Måste man basunera ut det?

Sv: Måste man basunera ut det?

Men jag vill kunna känna mig "trygg" fram tills dess, vill inte behöva känna att man "måste" må dåligt över en graviditet, för att man "ska" göra det.

Men om du känner så starkt att du inte vill ha barn, så gör du ju allt du kan för att skydda dig, eller hur? Och "trygg" kan du ju känna dig i och med att vi har den abortlagstiftning vi har.

Trist att du tar åt dig, här diskuteras nämligen inte gravida som råkat bli det trots preventivmedel, utan folk som slarvar.

Men om du känner så starkt att du inte vill ha barn, så gör du ju allt du kan för att skydda dig, eller hur? Och "trygg" kan du ju känna dig i och med att vi har den abortlagstiftning vi har.

Givetvis.

Chrysler: Jag svarar på detta där du skrev;

Jag tycker inte det ska vara så lätt, rent psykiskt att bara släcka det livet.

Och Havreflinga svarade såhär:

Jag håller med dig. Därför tycker jag att det ska vara obligatoriskt med ett samtal hos kurator i samband med abort.

Och då reagerar jag kraftigt på ffa det som havreflinga svarade. Varför ska man behöva må dåligt? Varför måste man det?

Trist att du tar åt dig, här diskuteras nämligen inte gravida som råkat bli det trots preventivmedel, utan folk som slarvar.

Jag tycker att det är deras business. Deras kropp, deras beslut. Ingenting som jag skulle ondgöra mig över. Det låter ju inte som om man är helt lycklig om man beter sig så, men det är ju en annan femma.

Men MÅSTE det vara svårt och jobbigt att göra en abort för att det skall vara moraliskt försvarbart? Kan det inte få räcka med att man tycker sig ha fattat det under omständigheterna bästa beslutet?

Vari ligger det svåra och jobbiga i att prata med en kurator om man tycker att man har fattat det bästa beslutet?

Vari ligger det svåra och jobbiga i att prata med en kurator om man tycker att man har fattat det bästa beslutet?

Varför måste man då öht prata med en kurator om man tycker att man har fattat det bästa beslutet och är säker i beslutet och i sin inställning? Vad har man att säga till en kurator förutom just det? I mina öron låter det nästan som att du menar att dessa personer, som inte anser sig behöva kuratorsamtal, ändå ska få det som någon sorts "straff" och att det "inte ska gå hur lätt som helst" att göra abort. Jag undrar bara varför?

Bara för att man är säker både i sitt beslut och var man står etiskt så behöver det inte betyda att man inte tar situationen på allvar. Ärligt talat, var ser du nyttan i att sedan mot sin vilja behöva älta detta med en kurator? Ska de tala om för en hur "svårt" det "borde" vara (vilket man med all säkerhet redan tycker att det är, trots att man ändå är säker på beslutet)?

Varför dramatisera ett så enkelt beslut genom att tvingas till samtal med en kurator?

Obligatoriskt samtal med kurator vid abort verkar syfta till att krånga till, dramatisera och skuldbelägga. Därför är det fel.

Strängt taget är det ju en betydligt mer livsomvälvande händelse att få barn än att göra abort (i de allra flesta fall), så då borde man väl hellre tvingas tala med en kurator när man bestämmer sig för att få barn (alternativt fullfölja en graviditet).

Men jag tycker givetvis inte så, då sådana samtal vore att kränka privatlivets helgd.

Liknande trådar

Relationer Jag såg att min gamla tråd från i våras hade låsts, men jag fick så himla mycket fina och kloka ord av er den gången, så jag gör ett...
7 8 9
Svar
166
· Visningar
24 624
Gravid - 1år Hej! Jag skulle behöva lite tankar kring den situation jag nu hamnat i. Jag behöver få skriva av mig, vill inte berätta om detta för...
2
Svar
26
· Visningar
4 753
Senast: Snö
·
  • Låst
  • Artikel Artikel
Dagbok Efter mitt förra blogginlägg kom jag att tänka på det här med att jag var bra på att förtrycka mig själv under min uppväxt… Och då kom...
Svar
19
· Visningar
3 814
Senast: cassiopeja
·
Övr. Barn För nån vecka sedan så beslutade jag mig för att skriva ett brev till mig pappa för att berätta om Tims funktionshinder. Jag hade ännu...
2
Svar
20
· Visningar
3 204
Senast: oz_joj
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

• Atletix