Måste man basunera ut det?

Sv: Måste man basunera ut det?

Sedan kan man ha ganska mycket att säga om de samhällsstrukturer som får folk att göra abort pga fostrets kön, och man kan och skall arbeta för att förändra en värld som anser att en pojke är så mycket mer värd än en flicka, men jag är övertygad om att det arbetet är ett långsiktigt arbete som inte på något sätt bör få påverka rätten till fri abort.

Nu behöver det ju inte vara just flickbebisar som aborteras. Men det hade varit intressant att höra debatten om det nu var så att, säg, flickfoster tas bort till 90 procent till förmån för pojkar.

Nu behöver det ju inte vara just flickbebisar som aborteras. Men det hade varit intressant att höra debatten om det nu var så att, säg, flickfoster tas bort till 90 procent till förmån för pojkar.

Så mycket som 90% är det väl inte någonstans, men i t.ex. Kina och Indien är det ju så pass utbrett att abortera flickfoster att det faktiskt märks på befolkningsstatistiken och sannolikt kommer att påverka generationer framöver. Så det scenariot är väl i allra högsta grad verklighet. Men ANLEDNINGEN till det är ju inte fri abort i sig, utan en samhällsstruktur som gör att en dotter är en ekonomisk belastning medan en son kan vara garantin för en någorlunda uthärdlig ålderdom.

Jag håller med dig. Därför tycker jag att det ska vara obligatoriskt med ett samtal hos kurator i samband med abort.

Men MÅSTE det vara svårt och jobbigt att göra en abort för att det skall vara moraliskt försvarbart? Kan det inte få räcka med att man tycker sig ha fattat det under omständigheterna bästa beslutet?

Det där är lite lustigt för läser man på familjeliv är det flera mammor man ser som inte vill ha sina söner för att de önskat sig en dotter,vissa har tom skrivit att "de vill inte ha nån ful besvärlig pojke som blir en bråkstake" det är väldigt sällan man läser att någon vill ha en pojke där,ännu mer sällsynt att någon skriver om hur hemskt det är att det är en flicka i magen. Det känns som att det är ganska bakvänt här.

Det där är så hemskt så jag vet inte vad. Jag har alltid trott att man vill ha ett barn, inte ett kön. Sen kanske man önskar sig det ena eller det andra lite mer, men inte så mycket att man tycker det andra alternativet är äckligt. :eek: :crazy:

Men MÅSTE det vara svårt och jobbigt att göra en abort för att det skall vara moraliskt försvarbart? Kan det inte få räcka med att man tycker sig ha fattat det under omständigheterna bästa beslutet?

Jo, det kan väl räcka, tycker jag. I alla fall enstaka tillfällen. Men när det handlar om 12-15 aborter och t.o.m. läkaren vägrar utföra fler aborter på just den individen och de måste ta in en annan läkare för ingreppet, så är det snett. Då anser i alla fall jag att det har gått för långt.

Jo, det kan väl räcka, tycker jag. I alla fall enstaka tillfällen. Men när det handlar om 12-15 aborter ... Då anser i alla fall jag att det har gått för långt.

Om det här ens existerar, så är det naturligtvis oerhört tråkigt att det finns tjejer/kvinnor som är så oförsiktiga med sina kroppar, alternativt saknar möjlighet att skydda sina kroppar mot oönskade graviditeter.

Men då är det ju knappast själva aborterna som är problemet, utan något i livssituationen.

Troligen hade det inte varit särskilt mycket bättre för de här personerna att föda 12-15 barn.

Jag håller med dig. Därför tycker jag att det ska vara obligatoriskt med ett samtal hos kurator i samband med abort.

Jag fattar inte. Jag tolkar dig som att du närmast vill att kvinnor och tjejer som gör abort ska må dåligt av det. Menar du verkligen så? Varför, i så fall?

Om det här ens existerar,

Jodå, jag känner till två kvinnor. En av dem är släkting till sambon. Hon beklagade sig dessutom över att hon hade svårt att bli gravid i 40-årsåldern (första barnet). Hon är inget föredöme över huvud taget, i någon aspekt, om det finns svarta får så är hon kolsvart. :angel:

Jodå, jag känner till två kvinnor. En av dem är släkting till sambon. Hon beklagade sig dessutom över att hon hade svårt att bli gravid i 40-årsåldern (första barnet). Hon är inget föredöme över huvud taget, i någon aspekt, om det finns svarta får så är hon kolsvart. :angel:

...och jag som trodde vi pratade 3-4 aborter när vi pratar om många aborter per person.... Men som Petruska så anser nog även jag att det är något mer i dessa personers livssituation som inte fungerar!

Hon hade inte varit rädd om sin kropp - kanske med sterilitet som följd.

Och du säger att hon är ett kolsvart får.

Då verkar ju de många aborterna på sätt och vis mest vara ett symtom på att saker och ting inte fungerar i hennes liv.

Och då ser jag faktiskt inget skäl att bli upprörd över just aborterna.

Nejdå, hon är (tyvärr?) inte steril. Hon fick en son för drygt 2½ år sedan. Och hon var beräknad att föda en dotter i maj i år, men eftersom vi inte har någon kontakt med henne så är det inget vi har koll på.

Kolsvart är bara förnamnet. En mer egoistisk, egocentrisk, elak, labil, missunsamm och korkad människa får man leta länge efter. Hon är yngst i syskonskaran och inte så många år äldre än mig och sambon, men ingen vi lägger tid eller energi på längre.

Jag har inte upprört mig över aborterna, var fick du det ifrån? Eller menade du mer allmänt? Vi tycker nog det nästan är värre att hon till slut skaffade barn...för om man ska vara så taskig att man skyller någon för att vara en dålig förälder, så är hon sinnebilden för en urdålig sådan.

...och jag som trodde vi pratade 3-4 aborter när vi pratar om många aborter per person.... Men som Petruska så anser nog även jag att det är något mer i dessa personers livssituation som inte fungerar!

Jag tror, eller hoppas i alla fall, att det inte är så vanligt. Men det är sant att hennes gynläkare till slut vägrade utföra fler aborter på henne och hon fick byta.

Tro't eller ej, men hon rör sig i de sk högre kretsarna. Hennes sambo är en välkänd och mycket framgångsrik och välbärgad företagare i den staden de bor i. De bor i en mycket tjusig villa, de har nån polack som städar och fixar trädgården. Och i det här fallet kan jag bara säga - tack och lov för att det finns dagis från ett års ålder!!! Så att somliga barn får uppleva normal, pålitliga, stabila vuxna (kvinnor) med i sitt liv.

Själv har hon svårt att behålla sina jobb, så de senaste åren har hon ströjobbat i sin sambos företag, när andan fallit på. Hon har en högskoleutbildning och har jobbat i sitt yrke tidigare. Men hon upptäckte häromåret att hon inte är direkt gångbar längre, hennes rykte föregår henne så hon kan inte ens få privata anställningar. Men det är klart, när man öppet grälar med kollegor och tar av sig skorna och kastar stövlarna efter dem, så blir man nog till slut svartlistad. :angel: Hur hon betett sig mot sitt barn ska jag inte ens nudda vid.

Jo, det kan väl räcka, tycker jag. I alla fall enstaka tillfällen. Men när det handlar om 12-15 aborter och t.o.m. läkaren vägrar utföra fler aborter på just den individen och de måste ta in en annan läkare för ingreppet, så är det snett. Då anser i alla fall jag att det har gått för långt.

Då kanske det är lämpligt att ta reda på varför hon fortsätter att bli gravid, och där kan ju en terapeut vara behjälplig. Men kan man ha det som norm för människor som genomgår aborter? Varför skulle just aborter i så fall leda till obligatoriska samtal?
Det finns gott om destruktiva beteenden, och abort är ju fri i Sverige. Vilket jag tycker är väldigt bra, eftersom det gör att även kvinnor har kontroll över sina liv.

Jag tycker inte att det är jobbigt att göra abort, men att gå till kuratorer tycker jag är förbannat jobbigt, eftersom jag har grymt dålig erfarenhet.

Ska jag behöva straffas om mina p-piller inte fungerar?

Måste man må dåligt för att man gör abort?

Jisses, det är inget annat än sjukt. :crazy: Det är sjukt, sjukt, sjukt, att man inte få må bra trots en abort.

Hade jag kunnat sterilisera mig så hade jag gjort det för längesen, jag avskyr barn. Jag vill aldrig ha barn, men jag får ju inte styra över min kropp. Och skulle jag då bli gravid och ska göra abort så ska jag behöva må dåligt? Vad är sista utvägen? Celibat? Ledsen, men det mår jag heller inte bra över.

Jag mår bra när jag vet att det är fri abort om jag skulle bli gravid trots skydd - och att jag inte behöver ifrågasättas för mitt val då. :bow:

Då kanske det är lämpligt att ta reda på varför hon fortsätter att bli gravid, och där kan ju en terapeut vara behjälplig. Men kan man ha det som norm för människor som genomgår aborter? Varför skulle just aborter i så fall leda till obligatoriska samtal?
Det finns gott om destruktiva beteenden, och abort är ju fri i Sverige. Vilket jag tycker är väldigt bra, eftersom det gör att även kvinnor har kontroll över sina liv.

Jag har ingen aning om vad den här kvinnar har erbjudits i form av terapi eller kuratorskontakt, men det hade helt klart varit intressant att få veta mer. Å andra sidan är det ingen människa jag vill ha närmare kontakt med, så jag lär förbli oupplyst. Däremot verkar hon inte ha mått dåligt över alla aborterna, jag tror inte hon har förmågan att sätta sig in i vad det innebär eller hur andra kan uppfatta det, ärligt talat. Just den här kvinnan är lite...eh...speciell.

Är det obligatoriskt med samtal inför en abort?

Jag har själv gjort abort en gång, som 18-åring. Det var jättejobbigt och tog några år att bearbeta, men så var det inte helt och hållet mitt eget beslut. Min mamma tvingade mig. Jag tror inte det passade in i hennes liv att bli mormor då, hon var ju bara 38 själv.

Jag mådde som sagt dåligt, men jag kan inte se att det måste vara ett "krav". Jag tror det finns många anledningar till att det görs aborter och jag hoppas att det är något man väljer själv och därigenom känner att det är ett OK beslut. Jag tycker inte att man ska skuldbelägga någon som väljer abort, inte ens om det är 12-15 st. Men i de senare fallen borde man kanske gått in tidigare och föreslagit alternativa preventivmedel? Samtidigt tror jag att abort i sig är jobbigt för de flesta, just för att det handlar om någonting, som om det fick vara ifred, skulle blivit till en ny människa. Och just för att det är jobbigt tycker jag att det borde vara mer stöd och mindre skuldbeläggande.

Jamen då är det ju bara att vänta 6 år till och sen sterilisera dig, ifall du fortfarande känner likadant då.

Jamen då är det ju bara att vänta 6 år till och sen sterilisera dig, ifall du fortfarande känner likadant då.

Ja, absolut! :laugh:

Men jag vill kunna känna mig "trygg" fram tills dess, vill inte behöva känna att man "måste" må dåligt över en graviditet, för att man "ska" göra det.

Liknande trådar

Relationer Jag såg att min gamla tråd från i våras hade låsts, men jag fick så himla mycket fina och kloka ord av er den gången, så jag gör ett...
7 8 9
Svar
166
· Visningar
24 624
Gravid - 1år Hej! Jag skulle behöva lite tankar kring den situation jag nu hamnat i. Jag behöver få skriva av mig, vill inte berätta om detta för...
2
Svar
26
· Visningar
4 753
Senast: Snö
·
  • Låst
  • Artikel Artikel
Dagbok Efter mitt förra blogginlägg kom jag att tänka på det här med att jag var bra på att förtrycka mig själv under min uppväxt… Och då kom...
Svar
19
· Visningar
3 814
Senast: cassiopeja
·
Övr. Barn För nån vecka sedan så beslutade jag mig för att skriva ett brev till mig pappa för att berätta om Tims funktionshinder. Jag hade ännu...
2
Svar
20
· Visningar
3 204
Senast: oz_joj
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

• Atletix