Måste få fråga en sak....

Sv: Måste få fråga en sak....

Till alla: Tack för alla svar!
Känns bra att de flesta skulle göra på samma sätt i den situationen. Min dam får mycket beröm när hon gör rätt och hon nu efter 9 månader så litar hon på mej till 99%. Jag tränar henne hela tiden på att stå stilla, både när jag är på ryggen och brevid. Här om dagen var det en liten tjej som hjälpte mej att borsta och då stog hon nästan helt stilla. (Hon är kanske 10 årsåldern men lite förståndshandikappad)
Jag red ut en skrittrunda i skogen på henne igår barbacka och långa tyglar, det har inte funkat förut. Så allt går ju framåt.

Det var nån som skrev att de skulle göra sej av med en sån här häst. Jag kan lova att den tanken har slagit mej fler än en gång. Men jag älskar denna häst och vi gör framsteg hela tiden. Det har ju inte ens gått ett år ännu

När en sådan situation uppstår får man ju försvara sig, man skall ju inte dö på kuppen....Men jag tycker absolut (också) att det är hög tid att ta tag i problemet. Ett par enkla NH "knep" som får hästen att respektera dig och ditt "rum" föreslår jag. NH kunnigt folk finns lite varstans nu för tiden. Till alla som svimmade nu kan jag meddela att jag också har varit traditionell ryttare i 20 + år och hållt på att leda i träns så fort man var borta, och stirrig häst hade jag. Har nu gått över till western och gått lite NH kurser bla. Man behöver inte köpa allt men ta åt sig det man tycker är bra, för det finns bra saker. Nu leder jag liksom de flesta andra western ryttare sin häst i långt grimskaft vid vet. undersökningarna på tävlingar tex. Hästarna är väluppfostrade och lugna. Det trivs jag med. Ett tips bara...

Jag leder alltid min häst i grimma om jag är ute och går med henne, har även använt repgrimma men det är lixom först nu det har gått in i hennes huvud vad jag faktiskt menar.
Jag började med att rida western på henne när jag fick henne men det var inget för mej (har även ridit det på tidigare häst) så det slutade med att jag ska rida ft med henne.

Insidenten jag skapade tråden om hände för ca 2 månader sedan

*KL*

Tycker absolut att du gjorde rätt!

Folk glömmer ofta bort det där med "bubbelträning" och "disciplin"..

Strongt av dig att behålla henne och kämpa med henne! Jag vette tusan om jag verkligen hade velat ta mig an det arbetet du gjort..

Kämpa på! Och du.. din säkerhet är ALLTID viktigare än hästen eller folkets åsikter..

Det är många som sagt åt mej att skaffa nåt bättre med mer kunskaper för att jag är värd det. Skulle gärna vilja ha nåt bättre oxå men som jag sagt tidigare jag älskar denna lilla hyena. Jag vill hanåt att jobba med och göra framsteg med och det gör vi hela tiden. Tror inte att det är en enda i stallet som vill ha min häst.

Man väljer själv vad man förtjänar.. och du lär dig så mkt på den här lilla hyenan i jämförelse med om du köpt nån gammal trotjänarvalack.. (nej menar inget illa mot bra och stabila häst..) Man lär sig ofrt när man måste och du får ju ett självförtroende som heter duga nu när du ser alla framsteg du och din häst gör tillsammans! Jag kan bara gratulera till att hon och du funnit varandra, det är inte många som hade gett henne dom chanserna du gjort! :bow:

Men glöm inte bort att vara rädd om dig! Det gör ont att lära sig ibland.... >.<

Du gjorde helt rätt. :) En häst får inte, under några omständigheter, sparka mot eller springa över en människa! (och särskilt inte dig, som är dess ledare)
Som min tränare sa till mig: "det är aldrig fel att straffa en häst som gör fel, men då måste man även komma ihåg att berömma den dubbelt så mycket när den gör rätt" Ganska klokt sagt tycker jag.

Jag har haft denna trotjänar valack redan så jag vill inte ha en till. Jag har hållt på så länge med hästar att jag ville ha en utmaning. Jag har jobbat på stuteri så jag har ridit många olika hästar och lärt mej mycket men jag tror inte att jag har gjort såna framsteg som jag gjort med denna dam. Hon vill lära sej och hon försöker helatiden att göra rätt. Jag har inte haft henne så länge men hon kan redan göra galopp ombyte och det tycker jag är roligt med tanke på att hon är en travhäst.

Så har min dressyrtränare sagt till mej med och beröm får hon mycket av när hon gör rätt. Men jag tolererar inte att en häst försöker springa över mej som du sa så är jag ju hennes ledare

Om jag hade en bulldozer som sparkade efter mig och höll på att springa över mig så skulle jag försöka sätta den på plats. Det är jag som bestämmer och inte hästen.

Nu kommer väl halva buke vilja bränna mig på bål, men jag tycker att du gjorde absolut rätt. Visst om hon sparkar efter andra hästar, men fasen heller att hon ska sparka mot någon människa.

Hästar väger ett antal hundra kg, och då är det inte tillfälle att dalta.

Om jag hade en bulldozer som sparkade efter mig och höll på att springa över mig så skulle jag försöka sätta den på plats. Det är jag som bestämmer och inte hästen.

Nu kommer väl halva buke vilja bränna mig på bål, men jag tycker att du gjorde absolut rätt. Visst om hon sparkar efter andra hästar, men fasen heller att hon ska sparka mot någon människa.

Hästar väger ett antal hundra kg, och då är det inte tillfälle att dalta.

Instämmer. Undra hur dessa människor (de som inte gillar att man tillrättavisar sin häst vid ett felaktigt beteende) skulle agera om det var de själva som höll på att bli inträngda/omkullsprungna eller sparkade? Skulle de bara snällt acceptera eller?? :confused:

Det är just det. När deras hästar börjar göra något så lämnar de bort dem på "tillridning" eller så finns det de som säljer dem och köper en ny.

Det är just det. När deras hästar börjar göra något så lämnar de bort dem på "tillridning" eller så finns det de som säljer dem och köper en ny.

Undra hur de tror att tillridarna kommer tillrätta med problemen.:angel: Kanske genom att trycka upp faktabok framför mulen på dem och på så sätt få dem att förstå att deras beteende inte är OK.;) (hoppas ironin lyser lång väg *ler*)

Njaa .. Rätt och fel .. Det är nog hur man själv ser på det . Att du ryckte i munnen var definitift fel , då hade jag hellre snabbt som attan släppt täcket och drämt till . Om hon verkligen springer "över" dej så reagera inom tre sekunder , dräm till på bogen och bli sekunden efter översnäll . Efter ett tag räcker det om du kanske "rycker fram" huvudet i en hotande gest .

Njaa .. Rätt och fel .. Det är nog hur man själv ser på det . Att du ryckte i munnen var definitift fel , då hade jag hellre snabbt som attan släppt täcket och drämt till . Om hon verkligen springer "över" dej så reagera inom tre sekunder , dräm till på bogen och bli sekunden efter översnäll . Efter ett tag räcker det om du kanske "rycker fram" huvudet i en hotande gest .

Ska tillägga att hästen inte ser dej som en människa . Hon ser dej förhoppningsvis som en flockmedlem och tänker naturligtvis inte på att du inte kan ta de smällarna hon tar . Glöm inte det ; förmänskliga aldrig hästen !

Nej, jag hade också skyddat mig själv i en sån oförberedd situation.

Instämmer. Undra hur dessa människor (de som inte gillar att man tillrättavisar sin häst vid ett felaktigt beteende) skulle agera om det var de själva som höll på att bli inträngda/omkullsprungna eller sparkade? Skulle de bara snällt acceptera eller?? :confused:

Ja, det är väl det som någon skrev att dom skickar hästen på tillridning och låter någon annan lösa problemet. Grejen är ju dock att hästen fortfarande inte har respekten för just ägaren som behövs när dom gör sånt där. Näe, visst ska man tänka "horsemanship" och allt vad det heter nu för tiden..och hur gör hästarna själva när någon går över gränsen? Jo dom drämmer till dom utav helvete.

Vi kan inte ens komma i närheten av den kraften som dom använder, så jag anser inte att det är ett dugg fel att drämma till en häst när den går över gränsen. MEN då ska man också drämma till den på rätt sätt och vid rätt tillfälle annars blir det ju pannkaka och en skiträdd häst av allting. Och jag säger inte heller att man löser problem med att drämma till dom, absolut inte..men när dom är rent ut sagt dumma och respektlösa så röstar jag för det.

Tycker inte att du gjort något fel. :) Du är en liten människa i gemförelse och din häst har mycket fula olater. Du är högst i rang och det måste din häst lära sig och det är snabbt. Om den skulle uppföra sig på detta vis i en flock mot någon ranghög skulle den åka på rejält med stryk av den hästen för att den skulle lära sig sin plats. Med det inte sagt att man ska tokslå hästen det löser inga problem.....MEN om hästen höjer ribban och utmanar så måste du göra samma sak! Du måste alltid avgå med segern och måste vara rustad för att klara det. Om man faller undan så är det 1-0 till pålle och det blir inte lättare för varje gång hästen hamnar på +! :( Och varken du ELLER hästen mår bra av att vara alltför soft, bättre att göra upp en gång för alla om man säger så. ;) Hästen är ett flockdjur och behöver en stark ledare och vår uppgift är att vara den starka ledaren, ibland tyvärr till mottot "kosta vad det kosta vill"
Lycka till!

/Kicki :)

Har slarvläst, så ursäkta i förväg om jag upprepar.

Du är högst i rang och det måste din häst lära sig och det är snabbt.
Det är ju just det TS inte är. Vilket är grund till problemen. Hästen har ingen respekt för TS eftersom hon inte gjort sig förtjänt av den.

Du måste alltid avgå med segern och måste vara rustad för att klara det. Om man faller undan så är det 1-0 till pålle och det blir inte lättare för varje gång hästen hamnar på +!
Se det inte som en boxningsmatch eller ett krig. Hästen tävlar inte, den är.

För att svara på TS fråga, så tycker jag inte att hon gjorde fel. Dvs under dom omständigheterna. Tror heller inte att det på något avgörande sätt påverkat hästen.
Men, och det är för mig det viktigaste, så måste TS lära sig själv vad som fordras av henne. Man är inte ledare innan man har dom inre kvalifikationerna och hästen kommer garanterat inte att betrakta TS som ledare innan dess. Har man så en häst som är som TS:s, är det ännu viktigare och nödvändigare att vara, kunna och veta.

En häst ska inte gå över sin "förare" och jag skulle garanterat inte acceptera det, men det rätta förhållandet är något som grundläggs och växer fram under den dagliga samvaron, inte plötsligt vid en tävling. För att komma dit behöver man inte bruka våld eller köra några speciella program, man behöver bara vara!

Visst kan man få hästen att "respektera" (vara rädd för) en genom att klippa till den varje gång den gör något oönskat, men vem vill ha en häst som går undan p g av rädsla?

LIA

ja och det är SÅ FEL! dessa jäkla läktarryttare som tror att de skulle göra så mycket bättre ifrån sig.. jag daskade till en skolhäst med en tom 50 cl petflaska på bogen när han försökte kliva rakt på mig, det lät bara illa och hästen fattade direkt och backade av, jag berömde direkt då.. hade jag gjort det på tävlingsplats hade jag blivit halshuggen direkt och hästen kommit till SHV på studs! "misshandlad bulldozer som inte litar på människor längre" pff..

det som är grejen är inte att man ska tävla mot hästen och "vinna" utan ignorera, markera eller straffa oönskat beteende, dvs:
Ignorera det eviga bankandet i boxväggen när man gör höpåsar, då tappar hästen intresset för bankandet och slutar, den får ju ändå inget, varke hö eller uppmärkdsamhet (dvs man gör fel i att "Men Pålle! sluta!"
Markera när Pålle hotar dig direkt, hugger han åt dig så hytta tillbaka.. man behöver inte träffa hästen ens, hoppa emot och ryta och vifta lite räcker.. "du ska INTE hota mig Pålle lilla" när man fått önskad effekt slutar man direkt och pratar med normal ton..
Straffa när hästen verkligen inte respekterar, som att sparka med tanken att träffa eller träffa, hugga riktigt nära eller hugga helt, klliva över eller klämma, en dask med handen och rytande är långt mycket mildare än när en hästflockledare daskar till med sina bakhovar iallafall så..

dock är det extremt viktigt att skilja på när hästen verkligen hotar DIG och inte sparkar åt en fluga på magen, flyttar sig för annan häst osv osv.. då bör man bara uppmärksamma om hästen inte respekterar dig.. dvs kliver på dig för att flytta sig för en annan häst..

och det viktigaste, en häst i en flock har 2 lägen, bestraffning och neutral.. människor har 3, vi har även belöning.. när en människa anser sig vara neutral mot sin häst är hästen nöjd, om männsiakn är glad, pysslar, klappar, använder mjukt tonläge så ser hästen det som att det är 100% bra.. några äpplen som "belöning" är bara mat för hästen..

har säkert glömt en hel del som jag borde skriva med men för mig fungerar detta mycket bra.. :)

Liknande trådar

Hästhantering Vi har i våras skaffat en till häst, ett 5-årigt sto som kommer ur ett dödsbo och vars historia vi tyvärr inte vet så mycket om. Det...
4 5 6
Svar
101
· Visningar
12 608
Senast: Karoliten
·
Ridning Jag har ett 7- årigt sto som jag ägt sen hon föddes. Hon har en del åsikter, humör och integritet och testar andra som ska hantera henne...
2
Svar
22
· Visningar
4 836
Senast: Exotizc
·
Ridning Jag ger snart upp, hittar aldrig en bra häst :( Det hela började med min hyrponny som jag hade under 1 år, han skulle var jättesnäll...
2
Svar
23
· Visningar
3 713
Senast: EmmaBovary
·
Hästmänniskan Håller på att smått få frispel här på alla andras lösa hästar som springer runt på vår gård. Köpte för några år sedan ett hus och...
2 3 4
Svar
64
· Visningar
10 239

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama
Tillbaka