Måste leda min dotter på ridskolan men kan inte

Sv: Måste leda min dotter på ridskolan men kan inte

Jag hörde också till den skaran som var i stallet varje dag och mockade, ryktade och ledde på alla ponnylektioner.
Som tack för det fick man rida en lugn skogstur en gång per termin.
Jag tyckte inte att det var värt att offra skolarbete + umgänge med familj och vänner för att slita ihjäl mig i stallet.
Det var roligt i början när man kände sig behövd, men sedan blev det nästan ett slags "tvång" att man skulle hjälpa till.

Nä jag tycker ungdomarna gör rätt som inte arbetar gratis.

Det är nog minst lika säkert att ha en DUKTIG 10- åring vid tygeln som en förälder, javisst, MEN man kan ändå inte förlita sig på att det ska finnas ungar som vill ställa upp- därför har vi och många ridskolor med oss systemet att en förälder ska vara beredd att leda varje barn, och som sagt försöker vi att lösa det hela om någon inte kan. Det är dock betydligt enklare att hitta en extra ledare om någon förälder inte kan (bäst är ju om man dessutom vet detta i förväg, om föräldern ringer o säger att h*n inte kan leda i dag, eller om det som i ditt fall är någon som alltid behöver hjälp p g a skada, småsyskon eller annat) än att se till att det finns 10 lämpliga stallungar som kan leda.

Om man ska ha ledsystem så är bonus jättebra. Dock har jag inte upplevt att det är något större problem att få de flesta föräldrar att leda och är det enstaka som inte kan så försöker vi fixa det ändå. Att låta alla ungar som leder rida gratis en gång i veckan som någon föreslog är nog dock svårt att genomföra - det kostar helt enkelt för mycket. hos oss får skötarna rida några gånger per termin, och jag kan lugnt påstå att de inte blir utnyttjade på något vis - de borstar sina sköthästar det antal dagar per vecka de har valt själva, och hjälper till- om de vill- med enklare grejer.

Intäkterna från ridlektionerna går såväl till alla hästarnas foder, omvårdnad etc, samt till anläggningskostnader OCH löner för såväl ridinstruktörer som övrig personal. Lektionerna är ju ridskolans "enda" intäkter och måste således täcka alla kostnader - inte bara de hästar som är med på aktuell lektion (därav att det inte blir annat än symboliskt billigare att rida egen häst) och aktuell instruktör, utan ALLT - dvs foder, skoning, vet mm mm, anläggning, övrig personal (vaktmästare, kanslist, stallpersonal etc). De flesta av oss som jobbar på ridskola har ju det som vårt yrke o huvudsakliga sysselsättning, o ska ha ut en skälig heltidslön (och sedan kostar arbetsgivaravgifter mm i princip nästan lika mycket som lönen, inte riktigt men ändå).

Jag känner mig inte påhoppad, så det är lugnt :), jag ville som sagt bara visa på en bredare bild än att "ridskolan är dum som inte tillhandahåller ledare och rabatt för egen häst". Sedan vet jag ju inget om just ER ridskola.

Lycka till med livet som ponnyförälder :)!!

Senast ändrad:

Det var synd att jag inte hittade denna tråden innan, för jag hade gärna ställt upp och hjälpt dig. bor nämligen också i Älmhults kommun.
Har nämligen varit med vid nybörjarlektioner och hjälpt till dock inte här utan där jag och min sambo bodde innan. (där jag hade minna hästar stående)

Men det är skönt att det har löst sig för er!..

MVH sandra

Har de nån annonstavla? Sätt ut en annons om att ni behöver hjälp. Finns ju säkert barn som är där andra dagar som gärna dyker upp på lördan - om de vet om att de behövs!:idea:

Sånt här måste kunna anmälas som diskriminering, inte ska barnet behöva blir negativt särbehandlad för att det har "oturen" att ha krassliga föräldrar? Helt absurt! Jag kan inte heller kuta omkring i manegen med min artros, men jag hade ju "turen" att få en son som lirade fotboll.... :( FY F-N vad arg man kan bli på sånt här!

Sånt här måste kunna anmälas som diskriminering, inte ska barnet behöva blir negativt särbehandlad för att det har "oturen" att ha krassliga föräldrar? Helt absurt! Jag kan inte heller kuta omkring i manegen med min artros, men jag hade ju "turen" att få en son som lirade fotboll.... :( FY F-N vad arg man kan bli på sånt här!

Hallå kom ner på jorden, det handlar väl inte om negativ särbehandling att man på en ridskola inte kan GARANTERA att det finns frivilliga barn som vill leda!? Eller tror du på fullaste allvar att vi kan ha anställd personal till att leda ponnyerna på lektion? I så fall skulle priserna bli så höga att folk inte skulle ha råd att rida och det vore väl verkligen inte roligt för någon?

Som jag har skrivit försöker vi på min arbetsplats alltid att lösa situationen om någon förälder inte kan leda, men att KRÄVA att det ALLTID ska finnas ledare till alla och sedna börja gasta om negativ särbehandling och diskriminering!?

Ge mig ett vettigt och ekonomiskt hålbart förslag på hur ridskolorna ska kunna fixa fram 10 ledare till varje nybörjar- eller knattelektion innan du börjar snacka om hur frutansvärt det är!

För övrigt krävs det inom de allra flesta idrotter/hobbyer ett visst engagemang från föräldrarna- oavsett vilken form av engagemang det är. Är det något du har missat?

AKO- trött ridlärare som önskar att folk kunde förstå verkligenheten lite bättre...

PS: Har du noterat att det har löst sig för TS? Bra va?

Jajamen det har jag noterat, du behöver inte vara oförskämd.

På vår ridskola är det BRA om någon ledare medföljer till lektionerna för nya ponnyeleverna men absolut INTE ett krav. Viktigast är att få barn att börja rida oavsett vilken föräldra"typ" de har. Särskilt månar vi om att få invandrarbarn att börja rida, traditionen i många andra länder är KNAPPAST att springa omkring i manegen!

ALLA ska ha en chans att rida! Annars får vi väl sluta med handikappgrupperna också förallandel, de som är så uppskattade. :(

Viktigast är att få barn att börja rida oavsett vilken föräldra"typ" de har. Särskilt månar vi om att få invandrarbarn att börja rida, traditionen i många andra länder är KNAPPAST att springa omkring i manegen!

Det finns inga traditioner i sverige heller att man springer omkring i manegen, men föräldrarna gör det ändå för sina barns skull.

Kan man inte springa bredvid sitt barn pga handikapp eller sjukdom så är ju det en sak.
Är man fullt frisk och klarar av det tycker inte jag att man ska skylla på andra traditioner för att slippa leda :grin:.

Nej men så är det de facto, det var mest för att belysa att vi är måna om eleverna inte vem de har med sig.

Jag undrar fortfarande hur du ska kunna garantera att det alltid finns ledare till de som behöver- oavsett hur många de är? Vi är oxå måna om eleverna - men kan inte trolla fram ledare till alla med knäna. Hur gör ni? Jag undrar verkligen det eftersom du mer eller mindre verkade tycka att det var varje ridskoleelevs rättighet (och annars handlade det om diskriminering) att få en av ridskolan tillhandahållen ledare.

Till handikappelever får man för det mesta ekonomiskt stöd från kommunen, och då är det inga bekymmer att kunna garantera en ledare- den får man ju bidrag till att kunna avlöna..

Trist om du tycker jag är oförskämd - jag tycker lite detsamma om dig...

*kl*

på dotterns ridskola gör dom ett rullande schema för föräldrarna om det fattas en ledare,lr om ngn av föräldrarna av ngn anledning inte kan.

Alltså att föräldrarna turas om mellan eleverna. Alltid ngn elev som har den snällaste hästen lr är liiite duktigare och kan trava själv litegrann.

Annars har ridlärarn kutat med några ggr. Eller att man delat upp gruppen. Säg 6 nybörjare,bara 5 ledare. Då har 3 fått vänta på medellinjen medans de andra travat , och sen byts det. Så att alla får testa på. Men oftast har det vart ngn unge som fixat det själv,och då kan dennes förälder ta den "led"-löse:D

Det går alltid att ordna och jag tycker faktiskt oxå att det ligger på ridskolans ansvar att eleverna får tillgång till de resurser de behöver för att lära sig rida i samma takt som de andra eleverna i gruppen.

När alla hjälps åt,så går det mesta att lösa

Håller med om att det i princip alltid går att lösa, reagerade mest på detta att folk tror att det går att trolla fram ledare ur vrårna med ett trollspö, och att föräldrarna inte ska behöva anstränga sig alls. Ni verkar ju ha ett vettigt system, och i praktiken går det till på liknande sätt hos oss - jag har aldrig behövt säga "nej, tyvärr, det finns ingen ledare" till något barn. Däremot, om inte de allra flesta föräldrar ställde upp o ledde, och visste om att de förväntades göra det, så hade det varit väldigt, väldigt svårt att lösa det med bara stalltjejer.

Ja, absolut ska man vara engagerad så gott det går! Det är ju inte en självklarhelt för alla tyvärr, (och vissa KAN ju faktiskt inte av naturliga själ,ex.allergi etc)utan det finns ju dom som sätter ungarna på aktiviteter,skjutsar och i princip dumpar dom där som ngt sorts barnvaktsställe:(

Dom vart nog tvungna att komma på en lösning på denna klubben för den går i princip bara att nå med bil, så det är inte så mkt stalltjejer som "hänger" där förutom vid riddagar. Och de anställda stallskötarna som finns har ju mycket annat att göra.
Så man ska va glad så länge det funkar:bow:

Jag kan ju bara tala or erfarenheter jag har fått av ridskolan här i stan.
Barn/ungdomar ställer frivilligt upp och leder en dag i veckan (det är på lördagar som alla knatteridningar är och de lektioner som kräver ledare) och efter sista lektionen så får de som hjälpt till vara med och rida i en timma eller så.
Vi har haft så pass många frivilliga ledare att de bara behöver leda kanske tre-fyra pass (ligger på en halvtimma) på en dag. Och orkar de inte springa mer så finna det nästan alltid någon att byta av med. Om inte så har alltid ridläraren ställt upp.
Vi har alltid haft superbra sammanhållning i stallet, vad det beror på har jag ingen aning om men jag har då aldrig varit med om att de varit bråk i stallet om sådana saker som rör just hästar, stall osv. Alla får vara med och hjälps åt.

Sedan har vi också handikappsridning och dessa behöver också ledare, dock är det bara de något äldre som får hjälpa till. Och för detta får man en slant per ledd lektion som erhålles vid terminens slut.
Så jag kan nästan säga att ingen blir utnyttjad här, vare sig barn eller vuxen.

Vad kul för er att det funkar så bra på eran ridskola :).

Liknande trådar

Hästmänniskan Min dotter är 5 år och har ridit mycket och haft egen shettis sedan hon föddes. Hon rider mkt bra för sin ålder dvs skritt, trav och...
3 4 5
Svar
84
· Visningar
13 132
Senast: Badger
·
Övr. Barn Jag har alltid sagt det och jag står för det - jag ska aldrig bli en ponnymamma. Men.... I höstas började min dotter (5,5) rida lektion...
2
Svar
39
· Visningar
3 731
Senast: Sunshine
·
Hästmänniskan Hade lektion på ridskolan och hade barn som är nybörjare. Dom hade just lärt sig rida utan ledare och skulle trava över en bom. Alla...
2 3
Svar
54
· Visningar
7 668
Senast: Augusti_
·
T
Ridning Vi har fastnat och jag vet inte hur vi tar oss vidare. HJÄLP! Vi köpte i jan/feb ett litet russ. Jättesnäll och en helt fantastisk...
Svar
8
· Visningar
1 499

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama
Tillbaka