Måste man betala uppsägningstid?

Sv: Måste man betala uppsägningstid?

Om du kollar hyresavtal lagarna så hittar du. samma brukar gälla för uppstallningsavtal. Vi har en tjej i stallet som är jurist, hon hade kollat upp detta.

Och ändå är det mycket tydligt specat i hyresavtal för lokaler och bostäder, just detta med kalendermånad.

Edit: nu har jag skumläst, och det enda som framgår vid hyra är just att det tydligt skrivs att det avser kalendermånad. Just för att det inte ska finnas missförstånd mellan löpande månad och kalendermånad.

Senast ändrad:

Om du kollar hyresavtal lagarna så hittar du. samma brukar gälla för uppstallningsavtal. Vi har en tjej i stallet som är jurist, hon hade kollat upp detta.

Men är det inte skillnad där, där har man lagstadgade uppsägningstider, det har man inte med stallplatser. Där borde det vara mer jämförbart med att säga upp en tjänst om man nu inte betalar ren kallhyra.

-Jag spekulerar bara-

Jag vet inte, jag litar på att juristen har koll och orkar inte leta :D

hittar ni ngt och juristen har fel vill jag gärna veta det :D

däremot i TS fall så finns ju inget skrivet avtal ö.h.t och då blir det ju ännu märkligare. TS: ingår foder och strö i de 1700 kronorna du betalar? Helt klart är att det, om du flyttar iallafall bör vara kallhyra det gäller, dvs boxen. dvs du betalar inte för foder och strö som du inte använder.

Om kalendermånad tillämpas och du väljer att flytta tidigare, så tillkommer även aspekten att du tekniskt sett betalar för boxen månaden ut oavsett. då finns det lagar som säger att stallägaren inte har rätt att hyra ut boxen till någon annan under den tiden, dvs denne får inte håva in dubbel hyra för samma box.

Spekulerar lite till:

Om det nu är hyreslagarna som ska tillämpas när man hyr boxplats med viss service då borde man även ha ett större skydd när det gäller besittning och att man i princip inte kan bli uppsagd om man inte missköter sig (eller om det räknas som lokal så lagstadgad uppsägningstid). Antingen gäller hyreslagen eller så gäller den inte, inte bara vissa handplockade lagar.

Om kalendermånad tillämpas och du väljer att flytta tidigare, så tillkommer även aspekten att du tekniskt sett betalar för boxen månaden ut oavsett. då finns det lagar som säger att stallägaren inte har rätt att hyra ut boxen till någon annan under den tiden, dvs denne får inte håva in dubbel hyra för samma box.

Oftast hyr man ju en boxplats och inte en specifik box. I det fallet kan hyresvärden hyra ut boxen som använts så länge hyresvärden kan fixa fram en ny tom box vid behov.

ja så borde det vara! och vad jag vet, så är det oerhört svårt att bli vräkt/uppsagd även som stallhyresgäst om inte grava brott föreligger, precis som för hyresgäst människor, och även då kan det ta lång tid. Många fixar dock denna lag genom att ha inskrivet i sina hyreskontrakt en paragraf i stil med att "stallägare reserverar sig rätten att säga upp hyresgäst av ingen eller alla anledningar", och/eller den mera vanliga "vid utebliven hyra beslagstas hästen". Det har jag sett flertalet gånger i avtal. en liten paragraf ngnstans i texten i förbigående : )

Oftast hyr man ju en boxplats och inte en specifik box. I det fallet kan hyresvärden hyra ut boxen som använts så länge hyresvärden kan fixa fram en ny tom box vid behov.

absolut - ang det första! Men inte "fixa fram ny tom box vid behov", utan är stallet fullt räknas det som dubbel inkomst av nämda box, dvs det får man inte lagligt göra.

ja så borde det vara! och vad jag vet, så är det oerhört svårt att bli vräkt/uppsagd även som stallhyresgäst om inte grava brott föreligger, precis som för hyresgäst människor, och även då kan det ta lång tid. Många fixar dock denna lag genom att ha inskrivet i sina hyreskontrakt en paragraf i stil med att "stallägare reserverar sig rätten att säga upp hyresgäst av ingen eller alla anledningar", och/eller den mera vanliga "vid utebliven hyra beslagstas hästen". Det har jag sett flertalet gånger i avtal. en liten paragraf ngnstans i texten i förbigående : )

Fast om hyreslagen gäller så gäller inte de där små paragraferna om godtycklig uppsägning.

absolut - ang det första! Men inte "fixa fram ny tom box vid behov", utan är stallet fullt räknas det som dubbel inkomst av nämda box, dvs det får man inte lagligt göra.

Det visste jag inte. Har stallägaren en egen häst i stallet lär ju dock stallägaren kunna komma runt det ifall stallägaren temporärt kan flytta sin egen häst så dess box blir ledig. Den boxen blir ju inte dubbeluthyrd då.

Fast om hyreslagen gäller så gäller inte de där små paragraferna om godtycklig uppsägning.

I min erfarenhet är det mera standard än undantag att hyreslagen mixas och matchas med egna godtyckliga paragrafer i uppstallninskontrakt. Avtalet väl påskriver av både uthyrare och hyresgäst blir ett avtal dem emellan och det är otroligt få som bestrider ett sånt avtal, dvs de svarar under det som avtalats, vare sig avtalet som skrivits på är ett standard avtal eller helt egen designat, eller en mix av de tu.

Hyreslagen är tvingande, så om den gäller så gäller inte paragrafer som gör det sämre för hyresgästen. Jag tror inte hyreslagen gäller vid uthyrning av stallplatser, inte i någon del det är därför jag inte anser det som självklart att bestämmelserna i hyreslagen är de som reglera inom området.

Det visste jag inte. Har stallägaren en egen häst i stallet lär ju dock stallägaren kunna komma runt det ifall stallägaren temporärt kan flytta sin egen häst så dess box blir ledig. Den boxen blir ju inte dubbeluthyrd då.

haha, ja det var ju fyndigt, vad du är komplicerad:devil:
om det kan påvisas att x antal boxar är till uthyrning och en plats betalas för nämd månad av ngn som inte är närvarande, men att den hyran samtidigt kommer in från någon annan, så räknas det som dubbel inkomst och det är inte lagligt. Men som du så fyndigt lyckats vränga det, haha, så finns det nog kryphål där man vill hitta dem, om man är tillräckligt motiverad att vränga och vrida. Det jag vet är dock att det nog är den vanligaste förkommande dispyten/frågan som brukar komma upp juridiskt, just ang. att betala för en box man inte nyttjar men har uppsägnings tid på, samtidigt som annan inkomst av hyra sker på den platsen. Dubbel inkassering = icke.

återigen: jag tror att du förvisso säkert har rätt, men det jag säger är att det inte praktiseras i fråga om boxhyrande, utan där åberopas lite ditten och datten på individuell nivå från stallägares sida, och det brukar i regel betraktas som ett avtal på just de premisserna, dvs det är ett individuellt avtal. Om så inte vore fallet så skulle ju ingen ha egna hyresavtal, utan då skulle ju alla stallhyresgäster i svea rike tillhandages ett standard formulär att skriva på.

jag tycker tråden är superintressant hur den tagit sin vändning. Mest intresserad är jag av jurist stallkompisens bedömning i frågan vid detta laget : )

Jag har som sagt skummat igenom kap. 12, Jordabalken och jag är också rätt skeptisk till att hyreslagstiftningen kommer i fråga vad gäller den övervägande delen av inackorderingsavtal. Det handlar inte om att hyra platsen, det är en tjänst. Om det inte handlar om ren lokalhyra utan något mer än själva platsen vill säga (kallhyra/arrende).

OM det skulle hamna under kap. 12 Jordabalken är 27§ rätt intressant. Om hyresgästen överger lägenheten, har hyresvärden rätt att återta den. Vilket - om lagen även gäller inackorderingsstall - rimligen skulle betyda att om hästägaren flyttar hästen, har hästägaren förverkat rätten till boxen.

Nu hade det varit väldigt intressant att höra vad en jurist gör för tolkning av ett inackorderingsavtal - hyra av lokal eller tjänst?

Det är ganska få som verkligen drar tvister om boxplatsyra till rätten i synnerhet om det är muntliga (då de i regel är kombinerade med svart hyra), det är för dyrt och för riskabelt. Här verkar det vara rimlig uppsägning oavsett vad som gäller så jag hade troligen inte bråkat men det är vanskligt att inte ha något kontrakt, då kan man få många överraskningar som inte är åt det positiva hållet.

Ja, det kan ju vara mindre roligt om någon part tycker att det är tre månaders uppsägning (medan den andre anser en månad, löpande). Bättre att i alla fall ha något skriftligt att försöka tolka och strida om.

Men rör det sig om kort tid, någon månad under uppsägningstiden, så tror jag inte att det kan räknas som man övergivit den. Paragrafen syftar väl mest på att man inte ska kunna flytta till annan ort och ha kvar lägenheter hur som helst och hur länge som helst. Den är väl knappast tillämplig under uppsägningstiden ifall man flyttar ut för sista kontraktsdag när det gäller lägenhet.

Senast ändrad:

Ja, det kan ju vara mindre roligt om någon part tycker att det är tre månaders uppsägning (medan den andre anser en månad, löpande). Bättre att i alla fall ha något skriftligt att försöka tolka och strida om.

Och hyresgästen anser att det är kallhyra som gäller och värden full hyra enligt avtal.

Intressant.

kan man tänka så pass att urskiljningen om det är hyra av lokal eller tjänst, möjligen skulle kunna vidare tolkas i bedömning utfrån hur övriga avtalet ser ut, dvs ingår tjänster eller gör det det inte , dvs hur resten av uppstallnings avtalet ser ut?

Liknande trådar

Ekonomi & Juridik Jag vet inte om jag ska posta detta under "Vård" eller "Ekonomi och Juridik", men nu blev det det senare. Vi har en ponny sedan 3 år...
Svar
14
· Visningar
1 479
Senast: Grazing
·
Juridik & Ekonomi Jag har fram till nu haft ett gratis bokföringsprogram i mobilen, som fungerat bra till mitt lilla fritidsföretag. Men nu tar de bort...
Svar
7
· Visningar
483
Senast: ameo
·
Juridik & Ekonomi Jag vet inte vad jag vill med tråden men,, jag behöver lämna. Jag har koll på alla bostadsköer, privata hyresvärdar och blocket bostad...
3 4 5
Svar
86
· Visningar
13 257
Senast: lizzie
·
Juridik & Ekonomi Jag sitter i en väldigt tråkig och frustrerande sits. För fyra månader sedan gick vår TV sönder, precis en sådan där dag när vi var...
2
Svar
24
· Visningar
1 930
Senast: Derivata
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

• Vad gör vi? Del CCVIII
  • Valet i USA
  • Tips i London