R
Raderad medlem 68338
Tack för alla svar! Intressant! 

Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
OBS: This feature may not be available in some browsers.
Såklart man kan.
Men har man a-kassa så kan man inte bara låta bli att svara och ändå få betalt.
Beordrad övertid/inbeordring kan ske oavsett schema. Jag kan bli inbeordrad dagen innan, en minut innan och även när jag redan har gått över till övertid. Jag kan inte gå ifrån mitt jobb utan att någon annan är där. Utanför kontorstid kan det därför dröja innan jag får ett officiellt beslut på övertid.Jag har fått lära mej såhär (och det är så det gäller på mitt jobb):
- Man har ingen skyldighet att svara i telefon när man är ledig
- Vid sjukskrivning är man skyldig att svara i telefon/vara anträffbar under normal arbetstid för frågor som rör sjukskrivningen (inte bara ”hej, var ligger nytt kopieringspapper?”
- Beordrad övertid ska delges senast föregående arbetspass
- Under jour/beredskap måste man svara i telefon (är man ex på toaletten i en minut så behöver man inte svara). Givetvis får man ersättning för den tiden man är tillgänglig att svara i telefon
Vid inbeodring får man ju alltid någon form av extra ersättning. Oftast övertidsersättning.Innebär inte inbeordring extra betalt, undantagsfall osv?
Vi får pengar eller dubbel arbetstid.Vid inbeodring får man ju alltid någon form av extra ersättning. Oftast övertidsersättning.
Hur löser man det rent praktiskt med typ barn och så, om man blir inbeordrad? Korkad fråga kanske men förutsätter arbetsgivaren bara att man ska kunna lösa det?
Låter ju rimligt ändå men man vet ju aldrig.Nej, de kan inte beordra dig om du inte har barnomsorg. Har flera på jobbet som är ensamstående och de blir inte beordrade att tex stanna kvar längre.
Får och får. Där jag arbetar krävs det förhandling om det innan du kliver på passet. Annars är det normal timlön baserad på din månadslön.Vid inbeodring får man ju alltid någon form av extra ersättning. Oftast övertidsersättning.
Precis. Vilket i nästa led drabbar de utan (små)barn, som får jobba mer.Nej, de kan inte beordra dig om du inte har barnomsorg. Har flera på jobbet som är ensamstående och de blir inte beordrade att tex stanna kvar längre.
Hur löser man det rent praktiskt med typ barn och så, om man blir inbeordrad? Korkad fråga kanske men förutsätter arbetsgivaren bara att man ska kunna lösa det?
Vet du vad det skulle vara för skäl? Tänker om man har typ hund och partner/den som är med hunden medans man jobbar behöver åka till sitt jobb. Eller behöver ta hand om sin häst eller vad det nu kan tänkas vara.En kan neka även beordrad övertid om en har "synnerliga skäl" för det. (Enligt info jag fått av facket.)
Precis. Vilket i nästa led drabbar de utan (små)barn, som får jobba mer.
Vet du vad det skulle vara för skäl? Tänker om man har typ hund och partner/den som är med hunden medans man jobbar behöver åka till sitt jobb. Eller behöver ta hand om sin häst eller vad det nu kan tänkas vara.
Får dubbel lön men ingen tid.Vi får pengar eller dubbel arbetstid.