Maska med motmedlet på hösten?

Jag tycker att du ska använda ett ivermectinpreparat (ex. ivomec) nästa år (eftersom du använt banminth nu). Ivomec tar ju även styngflugan. Som jag skrev tidigare så är det ingen fara att använda ivomec i november mot styngflugan, även om du har ett banminth-år. Då har du ju använt banminth hela tiden utom just novemberavmaskningen.
Har man styngfluga (som du ju har) så måste man tyvärr göra så eftersom banminth ju inte tar styngflugan. Har man inte styngfluga där man bor så behövs det ingen avmaskning i november. Det är ju lite olika var man bor.

Att övertala de andra i stallet kanske är lite knepigare. :crazy: Har förstått att det inte alltid är det lättaste eftersom var och en vill följa sina gamla rutiner, även om dessa kanske inte är så bra. Men försöka tycker jag absolut att du ska.

Vad jag har förstått så kvittar det INTE hur de andra avmaskar (särskilt inte om din häst delar hage med de andra hästarna). Det är viktigt att alla i stallet avmaskar samtidigt och med samma medel.

Tänkte bara påminna om att det allra bästa är om du gör ett träckprov (inte speciellt dyrt) så att du verkligen VET vad din häst går och bär på....eller inte bär på. Efter träckprovet är det mycket enklare att lägga upp avmaskningsrutiner och avgöra vilka medel etc. som ska användas.

Hoppas att du hängde med... :)

Vi har hårt angripna rasthagar, vi maskar inte för att hålla hagarna utan hästarna rena.

Ni tänker lite bakvänt där. Är hagarna rena hålls ju hästarna rena! Det är smittan man måste komma åt, annars avmaskar man och avmaskar, och hästarna återsmittas hela tiden.

Liten fråga; vad är "max antal mask"?? Hur mycket EPG?

Att Cydectin är farligar än andra avermectiner är helt okänt för mig. Var har du fått det ifrån?
Om man har så hårt angripna hagar att inte en normal avmskning fungerar måste man göra något åt det problemet. att försöka avmaska mera kommer på sikt bara att ge resistensproblem.
PL

Hugger en svarsknapp men svarar alla som responderat på mitt inlägg.

Om vi/jag haft möjlighet att låta hagarna vila hade vi/jag självklart låtit detta göras. Nu är det inte möjligt och jag försöker därför hålla hästen någorlunda ren. T ex innan den flyttas till bete.

Att Cydectin är "farligare" än övriga på marknaden förekommande maskmedel har jag från veterinärhåll och har sedan dubbelkollat detta med Apoteket (som jag normalt inte litar på, men har de samma info som veterinär väljer jag att lita på detta).

Jag ringer alltid och får min maskrapport, jag har faktiskt inte grävt i hur många EPG en kuse kan komma upp i, jag konstaterade att det blir utökat avmaskningsprogram. Ska kolla med kliniken nästa gång jag lämnar!

Marginalen för överdosering är visserligen klart mindre men så länge man doserar vettigt skall cydectin inte vara farligare än ivomec. Om man överdoserar eller använder det på kraftigt nedsatta djur finns en risk med bägge preparaten att det passerar blod-hjärnbarriären o då är det allvarligt.
PL

Vad betalar du för träckprovet? Du kan få samma info + EPG för ett bättre pris på annat labb gissar jag på.

Jag betalar 150 kr för analysen. Då lämnar jag in den och får resultatet på två dagar. Har du ett billigare alternativ är jag givetvis intresserad. Jag är dock inte förtjust i att behöva skicka med post...

Nä, det var billigt!! Så billigt kan jag bara tipsa om om ni är 10st som skickar in samtidigt.

Å andra sidan kanske det skulle vara intressant med ett annat labbs koll om ni plötsligt fått MER mask.

Nja, vi har ett konstant tryck på våra hagar, det har (enligt den muntliga informationen jag fått från labbet) varit lika illa hela tiden.

Det låter helt sjukt faktiskt! Oavsett om man har massor av hästar så tar ju medlet bort äggurskiljningen = smittan. Håller man intervallen så blir ju inte hagarna smittade och hästarna får inte i sig ny smitta och borde då blir "renare".

Jag skulle faktiskt ta mig en allvarlig funderare på att byta labb och rådgivare om det inte blivit bättre, utan snarare sämre! Har ni koll på så att ni följer medlens intervall och att ni ger rätt mängd medel, gärna överdosera en aning för att vara på säkra sidan om ni inte vägt hästarna?

Liknande trådar

Hästvård Avmaskning är i första hand för att skydda markerna. Alla avmaskningsmedel är receptbelagda. För att få ut recept måste veterinären...
79 80 81
Svar
1 609
· Visningar
164 266
Senast: Cattis_E
·
Hästvård Vi har en valack på 14 år i stallet, en basjkir som tappa muskler och hull i slutet på sommaren, trots bete och ströfodring med hö. Han...
2
Svar
35
· Visningar
10 886
Senast: Kratus
·
  • Låst
Hästvård Avmaskning är i första hand för att skydda markerna. Alla avmaskningsmedel är receptbelagda. För att få ut recept behöver du visa att du...
99 100 101
Svar
2 016
· Visningar
259 588
Senast: sassiball
·
L
Ekonomi & Juridik OBS – KOPIERA INTE NÄR DU SKRIVER SVAR pga LÅNGT INLÄGG – gör en egen sammanställning med TIPS / RÅD – Tack !!!! Förvirringen känns...
2
Svar
24
· Visningar
5 961
Senast: Lyckan i Halland
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

• DIY hästvård