Massa frågor till er kunniga!!

fettso

Trådstartare
Ja nu tänker jag framåt, siktar som sagt på att lämna henne på träning 2009.:idea:

*Hur många månader ca brukar man ha hästen på träning?(Kaela har ju ingen tölt än)

*Hur ska jag rida henne nu året innan?

*Om jag tränar dressyr för tränare, vilket jag brukar göra.
Hur påverkar detta hennes framtida tölt?

*Alltså om jag bara rider skritt,trav o galopp finns risken då att det blir svårare att hitta tölt på henne för en ev tränare?

*Har en tränare som jag vill kontakta för träning 2009,har börjat spara ihop pengar nu, får man lägga ut namn här?Iaf jag undrar om ni tror att han kan passa Kaela?
Såg denne på TV från Globen och jag fastnade för hur mjukt han red o så mjuk o fin genom hela kroppen hans häst såg ut, så avspänd o fin:love:

Sv: Massa frågor till er kunniga!!

Kan det vara någon vars förnamn börjar på H och efternamnet börjar på G?
Isf tror jag han passar utmärkt, han red min gamla träningshäst när jag red kurs för honom- fem minuter så var hästen mjuk och gick som den aldrig gjort innan....
Detta var ett ganska stressat sto som gärna skenade och slog upp huvudet, så han fungerar bra med den sortens hästar! (också ;))

;)JAPP det är han du tänker på, ångrar lite valet av hingst när man ser hans snygging...:love:

Man får väl läga ut namn om det bara är positiva saker man har att säga om personen i fråga? Men jag vet inte helt säkert men det känns så :p
Bra reklam har ju ingen tränare dött av direkt :)

Nu blev jag nyfiken ju!

Är det inte han som red Kraftur? Eller är jag ute och cyklar? :p
Var på clinicen för honom i Linköping, väldigt givande! Han lär nog få ordning på Kaelas tölt, men det kommer nog kosta som sagt!

Ja Heimir Gunnarsson, red Kraftur Fra Bringu:love::d

Ja 6000/månad så därför jag undrar ung hur många månader det kommer ta, kanske kan förbereda henne själv??
Kommer det vara för sent att lära henne tölta 2009??Då är hon 9 år.

Ja 6000/månad så därför jag undrar ung hur många månader det kommer ta, kanske kan förbereda henne själv??

Föreslår att du diskuterar detta med tilltänka tränare; är hästen väl förberedd så är förmodligen de flesta positiva. Har dock hört av flera tränare att de å andra sidan föredrar "råare" material än en som har blivit feltränad - det är ofta svårare att korrigera än att utbilda.

Hur långt innan bör man kontakta tränaren??Det blir ju först om ca ett år som hon kan lämnas...

Haha jag trodde du syftade på Thorarinn Eymundson (som brukar rida kraftur) men fick inte till det med bokstäverna xD

Thorarinn är min drömtränare, han är så otroligt superduktig och hur mild som helst i sättet, mkt pedagogisk och peppande :D
Det är bra att han fått mer rampljus på sig nu tycker jag och även börjat vara i Sverige lite då och då!
Tänk om han kunde pallra sig upp till skellefteå ngn gång? :angel:

Jag hade kontaktat honom nu. De riktigt bre och efterfrågade tränarna kan bli fullbokade.

Vad gäller hur länge du ska lämna henne där, hade jag försökt få till 3 månader om plånboken tillåter. Hon ska ju inte bara lära sig tölta, hon ska ju gärna hinna befästa kunskaperna något också.

TRE MÅNADER! :eek: Hade inte velat missa så mycket av min unghästs utveckling i ett sträck! :love: En månad först och sen kanske en till efter ett tag, eller ännu bättre tror jag -fortsätta med regelbundna kurser för samma tränare. :idea:

Kommer bara ha råd med max två månader i ett sträck iaf....
Hoppas att det kommer vara värt pengarna!??
Heimir är ju dyr, kanske är det onödigt att använda honom, bättre att ta ngn billigare som också är duktig??
Hon kommer som sagt vara 9 år när det är dags, går det att lära en så vuxen häst tölt?

Det går att rida lektioner för Heimir också. Jag vet att han brukar åka ut och hålla lektion.
Jag har ridit för honom ett par gånger och gillar hans instruktioner. Han är noggrann och duktig. Kan tänka mig att han passar dig som ridit mycket dressyr.
Så varför inte försöka lämna hästen för töltsättning och sedan fortsätta att rida lektion för honom ett tag? Ring och kolla i alla fall.

Jag tror nog inte att han är dyrare än någon annan som är duktig...Det priset får du räkna med.
Tycker du ska ringa honom redan nu och berätta om hästen. Då kan du kanske få lite tips på hur du ska lägga upp kommande år.

Ja Heimir Gunnarsson, red Kraftur Fra Bringu:love::d

Kommer det vara för sent att lära henne tölta 2009??Då är hon 9 år.

Det var dyrt. Finns ju billigare tränare också, bara för att man är väldigt känd betyder det ju inte att dom som är billigare är sämre tränare :)

Kommer bara ha råd med max två månader i ett sträck iaf....
Hoppas att det kommer vara värt pengarna!??

... och varför undrar/ klagar man över priset på välutbildade hästar?! ... :devil: :angel:

... och varför undrar/ klagar man över priset på välutbildade hästar?! ... :devil: :angel:

Håller med dig! I dagsläget skulle jag gärna köpa en häst för mer pengar bara för att den är välutbildad. Gauti var inte det då jag köpte honom, endast inriden på Island... Nu får jag kämpa själv istället, det är dock kul de å... Men hade önskat han hade befäst lite mer saker innan iaf.

Liknande trådar

Islandshäst Ville så gärna börja rida igen, typ som medryttare. Såg en annons, bara 5 min hemifrån. Long story short- de har 2 islänningar. Back...
2
Svar
22
· Visningar
5 617
Senast: Boj
·
Islandshäst Hur resonerar ni kring inridning av era Islandshästar? Vid vilken ålder börjar ni, hur mycket arbetar ni innan hästen får vila osv? Hur...
2
Svar
29
· Visningar
4 339
A
Övr. Hund Folk med trist ton och elaka kommentarer gör sig inte besväret att skriva något.. Jag och sambon har 2 vovvar. Hans är en 2-årig...
2 3 4
Svar
70
· Visningar
12 863
Hästvård Först och främst; vi har kliniktid, inte förräns om 14 dagar tyvärr så jag ska ringa och höra om jag kan få en tidigare på annan klinik...
2 3 4
Svar
65
· Visningar
6 100
Senast: Terja
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar