Marvinsfrågor

Z

Zawilca

Hejsan!

Har två frågor jag jättegärna skulle vilja ha svar på och hoppas därför att ni kan hjälpa mig.

Hur mycket är normalt för ett fullvuxet marsvin att väga, en hona?

Har hört att saltsten till marsvin kan orsaka någon sjukdom eller liknande, är det sant? Bör jag alltså ta bort saltstenen?

Jättetacksam för svar! :)

Sv: Marvinsfrågor

Ett fullvuxet marsvin ska väga ca 1 kg. Sen är det olika hur benstommen är osv. Mina 3 vuxna honor ligger mellan 800-1000 gram.

Ja saltsten kan bilda är det urinsten eller njursten, minns inte vad just nu, väldigt lätt hos marsvin samtidigt som det är helt onödigt tillskott, enda nytta den gör är att marsvinen har något att gnaga på. Jag föreslår du slänger din saltsten och slänger in en kvist från t ex fruktträd eller björk istället. :)

Okej, tycker dock att det är lustigt att personalen i djuraffären alltid påpekar att man ska ha saltsten om det inte är nödvändigt.

Tack för svaren! Ska ta bort saltstenen :)

Det är mååånga fel djuraffärspersonal gör då dom ofta inte är utbildade på dom olika djuren! :(
Hittar du en djuraffär som är måna om djuren och deras hälsa i butiken och dessutom för vidare korrekt information ska du i största möjliga mån stödja denna för dom är så få att vi måste vara rädda om dom.

Liknande trådar

• Artikel Artikel
Dagbok Fortsättning från VGV Kids. Vi träffade en sköterska på närakuten som verkade oroad. Hon verkade inte riktigt få grepp om varför han...
Svar
12
· Visningar
2 166
Juridik & Ekonomi Jag vet inte vad jag vill med tråden men,, jag behöver lämna. Jag har koll på alla bostadsköer, privata hyresvärdar och blocket bostad...
2 3 4
Svar
75
· Visningar
8 639
Senast: Enya
·
Hundhälsa Vi i vår familj har under hösten hamnat i en fasansfull situation, som gjort och gör mig så upprörd och ledsen. Den 20:de september i år...
14 15 16
Svar
311
· Visningar
26 190
Kropp & Själ Hej, ny här på forumet hoppas att dessa frågor är ok att ställa. Tänker att det kanske finns någon här att prata lite med om detta...
2 3
Svar
40
· Visningar
4 936
Senast: Tora
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar