Måste man basunera ut det?

Sv: Måste man basunera ut det?

Varför räcker det inte att det är det bästa alternativet i en den aktuella situationen?

DET tycker jag var en riktigt bra poäng! Att göra abort måste inte alltid vara ett jättesvårt beslut som föregås av vånda och tårar, det kan vara ett relativt enkelt beslut som ändå är det bästa just då!!!

Att abort ska vara den absolut sista utvägen hoppas jag verkligen att de flesta tycker.

Idag är nog inte abort absolut sista utvägen, för at vi har det så bra att det inte behöver vara sista utvägen heller, har man ingen inkmst finns soc tex, ingen behöver göra abort för att de inte har råd.
Men allt är ju relativt, har man dyra vanor själv har man inte råd med ett barn om man inte har bra inkomst tex.

Hursomhelst vill jag bara påpeka att vissa använder abort som preventivmedel för att de inte ids använda andra medel & sånt är fel.
Likaså folk som borde lära sig av sina misstag, som slarvar med preventivmedel eller skiter i dessa & blir gravida gång på gång men gör abort.
Vissa verkar inte se värdet i ett barn tyvärr.

Jag som själv är mamma samt fått missfall nyligen,har svårt att de livet i magen som ett livsodugligt foster, för mej är det ett barn.
Jag tycker inte det ska vara så lätt, rent psykiskt att bara släcka det livet.
Jag är inte emot abort, det jag är emot är folk som gör abort på ren rutin, som blir gravida gång på gång för att de slarvar med preventivmedel & inte tänker på att det trots allt är en människa de tar bort.

Jag tycker inte det ska vara så lätt, rent psykiskt att bara släcka det livet.

Vad menar du med det? Att det MÅSTE vara ångestfyllt att bestämma sig för abort? Är det mer moraliskt försvarbart då? Räcker det inte att man fattar det beslut man tycker är vettigast?

Jag kanske var otydlig, men där jag skrev den meningen, var det meningen att det skulle läsas så att det kunde förknippas med till de som gör många aborter utan att bry sig.

Jag kanske var otydlig, men där jag skrev den meningen, var det meningen att det skulle läsas så att det kunde förknippas med till de som gör många aborter utan att bry sig.

Ja, fast jag tycker nog att har vi fri aborträtt, så har vi. För fostret spelar det ju liksom ingen roll varför det blir aborterat.... och jag känner nog att det är lite svårt att moralisera över varför (eller hur många gånger!) någon annan gör abort. Och hur mycket man "bryr sig" har för mig inte riktigt med saken att göra.... Sedan finns det ju all anledning att rekommendera preventivmedelsrådgivning åt den som kommer in för sin tredje abort för att "p-pillrena funkade inte" eller något i den stilen, men jag tycker inte det finns någon anledning att moralisera.

Hursomhelst vill jag bara påpeka att vissa använder abort som preventivmedel för att de inte ids använda andra medel & sånt är fel.

Jag är inte emot abort, det jag är emot är folk som gör abort på ren rutin, som blir gravida gång på gång för att de slarvar med preventivmedel & inte tänker på att det trots allt är en människa de tar bort.

Jag tror inte att det är så vanligt, men om nu "vissa använder abort som preventivmedel", så förstår jag inte vad du ser som problemet med det.

De problem jag kan se handlar om att det verkar jobbigare, praktiskt sett, än att fixa p-medel, ganska tidsödande med en massa sjukvårdsbestyr tex, det kostar troligen mer pengar för sjukvården än vad p-medel skulle göra, och dessutom ökar väl risken för sterilitet om man gör många aborter.

Men varför man "bör" lida psykiskt av aborter övergår mitt förstånd.

Jag är nästan lite rädd för resonemang som ditt, där du betonar att det är en människa man tar bort etc, därför att det ju är just sådana resonemang som dels bidrar till att skuldbelägga den aborterande kvinnan, dels ger abortmotståndarna vatten på sin kvarn.

Det är min åsikt & jag har rätt till den.

Det är min åsikt & jag har rätt till den.

Vilket ingen förnekat.

Men om du inte står ut med att få åsikten ifrågasatt, så verkar det olämpligt att offentliggöra den på ett öppet forum.

För du vet ju att det inte handlar om rätten till sina åsikter. Du vet ju att jag inte har någon som helst makt (eller önskan) att frånta dig den rätten. Och omvänt.

Du får ifrågasätta hur mkt du vill, men åsikten står fast, den är inget jag ändrar på trots kritik från folk som inte håller med.

Du får ifrågasätta hur mkt du vill, men åsikten står fast, den är inget jag ändrar på trots kritik från folk som inte håller med.

Det handlar väl snarare om att kunna försvara sin åsikt med genomtänkta argument.

I just detta ämne känner jag inte att jag behöver kunna försvara min åsikt, den är klar & tydlig faktiskt & där står även skäl till åsikten om man läser ordentligt.

Jag ville bara göra ett inlägg på hur jag ser saken då jag förstår att ts blev illa berörd av kollegan hon skriver om.
Jag tycker jag skriver rätt tydligt i inlägget, men jag kan inte hindra att folk vill missförstå, misstolka eller ta åt sig.

I just detta ämne känner jag inte att jag behöver kunna försvara min åsikt, den är klar & tydlig faktiskt & där står även skäl till åsikten om man läser ordentligt.

Jag ville bara göra ett inlägg på hur jag ser saken då jag förstår att ts blev illa berörd av kollegan hon skriver om.
Jag tycker jag skriver rätt tydligt i inlägget, men jag kan inte hindra att folk vill missförstå, misstolka eller ta åt sig.

Äh, dessa frågor är komplicerade. Att inte vilja redogöra för sin moraliska hållning handlar väl om att du inte vill bli emotsagd? Känsligt verkar det vara, hur som helst.

Ja faktiskt, jag lider med de som tar mkt illa vid sig när det pratas om abort, jag vet själv folk som känner så.

Nu har jag ju redogjort varför jag tycker som jag tycker, jag är som sagt inte alls emot abort, men jag tycker folk kan se över sina preventivmetoder innan de har behövt göra 5 aborter.
Första aborten måste väl ändå vara ett tecken på att ngt gick snett.

Känner folk som gjort 5 aborter pga att de inte ids skaffa preventivmedel, just dessa som jag känner har väldigt slapp attityd öht, däför tog jag det som exempel.
Jag tror inte folk gör abort för att det är roligt, det är trots allt ett ingrepp på kroppen, men varför man blir med barn 5 ggr fast man vet att man absolut inte vill ha barn övergår mitt förstånd.( & innan ngn kommenterar så är jag medveten om att det kan gå fel med p-medel, tex hål i kondom, piller utan tillräcklig effekt osv)

När pratet låg på nivån "jag har bestämt mig för att göra abort och det är inte ett roligt beslut", var det ok och jag kom med tröstande ord osv. Men när det sedan gick vidare till det andra så kände jag att det blev för personligt och respektlöst. Hur jobbigt var beslutet egentligen??

Jag har själv ett rättså stort basuneringsbehov när något händer mig. Men jag basunerar till mina nära, inte till vem som helst.

/Timsetim

Respektlöst mot vem?
Hon talar om sin kropp och sin livssituation. Jag får inte riktigt ihop respektlösheten. Mot dem som lyssnar? Gravida (däribland jag själv) talar glatt om förlossningar och graviditet överhuvudtaget, är det också respektlöst?

Att det var tvillingar hon ska ta bort.

Om det är anledningen till aborten kan jag förstå att TS reagerar.
Det gör jag med, och hade gjort även om jag inte hade haft tvills.
Fast jag skulle inte kalla det respektlöst. Jag skulle kalla det något annat som jag just nu inte kommer på. Korkat kanske..ungefär som att göra abort om fostret har fel kön.

Att det var tvillingar hon ska ta bort.

Om det är anledningen till aborten kan jag förstå att TS reagerar.
Det gör jag med, och hade gjort även om jag inte hade haft tvills.
Fast jag skulle inte kalla det respektlöst. Jag skulle kalla det något annat som jag just nu inte kommer på. Korkat kanske..ungefär som att göra abort om fostret har fel kön.

Gör hon abort för att det är tvillingar, eller råkar det bara vara så att det är tvillingar?

Det vet jag inte.

Men OM det är det första så tycker jag att hon skall knipa igen.
Hade hon gjort abort ändå är det en annan sak.

At det är tvillingar har inte så mkt med detta att göra utan att personen ifråga, pratat med vemsomhelst om att hon ska göra abort & verkar vilja att alla ska få reda på det.

Det vet jag inte.

Men OM det är det första så tycker jag att hon skall knipa igen.
Hade hon gjort abort ändå är det en annan sak.

Men spelar egentligen orsaken till aborten någon roll? Med den lagstiftning vi har får man ju faktiskt göra abort av vilken anledning som helst, eller helt utan anledning, för den delen.... Är det bättre eller sämre att göra abort pga att man inte vill ha barn just nu, än att göra abort pga tvillinggraviditet (som ju trots allt innebär större risker för både mor och barn)? Jag hade själv inte gjort abort om jag väntade tvillingar (och ville ha barn i övrigt), men har lite svårt för tänkesättet att vissa anledningar till abort är moraliskt OK, men andra inte....

At det är tvillingar har inte så mkt med detta att göra utan att personen ifråga, pratat med vemsomhelst om att hon ska göra abort & verkar vilja att alla ska få reda på det.

Men det måste väl vara vars och ens fria val? JAG skulle inte basunera ut det på det viset, för jag är ganska "privat" av mig, men jag inser ju att det finns människor som inte är som jag, som har ett behov av att berätta för andra (och kanske för fler än de allra närmaste).

Liknande trådar

Relationer Jag såg att min gamla tråd från i våras hade låsts, men jag fick så himla mycket fina och kloka ord av er den gången, så jag gör ett...
7 8 9
Svar
166
· Visningar
24 624
Gravid - 1år Hej! Jag skulle behöva lite tankar kring den situation jag nu hamnat i. Jag behöver få skriva av mig, vill inte berätta om detta för...
2
Svar
26
· Visningar
4 753
Senast: Snö
·
  • Låst
  • Artikel Artikel
Dagbok Efter mitt förra blogginlägg kom jag att tänka på det här med att jag var bra på att förtrycka mig själv under min uppväxt… Och då kom...
Svar
19
· Visningar
3 814
Senast: cassiopeja
·
Övr. Barn För nån vecka sedan så beslutade jag mig för att skriva ett brev till mig pappa för att berätta om Tims funktionshinder. Jag hade ännu...
2
Svar
20
· Visningar
3 204
Senast: oz_joj
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

• Atletix