har något juridiskt skydd.
Jag driver själv stort stall och skulle aldrig ta emot någon häst utan ett skrivet kontrakt.....

Jag säger inte emot dig, man har du någon källa på detta? Det är ett ämnen som debatteras ofta här på buke? Själv tycker jag det är självklart att man får ta med det foder man betalt för men även att det som står angående hur man betalar hyra under uppsägningstiden gäller. Dvs är det inte specificerat kallhyra så får man betala full hyra (men ta med sig mat/spån etc), stallvärden har utgifter för personal och kan ha köpt in foder för hela säsongen och då bör man få uppsägningstiden på sig att ordna med eventuella personalförändringar alternativt hitta ny(a) hyresgäster. Åtminstone teoretiskt kan 10 av 10 säga upp sig samma dag och får man inte uthyrt omedelbart så står man kanske där med kanske flera ton hö som man betalt men inte behöver och personal som vill ha lön.

Det där med foder och strö som man inte nyttjar - det är alls inte säkert att det går att ta med.

Köper du uppstallningen som tjänst, har du inte rätt att ta med foder eller strö. Det är att jämföra med hotellfrukost. Du får inte ta med dig frukosten därifrån eller tillgodogöra dig återbetalning för att du inte nyttjar det som ingår i den tjänsten du köper (rum för natt/nätter).

Jag har aldrig varit med om att det är ok att ta med sig foder och strö. Det vanliga är att man isåfall blir ok:ad att endast betala kallhyra för boxen i sin frånvaro, punkt.

Precis, det är i vissa kontrakt inskrivet.

Men jag tycker det är självklart att man tar reda på hur det förhåller sig INNAN man sluter avtal. Vad händer om.... Och sedan får man väl förhandla med stallägaren om det känns relevant.

Jag har aldrig varit med om att det är ok att ta med sig foder och strö. Det vanliga är att man isåfall blir ok:ad att endast betala kallhyra för boxen i sin frånvaro, punkt.

Jag har flera gånger tagit med mig foder när jag varit på kurs eller tävling, om det är okej borde det vara okej att ta med mat under uppsägningstiden. Många gånger så ingår det exv 10 kg hö om dagen och en spånbal i veckan. Om inget särskilt sägs så borde det ingå oavsett var hästen befinner sig.

Vad är skillnaden om jag är på kurs en vecka eller om jag flyttar till ett annat stall under en vecka. Just foder är väldigt bra att få med sig för att få en snällare övergång till annat i synnerhet om hästen är känslig. Och vad händer om jag säger upp mig, åker på kurs sista veckan under uppsägningstiden och sedan åker direkt till det nya stallet?

Liknande trådar

Ekonomi & Juridik Jag vet inte om jag ska posta detta under "Vård" eller "Ekonomi och Juridik", men nu blev det det senare. Vi har en ponny sedan 3 år...
Svar
14
· Visningar
1 479
Senast: Grazing
·
Juridik & Ekonomi Jag har fram till nu haft ett gratis bokföringsprogram i mobilen, som fungerat bra till mitt lilla fritidsföretag. Men nu tar de bort...
Svar
7
· Visningar
483
Senast: ameo
·
Juridik & Ekonomi Jag vet inte vad jag vill med tråden men,, jag behöver lämna. Jag har koll på alla bostadsköer, privata hyresvärdar och blocket bostad...
3 4 5
Svar
86
· Visningar
13 257
Senast: lizzie
·
Juridik & Ekonomi Jag sitter i en väldigt tråkig och frustrerande sits. För fyra månader sedan gick vår TV sönder, precis en sådan där dag när vi var...
2
Svar
24
· Visningar
1 930
Senast: Derivata
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

• Vad gör vi? Del CCVIII
  • Valet i USA
  • Tips i London