Måste leda min dotter på ridskolan men kan inte

Sv: Måste leda min dotter på ridskolan men kan inte

Jag har haft samma problem när min dotter var lite yngre.
Först red hon på en ridskola och det var innan mina lungor blev kass (har varit i en brand och det är inte heller något man ser) och då brukade jag leda henne och hennes pappa ledde en annan liten tjej vars mamma gick på kryckor. Eller alla föräldrar försökte hjälpa varandra så man kunde leda lite vilket barn som helst. Det tyckte jag funkade bra, ofta blir ju barnen lite mer självständiga om det INTE är mamma eller pappa som leder.

Sen bytte vi ridskola och i början ville lilltjejen ha ledare i traven vilket var/är en omöjlighet för mig. Någon gång tog jag med min nya pojkvän som fick leda i traven, någon gång sprang jag med det varvet jag klarade och någon gång så sprang ridfröken med ett par varv så att hon fick trava. Men det varade bara någon månad innan hon vågade rida själv. Nu däremot ska hon ju fylla 8 och behöver ju ingen ledare alls längre, inte i någon gångart, inte ens galoppen. Så nu sitter man mest och känner sig överflödig ;) (och blundar krampaktigt när hon galopperar och hoppar! )

Du får tänka som så att det är en övergående period och hoppas att ni kan övertala någon att hjälpa till så länge. :)
Lycka till.

Alltså.

Ridskolan talade inte om att det måste vara nån med. Kanske skulle jag räknat ut det själv, men jag har ingen erfarenhet av ridskolor. Jag red på ridskola ett år och det var 1978, då var det helt andra regler som gällde. Eller så missade ridskolan att informera mig när jag ringde. Fast jag fick jättebra brev med info om säkerhet och hjälm och väst och regler och sånt.

Jag hoppas innerligt att den nya instuktören kan fixa nån annars försöker jag fixa nån själv med hjälp av lapp på anslagstavlan i stallet.

De två tjejer som rider hos mig leder jag i skritt, eller så håller vi oss på ett litet inhägnat område där de kan trava små korta sträckor rakt fram och jag är precis i närheten. Jag kan ju inte springa med dem heller utan antlingen longerar jag eller så rider vi på en väg och då kan jag cykla och leda. Jag har tom tömkört på volten någon gång när ena tjejen skulle galoppera. (Min dotter vill inte rida "för" mig. Mamma är jättejobbig då. Men däremot rider hon gärna i skogen eller när jag cyklar med.)

Jag vill inte forcera min dotter att trava själv på ridskolan. Hon ska känna att det är okej och att hon har kontroll, men det är nog inte så länge tills hon vill trava själv. Dock känner jag ju inte ridskolans hästar och vet inte vad som händer om jag släpper.

Och givetvis måste man tänka på säkerheten i första hand! Jag måste ju fråga instruktören först om hon anser att jag kan släppa! Hon känner ju hästarna och miljön! Inte jag.

Hoppas det löser sig hur som helst! Det borde inte vara omöjligt :)! Jag bedömer risken som mycket, mycket mindre att något händer om dottern får prova att trava själv än om du t ex leder uppsuttet. Kanske instruktören kan placera henne på de allra snällaste pållarna då hon vet att du inte kan springa med?
Lycka till!

Tack alla! För synpunkter, åsikter, lösningar och uppmuntran!

Jag kände att jag inte hade någon att prata med detta om och ni var verkligen en blandad skara folk som tog sig tid och energi att göra ett inlägg.

För att avsluta tråden så kan jag berätta att nu har vi fått en ny instruktör som är mycket mer positiv. Förra veckan erbjöd hon sig leda min flicka under hela uteritten men jag sa att om de skrittar i början kan jag ju leda då. Så jag ledde i början och när de skulle trava kom instruktören och tog över och ledde hem. Jag kom efter med ett saligt och tackamt leende på läpparna. :bow:

Allt verkar lösa sig! :banana:

Jag vet inte vad som har hänt med ridskolorna nu?!
När jag var en plutt som hängde i stallet så slogs ungarna om vem som skulle leda eftersom man fick rida igen efter några gångers ledning.
Nu verkar det som att sånna system försvunnit, vart skötarna tagit vägen vet jag inte heller för då var det ju skötarnas uppgift att göra iordning hästarna, leda och ta hand om dem efter lektionerna.

På min gamla ridskola (som jag inte satt fot i på ett bra tag) har man samma puckade system -föräldrarna ska leda. Jag råkar veta det eftersom en av mina vänners dotter helt enkelt inte kan rida lektion i höst eftersom min vän av två olika anledningar inte kan leda sin dotter på ridskolans för stora ponnyer (jag tror den minsta ponnyn är en stor kategori C).
Även om man inte är skadad kan man vara allergisk, otroligt hästrädd, man kan vara ensamstående eller vara ensam pga långpendlande partner.. det finns massvis med anledningar till varför man inte kan leda.
Obegripligt och mycket dumt. Man ska inte behöva muta ungarna för att dom ska hjälpa till (som med gratisridning på din egna häst, TS).
Eller finns det inga skötare nuförtiden och har dom inget häst-ansvar??

Mina barn skulle heller inte kunna rida på ridskola under dessa premisser, min man går inte i närheten av en häst, han tycker inte om dom. Och jag jobbar så konstiga tider så jag har svårt att vara med av den anledningen.

Håller helt med!
Jag bodde i stallet när jag var liten. Man frös fötterna av sig på vintern för att leda hästar alla nybörjarlektioner och på så vis få rida lite gratis.

Det känns som den 'kulturen' är på väg att helt försvinna. Mer att man kommer dit och rider och sen är det bra med det. Jag som sagt gick till stallet efter skolan och kom väl hem vid 20...gjorde läxan uppkrupen i nån spilta med hästsällskap. :)
Jag önskar att min dotter får det så, men vårt stall ligger så avsides att hon inte själv kommer kunna ta sig dit förrän hon ev får moppe om sådär 7-8 år...

På min gamla ridskola (som jag inte satt fot i på ett bra tag) har man samma puckade system -föräldrarna ska leda.
Det är inte nödvändigtvis puckat!
Dels så gör man ridningen till en aktivitet för förälder och barn tillsammans och dels tycker jag faktiskt inte att lära barn att rida ska vara beroende av att det finns oavlönade frivilliga hästskötare som leder hästarna. Och ska man avlöna dem så lär det ju slå tillbaka på föräldrarna i form av högre ridavgifter.
Att det sedan finns föräldrar som inte kan leda sina hästar, då får dessa föräldrarna försöka hitta andra lösningar, som t.ex att "hyra in" en bekant eller någon annan frivillig (eller avlönad).

Jag kan förvisso tycka att det är trevligt med en gemensam aktivitet för föräldrar och barn, men inte genom tvång.
Och visst kan jag tycka på ett sätt att skötarna i ett stall jobbar hårt, ibland för hårt. Men varför ta bort moroten för skötarungarna då?
Att ha en ponny som "sin egen" att pyssla med, att kunna få rida igen, att få chansen att tävla sin skötponny i första hand .. det var belöning nog för mig och dom jag umgicks med när jag var liten i stallet.
Det man vill åt som liten ponnyunge är en egen häst, eller det närmaste man kan komma -varför ska det försvinna för?
Jag har hela tiden tyckt att vara skötare en en himla bra träning för den dagen man skaffar egen häst så man inte i efterhand måste inse att det var inte bara att rida utan det var visst cirka 2-3 timmars hag/stall/häst-skötsel och bara 45 minuters ridning i skritt ibland också.

Ja man gör ju som man vill såklart, men jag tycker det är synd att vissa saker försvunnit för det byggde upp fina kompisgäng och en rätt bra gemenskap kring hästarna.

Fast det är FEL om förutsättningen för nybörjarlektioner är att det finns oavlönade medhjälpare.

Hästskötarsystemet är en helt annan sak!

Knappstöld...

Blond som jag är så trodde jag knappt att det fanns system kvar där föräldrarna får leda. :o Jag tycker det är helt absurt!
När jag var i den åldern då jag red på ridskolan här i stan så var vi hur många som helst som var i stallet från morgon till kväll och hjälpte till. Den sista timman fick vi rida som tack för hjälpen. Detta har funnits kvar nu i jag vet inte hur många år och än idag är det en grupp ungar som ihärdigt leder runt mindra barn/nybörjare.
Här leder inga föräldrar om inte barnet tvärvägrar, men även då finns det en ledare med.
Inga föräldrar lämnas med ansvaret för att leda hästen i och med säkerheten. Vad har en okunnig vuxen människa att komma med om någonting händer gentemot en yngre, kunnig unge? Vem vet mest om hur man ska gå tillväga?
Jag tycker ärligt att det är lite konstigt med de ridskolor som inte håller med ledare till nybörjargrupperna..

Jag vet inte vad som har hänt med ridskolorna nu?!
När jag var en plutt som hängde i stallet så slogs ungarna om vem som skulle leda eftersom man fick rida igen efter några gångers ledning.
Nu verkar det som att sånna system försvunnit, vart skötarna tagit vägen vet jag inte heller för då var det ju skötarnas uppgift att göra iordning hästarna, leda och ta hand om dem efter lektionerna.

På min gamla ridskola (som jag inte satt fot i på ett bra tag) har man samma puckade system -föräldrarna ska leda. Jag råkar veta det eftersom en av mina vänners dotter helt enkelt inte kan rida lektion i höst eftersom min vän av två olika anledningar inte kan leda sin dotter på ridskolans för stora ponnyer (jag tror den minsta ponnyn är en stor kategori C).
Även om man inte är skadad kan man vara allergisk, otroligt hästrädd, man kan vara ensamstående eller vara ensam pga långpendlande partner.. det finns massvis med anledningar till varför man inte kan leda.
Obegripligt och mycket dumt. Man ska inte behöva muta ungarna för att dom ska hjälpa till (som med gratisridning på din egna häst, TS).
Eller finns det inga skötare nuförtiden och har dom inget häst-ansvar??

Mina barn skulle heller inte kunna rida på ridskola under dessa premisser, min man går inte i närheten av en häst, han tycker inte om dom. Och jag jobbar så konstiga tider så jag har svårt att vara med av den anledningen.

TYVÄRR finns det inte lika mycket ideellt intresse som när vår generation var stallungar. Man kan inte förlita sig på att det ska finnas 8-10 ledare att hämta i stallet innan varje nybörjarlektion, och jag tror inte att någon ridskola i hela landet skulle ha råd att hålla avlönad personal till det... Ofta ligger dessutom knattegrupper, nybörjare etc ganska tidigt på e m (har man dem senare än runt fem somnar i princip de minsta opå hästryggen), och är det redan vid fyra har inte alltid så många "stora" tjejer kommit.

För det mesta finns det i alla fall hos oss någon stalltjej som kan ställa upp om det behövs extra ledare, och vi försöker alltid lösa situationer som t ex TS, men jag kan inte förstå varför det ska kallas ett "puckat system" att föräldrarna ska leda!? Vad har du för bättre lösning som fungerar i praktiken? Dessutom förväntas föräldrarna vara delaktiga i ganska många andra fritidsaktiviteter oxå, så ridningen är knappast unik på det sättet.

Till TS: Vad bra att det har löst sig :)!!!

Eftersom jag är sjuk så kan jag inte springa när ponnyn travar. (Ibland har jag även svårt att gå.) Alltså får mitt barn lida för mitt handikapp. Mitt hjärta går sönder när de andra travar och vi skittar runt i mitten.
Men vem leder de andra barnen då? Deras föräldrar? Travar alla samtidigt?

Japp och Japp.

Förresten så är det väl bara inom ridningen som instruktörerna har betalt. Inom fotboll, ishockey och gymnastik (sporter jag har erfarenhet av) får tränarna/ledarna inte betalt förrän träningen sker på en rätt hög nivå. (Ishockey är det vad jag vet i Stockholm från ca 14-15 år.)

Däremot förstår jag givetvis att inte ridskolor kan hålla med ledare till alla i en grupp. Men dels borde de ha informerat mig att det förutsattes att jag skulle kunna springa och dels så bör de väl, för en hög ovannämda orsaker, tillhandahålla någon sorts lösning? Jag kan ju inte vara den första som har detta problemet. Ridskolan är gammal och väletablerad.

Men jag är så glad nu att de verkar vilja hjälpa till!

Inga föräldrar lämnas med ansvaret för att leda hästen i och med säkerheten. Vad har en okunnig vuxen människa att komma med om någonting händer gentemot en yngre, kunnig unge? Vem vet mest om hur man ska gå tillväga?
Nu förstår jag faktiskt inte hur du tänker.
Menar du att det är bättre att ett barn ska ha ansvaret för säkerheten? Att det är bättre att ett barn håller hästen än att en vuxen gör det?
Jag förutsätter givetvis att de föräldrar som leder hästarna får tillräckliga instruktioner för att kunna göra det på ett vettigt sätt. Skulle INTE lägga över det ansvaret på ett barn, faktiskt. SÅ himla kunniga brukar barnen inte vara, medan de är i den åldern då de fortfarande kan tänka sig att hjälpa till.

Fast skillnaden är där att vi ridinstruktörer har detta som vår försörjning och att vi har gått en utbildning på ett par år för att utöva vårt YRKE. Att vara ledare inom fotboll eller handboll gör man så att säga på sidan av sitt vanliga jobb, och man går en idrottsledarutbildning som omfattar ett antal helgkurser. Knappast att jämföra med två år på hippologen eller liknande... De ideella idrottsledarna kan snarare jämföras med t ex ungdomsledarna på ridskolorna eller andra ideellt engagerade personer inom ridklubbarna. (som naturligtvis är JÄTTEVIKTIGA för bl a den avsuttna verksamheten) Om man skulle gå över till glada amatörer som hade ridläreriet som hobby vid sidanrnaav sitt ordinarie jobb skulle vi alldeles säkert få såväl sämre ridutbildning, fler olyckstillbud och sämre hästhållning etc på ridskolorna. Det krävs helt enkelt ganska mycket kunskap inom många områden för att vara ridlärare. De ideella krafterna är jätteviktiga de med, men inte som ansvariga för ridutbildningen och för ridskolans och hästarnas skötsel och drift.

Sedan borde absolut ridskolan ha informerat om att en förälder e d förväntas vara med och leda, och på min arbetsplats försöker vi alltid lösa situationen om någon inte kan leda. T ex har jag ett par små elever med ännu mindre medföljande syskon som föräldern inte kan lämna vind för våg för att leda, och dem har vi lovat att FÖRSÖKA hitta ledare varje gång - vilket hittills aldrig misslyckats (går man ut o går kan man ju t ex göra som er ridinstruktör och ta aktuellt barn o ponny i täten o leda själv).

Är jätteglad över att det har löst sig för er, och hade själv som instruktör försökt hjälpa till så långt det var möjligt, men ville som sagt mest belysa det hela ur ridskolans perspektiv - vi kan inte varken trolla fram ledare eller ha anställd personal till detta, och man kan heller inte jämföra ridläraryrket med att vara ideell fotbollstränare.

på´

++å

Senast ändrad:

Nu förstår jag faktiskt inte hur du tänker.
Menar du att det är bättre att ett barn ska ha ansvaret för säkerheten? Att det är bättre att ett barn håller hästen än att en vuxen gör det?
Jag förutsätter givetvis att de föräldrar som leder hästarna får tillräckliga instruktioner för att kunna göra det på ett vettigt sätt. Skulle INTE lägga över det ansvaret på ett barn, faktiskt. SÅ himla kunniga brukar barnen inte vara, medan de är i den åldern då de fortfarande kan tänka sig att hjälpa till.

Barn och barn, jag syftade mer på de ungar som är i åldern mellan 12-15 år. Och ja, jag ser hellre att någon i den åldern men ändå vet hur den hästen de leder reagerar på saker och ting leder knattegrupper än en vuxen som oftast inte har en aning om hur djuret fungerar.
Dessa ungdommar vet också oftast hur hästarna fungerar gentemot varandra, var de ligger på ett ungefär i flocken och hur hästen betér sig när det tex faller snö.
Visst att den fysiska styrkan kanske sviker men en vuxen förälder tror jag går och spänner sig (för att de inte är vana med hästar) men också inte är förberedd på vad som kan komma att ske.
Jag vet att här på ridskolan i alla fall är kunskapen hög och vi fick (helt frivilligt) i ung ålder hjälpa till med både det ena och det andra. Men inte fören ridlärarna såg hur vi agerade med hästarna i olika situationer men också med nybörjarna i stallet så frågade de om vi ville hjälpa till med lektioner.
Nu vet jag inte hur det är på andra ridskolor, men här är det inte första bästa unge som de kastar in och leder utan det otroligt ansvarsfulla barn.
Sedan parar de naturligtvis ihop ledare med en passande häst.

Jag tycker ungdomar i åldern 12-15 år gör rätt som inte låter sig bli utnyttjade.
Vad får de ut av att springa runt i ett dammigt ridhus?
Det finns inte många ridskolor som har belöningssystem så man får rida nu längre.

Givetvis menade jag inte detta som ett påhopp! Jag var iväg i helgen och umgicks med föräldrar till barn som höll på med andra sporter och då hördes en kommentar: "Nästa år kommer de att få en avlönad instruktör!" Och detta emottogs som något stort. Jag blev helt enkelt häpen då jag inte reflekterat över detta innan.

Givetvis har detta mycket med säkerheten att göra! Men jag vet inte om det egentligen är säkrare att ha en tafatt förälder att leda än att ha ett barn i 10 årsåldern. Jag har redan sett grejor föräldrar gör som är mycket märkliga! De ungdomar som leder måste gå en "ledarkurs" innan de får hjälpa till vid lektioner.

Och som hästägare vet jag att kostnaden för en lektion i huvudsak måste gå till hästens kostnad inte instruktörens. Speciellt som det är ca 10 barn på en instruktör men en ponny per barn.

Däremot kan man väl anta att ungdomar som leder inte behöver vara avlönade? Eller?

På "min" ridskola finns ett bonussystem där man för ett antal "ledningar" får gratis ridlektion. Detta verkar jättebra tycker jag!

Denna världen är ny för mig och jag blir ständigt förvånad... :angel:

Jag tycker ungdomar i åldern 12-15 år gör rätt som inte låter sig bli utnyttjade.
Vad får de ut av att springa runt i ett dammigt ridhus?
Det finns inte många ridskolor som har belöningssystem så man får rida nu längre.

Ush jag håller med, jag gillade aldrig det systemet, ledde såklart ibland eftersom det var kul men fick aldrig belöning för det. Skötte inte en häst men vet att de som gjorde det fick en riktigt usel ridlektion per termin för besväret. Samtliga mina vänner som skötte hästar slutade rida när de var 15-16 år.

Dessutom utnyttjades vad jag vet flickorna som var i stallet mycket mer än pojkarna som hjälpte med fotboll. Pojkarna fick betalt för mindre jobb (mina kusiner). Tjejer har mer självrespekt numera.

I övrigt var vi ganska många tjejer som var livrädda för de här "härliga" kompisgängen. De var ofta elaka och hemska när man gick för att sadla deras sköthäst de gav en riktigt usel stallmiljö. Jag är ganska nöjd och glad över att kunna se att de inte riktigt finns på mitt nuvarande stall och jag hoppas att det inte bara är mina vuxenögon som missar dem för jag hade lovat mig själv att skydda barn från dem.

Liknande trådar

Hästmänniskan Min dotter är 5 år och har ridit mycket och haft egen shettis sedan hon föddes. Hon rider mkt bra för sin ålder dvs skritt, trav och...
3 4 5
Svar
84
· Visningar
13 132
Senast: Badger
·
Övr. Barn Jag har alltid sagt det och jag står för det - jag ska aldrig bli en ponnymamma. Men.... I höstas började min dotter (5,5) rida lektion...
2
Svar
39
· Visningar
3 731
Senast: Sunshine
·
Hästmänniskan Hade lektion på ridskolan och hade barn som är nybörjare. Dom hade just lärt sig rida utan ledare och skulle trava över en bom. Alla...
2 3
Svar
54
· Visningar
7 668
Senast: Augusti_
·
T
Ridning Vi har fastnat och jag vet inte hur vi tar oss vidare. HJÄLP! Vi köpte i jan/feb ett litet russ. Jättesnäll och en helt fantastisk...
Svar
8
· Visningar
1 499

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama
Tillbaka