Marsvins raser.

nattrexx

Trådstartare
Hej alla! Jag har fått 2 st han marsvin som är bruna och vita. Men jag har ingen aning om vilken ras dom är.. Dom är ganska strävhåriga och har virvel på huvudet.
Finns det någon som har en bra hemsida med marsvinsraser. har vart nne på flera st men ingen verkar vara som mina marsvin

Sv: Marsvins raser.

Om de är strävhåriga så bör de vara Rex och/eller Teddy. Kan även vara korthårig lunkarya (Curly), CH-Teddy eller Lakeland. Omöjligt att veta vilken ras (speciellt av Teddy och Rex) eftersom de bara skiljer sig åt genetiskt - så enda sättet att veta säkert är att avla.

Utan bild så är det så gott som omöjligt att säga, men av din beskrivning: " strävhåriga med virvel" så skulle jag gissa PET.
Dvs blandras.
Varken Teddy eller rex har virvlar.

Svenska marsvinsföreningens hemsida har bra beskrivningar på de olika raserna som finns. Hittar du inget som passar där så lägg ut ett par bilder på marsvin.ifokus.se, där hjälper folk gärna till.

Har du köpt dem från djuraffär är de troligen blandraser vilket hos marsvin kallas för petmarsvin (pet som i engelskans sällskapsdjur). Kommer de från en uppfödare borde denna kunna berätta vad det är för raser. :)

Skillnaden mellan marsvin och andra djur är att man inte behöver ha en stamtavla på dem för att kunna säga att de är rasrena, man går nämligen efter fenotyp (hur de ser ut) snarare än genotyp (vad de bär rent genetiskt). Så ser marsvinet ut som t.ex. en ch-teddy så kan man säga att det är en ch-teddy. Rex och teddy (korthåriga strävhåriga) är så lika så de är dock svårare att skilja ut, där behöver man stamtavla eller provpara för att veta. Men det gör man inte om man inte har mycket starka skäl för det, förstås. :)

Liknande trådar

Hundavel & Ras Vi är hundlösa för första gången på typ 22 år, bortsett från ett glapp på några månader för 13 år sedan och det är så tomt och sorgligt...
2 3
Svar
45
· Visningar
2 555
Senast: Acto
·
Övr. Hund Hej Min Corgi gick bort för ca 3år sedan och saknar en hund i mitt liv Bor på landet med barn 5,9,11 varannan vecka och några katter som...
2 3 4
Svar
63
· Visningar
3 787
Senast: Maniac123
·
Övr. Katt Hej. jag har en fråga gällande mina 2 katter som helt plötsligt inte kommer överrens. Dom är båda hanar och kastrerade. Den ena hanen är...
Svar
3
· Visningar
685
Senast: Svartkatt
·
Hundträning Hej. Jag funderar på vad ni har för passitivitetstips? Min hund går upp i varv och tar extremt lång tid på sig att varva ner på nya...
Svar
12
· Visningar
634
Senast: Grazing
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka