När vet man när det är dags ?

Sv: När vet man när det är dags ?

Står hon på Atopica? Tyvärr ganska dyrt men de flesta hundar med atopier brukar bli bättre eller helt bra på cyclosporin-medicinering.
 
Sv: När vet man när det är dags ?

mitt gamla vaccin som bara är för damm och kvalster har jag ju hemma just nu.
Det nya har dom blandat ihop så att det tar alla 7 sakerna, och det skulle ta ungefär 4 månader innan det skulle ge resultat.
Jag frågade hur det skulle bli med gamla vaccinet eftersom man måste börja om och vänja in dom, men min vet svarade att det inte skulle göra något då hon var van att få full dos och det "sitter i".
Men jag ska in med henne idag för jag tror hon har åkt på en infektion, så då ska jag prata mer med vet om vaccin och avlivning och allt.

Atopica har jag inte talas om, ska prata med min vet om det !
 
Sv: När vet man när det är dags ?

Konstigt att vetten inte ens nämnt medicinen! Här ett utdrag om Atopica från FASS Vet:

Ciklosporin har en antiinflammatorisk och klådstillande effekt vid behandling av atopisk dermatit. Det är visat att ciklosporin företrädesvis hämmar aktiveringen av T-lymfocyter vid antigenstimulering genom att minska produktionen av IL-2 och andra T-cellsderiverade cytokiner. Ciklosporin har också förmåga att hämma den antigena funktionen hos hudens immunsystem. Dessutom blockerar det nybildning och aktivering av eosinofiler, keratinocyternas cytokinproduktion, funktionerna hos de Langerhanska cellerna, degranulering i mastcellerna och följaktligen frisättningen av histamin och pro-inflammatoriska cytokiner.
Ciklosporin hämmar inte hematopoesen och har ingen effekt på fagocytfunktionen.

Det skadar ju adlrig att höra sig för, men ahr träffat flera djur som gått på den medicinen och varit klådfria trots diverse luftburna/omvärlds allergier.
 
Sv: När vet man när det är dags ?

Jag minns inte att vi pratat om det, eller att jag fått testa det, men jag ska nämna det nu när jag ska dit snart.
Det kanske är något i det som trosan inte tål, eller något.
 
Sv: När vet man när det är dags ?

ja precis.
poormans galas gertude heter mamman och goodstaffs wicked wild winner heter pappan.
 
Sv: När vet man när det är dags ?

Min kommer ifrån en privat uppfödare i skillingaryd. Mamman är Poormans hairy honeypie och pappa är Ellindas sir arthur.
Våra hundar är släkt faktiskt! :)
 
Sv: När vet man när det är dags ?

Haha ja jag vet. Har Feta Falukorv som mormor.

Men det är inte så sunt, min hund har så sjukt hög inavelsgrad så det är pinsamt. Skyller på att det blev ett impulsköp och till nästa hund vet jag exakt vad jag ska leta efter. Har lärt mig min läxa att inte kolla upp ordentligt.
 
Senast ändrad:
Sv: När vet man när det är dags ?

HAHAH herregud vad fult namn.
Jag tror det var min uppfödare som skulle ge en valp till notourius topdogz och dom känner varandra så min uppfödare tänkte döpa valpen till "kebab at NTD" för att jävlas haha.

Min var också ett impulsköp.
Jag föll när hon sprang fram och satt i mitt knä hela kvällen, följde efter mig under tiden jag var där osv.
Hade jag fått sett en bild på hennes mamma så hade jag aldrig köpt henne hahaha, fast trosan var riktigt ful.
Långbent och tanig haha
 
Sv: När vet man när det är dags ?

jag vet också hur det känns att gå med den där ångesten varje dag, hur mår min hund egentligen?
min Tintin var foderallergisk och hade även problem med jästsvamp, dessutom var han inkontinent och åt en medicin (rinexin) som han blev knäpp i huvudet av.
rinexinet fick jag dra ner på, men då läckte han ändå och slutligen fick han återkommande uvi:er som gjorde att jag valde att ta bort honom.

han fick aldrig må 100% bra längre än 1-2 månader innan det blev nåt nytt, uvi, öroninfektion, allergisk reaktion osv..
under tiden han var sjuk (ca 2 år) så var det ett jäkla pusslande och trixande, och jag vågade inte lämna honom till nån annan än min mamma.

jag fick också avbryta honom flera gånger om dagen när han kliade sig helt maniskt, han var så duktig som lät bli trots att det måste ha kliat förfärligt...

jag tycker att du ska avliva din hund faktiskt...
 
Sv: När vet man när det är dags ?

...och jag tycker att du först ska höra med din vet om atopica, är det något din vovve får äta så skulle jag i alla fall prova med den medicinen eftersom den hjälper många, innan någon avlivning sker. Fungerar det inte så kan man väl säga att man gjort det man kunnat och sedan ta ett beslut.
 
Sv: När vet man när det är dags ?

Det är likadant här hemma, alltid händer det något efter någon månad eller två.
Nu trodde veterinären att hennes infektion berodde på att hon badat eller för att det vart så varmt, ska jag då behöva lägga henne i ide under sommaren...

Jag ska vänta tills återbesöket den 23de, kolla upp det här med atopica och även testa det nya vaccinet som borde komma inom 2 veckor.
SEN kommer jag bestämma mig för hur jag ska göra.

Blir det inte bättre så kommer jag avliva henne och då kan jag som sagt säga att jag försökt utan att ha orsakat henne för mkt lidande.
 
Sv: När vet man när det är dags ?

Haha ja fast det är juh lite kul oxå. Min hund har ett jättetråkigt namn.

Nu har vi iaf varit hos veterinären. Det blev pencillin i 20 dagar och säkerligen minst tio dagar till efter det.
Sedan Cetrizin som skall ges två gånger om dagen resten av livet om det funkar.
Nu jäklar är det tabletter att hålla reda på!

Håller tummarna för din staffegris att hon blir bättre med nya vaccinet! Och du är inte ensam om att kämpa i motvind. Såg att du fick bra stöd på andra forumet med. :)

Nu dags att pyssla med furunklar!
 
Sv: När vet man när det är dags ?

jaa testa det nya vaccinet, det kan nog kännas bättre när man vet att man gjort allt.

jag valde tillslut att sluta helt med rinexinet och efter hans andra uvi fick vi prova en ny medicin, dock var det inte speciellt god prognos att den skulle hjälpa iom att den var för tikar.. så när jag provade den visste jag ändå att jag skulle behöva ta bort honom. jag ville inte ta bort honom kring jul/nyår (vi bestämde oss för att ta bort honom nån vecka innan) utan valde att vänta till efteråt, 8 januari blev det.
han mådde jättebra till slutet och det känns riktigt skönt när jag tänker tillbaka på det, han var glad ända in i döden. han hade säkert klarat ett tag till, men jag ville inte låta honom lida mer för min skull.
bläh... klart det värsta jag har varit med om i hela mitt liv och jag börjar fortfarande gråta bara jag tänker på honom.

blev lite svamligt, men hur som helst så hoppas jag att den nya medicinen funkar och att ni kan få några bra år till!
 
Sv: När vet man när det är dags ?

Min hund heter egentligen Chernevs Candy at BRD och brd är en förkortning av kenneln som köpte henne som valp.
På alla tävlingar har dom stått tysta och funderat och avslutat med "candy At Biiiirrrrd" Gulligt.

Åh vad tråkigt med ännu mer tabletter.
Jag tycker det är mkt för mig nu, med rimadylen och kefaveten haha.
Fast än så länge får jag ner kefaveten med smörklicken, men det är nog sista gången ikväll som det funkar för idag kom hon på att tabletter var där i, men jag hann mosa in det i hennes mun när hon stog som ett frågetecken. :cool:
 
Sv: När vet man när det är dags ?

jag har vart inställd sen november 09 på att jag ska avliva henne, sen gick allt jätte bra mellan feb-april och sen small det igen.
Nu tänker jag dagligen på att "jag ska nog ta bort henne, jag ska bara testa vaccinet och se om vi får testa atopican".
Men det känns hopplöst, för nu känns det som att det är infektionerna som är boven, att det är det som kommer vara värst för henne.
Det känns som att hon kommer få infektioner för ingenting, jätte ofta, och det kan man väl inte hindra med medicin ?
Så det känns LITE som att jag drar ut på tiden, men samtidigt så vill jag nog vänta och testa vaccinet och se vad linda säger den 23de.

Jag förstår hur du känner, jag fick avliva min häst efter 6 månader då han fick kronisk kotledsinflammation.
Idag kan jag knappt åka förbi stället innan jag börjar gråta och det finns 5 låtar jag absolut inte klarar av att lyssna på.

Och med trosan lär det bli 1000 gånger värre.
Idag ville hon inte gå i gräset heller, för tassarna är värre igen.
 
Sv: När vet man när det är dags ?

Jag ska vänta tills återbesöket den 23de, kolla upp det här med atopica och även testa det nya vaccinet som borde komma inom 2 veckor.
SEN kommer jag bestämma mig för hur jag ska göra.

Blir det inte bättre så kommer jag avliva henne och då kan jag som sagt säga att jag försökt utan att ha orsakat henne för mkt lidande.

Låter som ett "bra" beslut. Skulle nog gjort likadant. Håller alla tummar för att hon ska bli bättre!
 

Liknande trådar

Hundhälsa Hej Min valp på 12 veckor som har varit någorlunda rumsren (ca 0-4 olyckor om dagen), säger alltid till eller så ser man när han behöver...
Svar
4
· Visningar
1 194
Hundhälsa Hej! Jag och min sambo har en hund (Terrier Brasileiro tik på ca 2 år) som sedan hon var ca 3 månader uppvisat symptom på allergi...
2
Svar
23
· Visningar
2 698
Senast: Sandora
·
Hundhälsa Vi i vår familj har under hösten hamnat i en fasansfull situation, som gjort och gör mig så upprörd och ledsen. Den 20:de september i år...
14 15 16
Svar
311
· Visningar
26 045
Hundträning Hej alla hundmänniskor! Jag skulle behöva råd! Har precis blivit jourhem åt en 4 årig kille från Rumänien då de som adopterade honom...
2
Svar
33
· Visningar
3 880
Senast: Myrten
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Målbilder för trubbnosar.
  • Tångbett dåligt?
  • Uppdateringstråd 30

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp