Måste bara få fråga!

Status
Stängd för vidare inlägg.

Fashionistan

Trådstartare
Som rubriken lyder...

VARFÖR kör man in hästarna så unga? Läst flera inlägg nu om de som kört sina hästar flera ggr när de bara är 1 år gamla, då är de ju fortfarande bäbisar! :crazy: Borde inte hållbarheten bli bättre om hästarna fick lov att växa någorlunda klart innan man börjar göra "vuxna" av dem?

För oss "ridhästmänniskor" får gärna fölen gå kvar med sina mammor tills de är 1år :bow: (dock ej alla hingstungar av förstårlig anledning) och man skulle aldrig börja "sitta in dem" förens de är MINST 2, gärna 2½! :confused:

Skulle vara trevligt om man slapp påhopp eller liknande, alla har rätt att undra!

Sv: Måste bara få fråga!

Innom travsporten är det nog nödvändigt att börja tidigt om det ska bli någonting av hästen. Tid är pengar ;)

Jag tänkte själv innom kort börja köra in en 1½: åring. (icke travare)

Kan svara för hur jag gör :)

Vänjer in på våren som 1 åring med sele o huvudlag, tömkör i skog o mark o går lite mellan träd o så för o lära hö-vä tag i tömmen. Lär in att stå still innan vi går ur stallet o att även kunna stanna utanför stallet.
Gör detta några ggr som sen får smälta in emellanåt. Uppepar sen några ggr innan betes släpp.

Vagn lägger jag inte på förrän till hösten. Börjar med att jobba upp i skritt för att sen övergå till långsam jogg. Snabbjobba gör jag inte förrän på våren som 2 åring.

Att det körs in som 1-1,5 åringar har att göra just med hållbarheten; ben,leder,hjärta,lungor mm.
Och som allt annat med häst, Sunt förnuft såklart!
Men det beror juh också på vad syftet med hästen är (hobby el "penga-maskin") o vem som äger och vart man har satt sin häst i träning.

Det enda du kommer att få höra nu är en massa bullshit om hur bra det är att köra dom tidigt.När i själva verket sanningen är ett enda ord: PENGAR.
Hästarna ska köras i löp så tidigt som möjligt,köras några år i sin ungdom och sen är dom slut. Vem i hel**te kör runt i skogen med en ettåring?? Jag har ettåringar här hemma av alla de slag och raser.INGEN utav dom är mentalt eller fysiskt redo för att köras.INGEN.

jah och du vet ju vad du talar om...:crazy:

*kl*
sen är det väl ganska stor skillnad på att rida och köra en häst åxå? att sela på en lätt travsele och en lätt kärra är inte varken tungt eller jobbigt för hästen, så rent kroppsligt är det nog inga problem.

vad som sker med hästen psykiskt ska jag låta vara osagt, jag är allderles för dåligt insatt i det.

känns även som det är en skillnad mellan varmblodig travhäst och draghästar av andra slag, ardenner, nsv, shire osv... men jag kan ha fel även i det!

och är det inte även så att hästen ska belastas till viss del i ung ålder, för att stärka leder och ligament?

Jag har 20 års unghästvana och jag kan hästens anatomi på ett utmärkt sätt.
Jag vet att en ettåring inte bör köras.I min värld får man inte ut något av att stressa unghästar. Jag pysslar med mina ettåringar,borstar,lyfter hovar,leder osv. Jag kan börja tömköra dom 10 minuter i veckan när dom är 1 1/2 år,men inget kontinuerligt.bara för vanan.
För övrigt går dom på enorma beten i flock och rör sig så som är naturligt för en unghäst så att deras senor och leder ska hålla i framtiden.Sen kan dom vänjas vid vagn vid 2 1/2-3 års ålder.Sitter på dom vid tre och rider/kör ordentligt vid fyra års ålder.Mina hästar håller,och blir gamla.

men kan man verkligen dra ett rakt streck mellan att rida och köra? det ställs väl helt andra krav på en häst som ska bära upp rätt och en häst som ska dra? ja menar, det finns ju jättemånga felaktiga sätt att bära upp en ryttare, men sätten att dra på är väl inte så många, eftersom de helt naturligt använder sig att dragposition när de just drar?

antar att du även totalt förkastar att treåringa ridhästar visas under ryttare?

Jaha du,så pengar är orsaken???? Jag har en unghingst (född 30/4 08) av rasen hbl. Han är just nu hos en unghästtränare för inkörning. Tror inte att jag kommer tjäna några pengar på honom.. Jag gör det mkt för hanteringen och för att jag tycker det är bra att han blir inkörd. Då har jag något att pyssla med i höst och vinter. Självklart kanske inte alla åringar är mogna att köras in,men jag tror att många är det. Hade det varit djurplågeri att köra in de så tidigt,skulle det ju inte få förekomma eller hur?

Det farligaste som finns är att "ha erfarenhet" och därmed bli blind och tro att de sätt man själv gjort i "20 år" är det enda rätta.

Jag ska citera ur boken "Träningslära för trav- och ridhästar" av Leif Stilling en av våra skickligaste hästveterinärer som är väldigt duktigt i träningslära.

De snabba vävnaderna representeras av hjärta, blodkärl och muskler. Det tar 3-6 månader att träna dessa vävnader för acceptabel uthållinghet och styrka för tävling.

Medelvävnader utgörs av senor, ledband, ledkapslar, och muskelfästen. Det tar cirka 6 månader att erhålla bra träningsresultat på dessa.

De långsamma vävnaderna motsvaras av skelettet. 2 år av anpassning tar det innan man med säkerhet kan garantera full hållbarhet för tävling.

Jag tycker det är tråkigt att du är så otroligt negativ mot travet, för de är en underbar sport. Åtminstone för oss som sysslar med det på amatörnivå och älskar sina hästar mer än sig själv.

Till Ts:

En travhäst utsätts för höga belastningar och behöver därför sakta vänja in kroppen. Annars kommer inte hästen hålla för påfrestningarna och kommer skada sig. Det lilla vi kör hästarna innan de blir två år är inget som stressar dem. Man tar de i deras takt. Sen måste man ta i beräkning att travhästar är avlade till att vara tidiga. Så att köra in dem som ettåringar är inte samma sak som att köra in många andra hästraser.

Men personligen tycker jag det är idioti att låta hästen gå vind för våg tills den är 3 år och ska gå 3 åringsprovet. Hästens ligament ska sakta vänjas för de den ska användas till. Annars kommer den inte att hålla.

Senast ändrad av en moderator:

jag är definitivt emot sk "treårs tester" ja. Jag har hittills aldrig träffat på en treåring som jag anser är mogen BÅDE fysiskt och psykiskt för det.
Och jag anser inte att en ettåring bör åka iväg på inkörning,nej.Möjligtvis vid två års ålder,det kan vara okay vid inkörning i vissa fall.

Det farligaste som finns är att "ha erfarenhet" och därmed bli blind och tro att de sätt man själv gjort i "20 år" är det enda rätta.

Jag ska citera ur boken "Träningslära för trav- och ridhästar" av Leif Stilling en av våra skickligaste hästveterinärer som är väldigt duktigt i träningslära.

Jag tycker det är tråkigt att du är så otroligt negativ mot travet, för de är en underbar sport. Åtminstone för oss som sysslar med det på amatörnivå och älskar sina hästar mer än sig själv.

Till Ts:

En travhäst utsätts för höga belastningar och behöver därför sakta vänja in kroppen. Annars kommer inte hästen hålla för påfrestningarna och kommer skada sig. Det lilla vi kör hästarna innan de blir två år är inget som stressar dem. Man tar de i deras takt. Sen måste man ta i beräkning att travhästar är avlade till att vara tidiga. Så att köra in dem som ettåringar är inte samma sak som att köra in många andra hästraser.

Men personligen tycker jag det är idioti att låta hästen gå vind för våg tills den är 3 år och ska gå 3 åringsprovet. Hästens ligament ska sakta vänjas för de den ska användas till. Annars kommer den inte att hålla.

Det enda detta säger mig är att ni ska börja tävla hästarna senare.Inget annat.Att istället ge hästarna den tid de behöver i senor och leder när dom är äldre.Att dom är avlade för att vara tidiga är bara en dålig ursäkt.När en häst är 1-2 år ska den inte ut i verkligheten,det är för tidigt.
Om det är några som vägrar ändra sig och alltid har gjort på samma sätt så är det ni,inte jag.Jag lever på 2000 talet och lär mig nya saker varje dag.
Om det är något i hästvärlden som har förändrats så är det just synen på när hästar ska börja tränas på allvar.Ni har bara halkat efter och vägrat inse detta.Jag litar inte på banveterinärer i många fall.Dom är själva fast i samma träsk,"det har alltid varit så"

Måste hoppa in.

Att köra in en 1 åring betyder inte med ett likhets tecken att de startar tidigt som 2 åringar eller 3 åringar.

Kör in mina vid 1 år och få lulla lite i vagn, så de lär sig att dra samt att de vänjs vid påfrestningar i lagom takt för att stärkas. Har en 3 åring som ännu inte kvalat eller gått några tider. Han är inte mogen för att gå fort.

Sedan är det här med miljöträning och allt runt omkring. Delar på mina fölisar så de får komma till gammelhingsten, ungefär vid 6 månader, beroende på. :laugh:

Sedan får de gå med den gamle (26) tills de blir för jobbiga för honom för han har inte vett att säg ifrån varken bits eller sparkas.:grin::love:

Ser absolut inga som helst något negativt detta. Man vinner bara på att ta 1 åringarna när de är små. Då får man mkt trevliga, missförstå mig inte, och de binder band till sin ägare o de blir för mammiga och självständiga.

Det kan vara besvärligt med en STOR unghäst om den inte fått lära sig vad som är rätt och fel när de är små.

Tycker man har allt att vinna med att börja när de är små.

Jag grejar som sagt med mina ettåringar,leder,borstar,kratsar hovar osv minst varannan dag.Dom vet vad som gäller och växer upp i sin takt samt blir trevliga individer,utan att för den sakens skull behöva köras vid ett års ålder eller visas på treårs tester.Så för mig håller inte ditt argument.

Jag har erfarenhet av att köra in travhästar senare än som ettåringar vilket vi gjorde från början då mamma hade fjordingar innan vi halkade in på travet.

De hästar som kördes in som tvååringar var över lag mer skadebenägna och de som var lite mentalt instabila var nästan omöjliga att köra in med de förutsättningar vi har.

Detta gjordes kanske med 5-6 stycken. 3 stycken kom tills start över huvud taget. EN gick bra men gick sönder väldig tidigt.
En av dem kanske varit omöjlig över huvud taget då han på något sätt verkade obildbar men övriga fick mycket tid och träning fram tills vi gav upp med dem.

De vi kört in som ettåringar har över lag lärt sig fortare och har genom att de fått ännu längre förberedelsetid varit mer harmoniska när det börjar gå fortare.

Jag tror väl att det skulle fungera att köra in dem senare också, men att man gärna kör lite för fort bara för att de kan springa så fort när de vuxit mera.
Mentalt tror jag att det är lättare att köra in dem medan de är "små" och tyr sig till "ledarhästen" än när de är gamla nog att börja leka tuffare och även försöka testa gränserna hela tiden.

Att träna upp muskler tar inte alls så lång tid som att förbereda senor och ligament och överiga strukturer för högre farter så det är knappast för att plåga våra ettåringar vi kör in dem.
Om man inte har någon kunskap om trav tror man kanske att det handlar om att träna på att springa fort, men det är inte alls det det handlar om utan att bygga en grund. Farten brukar man börja träna när den lilla kan jogga bortåt en mil utan att bli trött och det är givetvis individuellt men med mina har jag börjat tempoträna några månader in på tvåårssäsongen.

Jag har sett en länk till en forskningsrapport om detta och vet att man även inom övriga discipliner börjar förorda att jobba med hästarna tidigt, dock ej uppsuttet. Ryggen är ändå den "svaga länken" på en ung häst. Jag har känt på muskulaturen i ryggen hela tiden om min treåring är inne i en växtperiod eller ej.

Jag sitter inte på mina förrän de bär bra, en blev fyra år och de flesta har passerat "födelsedag" nr 3 när de sitts in och då har det tränat sen de var 1-1,5 år.

Senast ändrad:

Men allvarligt, det lilla hästen gör på 3 årstestet är inget att hänga i julgranen direkt. Om en häst inte tål det så är det ingen häst jag skulle vilja ha ändå.

Mvh

Tora

Det enda detta säger mig är att ni ska börja tävla hästarna senare.Inget annat.Att istället ge hästarna den tid de behöver i senor och leder när dom är äldre.Att dom är avlade för att vara tidiga är bara en dålig ursäkt.När en häst är 1-2 år ska den inte ut i verkligheten,det är för tidigt.
Om det är några som vägrar ändra sig och alltid har gjort på samma sätt så är det ni,inte jag.Jag lever på 2000 talet och lär mig nya saker varje dag.
Om det är något i hästvärlden som har förändrats så är det just synen på när hästar ska börja tränas på allvar.Ni har bara halkat efter och vägrat inse detta.Jag litar inte på banveterinärer i många fall.Dom är själva fast i samma träsk,"det har alltid varit så"

Fast det är inte riktigt sant. Flyinge har bla börjat igen med att köra in sina unghästar tidigt just pga hållbarbheten. Så där har man gått tillbaka till det gamla.

Mvh

Tora

Alla är vi olika.Det är inte själva utförandet på treårstestet som är grejen,utan att man måste börja rida dom för tidigt för att hinna dit.

Det känns inte som att jag ska diskutera mitt förtoende för flyinge och liknande ställen i det här forumet.Men dom får mig inte direkt att ropa "hallelujah" . Men där kommer även min syn på hur m ycket utevistelse hästar behöver,storlek på hagar,när man särar mamma och föl osv..och det hör inte hemma här som sagt.

nej, den ska bara visas i skritt, trav och galopp väl?
plättlätt och kräver inget av hästen direkt.

man att belsta dess rygg med vikter uppåt 80 kilo eller mer, kan jag tycka är fel... ryggen är ju ganska känslig?

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Foder & Strö Jag har äntligen en analys på vårt grovfoder, och sitter därför och försöker räkna på hur vi ska fodra. Vi har en lite låg kvot (5) och...
Svar
12
· Visningar
737
Senast: Oknytt
·
Anläggning Nu är det äntligen dags att börja fundera på renoveringen av stall hemma hos oss! Vi har alltså inget färdigt stall, utan det är gamla...
2 3 4
Svar
60
· Visningar
8 480
Senast: Ajda
·
Hundavel & Ras Som rubriken lyder, vad har ni för ras med er i stallet och på ridturer? Nästa hund SKA jag köpa från valp, där jag får vara med från...
2 3
Svar
56
· Visningar
8 417
Senast: Fetaost
·
Anläggning HEJ! Alltså, typ det mest otroliga som kan hända kommer ske. på fredag får vi tillträde till vårat nya hus! jaha tänker ni säkert, men...
Svar
4
· Visningar
4 050
Senast: shia
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka