Måste en svara när arbetsgivaren ringer?

Jag använder min jobbtelefon privat (äger inte ens en egen telefon) och svarar således alltid om någon ringer eller smsar utanför mina ordinarie arbetstider.

Det har hänt att chefen har ringt på kvällar och helger, inga problem alls för min del. Senaste gången jag var sjuk låg jag till och med och ringde jobbsamtal från sängen.
Skulle någon ringa och beordra in mig skulle jag vara den första att ställa upp, oavsett tid på dygnet. Jag tycker om att jobba och har ingenting emot övertid.

Det jag får i gengäld är en väldigt bra arbetsgivare som är enormt flexibel tillbaka.
Som nu till exempel. Jag hade rätt många övertidstimmar under hösten och veckan innan jul sa min chef till mig att jag kunde vara hemma den här veckan, trots att vi egentligen har igång verksamheten som vanligt. Som han sa, "Du behöver inte komma till jobbet, var hemma och koppla av och du behöver inte skriva upp dagarna som ledighet. Vi kan ju säga att du jobbar hemifrån".
Jag får ut mer ledighet än vad jag egentligen behöver eftersom det är så mycket ge och ta. I dagsläget har jag 14 sparade semesterdagar och ungefär 60 komptimmar att ta ut och ändå känner jag inte något behov av att vara ledig mer 😅

Med en arbetsgivare som aldrig nekar ledighet, alltid låter mig jobba hemifrån om jag behöver och ger så mycket tillbaka har jag inga problem alls att vara fullt tillgänglig på telefon och mail.
 
Jag är anställd på 15 timmar och har sjukersättning på halvtid så därför kommer jag aldrig upp i övertid så det är ju tacksamt för arbetsgivaren om jag ställer upp istället för någon som kommer upp i övertid :meh:
Sen att jag är helt slut när jag jobbat mina 15 timmar och kanske behöver längre återhämtning ser ju varken chef eller arbetskollegor
 
Jag har alltid telefonen med mig, är en av tre med särskilda befogenheter på min arbetsplats och självklart är det okej att ringa om det är kris. Visst kan man tänka att arbetsgivaren skulle se till så att det fanns en beredskap för vår lilla organisation men har jag beredskap har jag en inställelsetid på en timme. Utan beredskap finns inga sådana krav vilket ger mig mer frihet. Det här systemet fungerar bara för att man inte ringer i onödan, alla kollegor respekterar detta.

Jag har vanlig beredskap också och har ringt in kollegor vid totalhaveri. Jag har varit mycket tacksam över att de har ställt upp och har också ställt upp när andra har ringt mig, även mitt i natten på min semester. Klart vi hjälps åt liksom!
 
Sambon har haft beordrad övertid nu i höst, de har inte fått något extra förutom övertidsersättning. På sambons jobb var det alla som jobbar företaget som var beordrade övertid
Men övertidsersättningen är väl det normala? Det eller som någon skrev, dubbel arbetstid på kompkontot.
Precis. Vilket i nästa led drabbar de utan (små)barn, som får jobba mer.
Det är rätt många småbarnsföräldrar som trollar med knäna och jobbar mer än vad som är rimligt. Partners barn har fått följa med i bilen fler än en natt när han varit inkallad. Jag har tur med många personer runt mig och mitt barn men på natten så ska det verkligen vara fråga om farliga situationer för att jag ens ska överväga att väcka mitt lilla barn och åka till jobbet (barn varannan vecka)
 
Jag är anställd på 15 timmar och har sjukersättning på halvtid så därför kommer jag aldrig upp i övertid så det är ju tacksamt för arbetsgivaren om jag ställer upp istället för någon som kommer upp i övertid :meh:
Sen att jag är helt slut när jag jobbat mina 15 timmar och kanske behöver längre återhämtning ser ju varken chef eller arbetskollegor
Men vadå ställer upp? Du FÅR väl inte jobba mer än vad du är anställd på enligt FK med tanke på sjukersättningen?

Jag har halvtid sjukersättning och jobbar halvtid. Hade jag orkat hade jag jobbat heltid, eller ännu mer än så. Faktum är att jag ibland är glad att jag har sjukersättningen som hindrar mig från att jobba mer än vad jag klarar av, att jag är "spärrad" av det, för ibland vet jag inte mitt eget bästa i stundens hetta..... Jag älskar att jobba! :o
 
Tillägg: jobbat som personlig assistent i många år och där är det så att du inte får gå hem innan du är avbytt. Har hänt att jag fått stanna kvar ganska många timmar efter nattpass när dagpersonalen varit sjuk. Det är helt omöjligt för arbetsgivaren att lösa med kort varsel men blir snabbt komplicerat när nattpersonalen har många pass kvar och ledig dagpersonal tar sovmorgon.
 
Jag har två telefoner. En arbetstelefon (som AG betalar) och en privat.
När jag är ledig stänger jag av min arbetstelefon.
Undantaget är om jag kommer överens på förhand med chefen om att det går bra att jag EVENTUELLT hoppar in om det behövs. I så fall har jag på arbetstelefonen.

Chefen förväntar sig inte heller att vi ska svara i telefon på fritiden och skickar inte sms heller. Hon ringer, men bara till dem som hon kommit överens med.

Har haft en chef på ett annat jobb som var fullständigt gränslös med det där jävla ringandet och messandet. Oavsett om man var sjuk, på semester eller på kurs skulle det ringas. Och ingen ersättning fick man heller. :meh::sneaky:

Jag har likadant. Jag stänger av arbetsmobilen när jag slutar för dagen och sätter igång den när jag börjar nästa arbetsdag. Kollar inte e-mail eller nåt sånt heller.
 
Måste, måste man såklart inte - men jag kan absolut bli irriterad på kollegor som aldrig svarar på ledig tid så vi andra måste arbeta ännu mer.
Är personlig assistent, så det är inte bara att stoppa in vikarier hur som helst, även om man vill ha ett gäng sådana med. Vi får ju inte heller gå innan någon annan kommer.
 
Jag blir lite förvånad över en del svar i tråden. Såklart man inte måste svara i telefonen när man är ledig men för mig är det märkligt att man inte har en bättre dialog på arbetsplatsen än så. Jag jobbar som gruppledare och på min arbetsplats är vi ett team. Det finns formella saker som ligger på mig men annars hjälps vi åt. Om jag ringer till någon så svarar de såklart och är den medarbetaren mitt i något så säger den det och jag letar vidare efter någon som kan komma och jobba. Det är ju inte svårare än så.

Sen finns det ju avvägningar att göra. Nu i jul när många vill vara lediga men coronasmittan skjuter i höjden och det blir extra sårbart så har vi diskuterat igenom hur många vi behöver vara i tjänst och om vi ska ta risken att gå på minimum mot att om det blir kris så är flertalet redo att hoppa in, jag inkluderat. För mig är det sättet att förhålla sig till varandra det normala. Jobbet ska ju vara roligt och vi är alltid beroende av varandra. Vi jobbar alltså på schema och har dag, kväll, sov jour och var fjärde helg.

Det låter jättefint men jag tror att många som blir uppringda på det sättet känner sig pressade att tacka ja trots att de hade behövt vara lediga. Det är ju inte bara den/de som mest behöver vila som har behov av det. Och det är inte alltid så att den som ringer upp vet allt eller har rätt att veta allt. De jag känner som kan bli inringda känner en press i det läget och undviker hellre att svara om de inte vill eller kan hoppa in.
 
När chefen alltid sa " det finns ingen annan" och det visade sig att jag var den första chefen ringde till slutade jag svara i telefonen

På ett sommarjobb på restaurang blev jag uppringd när jag sjukskrivit mig för feber. Chefen försökte övertala mig att ta en Alvedon och komma och jobba ändå för att de behövde folk. Då jobbade i köket med maten. Jag sa naturligtvis nej.
 
Men vadå ställer upp? Du FÅR väl inte jobba mer än vad du är anställd på enligt FK med tanke på sjukersättningen?

Jag har halvtid sjukersättning och jobbar halvtid. Hade jag orkat hade jag jobbat heltid, eller ännu mer än så. Faktum är att jag ibland är glad att jag har sjukersättningen som hindrar mig från att jobba mer än vad jag klarar av, att jag är "spärrad" av det, för ibland vet jag inte mitt eget bästa i stundens hetta..... Jag älskar att jobba! :o
Får och får som jag har fattat det får jag inte tjäna över en viss summa per år. Ett tag hade jag schema där jag jobbade 30 timmar ena veckan fem timmar nästa vecka :crazy: Det var inte alls roligt men varken facket eller FK hade några synpunkter på det Så nu har jag gått ur facket
Och jag älskar också mitt jobb periodvis så därför har jag ställt upp ibland.
Men jag vet att folk som velat jobba inte får jobba eller ens blir tillfrågade just för att de redan har så pass många timmar att det skulle bli övertid
 
På ett sommarjobb på restaurang blev jag uppringd när jag sjukskrivit mig för feber. Chefen försökte övertala mig att ta en Alvedon och komma och jobba ändå för att de behövde folk. Då jobbade i köket med maten. Jag sa naturligtvis nej.
Faktiskt så hade jag rätt så nyligen en kollega som mådde dåligt med ont i halsen som ville gå hem men chefen tyckte hon skulle dricka lite te och se om det blev bättre :eek: och nu pratar vi nyligen med rapporter om ökad smittspridning :mad:
 
Jag har ingen skyldighet att ha det, men jag skulle självklart göra det - ingen på jobbet hade ringt om det inte hade varit något akut och väldigt viktigt. Rent teoretiskt kan vi inbeordrade eller omplacerade till annan verksamhet men det har aldrig hänt.
Jag skulle också svara, men det beror på att jag vet just att det aldrig kommer hända om det inte är extremt viktigt. Efter 13 år på samma arbetsplats har det hänt 2 gånger om jag minns rätt att chef ringt mig och 1 gång har jag ringt underställd för assistans under ledighet.

Om det är enkel information man behöver och någon är på semester så händer det att det smsas och då svaras det. Men att det fungerar baserar sig också på att det nästan aldrig händer.

Inför sommarsemestern i år diskuterade vi ett joursystem men bedömde att värdet undergick kostnaden, framförallt kostnaden i att vara krångligt/belastande för personalen. Det är inte heller alldeles lätt att få till något som är värt något och följer arbetstidslagen.

Jag tycker att ett system där man ständigt måste ringa och be personer träda i tjänst under planerad ledighet är något organisationen måste jobba bort. Eller införa ett tydligt joursystem där man vet när det kan hända och få betalt för osäkerheten.
 
Jag svarar absolut om min chef ringer, hen har väldigt stor respekt för mig och min lediga tid så jag vet att det aldrig skulle ske i onödan. Hen har också ställt upp för mig och lagt över en timmes telefontid på att hjälpa mig under sin sommarsemester då jag bytte tjänst två veckor innan den började och var själv på plats och skötte både min gamla och min nya tjänst samtidigt.
 
Ytterligare en anledning att inte byta f-skattesedeln mot anställning :eek:

Jag har uppdragsgivare jag jobbar åt som kan behöva kalla in mig akut, men aldrig mer än "det krisar, har du tid?". Min hjärna skulle slå tvärbakut om någon ringde och tvingade mig att jobba när jag har planerat annat, skulle aldrig svara i telefonen om det var så!
 
Vi har ingen jourverksamhet, så det är om det skulle skita sig rejält när jag är ledig. Vi har bättre tillgänglighet gentemot klienter än många andra har jag också noterat, försöker komma i kontakt med ett annat kontor som har telefontid 9.15-10 mån-tor :crazy:

Min jobbtelefon är avstängd 16-08 men det går att maila och vid några få tillfällen tar jag samtal utanför de tiderna men då enligt överenskommelse.

Jag har både svarat och inte svarat vid andra jobb, svarat om jag kunnat säga ja. Ingen har sagt ngt när jag inte svarat.
 
  • Gilla
Reactions: Sel
Det är skönt att ha ett jobb som innebär att vi enbart förväntas jobba mellan 8-17 med möjlighet till flex. Skulle min chef ringa mig utanför arbetstid skulle en katastrof ha inträffat och jag skulle vilja vara på plats.
Vi har haft långa personalmöten om man får skicka mejl och meddelande utanför arbetstid eftersom en del blev stressade av att få ett mejl. Nu har de fått lära sig hur man stänger av notiser så nu får vi som trivs med att arbeta på kvällarna skicka iväg meddelande även om vi inte förväntar oss ett svar innan arbetsdagen börjar. ;)
 

Liknande trådar

Skola & Jobb Hej, Jag undrar hur ni hade gjort i denna situation. Jobbar med ett företags ekonomi och sköter allt inom det området, har även...
Svar
9
· Visningar
657
Senast: Tilly_85
·
Skola & Jobb Jag har varit anställd på mitt jobb i snart 4 år och har trivts varenda dag. Men nu har jag hamnat i ett läge där trivseln är borta. Det...
2
Svar
37
· Visningar
3 470
Senast: Badger
·
Samhälle Hej! Då försäkringsbolaget har så lång kötid i telefon så chansar jag med att kasta ut frågan här. Jag har haft en barnförsäkring hela...
Svar
1
· Visningar
392
Senast: sjoberga
·
Juridik & Ekonomi Vilka rättigheter har man egentligen som kund? Två gånger den här våren har jag beställt, för mig, två dyra varor. Det första...
Svar
15
· Visningar
902
Senast: corzette
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Valp 2025
  • Uppdateringstråd 30
  • Avels fråga

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp