Maskmedel farligt för föl?

R

Rikkan

Är det något preparat som man inte bör ge ett 2- månaders föl?
:confused:

Men hallå, man behöver inte maska 2-månaders föl.

Den enda mask som föl kan få är fölmask.
Men då så har fölet sprutande diareér, så det kan man inte missa.
Skonsammast mot det är Axilur.

Föl får lätt spolmask, OCH dessutom plockar de upp blodmasken precis som andra hästar och blir mer belastade av den än vuxna hästar blir.

Risken för att stoet fått med sig oönskade parasiter hem från stuteriet är stor, eftersom det slarvas med sanering i hagarna och omsättnignen på hästar är stor.

Men finns det ngt medel som bara tar spolmask och blodmask, ett idealiskt föl-medel?

Fölmask brukar debutera ungefär samtidigt som stoet har sin första brunst...ca 9 dagar efter födseln. Spolmask tar man vid 8 och 16 veckors ålder.

Nej det är inte samma som Ivomec/Noromectin. Ivomec/Noromectin går bra att använda vid 2 månaders avmaskning mot spolmask då tar man dom innan dom utvecklats till fullvuxna maskar. Risken om man väntar för länge o har mycket spolmask är att man kan få en livsfarlig förstoppning o ev ruptur av alla döda maskar.
PL

det egentliga "enda" maskmedel du skall använda till fäl är banminth. de andra maskmedelena kan lätt överdoseras (räcker för några kilos kroppsvikt för mycket för att fölet skall överreagera och ens ta skada.) men med banminth kan du överdosera till 10 gånger förlets koroppsvikt utan att det dör, upp till 20 gånger kroppsvikten på en vuwen häst!! ett råd! skall du avmaska med ett annat maskmedel- då måste du veta fölets EXAKTA vikt. men jag skulle aldrig använda ett annat maskmedel än banminth medans hon/han är liten... dessutom får föl lätt mask för dom har inga antikroppar mot parasiter som en gammal häst har hunnit bilda under deras levnadsår. föl är mottagliga mot ALLT.
en bra riktlinje med banminth är att avmaska när fölet är 8 veckor, 16 veckor och sedan med resten av hästarna. sen skall man avmaska mot spolmask i januari/februari. hoppas det löser sig med avmaskningen

Mja, det enda som setts vid överdosering och då 10 ggr överdosering med Ivomec är lätt ataxi samt depression. Och så mycket som 10 ggr mer än vad fölet ska ha tror jag nog ingen doserar...

Spolmask tar man vid 8 och 16 veckors ålder.
Men menar ni att spolmasken inte är under bättre kontroll än så?
Jag har under mina 37 år som hästintresserad och 14 år som avlare då aldrig sett en endaste liten spolmask.
När såg ni en spolmask sist?
Jag trodde att de var sällsynta nuförtiden då vi har alla dessa maskmedel.
Liksom jag trodde att Styngflugan skulle vara ett minne blott.
Jag har för övrigt inte sett styngflugans ägg på 20 år heller.

Jag och något sådan vill jag inte ha... :crazy:
Hade ju tänkt avmaska alla nu, och då blir det första gången för fölet.
Eftersom jag har börjat med Ivomec i år så funderade jag ifall jag kunde fortsätta med det, efttersom stoet kommer att få det.

Eller kan man då ge fölet banminth, -men jag hade för mig att det inte tog blodmask. :confused:

Spolmask i MÄNGDER såg jag sist på bilder från Marthas föl förra året, även de andra där den gått hade mycket spolmask. På träckprov hade även min välavmaskade fölis 60 EPG spolmask, och de övriga fölen 350 EPG (ej avmaskade alls).

Har du gjort träckprov? Bara för att man inte ser maskarna betyder det inte att de inte finns.

Styngflugeägg hade inte jag heller sett på 20 år, men så för ett par år sen var den tillbaka i mina trakter!

Jag skall banne mig ta och göra ett träckprov, för skojs skull.

Sist jag gjorde det på en häst så fanns där inga spolmaskar.

Men var det föl/åringar då? Vuxna friska hästar klarar av att göra sig av med spolmasken själv.

Liknande trådar

Hästvård Funderar med detta kring svartsjuka om hästar kan känna sådant och i så fall hur. Anledningen att jag frågar är att min häst blivit som...
2
Svar
24
· Visningar
1 239
Senast: skiesabove
·
Hästvård Hej! Min häst har ett återkommande problem där han får som strävhårig päls ca 1-3 månader efter klippning nr 2 (som blir runt nov-dec)...
2
Svar
29
· Visningar
1 454
Hästvård Jag är lite fundersam gällande en av våra hästar, ett 18-årigt islandssto. Hon har under en ganska lång period (sedan sommaren 2022)...
2 3 4
Svar
76
· Visningar
8 251
Senast: Roheryn
·
Hundhälsa Häromdagen kom en annons från en hunduppfödare i min närhet om nyfödda valpar som skulle vara leveransklara i mitten av december. Det...
Svar
13
· Visningar
1 484
Senast: Puffindog
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka