Maskmedel farligt för föl?

Det var ett 8 mån föl som hade haft upprepade koliker.
Det var därför som det togs träckprov.

Där fanns dock sparsamt av blodmaskar.

Så är det då bättre, hälsosammare, för fölet ifall jag använder banminth. :confused:

min fölis förra året var maskad efter konstens all regler men hade trots det MASSA, och då menar jag MASSA spolmask....hon sket mask i 10 dagar...skulle tippa på en 80-90 spolmask om DAGEN :crazy:, det visade sig att hennes maskar var resistenta mot ivermectinmedel och att hon varit maskad med med sånt och det inte tagit...jag gav sedan banminth och natten efter låg det 94!!!!! spolmaskar i tröcken och detta var bara på nattskiten :crazy: :crazy:

Magda hjälpte mig mycket med folk att rådfråga osv...Tack Magda :bow: :bow:..Nu har jag ett fint 1 årssto med blank päls o gott hull :D, men det kunda ha gott riktigt illa, det enda som märktes var att hon var förkyld efter betet och ville inte bli frisk...

Man tycker att hästar kan vara lite småsjuka efter beten...men man ska inte vara säker på att det endast är det...
jag kontaktade stället hon varit på och där fanns och förkylda fölungar...träckprov togs och det vara samma visa med dom...jag tog en del kort på mina maskar :p :angel:

Spolmaskproblem får man som i ditt fall när fölet varit på ett ställe där det funnits andra föl. Sällan att vuxna hästar skiljer ut ägg utan det är frågan om ägg från föregående fölomgångar. Spolmasken infekterar genom ägg o inte genom larver.
Väldigt intressant att vi skulle ha ivermectinresistenta spolmaskar i landet.
PL

Liksom jag trodde att Styngflugan skulle vara ett minne blott.
Jag har för övrigt inte sett styngflugans ägg på 20 år heller.

Tror det har lite med var man bor att göra. Själv har jag nyligen lagt märke till styngflugan och dess ägg på mina hästar.

Så risken för jätte angrepp är mindre ifall fölet går på bete där det inte går/gått andra föl?

Ja men spolmask sprids även på stall. Speciellt med spolmask är att det är ägg som smittar o inte larver. Äggen anses kunna vara smittfarliga i upp till 5 år.
PL

Andra människor har bilder på hundar, semesterminnen, barn och annat i sina fotoalbum.. :D :D

Har du avmaskat de andra hästarna med ivermektion (ivomec, Eraquell, Noromectin eller Bimectin) så är det väl smart att bara infoga fölet i de andras avmaskningsschema?

Bimectin smakar sött förresten (och är tillsammans med noromectin billigare), uppskattades högaligen av fölisen här förra året, som febrilt tiggde mer *s*

Liknande trådar

Hästvård Funderar med detta kring svartsjuka om hästar kan känna sådant och i så fall hur. Anledningen att jag frågar är att min häst blivit som...
2
Svar
24
· Visningar
1 239
Senast: skiesabove
·
Hästvård Hej! Min häst har ett återkommande problem där han får som strävhårig päls ca 1-3 månader efter klippning nr 2 (som blir runt nov-dec)...
2
Svar
29
· Visningar
1 454
Hästvård Jag är lite fundersam gällande en av våra hästar, ett 18-årigt islandssto. Hon har under en ganska lång period (sedan sommaren 2022)...
2 3 4
Svar
76
· Visningar
8 251
Senast: Roheryn
·
Hundhälsa Häromdagen kom en annons från en hunduppfödare i min närhet om nyfödda valpar som skulle vara leveransklara i mitten av december. Det...
Svar
13
· Visningar
1 484
Senast: Puffindog
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka