Måste ha hästkompis vid uteritt. Övningar?

H

Hopplapolle

När ska jag kunna rida ut själv på min 6 åring? Hon är lite opålitlig och vill inte gå ut själv. Jag vet andra som har hästar som är yngre än 6 år och de kan rida ut själva... Är det bara att hon mognar lite senare? Det kanske kommer... Har ni några bra övningar jag kan testa för att göra hästen säker när jag och hon ska ut själv i skogen?

Sv: Måste ha hästkompis vid uteritt. Övningar?

Hej!

Vet inga riktiga övningar man kan göra uppsuttet annat än att försöka hålla sig lugn själv, men annars kanske promenader är en mysig idé? Då kan du gå före och visa ev läskiga saker för honom så kanske han blir tryggare även uppsuttet :)
Med min unghäst brukade jag stanna och låta honom själv gå fram och nosa på de saker han hoppade till för när jag var ute och red. Visserligen var han väldigt nyfiken av sig och gick självmant fram efter att ha kastat ett par blickar och fnyst. En annan häst kanske man får uppmuntra att ta några steg närmare "monstret" när den slappnat av lite.

Eller menar du mer att hon är allmänt uppspelt/busig? Isf kanske skänkelvikningar, övergångar mm.. skulle få henne att koncentrera sig mer på dig :)

// Train

Liknande trådar

Träning Hejsan allihop För drygt 2 månader sen köpte jag en ny häst. En swb valack på 8 år, världens trevligaste. Han va inriden av tjejen jag...
2
Svar
22
· Visningar
2 822
Senast: Claraclara
·
Träning Hej! Vi har två islandshästar som står på mina föräldrars gård, valack 23 år och sto 16 år. Vi har haft dem i många år och tidigare red...
Svar
12
· Visningar
1 391
Hästhantering Hej! Jag känner att jag måste få bolla lite med folk som har mer vana av sånna här typer av hästar än mig. I ungefär ett år nu har jag...
Svar
6
· Visningar
1 359
Ridning Har ridit och tävlat med egen häst i princip hela mitt liv, är en glad amatör som tävlat t.o.m. 135 cm i hoppning och genom åren alltid...
2 3 4
Svar
67
· Visningar
11 191
Senast: Sesca
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Valp 2025
  • Hundrelation