Massör vs Equiterapeut

E

emmiz79

Kanske redan finns en sådan här tråd... ber om ursäkt isf ;)

Har funderat lite fram och tillbaka på vem som gör vad... Samarbetar de någonsin, eller är det isf någon som är utbildad på båda?

Alltså, jag tänker mig att om man exempelvis har en väldigt stel häst så kan massören va bra, men har man en sned häst eller liknande så blir det ET? Men om man har en häst som är sned i ex. bäcken pga att den är stel (eller nåt...) då måste man ju kanske börja med massören för att mjuka upp orsaken till problemet, men kan massören helt fixa tillbaka snedheten också, eller måste man ha en ET också då som rättar till följdproblemet?

Sv: Massör vs Equiterapeut

Som sagt en ET har faktiskt massagen också så jag har ju hellre min ET om jag ska välja. Och dessutom kan dem ju göra så mycket mer olika saker för hästen än just bara massage

Jag går hästmassage utbildning just nu och kommer gå vidare till ET. Tycker det blir ett riktigt bra komplett komplement till veterinär. En ET har mycket mera metoder att uppnå resultat akupunktur, kiropraktik, massage, laser och flera därtill.

oj, tack för snabba svar ;) okey, så en ET har typ alltid en massageutbildning i grunden? egentligen, anledningen till min fråga är att jag hade en ET ute till min häst när hon va sned, trodde hon hade snebelastad efter en skada hon hade... Den ET rättade till det sneda bäckenet men det har sakta men säkert kommit tillbaka. Nu, i ett nytt stall vi står i, har de en massör som kommer så jag hoppade på där... Hon kände igenom hela hästen och sa att snedbelastningen/det sneda bäckenet borde bero på att hon är väldigt stel i musklerna/låst kring bogarna... så varför hittade då inte den ET jag hade ut detta? Och just därför även frågan hur en massör kan rätta till det sneda bäckenet, eller måste det ut en ET till det? Eller är det så att jag bara råkat hitta fel person? ;)

Det finns ju alltid bra och dåliga ET...
Nu vet jag ju inget om den du hade men man ska ju som alltid ha det i tankarna... och fråga mkt och vilja veta varöfr den göra som den gör (både hästne och ET)

Om typ 3 sekunder kmr en ET till mina grabbar :) Som är duktig och trevlig :)

Jag har haft massör och ET till min häst.

Massören hände det inget men hästen tyckte det var skönt. Efter ET behandligen var hästen som en helt annan :bow:

Han förklarade att deras massage är mkt hårdare och djupare än de massörer som är utb. hos axelssons. Han kritiserade oxå A.s utbildning då den går ganska snabbt och många av de han sen jobbat med har fått lära om sig och missat en del saker för utb. gått för fort fram.

När min häst behandlades började han med massage av hela hästen. Efter det rättade han till hennes snea bäcken och några kotor i ryggen. Han avslutade sen med att ge akupunktur.

Min häst älskade det, men blev lite mör ;) Men så fort man kom i närheten av hennes huvud ställde hon sig för att klia, även dagarna efteråt!

Liknande trådar

Hästmänniskan Jag hoppas kunna bolla lite tankar med andra hästkunniga här. Jag, min man, och vår 17-åriga dotter kommer inom kort att flytta till en...
2 3 4
Svar
66
· Visningar
6 742
Senast: mamman
·
Hästmänniskan Jag har haft min häst i många år och utbildat den själv med hjälp av tränare. Älskar hästen över allt annat och har ridit den tusentals...
Svar
17
· Visningar
3 420
Senast: Solstig
·
Hästmänniskan Hej! Jag har alltid älskat hästar och djur, och försökt göra mitt bästa för att omge mig av djur och det lantliga. Jag har alltid...
2 3
Svar
52
· Visningar
5 543
Senast: Mabuse
·
Kropp & Själ Jag väljer att skriva det här inlägget här, då jag trots allt är lite "halvanonym" här. I alla fall så till vida att jag inte är öppen...
2 3 4
Svar
69
· Visningar
7 545
Senast: Blyger
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar