Måste en svara när arbetsgivaren ringer?

Jag har fått lära mej såhär (och det är så det gäller på mitt jobb):
  • Man har ingen skyldighet att svara i telefon när man är ledig
  • Vid sjukskrivning är man skyldig att svara i telefon/vara anträffbar under normal arbetstid för frågor som rör sjukskrivningen (inte bara ”hej, var ligger nytt kopieringspapper?”
  • Beordrad övertid ska delges senast föregående arbetspass
  • Under jour/beredskap måste man svara i telefon (är man ex på toaletten i en minut så behöver man inte svara). Givetvis får man ersättning för den tiden man är tillgänglig att svara i telefon
 
Jag har fått lära mej såhär (och det är så det gäller på mitt jobb):
  • Man har ingen skyldighet att svara i telefon när man är ledig
  • Vid sjukskrivning är man skyldig att svara i telefon/vara anträffbar under normal arbetstid för frågor som rör sjukskrivningen (inte bara ”hej, var ligger nytt kopieringspapper?”
  • Beordrad övertid ska delges senast föregående arbetspass
  • Under jour/beredskap måste man svara i telefon (är man ex på toaletten i en minut så behöver man inte svara). Givetvis får man ersättning för den tiden man är tillgänglig att svara i telefon
Beordrad övertid/inbeordring kan ske oavsett schema. Jag kan bli inbeordrad dagen innan, en minut innan och även när jag redan har gått över till övertid. Jag kan inte gå ifrån mitt jobb utan att någon annan är där. Utanför kontorstid kan det därför dröja innan jag får ett officiellt beslut på övertid.
 
Jag har haft arbetsgivare som försökt påstå att vi måste vara tillgängliga, både för samtal och mail, varje dag och dygnet runt. Jag har haft arbetsgivare som vägrat prata jobb med mig på rasten, eftersom det är obetald arbetstid. Så det finns stora kontraster.
Kan ni gissa vilken arbetsgivare jag med glädje ställde upp extra hos och orkade ge det lilla extra?
 
Jag har jobbat på timme under en stor del av mitt arbetsliv, och min mor jobbar som personalledare sedan en massa år på en relativt stor arbetsplats. Jag har fått lära mig sedan jag började jobba (precis innan jag fyllde 16år) att som timanställd får en till slut inga jobbtimmar om en inte kan/vill hoppa in när det behövs. Så i tidigare jobb, när jag försörjde mig på timjobb, svarade jag om arbetsgivaren ringde om jag inte satt till så att jag verkligen inte kunde svara. Jag ringde också upp själv och frågade om jobb, visade att jag ville jobba. Det är ju en lite speciell situation när en jobbar på timme, imo. Men skyldig att svara är en ju inte. Jag har på en arbetsplats fått sms mitt i natten om ifall jag kan komma in tidigare - när jag gått av ett sent kvällspass och skulle på på morgonen - då hände det att jag inte vaknade/svarade och det känner jag att det får en ag faktiskt leva med. Det handlar inte om att vara oflexibel, liksom.

På mitt nuvarande jobb (heltidsanställd inom produktion/industri) svarar jag om jag kan/orkar. Är det något viktigt och jag inte svarar, så räknar jag med att få ett sms om saken. Om chefen ringer när jag inte jobbar så är det med största sannolikhet inte för att be mig att jobba extra - vi (på min avdelning, inkl min närmsta chef) jobbar nämligen måndag-fredag. Snack om eventuell övertid tas på jobbet. När vi är sjuka (kort tid) så tas inte vikarier in, det scenariot känns inte heller särskilt aktuellt.

Generellt skulle jag svara om jobbet ringer. Men en är inte skyldig att göra det. Och om ens arbetsgivare har det i system att en ska vara tillgänglig dygnet runt året runt, då förstår jag faktiskt att en inte svarar utanför schemalagd arbetstid.
 
Här kommer ett (av många) exempel från mitt jobb.
Jag hade jobbat natt (21-07) en helg. Kollegan som skulle lösa av mig på morgonen blev sjuk. Jag fick inte tag på någon förrän till kl 11.30. Skulle påbörja nästa vakna nattpass 9,5 timme senare. Helgansvarig (som vi måste kontakta för inbeordring m m på helgerna) tyckte att jag hade gott om tid på mig för återhämtning. Jag vägrade. Mitt jobb förtjänar personal som orkar ta viktiga beslut på natten. Helgansvarig blev sur och jag fick lösa även den situationen själv (tack vare en kollega, som tog nästa natt).
Min chef höll med mig när hen var tillbaka i tjänst. Däremot förlorade jag timmar på detta. Så jag blev av med timmar när min kollega var sjuk. Timmar som jag sen fick jobba ikapp en annan gång (eftersom jag inte vill ha icke självvalt minus i timbanken). Pengarna för inbeordringen (2 timmar enkel, 2 timmar kvalificerad) motsvarade inte den lediga dagen jag fick jobba ikapp timmarna på.

Så nej, jag svarar för det mesta inte när min arbetsgivare eller arbetsplats ringer på min lediga tid. Det räcker med stressen att inte veta om jag ska kunna sluta på utsatt tid och få tillräckligt med dygnsvila.

(Däremot, om vi skolar in ny personal och jag sagt till den att ringa vid frågor när den är själv första tiden, då svarar jag. Men då har jag ju valt det själv.)
 
Hur löser man det rent praktiskt med typ barn och så, om man blir inbeordrad? Korkad fråga kanske men förutsätter arbetsgivaren bara att man ska kunna lösa det?
 
Nej man är inte skyldig att svara men jag skulle absolut göra det, ingen skulle ringa om det inte var viktigt, men i mitt fall skulle det heller aldrig handla om att jag skulle behöva jobba utan antagligen något bara jag kan svara på.
 
Hur löser man det rent praktiskt med typ barn och så, om man blir inbeordrad? Korkad fråga kanske men förutsätter arbetsgivaren bara att man ska kunna lösa det?

En kan neka även beordrad övertid om en har "synnerliga skäl" för det. (Enligt info jag fått av facket.)
 
En kan neka även beordrad övertid om en har "synnerliga skäl" för det. (Enligt info jag fått av facket.)
Vet du vad det skulle vara för skäl? Tänker om man har typ hund och partner/den som är med hunden medans man jobbar behöver åka till sitt jobb. Eller behöver ta hand om sin häst eller vad det nu kan tänkas vara.
 
Vet du vad det skulle vara för skäl? Tänker om man har typ hund och partner/den som är med hunden medans man jobbar behöver åka till sitt jobb. Eller behöver ta hand om sin häst eller vad det nu kan tänkas vara.

Man ska också kunna hävda att man helt enkelt är för trött för att jobba, att man inte fått sin dygnsvila eller veckovila eller att man redan jobbat för mycket övertid.
 

Liknande trådar

Skola & Jobb Hej, Jag undrar hur ni hade gjort i denna situation. Jobbar med ett företags ekonomi och sköter allt inom det området, har även...
Svar
9
· Visningar
657
Senast: Tilly_85
·
Skola & Jobb Jag har varit anställd på mitt jobb i snart 4 år och har trivts varenda dag. Men nu har jag hamnat i ett läge där trivseln är borta. Det...
2
Svar
37
· Visningar
3 470
Senast: Badger
·
Samhälle Hej! Då försäkringsbolaget har så lång kötid i telefon så chansar jag med att kasta ut frågan här. Jag har haft en barnförsäkring hela...
Svar
1
· Visningar
392
Senast: sjoberga
·
Juridik & Ekonomi Vilka rättigheter har man egentligen som kund? Två gånger den här våren har jag beställt, för mig, två dyra varor. Det första...
Svar
15
· Visningar
902
Senast: corzette
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Valp 2025
  • Uppdateringstråd 30
  • Avels fråga

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp