Sv: Måste bilen köras varje vecka?
Det är bra att bil får rör på sig! Oljorna åker runt och smörjer där dom ska. Ytrost ifrån bromsarna försvinner. Bensinen/drivmedlet får går runt. Och en massa mer!
Visst milmätaren tickar! Men exempelvis motoroljan ska/bör bytas (nu vet jag inte riktigt hur dina serviceintervaller är! Om det är longlife eller vanligt. Men om jag utgår efter vad som är vanligt) per 800- 1000 mil vid kortkörningar, 1500 mil vid långkörningar eller om inte ens 1000 mil gått på 1 år ska oljan bytas!
Men, det handlar inte om att bilen ska köras ett varv runt kvarteret. Utan motorn ska bli varm. Så vi snackar om att köra minst 2-3 mil!
Korta rundor är värre än att din bil står stilla! Generatorn hinner dessutom inte börja ladda batteriet => Sliter på ditt batteri.
Vi stod inför en liknade situation för ett tag sedan. Sambons föräldrar åkte utomlands i 2 mån. (Saab 9-3 - 2011) Min vardagsbil var lite bitter och det var inte tid att ta upp sommarbilen ifrån garaget än. Så tanken var att jag skulle låna deras bil! Njo tjena. När vi drar igång Saaben (stått still 1mån) så hostade den och gick ryckigt. Denna välservade och välvårdade bil fick bärgas till verkstad. Tydligen var bensinpumpen less på att stått med bensin i sig och bensinfiltret tappat sin funktion .. Dom hade tydligen kört upp till Ica och hem igen innan dom åkte.. En sträcka på 400 m sammanlagt....
Min vardagsbil (Äldre bil! 1996) hade inte klarat stå mer än 4 dagar, då blir han sur och bitter.

(läs: trött, seeeeg, hostig, svårtstartad, hög bensinförbrukning mm)
Sommarbilarna blir rejält avkörda och får service innan dom nanas! Batterierna kopplas in på underhållsladdning. Sen åker dom in nytvättade i varmgarage och väntar på våren.

Vi plockar aldrig upp dom vintertid pga. salt och sommardäck, men vi har inga problem med start eller mående efteråt!
Om dom använder din bil, så får dom väl tanka och tvätta den efter sig?
Annars ställ den under tak på ett jämt underlag, den klarar 2 veckor!