martingal?

S

Sellan

VAD får man ut av att dressyrträna med martingal?
en bekant till mig hade lektion för en dressyrtränare och då fick hela gruppen ta på martingal så det skulle lära sig nått i stilen med hur de skulle "hålla händerna".. Hann inte prata så ingåede varför eller hur det hade gått så jag vänder mig till er buke-elit istället:angel:

är det en övning mest för "nybörjare"?

Sv: martingal?

Om man spänner den jäkligt kort så kanske man kan tvinga ner hästens huvud? :p
Annars vete tusan..

Nirak

Då har jag ingen aning! ;)
Om de inte använde den som nån slags tygelbrygga eller liknande, men det kan man ju lätt göra med tyglarna.. så jag vet inte..

Nirak

vad går den övningen ut på?

PrinceFair: hon/de rider inte med martingal annars utan det var tränaren som "ordinerade" det,...

jo jag förstod det :idea: men jag undrar fortfarande varför tränaren tycker att det är bra att rida dressyr med martingal, martingalen gör ju ingen nytta på en normal häst ens när man hoppar....

kan du inte fråga din bekanta vad tränaren har för syfte med övningen? vore spännande att veta

Typ att man ska hålla i en rem el. liknande med lillfingrarna hela tiden för att få en stilla hand.

(om man inte har en häst som slår e x t r e m t högt med huvudet...)

det är juh just bara till dom hästarna man har martingal;) :angel:
:oeller iof vissa kanske har det fölr att de tycker det är snyggt och hör till, men då verkar inte heller martingalen något....

till trådskaparen--> har som dom andra ingen aning... verkar som en väldigt konstig ide:crazy:

Det löser inget om hela ryttarens kropp studsar runt som en guttaperkaboll.
Däremot så kan man för att förbättra handställningen om man inte vill ha en pinne i händerna- greppa tygeländan oxå med båda händerna med en decimeters avstånd.

om man lutar sig riktigt lååångt fram så att man når martingalen, kanske det skulle vara en bra stretchövnig för svanken?:angel:

Låter som en opedagogisk uppgift utan vara sig mening eller mål.

Tycker du ska ta reda på lite mera...vore intressant att få höra mera och utan lite mer kött på benen blir de bara spekulationer och blaj.

Förstår inte riktigt vitsen med det.. Att hålla i den hade inte jag kunnat göra för min martingal sitter fast i bröstan :)

Finns ju en del som trär martingalen genom bettringarna och sedan fäster tyglarna i martingalens ringar så att man drar ner hästens huvud. Men jag hoppas att det inte var så de gjorde..

oj den lösningen har jag aldrig hört:o lät juh helmärkligt... måste ha en ganska lång martingal då så att den räcker...

alla..
om det var för att hålla i vore det juh lättare att ta ett stigläder alt. ett par tyglar och ha runt halsen?

Nejdå det behöver inte vara en lång martingal då syftet är att dra ihop hela nacken på hästen så att det ser trevligt ut.
Det låter ungefär lika illa som det är. :smirk:

jaha :o men då blir det väll väldigt kort.. har lite svårt att föreställa mig det hela ...men då förstår ja... om man gör så kan man alltså inte ens inbilla sig att man gör det för ett bar syfte;)

Liknande trådar

Hästhantering Hej alla, långt inlägg och jag ber om ursäkt men har mycket att skriva. Jag har redan ett konto här på buke, men då detta känns alltför...
2
Svar
22
· Visningar
3 248
Senast: lirco11
·
Hästhantering Hej! Jag har en 23 år gammal dressyrhäst som jag haft i 9 år. Jag känner henne alltså mycket väl! Hon har alltid haft mycket energi och...
2
Svar
35
· Visningar
2 482
Hundträning (OBS! Långt inlägg) Hej! Jag har en border collie tik på över 1 år som jag har fått lite problem med i vallningen, annan träning och...
2 3
Svar
57
· Visningar
5 465
Senast: Ragdoll
·
Kropp & Själ Jag har tidigare aldrig haft några större problem med att prata inför folk. Jag har absolut varit nervös inför tal eller större...
2
Svar
25
· Visningar
1 960

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Tips på mellanstor hund för barnfamilj
  • Akvarietråden V
  • Uppdateringstråd 30

Hästrelaterat