Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
OBS: This feature may not be available in some browsers.
Om du kollar hyresavtal lagarna så hittar du. samma brukar gälla för uppstallningsavtal. Vi har en tjej i stallet som är jurist, hon hade kollat upp detta.
Om kalendermånad tillämpas och du väljer att flytta tidigare, så tillkommer även aspekten att du tekniskt sett betalar för boxen månaden ut oavsett. då finns det lagar som säger att stallägaren inte har rätt att hyra ut boxen till någon annan under den tiden, dvs denne får inte håva in dubbel hyra för samma box.
Oftast hyr man ju en boxplats och inte en specifik box. I det fallet kan hyresvärden hyra ut boxen som använts så länge hyresvärden kan fixa fram en ny tom box vid behov.
ja så borde det vara! och vad jag vet, så är det oerhört svårt att bli vräkt/uppsagd även som stallhyresgäst om inte grava brott föreligger, precis som för hyresgäst människor, och även då kan det ta lång tid. Många fixar dock denna lag genom att ha inskrivet i sina hyreskontrakt en paragraf i stil med att "stallägare reserverar sig rätten att säga upp hyresgäst av ingen eller alla anledningar", och/eller den mera vanliga "vid utebliven hyra beslagstas hästen". Det har jag sett flertalet gånger i avtal. en liten paragraf ngnstans i texten i förbigående : )
absolut - ang det första! Men inte "fixa fram ny tom box vid behov", utan är stallet fullt räknas det som dubbel inkomst av nämda box, dvs det får man inte lagligt göra.
Fast om hyreslagen gäller så gäller inte de där små paragraferna om godtycklig uppsägning.
Det visste jag inte. Har stallägaren en egen häst i stallet lär ju dock stallägaren kunna komma runt det ifall stallägaren temporärt kan flytta sin egen häst så dess box blir ledig. Den boxen blir ju inte dubbeluthyrd då.
Ja, det kan ju vara mindre roligt om någon part tycker att det är tre månaders uppsägning (medan den andre anser en månad, löpande). Bättre att i alla fall ha något skriftligt att försöka tolka och strida om.