Måste man betala uppsägningstid?

Gbglass

Trådstartare
Hej undrar om någon vet vad som gäller i följande fall:

Jag säger upp min stallplats 6/11. Flyttar 7/12. Måste jag då betala för hela december?

Det finns inget sagt om uppsägningstid. Finns det någon lag eller liknande som gäller?

Sv: Måste man betala uppsägningstid?

Man brukar generellt räkna hela kalendermånader dvs du får betala hela december.

Den enda som kan svara på det är stallägaren, men generellt är det väl som Kallebus säger, man betalar för hela kalendermånader, mao för hela december.

Den enda som kan svara på det är stallägaren, men generellt är det väl som Kallebus säger, man betalar för hela kalendermånader, mao för hela december.

Men finns det något lagligt som säger att det måste vara så eller brukar bara folk göra det men man måste inte?

varför ska du flytta en månad efter att du sagt upp stallplatsen?
Varför säger du ens upp stallplatsen??? Om du inte har uppsägningstid kan man väl inte säga upp den?
Därimot kan man "varna " för att man ska flytta..

Nej man måste inte betala hela kalendermånaden om man inte avtalat om det.

Du har väl bara två val då, betala eller inte. Har ni inget skrivet kontrakt så kan ju ingen av er styrka vare sig det ena eller andra.
Betalar du inte så kan du ju få dåligt rykte och svårt att hitta stallplats i framtiden så om jag var du skulle jag tänka efter noga.
Hur mycket pengar handlar det om?

Antingen betalar du och allt är frid och fröjd.
eller så
Betalar du inte och ser vad som sker.

Stallägaren kan göra allt ifrån att rycka på axlarna till att baktala dig, försöka hindra dig att flytta tills skulden är betald, be några kompisar att ta ett allvarligt snack med dig (typ HA) och/eller lämna ärendet till indrivning hos kronofogden och om du motsätter dig dra ärendet ända upp i domstol. En domstol kan mycket väl anse att det är kutym med en kalendermånads uppsägning och du får betala dryga advokatkostnader mångdubbelt mot hyran, eller så friar de helt.

Du har väl bara två val då, betala eller inte. Har ni inget skrivet kontrakt så kan ju ingen av er styrka vare sig det ena eller andra.
Betalar du inte så kan du ju få dåligt rykte och svårt att hitta stallplats i framtiden så om jag var du skulle jag tänka efter noga.
Hur mycket pengar handlar det om?
Jag ska kolla med en kompis om de haft kalendermånad innan. Inte så mycket i sammanhanget, 1700:- Vill inte få dåligt rykte så då betalar jag hellre även om jag tycker det är fel att komma på det nu.

Antingen betalar du och allt är frid och fröjd.
eller så
Betalar du inte och ser vad som sker.

Stallägaren kan göra allt ifrån att rycka på axlarna till att baktala dig, försöka hindra dig att flytta tills skulden är betald, be några kompisar att ta ett allvarligt snack med dig (typ HA) och/eller lämna ärendet till indrivning hos kronofogden och om du motsätter dig dra ärendet ända upp i domstol. En domstol kan mycket väl anse att det är kutym med en kalendermånads uppsägning och du får betala dryga advokatkostnader mångdubbelt mot hyran, eller så friar de helt.
Det med domstol lät inget kul. Då är nog de 1700:- värt att förlora.

Till alla. Tack för bra svar!!

Kom på en fråga till, om det visar sig att en annan person har betalat för en kalendermånads uppsägning, måste jag då göra det? Även om jag inte har blivit upplyst om att det?

Du kan bestrida fordran och hävda att du utgått från 30 dagars uppsägningstid, inte kalendermånad.

Vad sedan stallägaren väljer att göra är upp till denne. Personligen tycker jag en kalendermånads uppsägning är fullt rimlig, och det är något jag tar reda på innan jag flyttar in. Finns det inget kontrakt gäller det ju verkligen att vara lite om sig och kring sig för att ta reda på vad som förväntas.

Gäller alltid minst 30 dagars uppsägning? (Kalendermånad eller inte)

lånar knapp

Om det nu är så att Ts betalar för hela december, innebär det inte att hon får tillgång till boxen (eller vilken box som helst i stallet) under hela månaden också?

Jo, det stämmer. Om hon sedan väljer att nyttja boxen under den tiden, det är upp till henne.

Nej, det beror ju helt på vad man har avtalat.

Jag skulle betalt för hela december tycker det tillhör god hyfs :)

Vid närmer eftertanke, om det skulle varit en månads uppsägningstid (och inte en kallendermånad) så stannar du 2 dagar för länge, du borde varit ute den 5/12 inte den 7 om man nu ska vara petig.

Men finns det något lagligt som säger att det måste vara så eller brukar bara folk göra det men man måste inte?

om det står i kontraktet att uppsägnings tiden är 1 månad, så är det per automatik förutsatt att det gäller kalendermånad. det behöver inte uttryckligen stå kalendermånad för att detta ändå ska gälla. Det är samma som gäller för hyresavtal för människor. Så med andra ord ska du betala för hela december.

Är du säker på det jag tolkar en månads uppsägningstid som just en månad och att man måste precisera att man menar kalendermånad. Jag kan ha fel men det är så jag alltid uppfattat det.

Det vill jag gärna se underlag för, eftersom det normalt är helt motsatt. D v s avtalar man en månad är det 30 dagar, medan kalendermånad endast gäller om så är uttryckligen avtalat.

Liknande trådar

Ekonomi & Juridik Jag vet inte om jag ska posta detta under "Vård" eller "Ekonomi och Juridik", men nu blev det det senare. Vi har en ponny sedan 3 år...
Svar
14
· Visningar
1 479
Senast: Grazing
·
Juridik & Ekonomi Jag har fram till nu haft ett gratis bokföringsprogram i mobilen, som fungerat bra till mitt lilla fritidsföretag. Men nu tar de bort...
Svar
7
· Visningar
483
Senast: ameo
·
Juridik & Ekonomi Jag vet inte vad jag vill med tråden men,, jag behöver lämna. Jag har koll på alla bostadsköer, privata hyresvärdar och blocket bostad...
3 4 5
Svar
86
· Visningar
13 257
Senast: lizzie
·
Juridik & Ekonomi Jag sitter i en väldigt tråkig och frustrerande sits. För fyra månader sedan gick vår TV sönder, precis en sådan där dag när vi var...
2
Svar
24
· Visningar
1 930
Senast: Derivata
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

• Vad gör vi? Del CCVIII
  • Valet i USA
  • Tips i London