Måste en svara när arbetsgivaren ringer?

Jag svarar ibland. Innan svarade jag alltid vilket betydde att jag alltid fick gå in och jobba extra. Praktiskt att ringa mig eftersom jag bor nära jobbet, kan "allt" och bara jobbar halvtid så ingen övertid.

Numera försöker jag fokusera mer på min hälsa, det finns en anledning till att jag valt att bara jobba halvtid och jag ska inte behöva ha mer dåligt samvete över att jag inte vill jobba än någon som jobbar heltid.

Om det vore att jobbet ringde mig bara för att fråga något så hade jag svarat, men det finns ansvariga att ringa då. Så det gäller alltid extrajobb och även om jag förstår frustrationen att inte få tag i någon kan jag inte offra mitt välmående.
Är inte allt man jobbar utöver den arbetstiden man är anställd på övertid? Eller blir det bara övertid på en heltidstjänst? Det känns ju inte riktigt rättvist?
 
Är inte allt man jobbar utöver den arbetstiden man är anställd på övertid? Eller blir det bara övertid på en heltidstjänst? Det känns ju inte riktigt rättvist?

Beror på avtal, går inte att svara till säkert vad som gäller om man inte känner till kollektivavtal, medarbetaravtal och anställningsavtal. Men vanligtvis kallas det mertid upp till 100% arbetstid därefter blir det övertid.
 
Vid inbeodring får man ju alltid någon form av extra ersättning. Oftast övertidsersättning.

1. ALL övertid är beordrad! Sen att man frågar snällt om någon vill förändrar inte det fakumet.
2. Det finns INGEN övertidsersättning i lagstiftningen, det regleras i ditt kollektivavtal, medarbetaravtal eller anställningsavtal. Det kan även handla om inlöst övertid, dvs inbakad i lönen redan. Däremot finns det en skyldighet att arbeta övertid enligt arbetstidslagen.
 
Beror på avtal, går inte att svara till säkert vad som gäller om man inte känner till kollektivavtal, medarbetaravtal och anställningsavtal. Men vanligtvis kallas det mertid upp till 100% arbetstid därefter blir det övertid.
Och mjertid får man inte samma betalt för som om det hade varit övertid? Det är en "förlust" om man hoppar in om man i grunden jobbar under 100 %?
 
1. ALL övertid är beordrad! Sen att man frågar snällt om någon vill förändrar inte det fakumet.
2. Det finns INGEN övertidsersättning i lagstiftningen, det regleras i ditt kollektivavtal, medarbetaravtal eller anställningsavtal. Det kan även handla om inlöst övertid, dvs inbakad i lönen redan. Däremot finns det en skyldighet att arbeta övertid enligt arbetstidslagen.
Skyldighet att arbeta övertid? Kan inte hitta något sådant i arbetstidslagen.
 
Hur löser man det rent praktiskt med typ barn och så, om man blir inbeordrad? Korkad fråga kanske men förutsätter arbetsgivaren bara att man ska kunna lösa det?

Man berättar då att man har förhinder för att arbeta. Arbetsgivaren har då möjlighet att undanröja ditt hinder, om möjligt. Din bil är trasig, arbetsgivaren beställer en taxi åt dig. Du är hemma själv med barnen, arbetsgivaren kontaktar en firma som erbjuder barnpassning. Du kanske inte kan jobba precis 16-18 som arbetsgivaren önskar, men du kan arbeta mellan 20-22 istället då din partner har kommit hem.

Så kan man lösa olika situationer.
 
Är inte allt man jobbar utöver den arbetstiden man är anställd på övertid? Eller blir det bara övertid på en heltidstjänst? Det känns ju inte riktigt rättvist?

Om man jobbar deltid kallas tiden upp till 8 timmar per dag för mertid. Mer betalt än vanlig arbetstid men mindre än övertid.
 
Ingen får övertid hos oss förrän man går över 38,5 timmar/vecka
Man får vanlig timlön
Byter man med någon får man ingen övertid även om man hamnar över 38,5 timmar
Ja jag jobbar inom handels :meh:
Jag fattar inte hur man tänker där. Inte rättvist alls tycker jag! :(

Jag jobbar 50 %, så allt över det är "för mycket". Jag vill ju ha lika mycket betalt som den som jobbar 100 % och jobbar lite längre, jag har ju anställning på 50 % av en anledning så tiden över sliter lika mycket på mig som OM jag hade jobbat 100 %, tänker jag.
 
Om man jobbar deltid kallas tiden upp till 8 timmar per dag för mertid. Mer betalt än vanlig arbetstid men mindre än övertid.
Är det samma sak som komptimmar?

Vi har APT mellan 12 och 13. Jag som slutar kl 12 fick tidigare en timmes komp när jag var med på APT. numera dock bjuder jobbet på sallad så det blir inget betalt... Motivationen till att gå på APT sjönk som en sten. Dokumentet från mötet finns att läsa på mailen dagen efter i alla fall ju...
 
Jag fattar inte hur man tänker där. Inte rättvist alls tycker jag! :(

Jag jobbar 50 %, så allt över det är "för mycket". Jag vill ju ha lika mycket betalt som den som jobbar 100 % och jobbar lite längre, jag har ju anställning på 50 % av en anledning så tiden över sliter lika mycket på mig som OM jag hade jobbat 100 %, tänker jag.
Så tänker inte handelsbranschen alls och det finns en anledning till att de flesta inte är anställda på mer än 32 timmar eller mindre :(
 
Senast ändrad:
Så tänker inte handels alls och det finns en anledning till att de flesta inte är anställda på mer än 32 timmar eller mindre :(

Det är inte Handels beslut. Det handlar om kostnadsminimering från arbetsgivaren. Arbetsgivaren utnyttjar det faktum att ni inte är organiserade på arbetsplatserna.
 
Så tänker inte handels alls och det finns en anledning till att de flesta inte är anställda på mer än 32 timmar eller mindre :(

Samma i flera andra fack, exempelvis transport. Inget extra betalt för mertid, utan vanlig timlön. Dock är våran arbetsgivare väl medveten om att man inte kan beodra mertid, de ringer och frågar snällt om man kan tänka sig jobba extra. Det går bra att säga Nej.

Det finns så många deltidare och behovsanställda att det blir snarast huggsexa om vakanserna.
 

Liknande trådar

Skola & Jobb Hej, Jag undrar hur ni hade gjort i denna situation. Jobbar med ett företags ekonomi och sköter allt inom det området, har även...
Svar
9
· Visningar
657
Senast: Tilly_85
·
Skola & Jobb Jag har varit anställd på mitt jobb i snart 4 år och har trivts varenda dag. Men nu har jag hamnat i ett läge där trivseln är borta. Det...
2
Svar
37
· Visningar
3 470
Senast: Badger
·
Samhälle Hej! Då försäkringsbolaget har så lång kötid i telefon så chansar jag med att kasta ut frågan här. Jag har haft en barnförsäkring hela...
Svar
1
· Visningar
392
Senast: sjoberga
·
Juridik & Ekonomi Vilka rättigheter har man egentligen som kund? Två gånger den här våren har jag beställt, för mig, två dyra varor. Det första...
Svar
15
· Visningar
902
Senast: corzette
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Valp 2025
  • Kattsnack 11 🐈‍⬛🐈
  • Avels fråga

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp