Sv: Måste leda min dotter på ridskolan men kan inte
Det är nog minst lika säkert att ha en DUKTIG 10- åring vid tygeln som en förälder, javisst, MEN man kan ändå inte förlita sig på att det ska finnas ungar som vill ställa upp- därför har vi och många ridskolor med oss systemet att en förälder ska vara beredd att leda varje barn, och som sagt försöker vi att lösa det hela om någon inte kan. Det är dock betydligt enklare att hitta en extra ledare om någon förälder inte kan (bäst är ju om man dessutom vet detta i förväg, om föräldern ringer o säger att h*n inte kan leda i dag, eller om det som i ditt fall är någon som alltid behöver hjälp p g a skada, småsyskon eller annat) än att se till att det finns 10 lämpliga stallungar som kan leda.
Om man ska ha ledsystem så är bonus jättebra. Dock har jag inte upplevt att det är något större problem att få de flesta föräldrar att leda och är det enstaka som inte kan så försöker vi fixa det ändå. Att låta alla ungar som leder rida gratis en gång i veckan som någon föreslog är nog dock svårt att genomföra - det kostar helt enkelt för mycket. hos oss får skötarna rida några gånger per termin, och jag kan lugnt påstå att de inte blir utnyttjade på något vis - de borstar sina sköthästar det antal dagar per vecka de har valt själva, och hjälper till- om de vill- med enklare grejer.
Intäkterna från ridlektionerna går såväl till alla hästarnas foder, omvårdnad etc, samt till anläggningskostnader OCH löner för såväl ridinstruktörer som övrig personal. Lektionerna är ju ridskolans "enda" intäkter och måste således täcka alla kostnader - inte bara de hästar som är med på aktuell lektion (därav att det inte blir annat än symboliskt billigare att rida egen häst) och aktuell instruktör, utan ALLT - dvs foder, skoning, vet mm mm, anläggning, övrig personal (vaktmästare, kanslist, stallpersonal etc). De flesta av oss som jobbar på ridskola har ju det som vårt yrke o huvudsakliga sysselsättning, o ska ha ut en skälig heltidslön (och sedan kostar arbetsgivaravgifter mm i princip nästan lika mycket som lönen, inte riktigt men ändå).
Jag känner mig inte påhoppad, så det är lugnt
, jag ville som sagt bara visa på en bredare bild än att "ridskolan är dum som inte tillhandahåller ledare och rabatt för egen häst". Sedan vet jag ju inget om just ER ridskola.
Lycka till med livet som ponnyförälder
!!