Sv: Inridning

Min valack blir 2 år i maj. Han har gått på bete 1 år tillsammans med annan häst i samma ålder. Just nu tömkör jag han ca 3 gånger i veckan sele och träns på och han verkar tycka att de är jätte kul. Tänkte hålla på några veckor nu sen får han vila från det. Tanken är att köra in han till hösten med en lättare vagn.

Men oj, han har ju inte ens fyllt två år?
Det är inga halvblodshästar vi har att göra med, varför stressa så? Låt lillen gå på bete/lösdrift med en flock tills han blir tre istället, så blir både du och hästen gladare i det långa loppet! :bow:

Men oj, han har ju inte ens fyllt två år?
Det är inga halvblodshästar vi har att göra med, varför stressa så? Låt lillen gå på bete/lösdrift med en flock tills han blir tre istället, så blir både du och hästen gladare i det långa loppet! :bow:

Ja jag måste hålla med, röster väcks nu inom islandshästvärlden att hästarna börjar tränas alldeles för tidigt för att det ska vara hälsosamt för deras kroppar. De växer oerhört långsamt i både kropp och skäl varför det inte möter några som helst hinder för att vänta till dem är åtminstone tre år innan man påbörjar någon träning som har med kroppsligt arbete att göra.

Det är tråkigt att vi har fått den utvecklingen, men jag ser bara två orsaker. Det ena är ekonomiska aspekter, och det andra handlar om att nya hästägare inte tåler sig att vänta in tills hästen är mogen för träning.
Det sista är även baserat på mycket okunskap, och jag är lite rädd för att våra försäkringspremier kommer att skjuta i höjden som det har gjort för andra raser.

Jag hålelr helt med. Själv har jag inga problem med att vänta- man får ju slänga ut djuret på lösdrift och leka med andra hästar under tiden. Har man hästen hemma så blir det nog lätt att börja för tidigt.

Min lille fyller sex år i år och är grundriden och har påbörjat sin töltsättning. Åldersmässigt får han tävla SM i år, utvecklingsmässigt nöjer jag mig med en blåbärs-tölt i höst. Han har vilat sig i form, vuxit rejält, lekt med sina kompisar, sen tränats ett par månader, osv, sedan han var 3½ c:a.
Ibland känner jag mig "efter" när man ser andras hästar som redan går stabila fyrgångsprogram, men vad sjutton- varken han eller jag mår dåligt av att ta det lugnt, jag ska ju behålla honom länge! :love:

Halvt om halvt knapplån.

Jag har inte ens ridit min häst och hon är 6 år. Jag har bara suttit på henne engång och det var i ca 10 meter, träns har hon haft engång och sedan är hon lite longerad.

Har inte bråttom med henne och det är därför jag inte har någon plan utan jag tar det i hennes takt och får förhoppningsvis en häst som stannar hos mig i minst 26 år till :D

Det är på både gott och ont, att rida in dem för sent kan ge en del icke önskvärda problem men å andra sidan är som sagt för tidigt absolut inte bra heller.

Nu har jag precis köpt henne och dessutom är hon dräktig så den biten kan jag inte påverka ändå. Hon kommer nog att kunna skrittas utan problem innan hon fölar, tror jag.

Har du ridit in Flipi? Jag har en unghäst efter honom, han blir fyra till sommaren och ska iväg på inridning i slutet av februari. Kul att höra hur du gjorde med Flipi när du red in honom?

Katastrof säger jag bara..
Att börja arbeta en islandshäst så tidigt är rent utav absurt.

Noll respekt från mig kan jag ju lätt säga..

kl

Jag tror på "skynda långsamt" och att låta unghästen växa upp i en stor flock på stora ytor. Inte börja med någon vidare hantering innan tre års ålder, och det skadar inte att vänta lite längre.

Min 04:as uppväxt och "inridning" (som förövrigt är ett uttryck jag ogillar) ser ut såhär:

0-3,5 år: Unghingsflock, enbart hanterad vid vaccination, verkning och kastrering

3,5 år: Tog hem honom, började arbeta med kommunikation från marken på olika sätt och gick mycket långsamt fram.

4 år: Vande honom vid sadel och träns, satt på honom några gånger, fortfarande MYCKET markarbete fokuserat på kommunikation. Hade med honom mycket som handhäst. Jag var gravid och valde därför att vänta ytterligare med att rida på honom.

5 år: Började "rida" (åka) på honom lite i paddock och så småningom blev det lite längre turer (c 20-30min) och uteritter. Fokus på framåtanda och glädje, fyra gångarter så småningom.

6 år: Blir han i sommar och för tillfället ligger fokus på att hitta en hyfsat stabil form genom framåtbjudning och förhållandet mellan förhållande och drivande hjälper. Stärka gångarterna och fokusera mer på bakben och balans. Jag är gravid igen och kommer hålla igång honom så länge det går, antagligen till augusti. Därefter får han en lite längre vila igen.

Under tiden jag har haft honom har han fått vila kontinueligt, både kortare och längre vilor, Han harockså haft otur och varit skadad i två omgångar.

//Julia

KL

Kul att läsa om hur ni lägger upp träningen med era unghästar.
Min "lilla" hingst blir 3 nu i maj och jag tänkte börja lite smått med lite övningar från marken under sommaren, med viloperioder emellanåt. Till hösten tänkte jag vänja vid sadel och sitta lite på honom, om allt gått bra under sommaren.

När jag ridit lite själv och han har framåtbjudning och kan gunderna ska jag ta hjälp av tränare.

Har haft honom som handhäst nån enstaka gång under vintern, bara runt på gården och i hagen och han tycker det är jättekul att vara med!

Jag har inte bråttom att rida in honom. Vill att både jag och han ska tycka att det framförallt är roligt! Han är väldigt trevlig och lugn vid hantering och lyhörd och har koll på mig hela tiden och söker kontakt. Ska bli roligt att börja med honom. Tror han kommer bli en trevlig och rolig ridhäst i framtiden :)

Liknande trådar

Hästmänniskan Jag behöver hjälp! Det är en lång text men om någon orkar läsa och ge mig lite stöttning så skulle det uppskattas enormt! För er...
2
Svar
28
· Visningar
3 079
Senast: Lavinia
·
Hästvård Hej! För att göra historian kort så har jag haft mitt sto utlånad på foder i ca 2,5 år till en tjej som tagit föl på mitt sto. Jag har...
Svar
11
· Visningar
1 498
Senast: nexxa
·
  • Låst
Övr. Hund Jag har problem med min hund. Att flytta hit var det bästa beslutet för mig, men från att vara relativt okomplicerad, om en husky kan...
20 21 22
Svar
425
· Visningar
34 421
Senast: Snurrfian
·
Relationer Jag såg att min gamla tråd från i våras hade låsts, men jag fick så himla mycket fina och kloka ord av er den gången, så jag gör ett...
7 8 9
Svar
166
· Visningar
24 616

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama
Tillbaka