Maska med motmedlet på hösten?

HannaZ

Trådstartare
En i stallet hade ringt till apoteket och fått prata med deras vet-medicin-rådgivare. Hon sa att (för vårt lilla stall) så räckte det att vi maskade med Banminth nu (en spruta, alltså inte mot bandmask) och endast en gång (inte följa intervallet på 4 veckor) men att de hästar som åkte på sommarbete skulle maskas med Ivomec innan de kom tillbaka. Alltså att man skulle använda ett "motmedel" på hösten. (inte mina ord)

Jag trodde att om man skulle hålla sig till samma preparat hela året. (förutsatt att man inte har styngflugor)

Sen sa hon också att man skulle hålla sig till samma preparat i 2-3 år. Har läst på andra ställen att man ska växla mellan de två preparatgrupperna vartannat år.

Vad säger ni?

Det är ett litet stall med 6 hästar (varav en unghäst). 4 av hästarna har kommit sen i höstas däribland unghästen (som dock blev maskad för ca 5 veckor sedan eftersom han såg "mask-äten ut", han har gått i en egen hage hela tiden).

Vi har små vinterhagar och rätt små sommarhagar.

Pust, en del ger de mest skumma råd. "Mitt" gamla stall hade fått helknasiga rekommendationer med bl.a dubbel Banminth i december... undrar var den veterinären fått det ifrån!

Har ni små hagar och dessutom unghäst skulle jag aldrig chansa på att det är så rent att man klarar sig utan avmaskning. Absolut först träckprov som bekräftar detta i så fall.

Undrar just vad hon menar med "motmedel"... det är BLODMASKEN som är viktig att bekämpa, och avmaskningen är för att minska smittspridningen, det är alltså före och under betet som är viktigt att avmaska.

Man håller sig till en substans 1-2 år, sen byter man.

ja vi får nog göra så att vi maskar var fjärde vecka med Banminth men det är inte lönt att säga det till vissa än...

Egentligen hade vi tänkt ta det säkra före det osäkra och använda Equimax nu (eftersom det är nya hästar och rutinerna inte följts som de ska tidigare, dålig kunskap)men det blev vilda protester från vissa när de hörde hur "fruktansvärt dyrt" det var (ca 350 kr för två behandlingar). Så dom blev ju glada när vet-rådgivaren på apoteket sa att det räcker med 1 banminth nu och en till hösten.

När jag föreslog träckprov först så var ju det till att överdriva... Vad ska man göra?
Stå och skala och skiva morötter kan man göra men att betala ett par hundra för avmaskning nej se det går då rakt inte för sig.

Det bästa var ändå när jag satt upp tre "artiklar" om avmaskning och en tjej säger att "hon tar nog banminth för det har funkat bra tidigare men nej hon hade inte läst artiklarna jag dragit ut..."

Ibland undrar man om folk gör sig dummare än dom är eller om de verkligen inte kan tänka för fem öre eller om det är för jobbigt att dra igång maskineriet där uppe.

ursäkta min klagolåt, behövde gnälla av mig... :( :p :crazy:

Tycker du att vi ska ta Banminth till de hästar som kommer hem från betet eller ska vi använda Ivomec?

Ska förresten ringa apoteket imorgon och höra vad sjutton hon menar.

Hon som jag pratade med idag på apoteket sa att man ska använsa SAMMA preparatgrupp en eller två säsonger och endast använda Ivomec på hösten om man har styngflugor.
+ att vi visst skulle följa rekommendationen att maska var fjärde vecka.

Det är ju bra att de säger samma sak... :smirk:

Håller med Magdalena...skumma råd finns det hos veterinärer...Våra hästar hade 350, 650 samt 1700 EPG och förekomst av bandmasken. Fick råd av Magdalena maska först med Equimax, därefter Cydectin. Stallägaren som skulle fixa receptet ringde veterinärern som förkastade rådena. Dom ansåg: Banminth före betet pga bandmasken samt inte maska alls under sommaren och sedan BAnminth igen !! Då ringde jag parasitologen på SVA...han sa samma som Magdalena. Så man blir ju mörkrädd hur enormt dåliga veterinärer är på maskfronten...

Håller helt och hållet med. Känner att jag inte längre kan lita riktigt på veterinärer när det gäller avmaskning. Följer nu råd som jag fått av Magdalena som stämmer överrens med de råd jag fått exempelvis från lab och de som tillverkar avmaskningsmedlena. Men veterinärernas råd stämmer inte överrens med någonting. :confused: Man undrar ju ibland var de får sin utbildning eftersom det ju borde vara lika var de än utbildar sig + att de väl bör uppdatera sig inom ämnet. Knasigt... :crazy:

Jupp....veterinärer ska ju automatiskt få sina uppdateringar från SVA (enligt min gamle vet)...så man kan ju undra vart dom lägger dessa uppdateringspapper någonstans ? ;)

Vi maskar alltid med Banminth hela våren och sommaren, och Ivomec på hösten (här finns alltid styngfluga och jag tänker inte låta min häst gå omkring med detta i 2 år bara för att någon säger att man inte ska byta preparat.)

Då skulle du ju kunna använda bara Ivomec ett helt år istället för att varje år använda två medel.

Vad jag har förstått så är det inga problem att använda ivomec mot styngfluga när du är inne på ett banminth-år. Men denna avmaskning ska inte göras förrän i november. Vet man att det finns styngfluga i hästarnas närhet så får man ju göra det eftersom banminth inte biter på det.

Men sedan ska du ju inte använda banminth varje år i rad bara för att ivomec inte tar bandmasken. För att maskarna inte ska bli resistenta mot medlena bör man byta medel ungefär vartannat år. Om jag hade varit dig så hade jag skickat in träckprov för analys på våren och då får du ju reda på om hästen HAR bandmask. Skulle det visa sig att hästen har bandmask när du är inne på ett ivomecår så kan du tex använda equimax som innehåller både ivermectin och praziquantel. Equimax verkar både mot de maskar som ivomec verkar mot + bandmasken.

Just nu satt jag och läste, i Maskhandboken, om just bandmask och det står följande: "Förebyggande behandlingsprogram finns inte fastställda. Behandling skall ske endast efter konstaterad förekomst."
Så att använda banminth varje år, enbart för att man MÅSTE få med bandmasken också, tycker jag verkar dumt. Tänk om hästen inte är infekterad med bandmask...

Hoppas att du förstår hur jag menar. Lite svårt att förklara genom att bara skriva. :)

Magdalena: du får rätta mig om jag är helt ute och cyklar nu. ;)

Om du inte ens vet om ni har bandmask är det ju onödigt att avmaska mot den "bara för att". Ta träckprov och kolla. Men om hästen inte har några synliga besvär som kanske kan bero på bandmasken så behöver man inte ta den varje år. Och HAR man konstaterad bandmask använder man ett prazikvantelmedel (Droncit, eller Equimax om man ändå har ivermectinår). Vill man ta den "bara för att" räcker det gott de år man ändå har Banminth att ta dubbel dos på våren varannat år.

Dreamer: Just i ett sånt fall som med dig, att du är orolig över maskar, TA TRÄCKPROV så kan du slappna av sen :D

Dessutom måste du använda DUBBEL dos Banminth för att komma åt bandmasken.

En liten (viktig) parantes i diskussionen. När jag köpte min förra häst var han avmaskad enligt konstens alla regler alla år (köpt från uppfödaren). Jag fortsatte på schemat men fick problem med att han inte ville ta sig i hull. Lämnade på veterinärens inrådan maskprov och han hade max antal ägg i träcken! Maskmedlet hade helt enkelt tagit toppen på isberget hela tiden, jag tror medlet tar 80 %. De kvarvarande 20 % gav en rejält angripen häst. Och när det var dax för nästa maskning enligt schemat var vi återigen uppe i max antal ägg. Läskigt. Vi fick ett specialschema och därefter har jag varje år lämnat träckprov.

Vi har hårt angripna rasthagar, vi maskar inte för att hålla hagarna utan hästarna rena.

Tänk också på att Cydectin är farligt att använda i samband med foderbyte, stress etc då det är oerhört kraftigt medel.

vi maskar inte för att hålla hagarna utan hästarna rena

Visst vill man hålla hästarna rena men om inte hagarna är rena så blir inte hästarna rena heller. Har man en bra betes/haghygien så minskar man ju smittorisken. Att hålla hagarna rena är a och o eftersom det blir som en ond cirkel annars. :)

Ok, detta är ju tredje våren för mig som hästägare, så än så länge är det nog ok att ha gjort så. Men så får jag kanske byta till Ivomec nästa år då, och försöka övertala de andra att också göra det. Eller kvittar kanske egentligen hur de andra gör...
Eller rekommenderar ni någon annan sort till nästa år? Som alltså även tar styngfluga - för då håller vi oss till det medlet hela nästa år i så fall, det är väl bäst!

Liknande trådar

Hästvård Avmaskning är i första hand för att skydda markerna. Alla avmaskningsmedel är receptbelagda. För att få ut recept måste veterinären...
79 80 81
Svar
1 609
· Visningar
164 266
Senast: Cattis_E
·
Hästvård Vi har en valack på 14 år i stallet, en basjkir som tappa muskler och hull i slutet på sommaren, trots bete och ströfodring med hö. Han...
2
Svar
35
· Visningar
10 886
Senast: Kratus
·
  • Låst
Hästvård Avmaskning är i första hand för att skydda markerna. Alla avmaskningsmedel är receptbelagda. För att få ut recept behöver du visa att du...
99 100 101
Svar
2 016
· Visningar
259 588
Senast: sassiball
·
L
Ekonomi & Juridik OBS – KOPIERA INTE NÄR DU SKRIVER SVAR pga LÅNGT INLÄGG – gör en egen sammanställning med TIPS / RÅD – Tack !!!! Förvirringen känns...
2
Svar
24
· Visningar
5 961
Senast: Lyckan i Halland
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

• DIY hästvård