Måste en svara när arbetsgivaren ringer?

Vi har ingen jourverksamhet, så det är om det skulle skita sig rejält när jag är ledig. Vi har bättre tillgänglighet gentemot klienter än många andra har jag också noterat, försöker komma i kontakt med ett annat kontor som har telefontid 9.15-10 mån-tor :crazy:

Min jobbtelefon är avstängd 16-08 men det går att maila och vid några få tillfällen tar jag samtal utanför de tiderna men då enligt överenskommelse.

Jag har både svarat och inte svarat vid andra jobb, svarat om jag kunnat säga ja. Ingen har sagt ngt när jag inte svarat.
Undra hur många kunder vi skulle ha om vi vara svarade i telfon tre timmar i veckan!
 
Min bransch är väl lite speciell då många av oss är tillgängliga dygnet runt utan någon ersättning generellt. Det blir också lite av lojalitet. Jag är tillgänglig dygnet runt, alla dagar om året även det inte finns i avtal och jag tror att kommer man in och ska jobba med detta bör man inte vara 100% principfast på just detta.
Sen kan man ju argumentera för massa saker, ska det ens vara så osv men så är det just nu. Jag har heller aldrig störts av det, det rings kanske 10 gånger per år på kväll/helg/natt, ibland är det bara kort, ibland har något hänt och man måste hantera det och "jobba på riktigt".
Beordra däremot händer nog inte i denna bransch.
 
Det är skönt att ha ett jobb som innebär att vi enbart förväntas jobba mellan 8-17 med möjlighet till flex. Skulle min chef ringa mig utanför arbetstid skulle en katastrof ha inträffat och jag skulle vilja vara på plats.
Vi har haft långa personalmöten om man får skicka mejl och meddelande utanför arbetstid eftersom en del blev stressade av att få ett mejl. Nu har de fått lära sig hur man stänger av notiser så nu får vi som trivs med att arbeta på kvällarna skicka iväg meddelande även om vi inte förväntar oss ett svar innan arbetsdagen börjar. ;)
Jag är också en sån som kvällsjobbar ibland, min nya taktik för att inte andra ska tycka det är jobbigt är att schemalägga mailet så det skickas nästa morgon :angel: detta efter en händelse där jag mailade tre personer en kväll varav två andra också satt och jobbade så det hann bli en snurra medan den fjärde personen var nyanställd och jag ville inte att den skulle känna att det fanns förväntningar på att man ska jobba så sent. Jag är själv övertidsavlöst men jobbar mestadels ordinarie kontorstider om det inte hänt ngt särskilt.
 
Jag är också en sån som kvällsjobbar ibland, min nya taktik för att inte andra ska tycka det är jobbigt är att schemalägga mailet så det skickas nästa morgon :angel: detta efter en händelse där jag mailade tre personer en kväll varav två andra också satt och jobbade så det hann bli en snurra medan den fjärde personen var nyanställd och jag ville inte att den skulle känna att det fanns förväntningar på att man ska jobba så sent. Jag är själv övertidsavlöst men jobbar mestadels ordinarie kontorstider om det inte hänt ngt särskilt.
Hur schemalägger man mejl? Går det till servern och levereras senare, eller måste klienten vara online när det ska levereras? Skulle kunna vara bra att använda ibland. (Outlook/Exchange)

Annars tänker jag att mejl per definition är något som inte är akut att någon tittar på eller svarar på - om man inte kommit överens om det i förväg.
 
Jag har funderat en stund och kommit fram till att jag skulle svara på både kvällar och helger om någon chef eller kollega ringde. De skulle nämligen inte ringa om det inte var extremt viktigt. Chefen på nuvarande jobb har ringt en söndag, men då körde jag också av vägen på jobbet på fredagen, så det var ett rimligt samtal :laugh:
 
Jag är också en sån som kvällsjobbar ibland, min nya taktik för att inte andra ska tycka det är jobbigt är att schemalägga mailet så det skickas nästa morgon :angel: detta efter en händelse där jag mailade tre personer en kväll varav två andra också satt och jobbade så det hann bli en snurra medan den fjärde personen var nyanställd och jag ville inte att den skulle känna att det fanns förväntningar på att man ska jobba så sent. Jag är själv övertidsavlöst men jobbar mestadels ordinarie kontorstider om det inte hänt ngt särskilt.
Ja mejlen går att schemalägga men vi jobbar mest i teams och där finns ingen sån funktion. Däremot kan man ställa in när man vill få notiser. :) Jag gillar flexibelititen, mycket av mina arbetsuppgifter ligger på fasta tider, men vissa grejer kan jag göra när jag vill och då sitter jag gärna på kvällarna och är ute medans det är ljust.
 
Hur schemalägger man mejl? Går det till servern och levereras senare, eller måste klienten vara online när det ska levereras? Skulle kunna vara bra att använda ibland. (Outlook/Exchange)

Annars tänker jag att mejl per definition är något som inte är akut att någon tittar på eller svarar på - om man inte kommit överens om det i förväg.
https://www.saleshandy.com/blog/schedule-email-outlook/?amp

  1. Your system should be switched on during the scheduled delivery time
  2. You need to have an active internet connection during the scheduled time
  3. Your Outlook is synced with your system’s date and time. Make sure, the date and time is running properly
Jag har en kollega som senarelägger sina mail när han jobbar sent och de rasslar in i min inbox när han kommer till jobbet på morgonen.
 
Hur schemalägger man mejl? Går det till servern och levereras senare, eller måste klienten vara online när det ska levereras? Skulle kunna vara bra att använda ibland. (Outlook/Exchange)

Annars tänker jag att mejl per definition är något som inte är akut att någon tittar på eller svarar på - om man inte kommit överens om det i förväg.
Jag har outlook för Mac, men antar att det bör vara ganska snarlikt om du har PC.

När jag har ett nytt mail öppet så är skicka-symbolen i hörnet uppe till vänster, i min värld är symbolen ett pappersflygplan men kanske är det bara en vit pil. Framför den finns en svart liten pil formad som ett v, om jag klickar på den lilla pilen så får jag upp alternativet ”skicka senare”.

Kan tyvärr inte detaljer om servrar och sånt 😅 men har gjort så till mig själv ibland om det är något jag ska komma ihåg ett par dagar längre fram och då kommer det som vilket mail som helst.
 
Ja mejlen går att schemalägga men vi jobbar mest i teams och där finns ingen sån funktion. Däremot kan man ställa in när man vill få notiser. :) Jag gillar flexibelititen, mycket av mina arbetsuppgifter ligger på fasta tider, men vissa grejer kan jag göra när jag vill och då sitter jag gärna på kvällarna och är ute medans det är ljust.
Ah, då är jag med. Vi använder Teams enbart under möten eller som chatt så där finns inte det problemet så i vår organisation.
 
Min bransch är väl lite speciell då många av oss är tillgängliga dygnet runt utan någon ersättning generellt. Det blir också lite av lojalitet. Jag är tillgänglig dygnet runt, alla dagar om året även det inte finns i avtal och jag tror att kommer man in och ska jobba med detta bör man inte vara 100% principfast på just detta.
Sen kan man ju argumentera för massa saker, ska det ens vara så osv men så är det just nu. Jag har heller aldrig störts av det, det rings kanske 10 gånger per år på kväll/helg/natt, ibland är det bara kort, ibland har något hänt och man måste hantera det och "jobba på riktigt".
Beordra däremot händer nog inte i denna bransch.
Läste fel: "Jag har heller aldrig störts av det, det rings kanske 10 gånger per kväll/helg/natt"

Blev mycket upprörd. Läste sen rätt. :D
 
På ett sommarjobb på restaurang blev jag uppringd när jag sjukskrivit mig för feber. Chefen försökte övertala mig att ta en Alvedon och komma och jobba ändå för att de behövde folk. Då jobbade i köket med maten. Jag sa naturligtvis nej.

Hade en gång en chef som försökte övertala mig om att inte sjukskriva mig när jag hade legat och kräkts under natten. Han frågade om det var magsjuka eller matförgiftning för enligt honom "kunde man känna skillnaden" och om jag "bara" var matförgiftad så kunde jag ju komma in och jobba ändå. I matbutik.

:laugh:
 
Skulle svara då det knappt händer att jobbet ringer.
Har vänner som jobbat som uskor. Är alltså inte kvar delvis pga stresspåslaget när telefonen ringer på ledig dag, stressen slog till av att höra telefon och behövde inte ens vara jobbet som ringde.
 
Jag gör lite olika. Mycket beror på Vem som ringer.

Är det min chef från ena jobbet försöker jag alltid svara oavsett tid på dygnet. Han brukar inte ringa i "onödan". Snarare att chefen ber om ursäkt flera gånger om han ringer efter kl. 17 (eller för tidigt på morgonen :angel:), och under helger ska vi inte ens prata om. Om han nu inte vet att jag är iväg på jobb då.



Sen har vi en annan arbetsplats där det kan ringa lite hursomhelst oavsett tid på dygnet. Oftast om struntsaker som: Var är dammsugaren?, Kan jag göra si eller så? Ja, det brukar du göra normalt så varför ens fråga. Eller i likhet med var är kapsylöppnaren? Jag vet inte, då jag inte jobbar i köket.

Eller saker som lätt kan vänta till dagen efter, istället för att ringa kl. 20.00 och undra om jag jobbar.

Nu har jag en ansvarsroll där. Så vet jag att det är något som pågår just då, försöker jag svara när dom ringer eller ringer upp när jag kan. Jag noterar alltid tiden när det ringer när jag är "ledig".

Var extremt ringande om struntsaker en period. Då skrev jag upp en timmes arbetstid för varje påbörjat samtal. (Efter tillsägelse från högre ort.) :angel:
 
Jag är vårdanställd och under Corona har det i perioder varit skrik och panik med personalbehovet. Jag har ofta svarat när de ringt eftersom jag vet att det är just panik. Dessutom ger arbetstidsförflyttning och inbeordring ett inkomstlyft. Men det är inget krav att vi ska svara.
Sms förekommer inte på schemaändring. Dock gör det det om vi måste rycka ut någon annan stans i kommunen. Då kan det stå
"Hej Fetaost. Du ska idag vara i ×××× hemtjänst. Din kontaktperson där är xxxx på nr xxxxx om du har frågor"
 
Får och får som jag har fattat det får jag inte tjäna över en viss summa per år. Ett tag hade jag schema där jag jobbade 30 timmar ena veckan fem timmar nästa vecka :crazy: Det var inte alls roligt men varken facket eller FK hade några synpunkter på det Så nu har jag gått ur facket
Och jag älskar också mitt jobb periodvis så därför har jag ställt upp ibland.
Men jag vet att folk som velat jobba inte får jobba eller ens blir tillfrågade just för att de redan har så pass många timmar att det skulle bli övertid
Sånt här är lite märkligt. För som jag förstått det så är det ju inte en summa utan antalet timmar man får jobba- har man sjukersättning halvtid bör man ju inte då jobba så man jobbar 50 % + extra timmar så att man ändå är uppe i en 75% tjänst.

Vissa säger att FK reagerar om man sätter sin halvtidstjänst så att man jobbar heldagar och sedan då är ledig hela dagar istället för att jobba 4 timmar per dag.

Själv har jag inte så stor koll, men fattar inte varför det är så olika. FK är verkligen röriga i sina regler!
Jobbar själv 4 timmar per dag eftersom det inte fungerar att jobba mer för hjärnan. Den stänger av.
 
Sånt här är lite märkligt. För som jag förstått det så är det ju inte en summa utan antalet timmar man får jobba- har man sjukersättning halvtid bör man ju inte då jobba så man jobbar 50 % + extra timmar så att man ändå är uppe i en 75% tjänst.

Vissa säger att FK reagerar om man sätter sin halvtidstjänst så att man jobbar heldagar och sedan då är ledig hela dagar istället för att jobba 4 timmar per dag.

Själv har jag inte så stor koll, men fattar inte varför det är så olika. FK är verkligen röriga i sina regler!
Jobbar själv 4 timmar per dag eftersom det inte fungerar att jobba mer för hjärnan. Den stänger av.
Jag vet inte heller jag har haft en mängd olika scheman utan att FK sagt något
Men jag skulle inte vilja/orka fem dagar i veckan jag mår bättre när jag har fler dagar ledigt
Att bara jobba tre timmar blir mest stressigt och hattigt i alla fall på mitt jobb jag har haft tre timmars pass men det känns knappt lönt att åka till jobbet för det

Nu har jag faktiskt ett mycket bra schema där jag jobbar tre dagar i veckan en del veckor bara två jag känner att det blir optimalt för mig det här är det bästa schemat jag någonsin haft :) så det här vill jag behålla för alltid tack 🙏
Är vi väldigt OT nu kanske :o
 
Sånt här är lite märkligt. För som jag förstått det så är det ju inte en summa utan antalet timmar man får jobba- har man sjukersättning halvtid bör man ju inte då jobba så man jobbar 50 % + extra timmar så att man ändå är uppe i en 75% tjänst.

Vissa säger att FK reagerar om man sätter sin halvtidstjänst så att man jobbar heldagar och sedan då är ledig hela dagar istället för att jobba 4 timmar per dag.

Själv har jag inte så stor koll, men fattar inte varför det är så olika. FK är verkligen röriga i sina regler!
Jobbar själv 4 timmar per dag eftersom det inte fungerar att jobba mer för hjärnan. Den stänger av.
Det är olika regler beroende på hur gammalt beslut man har.
De med gamla beslut kan jobba mer ifall de klarar det och så minskas utbetalningen från FK motsvarande andel. De med nya beslut får inte jobba på den sjukersatta tiden, utan då ska man först ändra procenten på vilken arbetsförmåga man har, dvs. att FK gör om beslutet.

Grundregeln för arbetstid är att den måste ligga lika på alla dagar om man inte har medicinska skäl för annat. Men det ligger förslag om att det ska ändras så mer flexibilitet tillåts. (vet inte om detta också är annorlunda med gammalt beslut?)
 
Jag svarar ibland. Innan svarade jag alltid vilket betydde att jag alltid fick gå in och jobba extra. Praktiskt att ringa mig eftersom jag bor nära jobbet, kan "allt" och bara jobbar halvtid så ingen övertid.

Numera försöker jag fokusera mer på min hälsa, det finns en anledning till att jag valt att bara jobba halvtid och jag ska inte behöva ha mer dåligt samvete över att jag inte vill jobba än någon som jobbar heltid.

Om det vore att jobbet ringde mig bara för att fråga något så hade jag svarat, men det finns ansvariga att ringa då. Så det gäller alltid extrajobb och även om jag förstår frustrationen att inte få tag i någon kan jag inte offra mitt välmående.
 
Det är olika regler beroende på hur gammalt beslut man har.
De med gamla beslut kan jobba mer ifall de klarar det och så minskas utbetalningen från FK motsvarande andel. De med nya beslut får inte jobba på den sjukersatta tiden, utan då ska man först ändra procenten på vilken arbetsförmåga man har, dvs. att FK gör om beslutet.

Grundregeln för arbetstid är att den måste ligga lika på alla dagar om man inte har medicinska skäl för annat. Men det ligger förslag om att det ska ändras så mer flexibilitet tillåts. (vet inte om detta också är annorlunda med gammalt beslut?)
Tack för förklaring!

Jag vet egentligen inte vad som gäller för mig, står inte jättetydligt i mina papper, men har tagit för givet, förstått elelr hur man ska säga, av samtal osv med dem att jag jobbar mina 4 timmar och sedan ersätter de för de andra timmarna och så ska det vara. Hört sedan att man ju absolut inte får jobba mer, och det verkar logiskt. Visste dock inte om att man inte fick lägga upp timmarna som man vill, inte heller det står i mitt beslut. Testade förlänga så jag jobbade fyra dagar istället för fem men det fungerade inte mentalt för mig så jag återgick till endast 4 timmar per dag igen. Tur det så jag inte gör fel utan att veta om det med andra ord!
Men bra om de blir mer flexibla så att man kan välja vad som passar en bäst själv, både kort sikt och lång sikt, det kan ju vara olika i perioder.
 

Liknande trådar

Skola & Jobb Hej, Jag undrar hur ni hade gjort i denna situation. Jobbar med ett företags ekonomi och sköter allt inom det området, har även...
Svar
9
· Visningar
657
Senast: Tilly_85
·
Skola & Jobb Jag har varit anställd på mitt jobb i snart 4 år och har trivts varenda dag. Men nu har jag hamnat i ett läge där trivseln är borta. Det...
2
Svar
37
· Visningar
3 470
Senast: Badger
·
Samhälle Hej! Då försäkringsbolaget har så lång kötid i telefon så chansar jag med att kasta ut frågan här. Jag har haft en barnförsäkring hela...
Svar
1
· Visningar
392
Senast: sjoberga
·
Juridik & Ekonomi Vilka rättigheter har man egentligen som kund? Två gånger den här våren har jag beställt, för mig, två dyra varor. Det första...
Svar
15
· Visningar
902
Senast: corzette
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Valp 2025
  • Uppdateringstråd 30
  • Avels fråga

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp