HannaZ
Trådstartare
En i stallet hade ringt till apoteket och fått prata med deras vet-medicin-rådgivare. Hon sa att (för vårt lilla stall) så räckte det att vi maskade med Banminth nu (en spruta, alltså inte mot bandmask) och endast en gång (inte följa intervallet på 4 veckor) men att de hästar som åkte på sommarbete skulle maskas med Ivomec innan de kom tillbaka. Alltså att man skulle använda ett "motmedel" på hösten. (inte mina ord)
Jag trodde att om man skulle hålla sig till samma preparat hela året. (förutsatt att man inte har styngflugor)
Sen sa hon också att man skulle hålla sig till samma preparat i 2-3 år. Har läst på andra ställen att man ska växla mellan de två preparatgrupperna vartannat år.
Vad säger ni?
Det är ett litet stall med 6 hästar (varav en unghäst). 4 av hästarna har kommit sen i höstas däribland unghästen (som dock blev maskad för ca 5 veckor sedan eftersom han såg "mask-äten ut", han har gått i en egen hage hela tiden).
Vi har små vinterhagar och rätt små sommarhagar.
Jag trodde att om man skulle hålla sig till samma preparat hela året. (förutsatt att man inte har styngflugor)
Sen sa hon också att man skulle hålla sig till samma preparat i 2-3 år. Har läst på andra ställen att man ska växla mellan de två preparatgrupperna vartannat år.
Vad säger ni?
Det är ett litet stall med 6 hästar (varav en unghäst). 4 av hästarna har kommit sen i höstas däribland unghästen (som dock blev maskad för ca 5 veckor sedan eftersom han såg "mask-äten ut", han har gått i en egen hage hela tiden).
Vi har små vinterhagar och rätt små sommarhagar.